Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ben benieuwd hoe het pack zit houdt over een paar jaar. Snel laden kan Tesla ook wel, maar heeft nadelen mbt. levensduur van het pack.
Wellicht kiest Audi bewust voor een kortere levensduur als trade-off tegen sneller laden?

Audi en VW liggen er bij een ICE ook niet wakker van als een bak of motor na 4 jaar en 80.000km kan worden afgeschreven zonder dat je garantie of enige vorm van coulance kunt verwachten. En omdat Audi met standaard LG cellen werkt die ook in een Hyundai of Kia liggen die niet vinden dat je deze sneller kunt laden lijkt het erop dat jouw vermoeden wel een geloofwaardige basis heeft.
 
Neen, ze kiezen gewoon om een dikkkere batterij in de wagen te steken die je niet helemaal vol kan laden. Op langere segmenten waar je toch aan de snellader moet geen probleem -- je laadt op een Tesla ook niet tot 100% als je wacht -- maar het beperkt wel drastisch de actieradius als je enkel aan de reisuiteinden wilt laden.

Ze laden hem maximaal tot 90% zoals ze dat ook standaard bij Tesla doen maar bij Tesla heb je de keuze om tijdelijk tot 100% te doen.
 
Je moet al wat enkele pagina's terug scrollen maar ik heb in het verleden een SoC vergelijking gedaan, en wat bij de e-tron 100% e-tron SoC is, is bij Tesla 80% ofzo. Logisch dat je dan bij 80% SoC nog zo een hoog vermogen haalt, want bij Tesla zit je dan op 55%.
 
Gevonden op pagina 42:

audi-e-tron-vs-100d-png.407668


Audi e-tron SoC (smalle cijfers) vs Tesla 100D SoC (brede cijfers) vs reële SoC (rood).
 
Taycan heeft een andere configuratie met meer cellen in serie want nominaal 800V ipv 400V. De laatste % gaan ook trager dan bij de e-tron. Daar vertoont de Taycan eerder gelijkenissen met de M3 die qua laadvermogen ook zeer hoog piekt bij lage SOC van rond de 25% om dan toch al vroeg af te nemen.
 
Correctie, 150K voor een kale 4 zit die krapper zit dan een Model 3.

Maar ja, verschil moet er ook zijn.

Ik hoor voornamelijk 2 scenario's: niet-Tesla klanten die een e-tron kopen en 'm houden, en Tesla klanten die een e-tron kopen en na een paar maanden het ding terug bij de dealer zetten en terug een Tesla bestellen.
 
Klopt. Maar diezelfde e-tron werd hier door menig forumlid neergezet al een wagen die niet geschikt is voor de lange afstand.
Dat is ook wel terecht omdat de auto zelf snellaadstations aangeeft met “laden(snel)” 50Kw. Als je creatief bent kan je dat zelf omzeilen maar de Audi neemt zelf wel deze route. Dus in de praktijk moet je er zelf nogal wat voor doen om dit mogelijk te maken. De stunt die Audi georganiseerd heeft om vanuit Amsterdam een rit van 1700Km af te leggen en daar ook nog 24 uur over doen met een heel circus aan mobile laadstations bevestigd dit temeer.
 
Last edited:
Je moet al wat enkele pagina's terug scrollen maar ik heb in het verleden een SoC vergelijking gedaan, en wat bij de e-tron 100% e-tron SoC is, is bij Tesla 80% ofzo. Logisch dat je dan bij 80% SoC nog zo een hoog vermogen haalt, want bij Tesla zit je dan op 55%.
Wat we helder kunnen vaststellen is dat reizen met de E-Tron wel net zo snel kan als met een Tesla. De Audi is minder efficiënt en MOET dus wel sneller laden. Nu is het aan de bestuurder om die snellader te vinden.
 
Wat we helder kunnen vaststellen is dat reizen met de E-Tron wel net zo snel kan als met een Tesla. De Audi is minder efficiënt en MOET dus wel sneller laden. Nu is het aan de bestuurder om die snellader te vinden.

Tja allemaal leuk maar ik wil dat batterijpakket nog wel eens zien na 200k kilometer. En uiteindelijk zal de Tesla bij V3 sneller laden aangezien hij een heel stuk zuiniger is dan de E-tron.