Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was even onder de indruk toen hij de roundabout assist aankondigde. "Car slowing down nicely... now I'm just going to take back control". Niet dus :)

Hij volgt minder goed de weg (pingpong tussen links en rechts), valt uit zonder hoorbare waarschuwing, maar om één of andere reden is die man toch "very impressed". Bizar.

Het enige dat hij beter deed, was geleidelijker remmen. Daar kan Tesla inderdaad nog wat van leren.
 
Ik heb zelf ook in de e-Tron gereden, maar er is een groot verschil in benadering. Tesla met auto-pilot heeft eigenlijk drie modi:
  • Zelf rijden, waarbij je alles zelf moet doen.
  • TACC, waarbij de auto alleen de snelheid regelt en je zelf stuurt. Hierbij kuin je wel zelf versnellen als het moet.
  • EAP/NoA, waarbij de auto snelheid regelt maar ook stuurt. Zelf sturen is niet mogelijk in deze mode, zonder deze uit EAP te halen.
De Audi e-Tron rij je gewoon altijd zelf, waarbij het systeem assisteert. Ik vond ook dat de snelheid aanpassingen veel vloeiender gingen dan bij de Tesla. Daar gaat het abrupter en met soms een ratelend geluid als er hard geremd moet worden. Ook versnellen gaat wat agressiever in de Tesla (ook in Chill mode). Ook anticipeert de e-Tron op borden en remt voor het dorp i.p.v. met 100km/u (in DLD) een dorp inrijden en dan redelijk hard in de ankers om naar de 50km/u te gaan.

Het fijne van het e-Tron systeem is dat je zelf kunt sturen zonder dat je de assistent uitschakelt. Kleine correcties die je zelf moet uitvoeren (en dat moet vaker dan bij Tesla) zijn niet merkbaar voor medepassagiers. Bij auto-steer moet je echt door een tegendruk in het stuur gaan, wat vaak wat abrupt aanvoelt. Dat heb je bij de Audi niet. Eigenlijk heb je bij de Audi altijd de hulpsystemen aan staan, waarbij je auto-pilot echt actief aan en uit moet zetten (met ding/dongs tot gevolg).

Auto-pilot geeft het gevoel van semi-autonoom rijden, waarbij de gecombineerde assistentiesystemen van Audi gewoon echt hulpmiddelen zijn. Het is een prima assistent die zeker veiligheids-/ en comfortverhogend is, maar verwacht geen zelfrijdende auto. Tesla's EAP kan veel meer en heeft denk ik naar de toekomst toe meer potentie. Helaas beperken de EU regels wel de stuurhoeken, waardoor het minder goed is geworden, maar daar kan Tesla niet veel aan doen. Hoop alleen wel dat ze nog meer uit EAP weten te halen zonder dat je naar HW3 moet gaan upgraden.
Ik was even onder de indruk toen hij de roundabout assist aankondigde. "Car slowing down nicely... now I'm just going to take back control". Niet dus :)
Wat nu de meerwaarde was van die rotonde-assistent werd me niet helemaal duidelijk. Ik vermoed alleen het afremmen voor de rotonde, zodat je niet je cruise-control hoeft te onderbreken. Bij TACC/AP moet je bij de rotonde dit uitschakelen en daarna weer inschakelen. De e-Tron pakt na de rotonde denk ik zelf de snelheid weer op.

Als auto-steer het zou toestaan dat je zelf correcties kon maken, dan zou ik hands-down voor EAP kiezen. Nu vind ik het een beetje een haat/liefde verhaal. Als het werkt is het geniaal, maar als het even niet goed gaat dan is het erg irritant. De Audi assistentiesystemen kunnen minder, maar als ze het even niet weten dan is het allemaal wat minder vervelend.

Overigens had de e-Tron ook een onverklaarbare remactie in dit filmpje na het binnenrijden van het dorpje. Dat vind ik toch wel de vervelendste glitches, want je schrikt je rot...
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Ik begrijp dat de assistent zelf de snelheid verlaagt bij het naderen van een rotonde of een scherpere bocht. Dus je hebt je snelheid ingesteld op vb. 90 km/u en zonder het rempedaal aan te raken kan je de rotonde nemen want de auto vertraagt zelf en accelereert ook na de rotonde zelf terug tot 90 km/u.
 
Als je het aandurft om de EAP niet uit te zetten bij een rotonde dan doet de EAP dit ook.
Wanneer de rotondes te klein zijn dan haalt EAP het niet en moet je ingrijpen. Dat is niet prettig voor bijrijders omdat het doordrukken van de EAP altijd wat harkerig aanvoelt. Wanneer je er doorheen drukt blijft TACC over en deze accelereert dan echt niet ineens naar de ingestelde snelheid maar blijft op de rotonde max 25/30 rijden waar je zonder AP eenvoudig met 50 of de rotonde kunt.

Bij wat grotere rotondes lukt het de EAP wel om de rotonde te nemen. Ik weet het is er niet voor bedoeld maar ik test soms graag wat hij wel en niet kan. Uiteraard sta ik dan 100% klaar om in te grijpen.

Overigens tik ik zelf meestal de EAP en TACC eraf als deze gaat afremmen voor een rotonde een Tesla gaat dan vol in regen en dat remt meestal precies genoeg om dan zelf beschaaft de rotonde te kunnen nemen.
 
Het enige hulpsysteem dat ik wat nuttig vind is TACC voor de file. Voor al de rest rij ik liever gewoon zelf. Als je alle 200 a 250km gaat laden is er van vermoeidheid nooit sprake. Wat is het nut van dat zelfrijden als je alle x-seconden toch weer het stuur moet vastpakken. Met de controls zelf in handen blijf ik alert. Ik rij nog steeds veel soepeler dan het beste AP systeem. Op mijn AP-testritten met een Tesla stapte ik zwetend uit de wagen. Alles lukt vlot op 80% van de tijd, de rest gaat harkerig, inhaalbeweging starten, auto wil niet, toch wel, nee uiteindelijk niet, zwiert zich terug in het baanvak met nota bene 25 meter plaats voor en achter. Of in de bocht gaat ie een half metertje verder dan ik wil, eer de wagen begint in te sturen, net wanneer een tegenligger hetzelfde doet, toch even schrikken weeral. Bij mij is het misschien wat vergelijkbaar met vliegangst, je wil de controle niet aan iets of iemand anders overlaten. Als je alles overlaat aan software:
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y
Ik heb ook liever (E)AP. Van het systeem van Audi zou ik me ergeren over het gezwabber en dat het stuur geen richting kan houden, terwijl dat bij Tesla wel gewoon in orde is, en dat het daar eerder de snelheid is die nogal bruusk kan zijn, maar dat valt weer te verhelpen door wat bij te duwen op het wattpedaal.

Ik heb overigens gelezen dat als je met EAP op "Chill" rijdt, het ook veel beter mee valt. Maar Chill vind ik maar niks. Ik heb dat ding niet gekocht om de acceleratie van een Ford Focus mee te evenaren.
 
Bij wat grotere rotondes lukt het de EAP wel om de rotonde te nemen. Ik weet het is er niet voor bedoeld maar ik test soms graag wat hij wel en niet kan. Uiteraard sta ik dan 100% klaar om in te grijpen.

Dit verbaast mij. Ik ben ook zo'n testrijder die kijkt hoe ver de Tesla gaat voordat ik het moet overnemen. Eenmaal door mij op een grote rotonde gestuurd (zoals bij de SuC Dordrecht) neemt hij de rotonde prima, maar komt hij er ook echt zelfstandig op? Dat heb ik nog niet meegemaakt, ik moet het uiteindelijk steeds overnemen.
 
  • Informative
Reactions: Hans_TM3
Dit verbaast mij. Ik ben ook zo'n testrijder die kijkt hoe ver de Tesla gaat voordat ik het moet overnemen. Eenmaal door mij op een grote rotonde gestuurd (zoals bij de SuC Dordrecht) neemt hij de rotonde prima, maar komt hij er ook echt zelfstandig op? Dat heb ik nog niet meegemaakt, ik moet het uiteindelijk steeds overnemen.

Ik had moeten schrijven: Bij wat grotere rotondes lukt het de EAP soms wel om de rotonde te nemen.

Je hebt er een is Spijkenisse waar het hem de ene keer wel en de andere keer niet.
Ik heb nog geen rotonde gevonden waar het altijd goed gaat. Ik ben er nog niet achter wat het verschil maakt.

Er zijn een paar rotondes in Gouda waar hij wel netjes afremt en er netjes op rijdt maar de bochten zijn dan te kort dus moet je ingrijpen.
Je kunt hem dan wel op de TACC laten staan en als de rotonde af rijdt zet je de EAP er weer op.
Wel valt op dat het beter gaat wanneer er een auto voor je rijdt dan wanneer het leeg is. Dit komt waarschijnlijk omdat hij dan langzamer gaat dan dat hij zelf zou doen. Immers de EAP volgt geen voorganger.
 
Lijkt het alsof ze je hebben gedwongen om Tesla te gaan rijden? Wees dapper, pak het initiatief.
Haal diep adem, geef de X een schop en geef je over aan je droomauto. Je laat wat centen liggen, maar je kunt toch beter streven naar je geluk?! Als ik zo vrij mag zijn: De X en jij dat wordt geen steamy love affair

Haal diep adem? Kom je net van je Yoga les af?
En zo makkelijk gaat dit allemaal niet he.
En ben totaal niet gedrongen nee. Ik was heilig overtuigd dat Tesla mij zou bevallen. Ik heb zelfs nog 2 mensen de Tesla aanbevolen en die over tot aankoop zijn gegaan. Als hij zou functioneren zoals je van een nieuwe mag verwachten wil ik er NOG STEEDS 5 jaar in rijden.

En wil je aub niet zo lakoniek reageren over een paar centen.
40K is best wat geld vind je niet voor 8 maanden? Voor jou waarschijnlijk wel maar helaas voor mij niet.....
Dus ik ben trots op jou dat het voor jou maar centen zijn.;)

ps, Elke niet Tesla en Audi rijder zal zeggen dat de Audi degelijker is dan Tesla net als de vrienden van Autoweek.
Qua snufjes en supercharger doet Tesla het gewoon goed.
En daarnaast mag iedereen een andere auto ook mooi/mooier en/of beter vinden dan zijn eigen auto toch?
 
  • Like
Reactions: Fralamjo
"Am Ende des zweiwöchigen Tests lag unser Wert bei 30,6 [kWh/100km]." Dat is 306 Wh/km, geen 450.

Onder 1 van de fotos staat (vertaald en gecorrigeerd):

"Audi verklaart het verbruik van de e-Tron na WLTP met 26,2 tot 22,6 kilowattuur. Aan het einde van de tweeweekse test was onze waarde 30,6 kWh per 100 km. Dit resulteert in een theoretisch bereik van ongeveer 310 kilometer. Op de snelweg was het soms 45 kWh (per 100 km)."

Mijn hoogste verbruik is iets van 350 Wh/km als ik met 180 in de winter over de snelweg scheur. 450 Wh/km heb ik nog nooit gehaald.
 
Maak dan maar eens een filmpje ervan op 150 km/uur wat hij verbruikt.............
Een filmpje zegt niet zoveel, behalve als je een uur staat te filmen.

Ik baseer me op de cijfers van Teslafi.

upload_2019-7-1_19-6-42.png

upload_2019-7-1_19-8-9.png
 
  • Like
Reactions: Tozz
Dat is dus bij een gemiddelde van nog geen 120km/u en je hebt zoveel snelheidswisselingen (niet gek met AP op 150) dat het ook fors meer zal zijn dan constant 120. Maar deze rit kan je niet vergelijken met de max. 450Wh/km die bij een andere auto is gehaald. Enige eerlijke test is tegelijkertijd dezelfde rit afleggen. Zal een X ook wel winnen van de eTron (afgaande op de testen die ik heb gelezen).

Had die grafieken van Teslafi nog niet gezien. Wel leuk om te zien.