Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

auto wil niet laden in de winter. O km/uur, accu heater defect?

This site may earn commission on affiliate links.
heeft iemand dit mee gemaakt.
2 dagen in de kou stil gestaan bij 200km, In de ochtend even 30 km gereden. Bij terugkomst gelijk aan de lader omdat dan de accu wat opgewarmd is.
Laadsnelheid blijft 0km/uur aankomende uren op 3 fase.
Tesla service gebeld. Advies was om de kachel 15 min aan te zetten.
Geen effect. Nog even wat gereden. Bij terugkomst nog maar 60km over.

Dan gebeurt waar ik al bang voor was.
Kachel gaat niet aan bij die lage km stand dus geen verwarming en auto laad nog steeds met 0 km/uur.

Snel naar de suc om daar enkele uren max 30 km/ uur te laden. Kachel aan en de hoop dat accu warm wordt.

Nu terug en thuis laad de auto verder met max 30km uur. Komt niet hoger. Dit dit gaat nu al uren zo.

Accu heater defect? Dat symbooltje in de app heb ik al heel lang niet meer gezien.
 
Heb je een laadpaal met load balancing? Misschien trekt iets veel stroom. Bij ons thuis hebben onze auto's dat ook als er gekookt wordt en de warmtepomp vol draait. Maar dat duurt nooit uren.
In de app zie je dan ook dat het maximale aantal amperes teruggeschroefd wordt.
Doet hij dit ook bij een openbare laadpaal ?
Anders ook even met scan my tesla kijken als je dat hebt. Kijken of de battery heater veel verbruikt.
 
Web je range mode aan staan? Deze zou ik uitzetten. Controls > Driving > Range Mode.

In range mode kan de accu veel kouder worden en is de heater gewoon niet actief. Handig als je lang stil staat. Niet handig als je gewoon wil laden (een koude accu laad slecht of weigert te laden)
 
Ik heb toevallig gisteren even meegekeken bij mijn auto. Ik heb het laden staan op getimed vanaf 22u. Op dat moment geeft hij aan te laden met 3 fasen 2 ampere ipv 3 fasen 16 ampere. Tegelijkertijd gaat het batterij-opwarm icoontje aan. Na ongeveer een half uur begint de auto pas te laden.
Batterij opwarmen.jpg
 
Web je range mode aan staan? Deze zou ik uitzetten. Controls > Driving > Range Mode.

In range mode kan de accu veel kouder worden en is de heater gewoon niet actief. Handig als je lang stil staat. Niet handig als je gewoon wil laden (een koude accu laad slecht of weigert te laden)

Dit bestaat enkel bij de oudere Model S/X. Huidige S/X heeft geen Range Mode meer en de Model 3 heeft dit nooit gehad.

Accu heater defect? Dat symbooltje in de app heb ik al heel lang niet meer gezien.

Deze werkt enkel als je UIT de auto bent. Zolang je in de auto zit zal de heater niet werken. Beste is dus laden aan een paal en via de app voorverwarmen. De auto zal dan de "heater" inschakelen. Ik zeg "heater", omdat bij de Model 3 er geen heater is maar die via de stators werkt.
 
Ik heb toevallig gisteren even meegekeken bij mijn auto. Ik heb het laden staan op getimed vanaf 22u. Op dat moment geeft hij aan te laden met 3 fasen 2 ampere ipv 3 fasen 16 ampere. Tegelijkertijd gaat het batterij-opwarm icoontje aan. Na ongeveer een half uur begint de auto pas te laden.View attachment 635218

Ik denk dat het eerste half uur 14 ampere gebruikt wordt om de accu op te warmen en 2 om te laden. Zover ik weet geeft het scherm alleen aan hoeveel er geladen wordt niet wat de auto verbruikt.
 
Ik had gisteren de x aan de lader en had laadsnelheid 0. Vervolgens de auto opgewarmd en na verloop van tijd pas ging de auto zchtbaar laden. Eerst heel langzaam, pas na 30 min of zo op normale snelheid
 
Vandaag om 12 uur de auto aan de stekker (230v, 12A).
Het eerste uur stond ook bij mij alleen het heater symbool aan en laden op 0km/h.
Echter, zoals Astrid net al aangaf laadde hij wel een klein beetje, ong. 1km/kwartier. Ik denk idd met 10A verwarmen en 1A laden.
Dit heeft een uur geduurd voordat hij gewoon begin te laden met 13km/h.
 
heeft iemand dit mee gemaakt.
2 dagen in de kou stil gestaan bij 200km, In de ochtend even 30 km gereden. Bij terugkomst gelijk aan de lader omdat dan de accu wat opgewarmd is.
Laadsnelheid blijft 0km/uur aankomende uren op 3 fase.
Tesla service gebeld. Advies was om de kachel 15 min aan te zetten.
Geen effect. Nog even wat gereden. Bij terugkomst nog maar 60km over.

Dan gebeurt waar ik al bang voor was.
Kachel gaat niet aan bij die lage km stand dus geen verwarming en auto laad nog steeds met 0 km/uur.

Snel naar de suc om daar enkele uren max 30 km/ uur te laden. Kachel aan en de hoop dat accu warm wordt.

Nu terug en thuis laad de auto verder met max 30km uur. Komt niet hoger. Dit dit gaat nu al uren zo.

Accu heater defect? Dat symbooltje in de app heb ik al heel lang niet meer gezien.

Sneeuwvlokje ook zichtbaar? Waarschijnlijk is de accu te koud om te laden.
 
bij mijn auto is vorige week de battery heater vervangen.
klacht:
- auto laadt niet op
- in de app gaat icoontje batterij verwarming aan en uit
- Laad stroom blijft hangen op 2-3 A
- Bij snellader meldingen dat batterij wordt voorverwarmd. Of iets van die strekking

3 keer gebeld met service. 1ste keer moest ik wat dingen proberen. 2de keer, laten we het daar maar niet meer overhebben. En de derde keer iemand aan de lijn die de fout zo kon terug vinden en er melding heeft door gegeven aan service center.
Binnen half uur service center aan de lijn of ik de auto gelijk kon brengen en er een leen auto klaar zou staan. Goed geregeld.
 
Iemand schreef dat de auto voor bereiken suc ook laat zien dat die aan het voorverwarmen is . Die melding ook nog nooit gezien bij mijn 85D
Als je met een "koude" batterij wegrijdt en aangeeft dat je naar een SC wil via de nav dan krijg je een melding "Voorverwarmen voor Superchargen" en wordt het witte bliksemicoon rood. Gezien op mijn P90D.
 
Als je met een "koude" batterij wegrijdt en aangeeft dat je naar een SC wil via de nav dan krijg je een melding "Voorverwarmen voor Superchargen" en wordt het witte bliksemicoon rood. Gezien op mijn P90D.

De melding "Voorverwarmen voor Superchargen" in het navigatievenster verschijnt uitsluitend als er nog voldoende lading (SoC) in je batterij zit. Wat het minimum is (30%?) weet ik niet zeker. Is wellicht variabel, afhankelijk van de afstand die je nog naar de SuC moet rijden. Het verwarmen van de batterij kost extra stroom en wordt dus alleen ingeschakeld als je meer dan genoeg SoC hebt om boven de 10% SoC (schatting) bij de Supercharger te arriveren.

Dit verklaart meestal waarom velen die Voorverwarmen melding nog nooit hebben gezien. Je arriveert namelijk vaak met een lage SoC bij de Supercharger.
 
  • Informative
Reactions: RuudL and jpvdheijn
De melding "Voorverwarmen voor Superchargen" in het navigatievenster verschijnt uitsluitend als er nog voldoende lading (SoC) in je batterij zit. Wat het minimum is (30%?) weet ik niet zeker. Is wellicht variabel, afhankelijk van de afstand die je nog naar de SuC moet rijden. Het verwarmen van de batterij kost extra stroom en wordt dus alleen ingeschakeld als je meer dan genoeg SoC hebt om boven de 10% SoC (schatting) bij de Supercharger te arriveren.

Dit verklaart meestal waarom velen die Voorverwarmen melding nog nooit hebben gezien. Je arriveert namelijk vaak met een lage SoC bij de Supercharger.

Tevens bij een lange rit is voorverwarmen niet nodig omdat het pack dan al rond de 35 graden hangt.