Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik spreek met een week ervaring (en daar gaat helaas ook niet snel verandering in komen) en ik moet zeggen dat vooral in files op standje 1 de autopilot heel prettig aansluiting houdt. Gisteravond nog bij het Velperbroek van A12 naar A348 en dat deed hij echt heel prettig. Geen mogelijkheid voor anderen om er tussen te gaan tenzij iemand een groot risico op schade voor lief neemt.

Ik merk wel dat de afstand die de autopilot aanhoudt bij hogere snelheden flink toeneemt. Ik kan helaas niets zeggen over vergelijkingen met eerdere versies. Bij hogere snelheden houdt hij soms ook meer afstand aan dan ik zou doen, maar dan tel ik de afstand en blijkt die (meestal, niet altijd) wel rond de 2 seconden te zitten.

Ben benieuwd naar meer ervaringen, want op dit moment lijk ik een van de weinigen te zijn die de afstand (op paar uitzonderingen na) wel prettig/goed vind. Overigens heb ik meer problemen met de TACC en het inhouden bij bepaalde bochten of objecten in een andere baan. Volgens mij is er nog winst te behalen als de radar en camera meer gaan samenwerken met bepalen object en rijbaan.
 
Ik spreek met een week ervaring (en daar gaat helaas ook niet snel verandering in komen) en ik moet zeggen dat vooral in files op standje 1 de autopilot heel prettig aansluiting houdt. Gisteravond nog bij het Velperbroek van A12 naar A348 en dat deed hij echt heel prettig. Geen mogelijkheid voor anderen om er tussen te gaan tenzij iemand een groot risico op schade voor lief neemt.

Ik merk wel dat de afstand die de autopilot aanhoudt bij hogere snelheden flink toeneemt. Ik kan helaas niets zeggen over vergelijkingen met eerdere versies. Bij hogere snelheden houdt hij soms ook meer afstand aan dan ik zou doen, maar dan tel ik de afstand en blijkt die (meestal, niet altijd) wel rond de 2 seconden te zitten.

Ben benieuwd naar meer ervaringen, want op dit moment lijk ik een van de weinigen te zijn die de afstand (op paar uitzonderingen na) wel prettig/goed vind. Overigens heb ik meer problemen met de TACC en het inhouden bij bepaalde bochten of objecten in een andere baan. Volgens mij is er nog winst te behalen als de radar en camera meer gaan samenwerken met bepalen object en rijbaan.

Ik heb erg gisteren eens op gelet en het viel mij op dat ik op de rechter rijstrook geen verschil zag met vroeger. Op de linker baan hield hij een grotere afstand aan die soms net iets te groot is om goed in het verkeer te passen.

(Geheel offtopic maar gisteren mijzelf in de vingers gesneden met de nav. Bij vertrek uit Leiden wilde hij mij over de A44 sturen. Bekijk het, dacht ik. Laat ik vervolgens ruim een half uur verliezen op de A4 waar de linker rijstroken werden afgesloten omdat men met de gedachte speelde om daar wellicht wat werkzaamheden te doen. In het buitenland vertrouw ik er blindelings en waarom hier dan niet. Verderop leek het er op dat de tunnel bij Dordt niet meer bestond. Ik had gelukkig nog de mogelijkheid om de rechter tunnelbuis te nemen maar de andere en aan de andere kant was de tunnel al helemaal dicht en flinke file.)
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Niet iedereen leest alle posts zoals jij !
Je mag ook een PMtje sturen hoor.
Cross posten wordt op fora toch echt niet gewaardeerd, vaak verwijderen moderators dubbele posts.
Wat je wel goed doet is het in een bestaande post zetten, maar zoek dan de post die je het meest toepasselijk is.
Ik reageer niet via een pm omdat dit voor anderen ook nuttig kan zijn.
Maar ik ga off-topic hier, dus laat ik ophouden
Zie het niet als een persoonlijke aanval.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Merijn
Ik zou nog een keer mijn ervaringen delen met Autopilot (AP1) tijdens de week van de Tesla Drive to Believe challenge. Dus hierbij een poging. Ik heb vooral zelf ervaren hoe het is om met Autopilot te rijden en heb niet zoveel foto/video materiaal gemaakt. Op mijn Facebook pagina (sinds kort heb ik Facebook, maar doe er niet zo veel mee, vindt Twitter leuker) staan wat filmpjes o.a. van Autopilot met mijn moeder achter het stuur.

Ik zal proberen duidelijk te omschrijven welke stukken weg ik bedoel. Bij sommige zal ik met een linkje naar Google Maps de locatie aan geven die ik heb ervaren en die opvielen. Een algemene ervaring is dat Autopilot heel veel moeite heeft met blokmarkering. Een enkele keer lukte het mij van baan te wisselen, maar bijna niet en soms moest hij ook zoeken naar de juiste lijn bij blokmarkering.

1e bocht
De eerste locatie die opviel is een vrij scherpe bocht die ik per se wilde testen. Het is een 80-weg (sorry eenheden politie, volgens is mij het wel duidelijk ;) ) en de bocht is vrij scherp. De meesten rijden niet veel harder dan 60-70. Autopilot (AP1) heb ik de bocht laten nemen met 80 en hij ging midden in de bocht net op de middenstreep om vervolgens met een ruk terug naar het midden van de rijstrook te sturen. De aanzet deed Autopilot heel goed, maar toen de scherpere knik kwam was dat te plotseling voor het systeem. Dit is de enige keer dat Autopilot op/over de lijn ging. Ik heb de bocht 2x genomen met 80 en 60, gek genoeg ging het met 60 minder goed dan met 80 :confused: (althans, niet beter). De locatie van deze bocht is: Google Maps De bocht is scherper dan hij eruit ziet.

2e bocht
Een andere bocht is het stuk op de A50 vanuit Apeldoorn/Zwolle richting A12 naar westen/zuiden(Ede/Nijmegen) bij Arnhem-Noord. Adviessnelheid is 90 als ik mij niet vergis, maar ik wilde hem met 100 testen. Om mijn moeder te vriend te houden toch maar Autopilot op 90 gezet en dat ging werkelijk perfect. 100 moet daar prima kunnen.

3e bocht
Een andere bocht is de afrit/oprit van de A12 vanuit Arnhem naar de A50 richting Nijmegen bij knooppunt Grijsoord. Adviessnelheid 70 en hij deed het erg goed met 75 op de teller. Hier en daar wat zoekende bleef hij prima in het midden van de rijbaan.

4e bocht
Met 100km/u (ipv 80 :oops:) ging deze erg goed, maar wel spannend in het donker of het goed zou gaan. Dit was op de N345 bij Hoven net naast en in de richting van Zutphen. Het gaat daarbij om deze grote S-bocht: Google Maps

5e situatie
Een vluchtheuvel in de buurt van Deventer. Deze namen wij met 80 zoals je kunt zien in de video. Andere vluchtheuvels (ook veel krappere met scherpere hoeken gingen soms nog best redelijk, maar je merkt wel dat het systeem daar nog niet voor ontwikkeld is. Mijn moeder achter het stuur :)

6e en laatste situatie (om het niet te lang te maken)
De af- en opritten van de A50/A15 bij knooppunt Valburg (komende van A50 uit noorden en 2x op- afrit om weer terug te gaan naar noorden over A50). Door blokmarkering kon ik de autopilot pas net voor de bochten inzetten, maar deze nam hij prachtig met 60 km/u. Google Maps

Algemene opmerkingen: Het valt op dat de ene bocht veel makkelijker gaat dan de ander. Daarmee bedoel ik dat bij de ene bocht je kunt merken dat veel kleine stuurcorrecties gedaan worden en bij andere bochten de auto één stuurbeweging maakt en deze weet vast te houden door de hele bocht. Zeer indrukwekkend, want dat lukt mij zelfs niet alle keren. Overall kan ik stellen dat het systeem (AP1) waanzinnig goed werkt zelfs op provinciale wegen. Heel af en toe was er een punt waarop ingegrepen moest worden, maar door altijd mijn handen aan het stuur te houden vormt dat geen gevaar. Ook situaties waarbij geen lijnen (of 1 lijn) zichtbaar is en een stoeprand de andere lijn vormt werkt het systeem beter dan ik had verwacht. Iedereen die ik heb meegenomen is zeer onder de indruk van het systeem. Ook mijn oom die net in de week dat wij de Tesla hadden zijn nieuwe Volvo V90 in ontvangst had genomen. Hele mooie auto hoor, maar wat een ouderwetse bak, sloom en slechte tractiecontrole bij stoplicht sprint :D
 
Last edited:
Cross posten wordt op fora toch echt niet gewaardeerd, vaak verwijderen moderators dubbele posts.
Wat je wel goed doet is het in een bestaande post zetten, maar zoek dan de post die je het meest toepasselijk is.
Ik reageer niet via een pm omdat dit voor anderen ook nuttig kan zijn.
Maar ik ga off-topic hier, dus laat ik ophouden
Zie het niet als een persoonlijke aanval.
 
Ja, gisteren de laatste firmware update (17.4.14) ontvangen en in de avonduren getest. AP2 (autosteer beta) werkt alleen op snelwegen tot 70 km/h. TACC op alle wegen tot 120 km/h.

Gisterenavond heel kort de autosteer op de snelweg kunnen testen omdat er even niemand achter me zat. Werkte prima, maar de tijd was te kort om goed uit te testen. 70 km/h rijden op een snelweg is toch wel link hoor. Autosteer is dus voorlopig alleen maar bruikbaar met file rijden.
 
Last edited:
Herkent iemand dit:

Het is me de afgelopen dagen al een paar keer gebeurd dat de Autopilot hard remt met alleen maar een vrachtwagen in de baan *rechts*. Vrachtwagen bevindt zich dan ergens ver schuin rechts voor, geen auto voor me op de rijbaan, geen auto voor me op de linker rijbaan.
Vrachtwagen is wit gekleurd op het display het enige voertuig dat gedetecteerd wordt...

Ik dacht in eerste instantie dat het misschien met tegen de zon inrijden te maken had, maar vandaag gebeurde het ook met de zon in de rug.
 
Sinds de laatste update zit ik zonder gewone cruise control. Autopilot en TACC heeft nog niet gewerkt. Vrijdag moet ik ervoor naar Tesla. Hopelijk gaat het service punt in Hasselt snel open. Want nu ben ik een halve dag kwijt in het beste geval (als de wagen niet moet daarblijven).
 
Herkent iemand dit:

Het is me de afgelopen dagen al een paar keer gebeurd dat de Autopilot hard remt met alleen maar een vrachtwagen in de baan *rechts*. Vrachtwagen bevindt zich dan ergens ver schuin rechts voor, geen auto voor me op de rijbaan, geen auto voor me op de linker rijbaan.
Vrachtwagen is wit gekleurd op het display het enige voertuig dat gedetecteerd wordt...

Ik dacht in eerste instantie dat het misschien met tegen de zon inrijden te maken had, maar vandaag gebeurde het ook met de zon in de rug.
Ja, behoorlijk. Zoek maar eens op termen zoals fake braking, unexpected braking, etc. Het is een algemeen (wereldwijd) verschijnsel met AP2 auto's. Er zijn meerdere draadjes die het er over hebben (met als risico dat je commentaar krijgt met term,en als cross posten etc ;-)) en ook met de laatste update van vorige week (autosteer op locale wegen tot 60 km/u) die nog maar sporadisch is uitgerold, is dat nog niet verholpen. Je vraagt je af of de nieuwe AI chip ,die 40x krachtiger zou zijn, zo intelligent is dat hij ook in staat is om in slaap te vallen ;-). Ik vermoed dan ook dat de AI bedoeld is om de data lake van Tesla te voeden maar dat de resultaten van AI alleen gebruikt kan worden na updates, en niet perse om het eigen voertuig direct beter te maken. Waar en wanneer ik kan gebruik ik TACC en Autosteer (files) maar fake braking wordt niet minder, de waggelende wegbelijning in de dispaly wordt niet minder en om de haverklap verschijnen er rode autootjes en hard remmen in de display, terwijl de weg voor mij door de voorruit gezien toch echt leeg is. Ik ben bang dat we voor verbeteringen overgeleverd zijn aan de slagvaardigheid van de Tesla updates. De nieuwe man die van Apple is overgenomen specifiek voor de autopilot functies zal wel "even" moeten inwerken ;-)
 
Ja, behoorlijk. Zoek maar eens op termen zoals fake braking, unexpected braking, etc. Het is een algemeen (wereldwijd) verschijnsel met AP2 auto's. Er zijn meerdere draadjes die het er over hebben (met als risico dat je commentaar krijgt met term,en als cross posten etc ;-)) en ook met de laatste update van vorige week (autosteer op locale wegen tot 60 km/u) die nog maar sporadisch is uitgerold, is dat nog niet verholpen. Je vraagt je af of de nieuwe AI chip ,die 40x krachtiger zou zijn, zo intelligent is dat hij ook in staat is om in slaap te vallen ;-). Ik vermoed dan ook dat de AI bedoeld is om de data lake van Tesla te voeden maar dat de resultaten van AI alleen gebruikt kan worden na updates, en niet perse om het eigen voertuig direct beter te maken. Waar en wanneer ik kan gebruik ik TACC en Autosteer (files) maar fake braking wordt niet minder, de waggelende wegbelijning in de dispaly wordt niet minder en om de haverklap verschijnen er rode autootjes en hard remmen in de display, terwijl de weg voor mij door de voorruit gezien toch echt leeg is. Ik ben bang dat we voor verbeteringen overgeleverd zijn aan de slagvaardigheid van de Tesla updates. De nieuwe man die van Apple is overgenomen specifiek voor de autopilot functies zal wel "even" moeten inwerken ;-)
O en by the way: calibratie van de camera's door Tesla Service Center heeft ook niet geholpen.
 
Herkent iemand dit:

Het is me de afgelopen dagen al een paar keer gebeurd dat de Autopilot hard remt met alleen maar een vrachtwagen in de baan *rechts*. Vrachtwagen bevindt zich dan ergens ver schuin rechts voor, geen auto voor me op de rijbaan, geen auto voor me op de linker rijbaan.
Vrachtwagen is wit gekleurd op het display het enige voertuig dat gedetecteerd wordt...

Ik dacht in eerste instantie dat het misschien met tegen de zon inrijden te maken had, maar vandaag gebeurde het ook met de zon in de rug.
AP1 neem ik aan, gezien je een 85 kWh hebt? Ik heb dat met AP1 ook 2 keer gehad deze week, terwijl ik geen update heb gehad of iets dergelijks. Kreeg echt de collision avoidance melding (dat gepiep) ook.