Ik heb zelf ook in de e-Tron gereden, maar er is een groot verschil in benadering. Tesla met auto-pilot heeft eigenlijk drie modi:
- Zelf rijden, waarbij je alles zelf moet doen.
- TACC, waarbij de auto alleen de snelheid regelt en je zelf stuurt. Hierbij kuin je wel zelf versnellen als het moet.
- EAP/NoA, waarbij de auto snelheid regelt maar ook stuurt. Zelf sturen is niet mogelijk in deze mode, zonder deze uit EAP te halen.
De Audi e-Tron rij je gewoon altijd zelf, waarbij het systeem assisteert. Ik vond ook dat de snelheid aanpassingen veel vloeiender gingen dan bij de Tesla. Daar gaat het abrupter en met soms een ratelend geluid als er hard geremd moet worden. Ook versnellen gaat wat agressiever in de Tesla (ook in Chill mode). Ook anticipeert de e-Tron op borden en remt voor het dorp i.p.v. met 100km/u (in DLD) een dorp inrijden en dan redelijk hard in de ankers om naar de 50km/u te gaan.
Het fijne van het e-Tron systeem is dat je zelf kunt sturen zonder dat je de assistent uitschakelt. Kleine correcties die je zelf moet uitvoeren (en dat moet vaker dan bij Tesla) zijn niet merkbaar voor medepassagiers. Bij auto-steer moet je echt door een tegendruk in het stuur gaan, wat vaak wat abrupt aanvoelt. Dat heb je bij de Audi niet. Eigenlijk heb je bij de Audi altijd de hulpsystemen aan staan, waarbij je auto-pilot echt actief aan en uit moet zetten (met ding/dongs tot gevolg).
Auto-pilot geeft het gevoel van semi-autonoom rijden, waarbij de gecombineerde assistentiesystemen van Audi gewoon echt hulpmiddelen zijn. Het is een prima assistent die zeker veiligheids-/ en comfortverhogend is, maar verwacht geen zelfrijdende auto. Tesla's EAP kan veel meer en heeft denk ik naar de toekomst toe meer potentie. Helaas beperken de EU regels wel de stuurhoeken, waardoor het minder goed is geworden, maar daar kan Tesla niet veel aan doen. Hoop alleen wel dat ze nog meer uit EAP weten te halen zonder dat je naar HW3 moet gaan upgraden.
Ik was even onder de indruk toen hij de roundabout assist aankondigde. "Car slowing down nicely... now I'm just going to take back control". Niet dus
Wat nu de meerwaarde was van die rotonde-assistent werd me niet helemaal duidelijk. Ik vermoed alleen het afremmen voor de rotonde, zodat je niet je cruise-control hoeft te onderbreken. Bij TACC/AP moet je bij de rotonde dit uitschakelen en daarna weer inschakelen. De e-Tron pakt na de rotonde denk ik zelf de snelheid weer op.
Als auto-steer het zou toestaan dat je zelf correcties kon maken, dan zou ik hands-down voor EAP kiezen. Nu vind ik het een beetje een haat/liefde verhaal. Als het werkt is het geniaal, maar als het even niet goed gaat dan is het erg irritant. De Audi assistentiesystemen kunnen minder, maar als ze het even niet weten dan is het allemaal wat minder vervelend.
Overigens had de e-Tron ook een onverklaarbare remactie in dit filmpje na het binnenrijden van het dorpje. Dat vind ik toch wel de vervelendste glitches, want je schrikt je rot...