Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AP1 ONLY draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij opvalt is dat het rijden met de ap1 aan, de auto stuurt is een beginneling. lange bochten op 80 km wegen met fikse stuurcorrecties nemend. Dagelijks rij de de 248. Schagen = Wognum, ter hoogte van Barsingerhorn is een verkeersheuvel, waar de ap1 met geweld instuurt & de berm inrijdt. Ik was daar al bang voor, dus met twee handen aan het stuur om de auto weer onder controle te krijgen. Ook bij de Verlaat 50 te gaan rijden als het 80 is. Kilometers verder slecht 70 te willen rijden. Ohja, in de stad bij haakse bochten zonder ap1 of cc in de bocht gaat de auto afremmen. Aangezien ik geen hardrijder ben, wil ik wel mij tempo aanhouden. Dus soepel rijden zoals je op een goede racecursus wordt geleerd. Ook het spook remmen in de stad, met alles uit, voor geparkeerde auto's, vluchtheuvels hebben mij toch een andere rijgedrag gebracht. Vroeg in sturen voor vluchtheuvels, tegen het midden van de wegrijden. Met andere woorden, een niet goed uitgetest product, broddelwerk. Zoals menig petrolhead zegt, Amerikaanse meuk.
Allemaal plaatsen waar AP1 niet voor bedoeld is, maar die je nu kan testen omdat AP1 ondertussen beter is dan bedoeld. Ik zou niet klagen. Tesla heeft hier overdelivered.
 
Heb toevallig een loaner op dit moment ( pre facelift model S85 ) en die heeft ook de neiging om gelijk rechts te gaan "plakken" aan de lijn en dan na 200m gaat hij weer in het midden rijden. Maar de lane change daarintegen is 100% van alle pogingen gelijk raak ?! Mijn vaste route mee gereden en het valt me op dat hij het echt fantastisch doet...beter dan mijn X? Terwijl ze toch echt beide AP1 zijn...

Zijn er hier nog mensen met een X waarbij de lange change praktisch altijd werkt? Dus van links naar rechts, maar ook van rechts naar links?
 
De beruchte ontkenningsfase, la,la,la.
De nauwlettende lezer kan lezen op welke plaatsen waar dit gebeurd zelf ondervinden.
Probeer het zelf eens op N 248, maar wel met beide handen aan het stuur, ook de voorgeschreven snelheid aanhouden..
Ik ontken niets. Ik verklaar alleen maar.
Uit de handleiding, ten tijde van AP1

“Autosteer is bedoeld voor gebruik op autosnelwegen die uitsluitend toegankelijk zijn via opritten en alleen verlaten kunnen worden via afritten.”

En nu ga ik wel ontkennen: die van mij neemt ondertussen al veel verkeersheuvels perfect, waar hij met V7 en V8 inderdaad nog de boot miste. Ik klaag echter niet wanneer het niet lukt. Die functionaliteit werd bij aankoop duidelijk niet mee verkocht. Zie mijn citaat hier boven.
Remmen zonder TACC of AP heb ik nog nooit gehad. Mijn Collision avoidance staat op de ‘early’. Misschien moet je die van jou laten nazien.
 
Last edited:
Wat mij opvalt is dat het rijden met de ap1 aan, de auto stuurt is een beginneling. lange bochten op 80 km wegen met fikse stuurcorrecties nemend. Dagelijks rij de de 248. Schagen = Wognum, ter hoogte van Barsingerhorn is een verkeersheuvel, waar de ap1 met geweld instuurt & de berm inrijdt. Ik was daar al bang voor, dus met twee handen aan het stuur om de auto weer onder controle te krijgen. Ook bij de Verlaat 50 te gaan rijden als het 80 is. Kilometers verder slecht 70 te willen rijden. Ohja, in de stad bij haakse bochten zonder ap1 of cc in de bocht gaat de auto afremmen. Aangezien ik geen hardrijder ben, wil ik wel mij tempo aanhouden. Dus soepel rijden zoals je op een goede racecursus wordt geleerd. Ook het spook remmen in de stad, met alles uit, voor geparkeerde auto's, vluchtheuvels hebben mij toch een andere rijgedrag gebracht. Vroeg in sturen voor vluchtheuvels, tegen het midden van de wegrijden. Met andere woorden, een niet goed uitgetest product, broddelwerk. Zoals menig petrolhead zegt, Amerikaanse meuk.
Volgens mij klaag je nu dat ap1 broddelwerk is en niet goed functioneert... Op wegen waarvoor het initieel nooit bedoeld is. Ap1 is destijds gemaakt en verkocht voor het rijden op de snelweg. Dat het als rijhulp ook waarde kan hebben daarbuiten is mooi meegenomen, maar betekent wel dat je daarbij extra alert moet zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nu heb ik sinds een kleine 24 uur eindelijk een Model S van 2015 met AP1 aan kunnen schaffen. Erg blij mee maar de verkoper zei dat je op AP bij een lane change het knipperlicht moet aanzetten en daarna zelf licht mee moet sturen. Klopt dit?
Ik heb het geprobeerd met en zonder 'insturen' en hij lijkt het soms wel helemaal zelf zelf te doen en soms ook niet maar misschien ben ik in sommige gevallen net iets te ongeduldig.
 
Nu heb ik sinds een kleine 24 uur eindelijk een Model S van 2015 met AP1 aan kunnen schaffen. Erg blij mee maar de verkoper zei dat je op AP bij een lane change het knipperlicht moet aanzetten en daarna zelf licht mee moet sturen. Klopt dit?
Ik heb het geprobeerd met en zonder 'insturen' en hij lijkt het soms wel helemaal zelf zelf te doen en soms ook niet maar misschien ben ik in sommige gevallen net iets te ongeduldig.

Gefeliciteerd met je aankoop! Ja klopt, je zet je richtingaanwijzer in de goede richting en dan moet je het stuur heel licht bewegen (draaien) niet echt meesturen. Dan wordt de lijn doorbroken op de weg op je scherm, worden kleine streepjes en dan zal de S zich verplaatsen naar de andere baan. Dan kan je knipperlicht uit. Werkt 8 van de 10 keer gemiddeld gezien ( bij mij dan ) de andere keren moet je gewoon de auto zelfstandig in de andere baan sturen.
 
Gefeliciteerd met je aankoop! Ja klopt, je zet je richtingaanwijzer in de goede richting en dan moet je het stuur heel licht bewegen (draaien) niet echt meesturen. Dan wordt de lijn doorbroken op de weg op je scherm, worden kleine streepjes en dan zal de S zich verplaatsen naar de andere baan. Dan kan je knipperlicht uit. Werkt 8 van de 10 keer gemiddeld gezien ( bij mij dan ) de andere keren moet je gewoon de auto zelfstandig in de andere baan sturen.

Mij is opgevallen dat het vaak ook ligt aan hoe dicht de onderbroken lijnen uit elkaar staan of het wel of niet werkt.
 
Gefeliciteerd met je aankoop! Ja klopt, je zet je richtingaanwijzer in de goede richting en dan moet je het stuur heel licht bewegen (draaien) niet echt meesturen. Dan wordt de lijn doorbroken op de weg op je scherm, worden kleine streepjes en dan zal de S zich verplaatsen naar de andere baan. Dan kan je knipperlicht uit. Werkt 8 van de 10 keer gemiddeld gezien ( bij mij dan ) de andere keren moet je gewoon de auto zelfstandig in de andere baan sturen.
Je hoeft helemaal niet te sturen. Alleen de richtingaanwijzer even duwen richting de gewenste rijbaan. Direct nadat de richtingaanwijzer is aangeraakt wordt de blauwe lijn een stippellijn, even vasthouden tot ie duidelijk deels over de lijn is en dan gaat ie meteen naar de andere rijbaan. Dat gaat echt 100% vanzelf.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Erg blij mee maar de verkoper zei dat je op AP bij een lane change het knipperlicht moet aanzetten en daarna zelf licht mee moet sturen.
Bedoeld wordt dat de auto moet voelen dat je nog aandachtig bent. Dit kan door het stuur wat druk in ‘een’ draairichting te geven tot tegen de weerstand (niet zo ver dat AP uitschakelt). Moet zelfs niet in de richting van je lane change zijn.
 
Nu heb ik sinds een kleine 24 uur eindelijk een Model S van 2015 met AP1 aan kunnen schaffen. Erg blij mee maar de verkoper zei dat je op AP bij een lane change het knipperlicht moet aanzetten en daarna zelf licht mee moet sturen. Klopt dit?
Ik heb het geprobeerd met en zonder 'insturen' en hij lijkt het soms wel helemaal zelf zelf te doen en soms ook niet maar misschien ben ik in sommige gevallen net iets te ongeduldig.

Heb je de auto bij Tesla gekocht en heb je nog free superchargen?
 
Ik heb hem via een particulier gekocht (zelf ook particulier)

Je kan hem bij Tesla pas aan je eigen account koppelen als je je nieuwe kenteken card binnen hebt maar ik verwacht dat supercharge for life gewoon actief blijft zodra dat gebeurt.

Let trouwens op dat je je remote acces uit zet zolang hij nog niet aan jou tesla account gekoppeld staat anders zou de oude eigenaar hem theoretisch op kunnen sporen en mee kunnen nemen. Toch vervelend.

Dank voor de reacties, ik ga het van de week nog een paar keer uitgebreid testen om van baan te wisselen met enkel het knipperlicht.
 
Inmiddels op V10 ( 2019.32.11.1 )

Release updates laten niks zien.
Kan nu wel de auto beter "pre heaten" en de ramen op "ventilatiestand" zetten.
Telefoonknopje in menu zit nu helemaal links.
Verder nog niks gemerkt aan andere zaken, mis ik nog iets in deze "major update" ?