Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik krijg het idee dat er hier mensen reacties plaatsen die niet alleen Tesla rijden...maar ook al hun pensioen geld in Tesla aandelen hebben zitten. Members die übermensch(sorry voor het duits) zijn blijkbaar en bepalen dat testen die mensen uitvoeren flauwekul zijn. En even uitleggen hoe het echt in elkaar zit....en daarbij direct een aannames doet....gebaseerd op oude informatie. Ik vind dit soort reacties niet gepast.

Daarbij lees ik dat er afkeurende reacties komen op artikelen, die geïnteresseerde mede members posten, die die niet eens gelezen zijn.

Ook al is dit een Tesla Forum....met respect kijken naar andere members( en andere fabrikanten dan Tesla) moet toch ook mogelijk zijn lijkt me.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Vandaag foto's van een live display van een E-klasse gezien en wat er in dat artikel beweerd wordt, lijkt echt onwaar mbt de weergave op het dash. De 'autopilot' gui van het dashboard lijkt (met de nadruk op lijkt) veel meer op de Tesla gui dan de auteur laat zien. Je kan wel degelijk een volledig andere layout selecteren. Feit blijft wel dat het ganse 'autopilot gebeuren' ver inferieur is aan tesla (pfiew :) )
Dat die weergave er zou moeten zijn geeft ook de auteur van het artikel aan. Hij heeft er lang naar gezocht maar die lay-out niet kunnen vinden. En waarom zou je moeten zoeken naar een interface als die interface de enige is die je nodig hebt.
 
  • Like
Reactions: maarten.claes
Ik krijg het idee dat er hier mensen reacties plaatsen die niet alleen Tesla rijden...maar ook al hun pensioen geld in Tesla aandelen hebben zitten.

Is een aanname, vervolgens verder in dezelfde post zeur je over aannames van andere members. Ehm?

Tip: vraag en/of meld het direct of als je reactie plaats doe dan ff een quote zodat het wat context krijgt wat je stoort.
 
Ik krijg het idee dat er hier mensen reacties plaatsen die niet alleen Tesla rijden...maar ook al hun pensioen geld in Tesla aandelen hebben zitten. Members die übermensch(sorry voor het duits) zijn blijkbaar en bepalen dat testen die mensen uitvoeren flauwekul zijn. En even uitleggen hoe het echt in elkaar zit....en daarbij direct een aannames doet....gebaseerd op oude informatie. Ik vind dit soort reacties niet gepast.

Daarbij lees ik dat er afkeurende reacties komen op artikelen, die geïnteresseerde mede members posten, die die niet eens gelezen zijn.

Ook al is dit een Tesla Forum....met respect kijken naar andere members( en andere fabrikanten dan Tesla) moet toch ook mogelijk zijn lijkt me.

Dit is uiteraard een aanval op mij. Had ik op het moment dat ik mijn eerste Tesla kocht in plaats daarvan aandelen gekocht dan had ik nu èn een Tesla èn een (aanvullend) pensioen gehad kunnen hebben.

Daarnaast vind ik oprecht dat alle testen die op dit moment zijn uitgevoerd met vormen van AP bedenkelijk zijn en de reden daarvoor heb ik ook aangegeven. Een paar maanden verder en de vergelijking tussen dezelfde (dat is de kern, niet hetzelfde type maar echt dezelfde) auto valt heel verschillend uit.
En als je mijn reactie goed leest zie je dat ik helemaal niet inhoudelijk in ga op de test maar aangeef dat het testen op deze manier, laat ik het lief zeggen, prematuur is.

Voor de rest mag iedereen doen wat hij wil met wat ik aanreik en dat heeft met respect niets te maken.
 
  • Like
Reactions: SMU
Een van de beste schijnt toch op het moment GMs Supercruise te zijn.
Een mooi overzicht van de functionaliteit van SC vs Autopilot:
The Battle for Best Semi-Autonomous System: Tesla Autopilot Vs. GM SuperCruise, Head-to-Head
Met name hoe de interface met de bestuurder werkt is goed verwoord m.i.

Heel mooi artikel over GM vs. Tesla, vers van de pers (dat artikel van MB vs. Tesla dateert van 18 maanden geleden, nb). Van Alex Roy trouwens (de man van de Cannonball-records :), en van de naar mijn smaak eerste verstandig geschreven test van de Model 3). Ik vertrouw diens mening echt.

Hoe dan ook, GM (en Google/Waymo, en vermoedelijk ook MB, Volvo, etc.) hebben niet stilgezeten, en zullen net als Tesla ook niet stilzitten. Dus een mens kan alleen vergelijken wat vandaag beschikbaar is bij elk merk (niet 18 maanden geleden, en ook niet 18 maanden in de toekomst) - bij vrijwel alle merken zullen in de toekomst ook wel updates -al dan niet betalend, al dan niet OTA- de semi-autonomie kunnen verbeteren - die andere merken moeten natuurlijk wel hun dealers nog enigszins overtuigen (of de arm omwringen), maar ze zullen dat wel doen :)
 
Last edited:
Heel mooi artikel over GM vs. Tesla, vers van de pers (dat artikel van MB vs. Tesla dateert van 18 maanden geleden, nb). Van Alex Roy trouwens (de man van de Cannonball-records :), en van de naar mijn smaak eerste verstandig geschreven test van de Model 3). Ik vertrouw diens mening echt.

Hoe dan ook, GM (en Google/Waymo, en vermoedelijk ook MB, Volvo, etc.) hebben niet stilgezeten, en zullen net als Tesla ook niet stilzitten. Dus een mens kan alleen vergelijken wat vandaag beschikbaar is bij elk merk (niet 18 maanden geleden, en ook niet 18 maanden in de toekomst) - bij vrijwel alle merken zullen in de toekomst ook wel updates -al dan niet betalend, al dan niet OTA- de semi-autonomie kunnen verbeteren - die andere merken moeten natuurlijk wel hun dealers nog enigszins overtuigen (of de arm omwringen), maar ze zullen dat wel doen :)

Voor wie het interessant vindt is dit wellicht lezenswaard. Weliswaar Tesla forum maar vanuit brede benadering.
Grote vraag is en blijft: Hoe ver is Tesla nu echt? Ik schat in op basis van wat ik links en rechts lees dat ze al ver zijn. Maar veel is "in secret and behind NDA".

Tesla Far Behind On FSD? | Tesla
 
Heel mooi artikel over GM vs. Tesla, vers van de pers (dat artikel van MB vs. Tesla dateert van 18 maanden geleden, nb). Van Alex Roy trouwens (de man van de Cannonball-records :), en van de naar mijn smaak eerste verstandig geschreven test van de Model 3). Ik vertrouw diens mening echt.

Ik lees zijn stukken ook graag. Informatief, kritisch en onafhankelijk.
Geen fanboy-achtig de hemel inschrijven zoals Electrek, en ook niet bij voorbaat alles graag het putje inschrijven zoals Niedermeyer (Elon annuleerde ooit een bestelling van een Tesla van hem aangezien hij alleen maar negativiteit aan het spuien was).
 
  • Like
Reactions: Carl
Voor wie het interessant vindt is dit wellicht lezenswaard. Weliswaar Tesla forum maar vanuit brede benadering.
Grote vraag is en blijft: Hoe ver is Tesla nu echt? Ik schat in op basis van wat ik links en rechts lees dat ze al ver zijn. Maar veel is "in secret and behind NDA".

Tesla Far Behind On FSD? | Tesla
Ik vind écht niet dat ons TMC-forum (en al zeker niet het BeNe-deel) moet onderdoen voor het officiële Tesla-forum. Op het draadje dat je aanhaalt zitten ze te zeveren over discussies die wij hier al lang beu zijn, zou ik denken. Ik las ook niets "in secret and behind NDA" (logisch ook, op een officieel Tesla forum!). Ook hier op TMC kan ik me niet voorstellen dat Tesla-mensen geheime info zouden geven :)
 
Last edited:
Ik vind écht niet dat ons TMC-forum (en al zeker niet het BeNe-deel) moet onderdoen voor het officiële Tesla-forum :). Op het draadje dat je aanhaalt zitten ze te zeveren over discussies die wij hier al lang beu zijn, zou ik denken. Ik las ook niets "in secret and behind NDA" (logisch ook, op een officieel Tesla forum!). Ook hier op TMC kan ik me niet voorstellen dat Tesla-mensen geheime info zouden geven :)

Ik zeg niet dat het beter is, maar ik haal ook daar informatie vandaan, net als van andere plaatsen en waarschijnlijk net als anderen. Wat ik bedoelde met NDA is dat daar een terechte opmerking staat:

As for FSD, all the articles about it are 100% speculation. Tesla is the only company out there that has sold cars with the hardware for FSD and nobody outside of Tesla not subject to an NDA knows exactly where it stands.

Zullen we het hierop houden en gewoon eens zien wat de komende periode ons brengt. Jullie weten het niet, ik weet het niet en het is niet de moeite waard om er zo over te bakkeleien.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Nooit bakkeleien, akkoord! Lekker speculeren, ja! En terwijl ik aan 't speculeren ben : "Tesla is the only company out there that has sold cars with the hardware for FSD" : ik speculeer dat dit niet waar is: geen énkel merk heeft, volgens mijn speculatie, al een wagen verkocht met de hardware die het mogelijk maakt FSD, dwz zonder chauffeur en in alle omstandigheden, vervoerd te worden. Daar is volgens mijn speculatie ook nog wat betere hardware voor nodig (al was het maar meerkleurenherkenning bij de camera's, een radar die naar achteren kijkt, meer redundancy, etc.). Ik ken niets van dat alles dus het is gewoon buikgevoel weliswaar, maar poneren dat de huidige Tesla's FSD-klaar zijn, wat hardware betreft - hmmm, ik weet het niet. In ieder geval niet op zich een goede reden om te beweren dat Tesla eerder bij FSD zal zijn dan de concurrentie!

Ik hoop het wel, voor Tesla, natuurlijk! Ik begrijp al jaren niet hoe iemand (met een budget voor bijv. MB E of BMW 5) een andere wagen dan een Tesla MS zou kunnen kopen, al was het maar omdat onze AP al zo veel beter is, vandaag!
 
Audi A8 officieel eerste met level 3. Wat mij opvalt is dat hij nogal zwabbert en dat hij stopte omdat er op een naast gelegen baan geen verkeer was. Dat is blijkbaar nodig. Dat doet AP1/2 toch echt beter.

GM Super cruise, lijkt erg goed te werken. Kort filmpje met paar goede bochten:

Mercedes Drive pilot in S-klasse 2018. Heeft zelfde hardware als E-klasse maar geüpdatet software. Interessant dat de S-klasse automatisch remt voor rotondes e.d. op basis van maps en ook automatisch versnelt zodra rotonde voorbij is. Dus je moet wel zelf sturen tijdens rotonde, maar versnellen/remmen doet auto. Voorbeeld om 3:33. Ander voorbeeld is dat auto afremt als je richtingaanwijzer activeert om afrit te nemen op provinciale weg. Voorbeeld om 4:55. Indrukwekkend! Het systeem heeft echter wel wat moeite om binnen de lijntjes te kleuren. Ik denk dan ook dat de wijze waarop de systemen scherpere bochten kunnen nemen, een goede indicatie is voor zelfrijdende functie. Immers is de toepassing van de kaart/gps voor remmen/versnellen relatief simpel te implementeren.
 
  • Informative
Reactions: Carl
Vriendelijke herinnering beste mede forumleden en Tesla rijders om alsjeblieft goed op te blijven letten als je op Autopilot rijdt: het systeem kan niet overweg met stilstaande objecten op de rijbaan!
Culver City Firefighters on Twitter

Dat klopt. Dit is voor mij ook de reden om continu met één oog om de paar seconden op de weg voor me te kijken. Hetzelfde geldt bij nadering van een stoplicht waar auto's stilstaan (als er nog maar een beetje beweging is dan reageert hij wel). Je moet er niet aan denken dat je met je ruim 2000 kg achterop een stilstaande auto knalt. Dit was dan een grote (brandweer)wagen maar je moet er niet aan denken dat het om een auto met een gezin gaat. Brrr!
 
Vandaag met een loaner van Tesla een Volvo S90 op de Autopilot gereden, was onder de indruk zeker buiten de snelweg, goed te gebruiken bij een stuurcorretie gaat het systeem daarna gewoon door.

D00920FF-D42F-44FC-9597-F0EC9759ABCB.jpeg
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Volledig autonoom zonder chauffeur is mijns inziens een illusie, dat gaan we never nooit bereiken.
De bestuurder zal de backup blijven. Zie ook de demo film van Tesla: dat gaat het worden.
Grootste probleem daarin is hoe de overdracht van controle door de auto naar weer controle door de bestuurder gaat verlopen.

Dat staat ook op de website "in vrijwel alle omstandigheden" wat betekent dat er momenten zijn dat het niet kan en is de bestuurder nodig. Het tweede is inderdaad een interessante. Uit wat ik over de Coast to Coast testdrive lees leid ik af dat de auto zelf aangeeft wanneer hij het niet meer ziet zitten i.t.t. wat we nu hebben waarbij het gewoon mis gaat. Als men dat er goed in heeft zitten en de auto je voldoende tijdig waarschuwt zijn we wat dat betreft weer een stap verder.
 
Vandaag met een loaner van Tesla een Volvo S90 op de Autopilot gereden, was onder de indruk zeker buiten de snelweg, goed te gebruiken bij een stuurcorretie gaat het systeem daarna gewoon door.

View attachment 275158

Vooral buiten de snelweg goed te gebruiken? Ik had juist begrepen dat het juist op de snelweg goed werkte en daarbuiten minder. Goed om te horen dat ook Volvo goed meekomt :)
 
Even ter afsluiting. Ik ben met iedereen van mening dat Elon Musk vaak te optimistisch is als het gaat om tijdpaden. Dat is niet handig want geeft enorm veel teleurstelling, kritiek etc.
Daarentegen vind ik dat wat hij inhoudelijk zegt tot nu toe uiteindelijk klopt, al duurt het zoals gezegd lang.

Vanaf het begin hebben we informatie gehad over het te bouwen neural-net en wat we daarvan kunnen verwachten.

Daarom ben ik ervan overtuigd dat onderstaande tweet (daar worden nu eenmaal de dingen gezegd) ons hoopvol mag stemmen wat betreft de verdere ontwikkeling (en daarbij dat we nog maar aan het begin staan). En dat daar het onderscheid zit met anderen. Daarnaast heb ik de indruk dat exposure op toekomstige autonomie een middel is van de andere merken om de aandacht af te leiden van het schromelijk achterblijven op het gebied van de omschakeling naar duurzaamheid. Dat is jammer want beter een elektrische auto zonder autonomie dan een brandstofauto met.

Schermafbeelding 2018-01-23 om 11.33.16.png
 
  • Like
Reactions: Hbrink