Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Het is misschien niet helemaal AP gerelateerd maar het heeft wel met de sensoren te maken. Ik heb al een paar keer voor gehad dat wanneer je je naar een paaltje toe rijdt om te parkeren bvb dat deze niet wordt gedetecteerd. Pas wanneer je op 30 cm komt komt er op eens stop te staan.

Dit werd bvb ook niet gedetecteerd

View attachment 217840 :
Logisch als je het technisch bekijkt. De sensoren zijn spotsensoren die dus recht vooruit kijken. Het kan dus zijn dat er wel eens iets tussen de sensoren door gaat. Bijvoorbeeld een smal paaltje.
 
OK, ben ook geen ICT-er....

Wat ik wel gemerkt heb is dat AP nu niet meer beschikbaar is als je gas bijgeeft tot boven de 150km/u. Dit was in het begin niet het geval. Hij waarschuwde wel dat je het stuur moest overnemen maar je kon daarna AP weer inschakelen zonder m eerst stil te moeten zetten.
 
Dus nu moet je éérst het stuur zelf overnemen voordàt je even een stootje geeft tot boven 150 km/u, anders word je afgestraft. Vond dat de eerste keer dat ik het meemaakte ook vrij streng van Tesla, maar uiteindelijk is het gewoon een opvoedkundig verdedigbaar ritueel, nee? : eerst AP uitschakelen, dan pas 150km/u overschrijden, en niet omgekeerd. Het vermijdt ook hoorbare waarschuwingen en plots opkijkende medepassagiers, en dus kan ik er mee leven - en vind ik het eigenlijk zelfs een goede oplossing, ook al is ze wat betuttelend.
 
Na alle voorzichtige releases met snelheidsbeperkingen is er met 8.1 echt iets te beleven qua autopilot @ HW2. Met m'n beperkte ervaring met AP@HW1 merk ik momenteel niet veel verschil tussen HW1 en HW2. Leuk om toch eens in actie te zien of wacht je liever op meer nieuwe features?

Ik vind het hartstikke leuk om mee te maken, maar misschien is het leuker om nog heel even te wachten. Zal waarschijnlijk vrij snel gaan.
 
  • Like
Reactions: Hans Allis
Afgelopen paar dagen met AP1 gereden - auto was bij SeC voor wat kleine dingen na oplevering. Nu dan eigen auto weer met AP2 op 8.1. Ik merk wel duidelijk verschil. AP2 is wat nerveuzer, mn in de bochten gaat het behoorlijk minder soepel dan AP1. Geeft een wat minder betrouwbaar gevoel. En het inhouden bij matrixborden uiteraard. Vind de auto op AP2 ook soms vrij rechts of links in de baan rijden.... En natuurlijk het verschil qua snelheid op specifieke wegen. Wat ik bij beiden erg waardeer is het automatisch afremmen in bochten als je sec op TACC rijdt. Ook dit gaat bij AP1 nu nog wel vloeiender. Als we verder nu maar genoeg km's gaan maken, komen we er wel. Heren, graag even blijven doorrijden...
 
  • Like
Reactions: BasMS
Afgelopen paar dagen met AP1 gereden - auto was bij SeC voor wat kleine dingen na oplevering. Nu dan eigen auto weer met AP2 op 8.1. Ik merk wel duidelijk verschil. AP2 is wat nerveuzer, mn in de bochten gaat het behoorlijk minder soepel dan AP1. Geeft een wat minder betrouwbaar gevoel. En het inhouden bij matrixborden uiteraard. Vind de auto op AP2 ook soms vrij rechts of links in de baan rijden.... En natuurlijk het verschil qua snelheid op specifieke wegen. Wat ik bij beiden erg waardeer is het automatisch afremmen in bochten als je sec op TACC rijdt. Ook dit gaat bij AP1 nu nog wel vloeiender. Als we verder nu maar genoeg km's gaan maken, komen we er wel. Heren, graag even blijven doorrijden...

Ook het veranderen van rijvak geeft het gevoel alsof hij over een golf vaart, maar wel vanmiddag 70,2km van de 81,5km full autonomous gereden, straks op de terugweg eveens de afritten proberen te nemen
 
Afgelopen paar dagen met AP1 gereden - auto was bij SeC voor wat kleine dingen na oplevering. Nu dan eigen auto weer met AP2 op 8.1. Ik merk wel duidelijk verschil. AP2 is wat nerveuzer, mn in de bochten gaat het behoorlijk minder soepel dan AP1. Geeft een wat minder betrouwbaar gevoel. En het inhouden bij matrixborden uiteraard. Vind de auto op AP2 ook soms vrij rechts of links in de baan rijden.... En natuurlijk het verschil qua snelheid op specifieke wegen. Wat ik bij beiden erg waardeer is het automatisch afremmen in bochten als je sec op TACC rijdt. Ook dit gaat bij AP1 nu nog wel vloeiender. Als we verder nu maar genoeg km's gaan maken, komen we er wel. Heren, graag even blijven doorrijden...
Ik heb dezelfde ervaring, de bochten gaan ook nog echt schokkerig. Ik vraag me af of dat verbetert door zelf veel op de Autosteer te rijden (heeft de auto zelflerend vemogen?) of zijn daar updates voor nodig? Ik heb gisteren op Autosteer ook nog even de stopwatch gebruikt: het duurde exact 1m 5 sec voordat het dashboard begon te knipperen dat ik mijn stuur weer moest vasthouden. Behoorlijk kort dus. Lane change zal ook nog wel verbeteren denk ik zo ;-). Als laatste, ik heb een paar keer Summon geprobeerd maar krijg 8 van de 10 keer geen verbinding met de auto. Iemand tips?
 
Autopilot heeft (bijna?) geen zelflerend vermogen aan boord, d.w.z. het neural net wordt getraind op zware rekenmachientjes van Tesla en het resulterende model gaat d.m.v. firmware-updates naar de wagens toe. Mijns inziens worden afwijkingen tussen de acties van autopilot en bestuurder dan ook verzameld en naar Tesla verstuurd, zodat er daar lering uit getrokken kan worden.

Overigens vraag ik me af in hoeverre het neural net gebruikt wordt voor beslissingen over het te volgen traject (welke baan, maar ook hoe binnen de baan te blijven) en de bediening van rem- en 'watt'-pedaal. Het neural net zal vast goed zijn in het herkennen van belijning, andere voertuigen en diverse belemmeringen. Op basis van die informatie zal naar mijn idee toch 'normale' code beslissingen nemen over stuur-, rem- en watt-acties. Maar dit is meer gebaseerd op gevoel/ervaring dan iets anders.
 
Ik heb dezelfde ervaring, de bochten gaan ook nog echt schokkerig. Ik vraag me af of dat verbetert door zelf veel op de Autosteer te rijden (heeft de auto zelflerend vemogen?) of zijn daar updates voor nodig? Ik heb gisteren op Autosteer ook nog even de stopwatch gebruikt: het duurde exact 1m 5 sec voordat het dashboard begon te knipperen dat ik mijn stuur weer moest vasthouden. Behoorlijk kort dus. Lane change zal ook nog wel verbeteren denk ik zo ;-). Als laatste, ik heb een paar keer Summon geprobeerd maar krijg 8 van de 10 keer geen verbinding met de auto. Iemand tips?
Vanochtend weer eens de stopwatch erbij gehaald: op Autosteer begint het witte waarschuwingslicht rondom de display te knipperen na 1 minuut 5 seconden, na 1 minuut 20 seconden begint hij (letterlijk) te piepen en en 1 minuut 30 seconden schakelt Autosteer uit en doet het pas weer na stoppen en in P zetten. Ik heb in filmpjes toch langere tijden gezien maar dat waren waarschijnlijk AP1 auto's.
 
Vanochtend weer eens de stopwatch erbij gehaald: op Autosteer begint het witte waarschuwingslicht rondom de display te knipperen na 1 minuut 5 seconden, na 1 minuut 20 seconden begint hij (letterlijk) te piepen en en 1 minuut 30 seconden schakelt Autosteer uit en doet het pas weer na stoppen en in P zetten. Ik heb in filmpjes toch langere tijden gezien maar dat waren waarschijnlijk AP1 auto's.

'voorlopig' ben ik blij met mijn AP1 :)
 
  • Like
Reactions: HWS