Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de wagen al 2 mnd niet gewassen. Dat is te zien helaas.
Wacht op een dooi-momentje om ‘m met de hand te wassen. Durf nog steeds de wasstraat niet in. :oops:

Maar ik merk geen verschil mbt lane change en vuil op de auto.
Volgens mij worden de side cams ook nog niet actief gebruikt.

Wel reageert de lane change naar rechts nog steeds erg laat.
Dit is zeker niet verbeterd.
 
"AP2 nemen" kan niet. Wel "Verbeterde Autopilot" en "Zelfrijdende Functie". De eerste zou ik altijd doen (veel veiliger om AP aan te hebben - en relaxter op lange riten). De tweede voegt vooralsnog niets toe, niemand weet hoe lang het duurt of wat je dan krijgt...En je kan het altijd later nog bestellen - wat je hebt zo wie zo de noodzakelijke hardware.


Dus Verbeterde Autopilot is voor jou echt een grote toevoeging. Als je die niet neemt heb je gewoon een standaard cruise controle toch en verder niets. Want dan heb je de hardware wel maar niet geactiveerd.
 
De nieuwe update voor Autopilot belooft serieuze verbeteringen, gelet op de video's en het commentaar van de bestuurders. Watch Tesla’s latest Autopilot update at work in first drive videos

Vooral het eerste filmpje is de moeite waard. Goed commentaar met vergelijking AP1 en eerdere versies AP2. Ook voldoende flinke bochten met snelheidsaanpassingen en heuvels (waar tot voor kort het vaak/altijd misging met binnen de lijntjes blijven).
 
Last edited:
Vanmorgen 2018.10.4 geïnstalleerd en daarna flink wat snelweg gereden.
Ik merk echt een verbetering. Naar links gaan met autosteer was nooit een probleem, maar naar rechts duurde altijd veel te lang.
Zeker als iemand op je bumper zit. Dat is nu flink verbeterd.
Autosteer is nu echt soepel. Zelfs met veel verkeer om je heen
Ook scherpe bochten (zoals vd A50 naar de A12 bij Grijsoord) gaan veel beter. Al met al een mooie verbetering.

Er werd wel 1 keer flink geremd. Mijn voorganger kleurde rood terwijl deze zeker nog 100 m voor me zat. Er was weinig aan de hand en gelukkig had ik toen geen bumperklever.
 
Vannacht ook de update ontvangen.. erg benieuwd naar mijn ritje naar huis straks!

Ik begon toch redelijk wat angstzweet te ontwikkelen, want veel reguliere autofabrikanten zijn toch erg in de buurt aan het komen qua autopilot functionaliteit.. XC60 voorbeeld:

en dan laat ik Waymo achtige toepassingen nog maar even buiten beschouwing.. (Autopilot lijkt zelfs flink achter te lopen als je de driverless testen mag geloven).
 
  • Informative
Reactions: Chris R
Vannacht ook de update ontvangen.. erg benieuwd naar mijn ritje naar huis straks!

Ik begon toch redelijk wat angstzweet te ontwikkelen, want veel reguliere autofabrikanten zijn toch erg in de buurt aan het komen qua autopilot functionaliteit.. XC60 voorbeeld:

en dan laat ik Waymo achtige toepassingen nog maar even buiten beschouwing.. (Autopilot lijkt zelfs flink achter te lopen als je de driverless testen mag geloven).

Klopt, al ben ik vooral benieuwd naar resultaten buiten de snelweg om. De snelweg is makkelijk. Zie bijvoorbeeld 1e filmpje in link die ik eerder gaf. Daar zitten flinke bochten in. Jammer dat er zo weinig goede filmpjes te vinden zijn van o.a. de Volvo Pilot Assist 2. Kunnen we betere vergelijkingen maken.

Hier nog een filmpje van binnenwegen met slechte belijning. Ronduit indrukwekkend om te zien hoe goed het systeem de bochten neemt!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: cvonken
Klopt, al ben ik vooral benieuwd naar resultaten buiten de snelweg om. De snelweg is makkelijk. Zie bijvoorbeeld 1e filmpje in link die ik eerder gaf. Daar zitten flinke bochten in. Jammer dat er zo weinig goede filmpjes te vinden zijn van o.a. de Volvo Pilot Assist 2. Kunnen we betere vergelijkingen maken.

Hier nog een filmpje van binnenwegen met slechte belijning. Ronduit indrukwekkend om te zien hoe goed het systeem de bochten neemt!


Ouch, impressive. Maybe Elon is right.

Tesla vision.
 
Klopt, al ben ik vooral benieuwd naar resultaten buiten de snelweg om. De snelweg is makkelijk. Zie bijvoorbeeld 1e filmpje in link die ik eerder gaf. Daar zitten flinke bochten in. Jammer dat er zo weinig goede filmpjes te vinden zijn van o.a. de Volvo Pilot Assist 2. Kunnen we betere vergelijkingen maken.

Hier nog een filmpje van binnenwegen met slechte belijning. Ronduit indrukwekkend om te zien hoe goed het systeem de bochten neemt!

Vandaag juist veel snelweg gereden, Tilburg - Den Haag v.v. en (ook) daar is het verschil enorm. Het is verbazingwekkend hoe mooi hij in het midden van de rijstrook blijft en dan valt op hoe anderen binnen de rijstrook heen en weer zwieberen. Rijstrook wisselen gaat heel geleidelijk en bochten op knooppunten neemt hij perfect. Hem hem zelf, waarbij ik er alleen voor zorgde dat hij in de goede rijstrook zat, om Rotterdam laten rijden. Is heel rustgevend geworden nu.

Reageert ook soepeler op verkeer voor je dat afremt.

Ik denk dat de kaart nu een veel grotere rol speelt. Die stuurt hem als op rails met 10 cm precisie en de camera's zijn er voor controle of het "kan". Denk ik.

Ben er blij mee en nu maar weer uitkijken naar nieuwe kunstjes :)
 
Viel mij vandaag weer op dat als je eenmaal rijdend vanuit AP de auto hebt gedwongen (met het stuur) om een lane change te doen - dat dan de functie auto-lane change op uit komt te staan voor de rest van de trip Vandaag Amsterdam - Oss vv gereden. Bij het wegrijden uit Oss stond auto lane change zelfs op off en de Offset from speed limit op 0 ipv op 6 waar ik'm altijd op heb staan. Het vreemde is dat ik dat niet zelf heb gewijzigd - is door het systeem gedaan. Heb er nog niet een systematiek achter gevonden.. Anderen zelfde ervaring?

IMG_0659 (2).jpg
 
Viel mij vandaag weer op dat als je eenmaal rijdend vanuit AP de auto hebt gedwongen (met het stuur) om een lane change te doen - dat dan de functie auto-lane change op uit komt te staan voor de rest van de trip Vandaag Amsterdam - Oss vv gereden. Bij het wegrijden uit Oss stond auto lane change zelfs op off en de Offset from speed limit op 0 ipv op 6 waar ik'm altijd op heb staan. Het vreemde is dat ik dat niet zelf heb gewijzigd - is door het systeem gedaan. Heb er nog niet een systematiek achter gevonden.. Anderen zelfde ervaring?

View attachment 286940

Wat vreemd, dat heb ik niet gemerkt. Zal er op letten. Dat hoort natuurlijk niet.

Nog even aanvullend. Wie het traject tussen de Moerdijk en Rotterdam heeft gereden weet dat daar veel hobbels in zitten. Vooral voor en na de Drechttunnel is het behoorlijk golvend.
Tot nu toe was dat een traject waar hij onrustig op reageerde, zelfs af en toe leek het er op dat hij de baan zou verliezen en dus was het extra opletten, maar nu doet hij het zonder een krimp te geven.

Net alsop er een lijn in de weg zit die hij met (10)centimeter precisie volgt en dat de rol van de camera's en radar ondersteunend en controlerend is. Zelfs met een stevige bui met glimmende weg en minder zicht trekt hij zich daar niets van aan. Impressive.
 
Viel mij vandaag weer op dat als je eenmaal rijdend vanuit AP de auto hebt gedwongen (met het stuur) om een lane change te doen - dat dan de functie auto-lane change op uit komt te staan voor de rest van de trip Vandaag Amsterdam - Oss vv gereden. Bij het wegrijden uit Oss stond auto lane change zelfs op off en de Offset from speed limit op 0 ipv op 6 waar ik'm altijd op heb staan. Het vreemde is dat ik dat niet zelf heb gewijzigd - is door het systeem gedaan. Heb er nog niet een systematiek achter gevonden.. Anderen zelfde ervaring?

View attachment 286940

Stomme vraag misschien, maar je weet zeker dat je je niet een ander bestuurdersprofiel hebt aangeklikt, per ongeluk of bewust? De auto lane change en offset instellingen zijn allemaal per-profiel opgeslagen.
 
Stomme vraag misschien, maar je weet zeker dat je je niet een ander bestuurdersprofiel hebt aangeklikt, per ongeluk of bewust? De auto lane change en offset instellingen zijn allemaal per-profiel opgeslagen.

Tx. - Zo stom is die vraag niet -;). Dat is het natuurlijk!
Als ik lange stukken op de AP moet rijden - zeker op een stuk met traject-controle zoals op de A2 zoals vandaag - zet ik het profiel "Going Easy" aan. Stuur gaat iets naar achteren, stoel komt iets meer in de ligstand... Want tja, de AP doet het werk zeg maar - we kunnen wat relaxen ... Bij het uitstappen gebruik ik Easy Entry, daarna komt'e ie vanzelf terug op mijn normale profiel.
Bedankt - zal het morgen direct aanpassen.

edit - heb nog twee profielen in gebruik: Slapen en het profiel Werken. Maar die had ik nu niet in gebruik. Wat ik nooit gebruik is Valet Parking: rij liever zelf.
 
  • Funny
Reactions: cvonken and PaulV
Direct na de laatste update merkte ik ook dat de weg veel eerder gedetecteerd werd (van grijs naar actief witte wegbelijning in het display) en je AP dus ook veel sneller kunt inschakelen. Prachtig.
Nu nog het automatisch afremmen bij rotondes en bochten en dan zijn we al heel ver :)
Oh ja, en het automatisch weer 'resumen' van AP na een handmatige baanwissel zou wel handig zijn.