Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand hier goed op de hoogte van cc van Mercedes? Ik heb een collega die blijft maar roepen dat zijn 3-jaar oude E-klasse minimaal zo intelligent is als de MX met AP2.

“auto pilot minder geavanceerd dan op mijn Mercedes (kent de verkeersregels niet en je kan geen stuurcorrecties geven en niet bij alle snelheden mogelijk of de snelheid die je wilt) en ik miste de dode hoek detectie en de 360 graden camera”


Nu ken ik gelukkig geen Mercedes, maar in hoeverre klopt dit? Begin het een beetje zat te worden....

Leesvoer:

The War For Autonomous Driving: 2017 Mercedes-Benz E-Class VS. 2017 Tesla Model S
 
  • Like
Reactions: iWill
Dat is allemaal flauwekul. Men vergelijkt met een momentopname van een systeem waarbij misschien 10% van de potenties beschikbaar zijn. Alsof je een cake die Mercedes heeft gebakken vergelijkt met een cake die Tesla in de oven heeft staan maar die nog even moet doorbakken maar die je er halfbakken uit haalt.
Heb je dit artikel gelezen Hans? Het lijkt erop van niet. Er wordt in dit artikel op een glasheldere manier gehakt gemaakt van de 'Drive Pilot' van Mercedes. Dat moet jou toch als muziek in de oren klinken? ;)
 
Dat is allemaal flauwekul. Men vergelijkt met een momentopname van een systeem waarbij misschien 10% van de potenties beschikbaar zijn. Alsof je een cake die Mercedes heeft gebakken vergelijkt met een cake die Tesla in de oven heeft staan maar die nog even moet doorbakken maar die je er halfbakken uit haalt.

Wim was me net voor ;)
Eens, maar dat neemt hij ook mee. Daarom wint Autopilot het ook ruim in deze vergelijking. Hij heeft zelfs hele paragraaf gewijd aan probleem van MB van gebrek aan draadloze updates e.d. om systeem te verbeteren.
 
Heb je dit artikel gelezen Hans? Het lijkt erop van niet. Er wordt in dit artikel op een glasheldere manier gehakt gemaakt van de 'Drive Pilot' van Mercedes. Dat moet jou toch als muziek in de oren klinken? ;)

Ik heb het doorgebladerd tussen de reclames door. Maar het gaat er mij om dat wij, en dat moeten wij als Teslarijder weten en accepteren, in een doorlopend proces zitten waarbij om de haverklap (nou ja, iets minder vaak) wijzigingen worden doorgevoerd vanwege enerzijds de mogelijkheid van de OTA updates en anderzijds de ontwikkeling van AP2. Omdat er geen constante factor is, moet men gewoon niet beginnen aan dit soort vergelijkingen, ongeacht wat de uitkomst van die vergelijking op dat moment is.
En wat Mercedes betreft, ik zit er niet op te wachten dat mensen inferieure systemen krijgen, maar voorlopig maak ik me meer druk om het feit dat de Mercedes niet volledig elektrisch is dan dat hun AP niet goed functioneert.
 
Een van de beste schijnt toch op het moment GMs Supercruise te zijn.
Een mooi overzicht van de functionaliteit van SC vs Autopilot:
The Battle for Best Semi-Autonomous System: Tesla Autopilot Vs. GM SuperCruise, Head-to-Head
Met name hoe de interface met de bestuurder werkt is goed verwoord m.i.

Hier geldt hetzelfde als wat ik eerder opmerkte. Model 3 heeft een beperktere UI omdat die straks nagenoeg overbodig wordt. Dan heb je ook de gadget van het schermpje (in S en X) waarop je de auto's voor je ziet niet eens meer nodig. Hij ziet ze gewoon en dan kan daar andere informatie worden getoond. Dat zal vooral zijn met de FSD versie. Nu is het nog leuk in de transitiefase maar straks is er geen toegevoegde waarde meer. Men moet wat meer vooruit kijken.
 
Ik heb het doorgebladerd tussen de reclames door. Maar het gaat er mij om dat wij, en dat moeten wij als Teslarijder weten en accepteren, in een doorlopend proces zitten waarbij om de haverklap (nou ja, iets minder vaak) wijzigingen worden doorgevoerd vanwege enerzijds de mogelijkheid van de OTA updates en anderzijds de ontwikkeling van AP2. Omdat er geen constante factor is, moet men gewoon niet beginnen aan dit soort vergelijkingen, ongeacht wat de uitkomst van die vergelijking op dat moment is.
En wat Mercedes betreft, ik zit er niet op te wachten dat mensen inferieure systemen krijgen, maar voorlopig maak ik me meer druk om het feit dat de Mercedes niet volledig elektrisch is dan dat hun AP niet goed functioneert.

Het verhaal is een mooie weergave van hoe weinig Mercedes begrijpt van hoe je een Autopilot integreert in een auto. De auteur gebruikt meerdere keren het woord 'disaster' als ie het over de Mercedes AP heeft. De Mercedes AP wordt door de auteur een ronduit gevaarlijk product genoemd. Het systeem kan niet eens tussen goede wegbelijning blijven en schakelt zonder enige waarschuwing vrijwel altijd binnen 60 seconden uit.
De Tesla AP, hoewel niet perfect, wordt door de auteur juist aangeduid als de juiste manier waarop je een AP in een auto integreert.
Het volledige instrumentenpaneel staat bij Tesla ten dienste van AP, bij Mercedes is dit alleen een klein groen icoontje.

Ik vind dergelijke vergelijkingen juist wel belangrijk. Hiermee kan ik iedereen die zegt dat 'ieder merk een Autopilot heeft' duidelijk maken dat zelfs een merk als Mercedes de plank totaal misslaat. Mercedes is blijkbaar zelfs bereid is om zijn klanten, kennelijk onder druk van Tesla, met een levensgevaarlijk systeem de weg op te sturen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik heb het doorgebladerd tussen de reclames door. Maar het gaat er mij om dat wij, en dat moeten wij als Teslarijder weten en accepteren, in een doorlopend proces zitten waarbij om de haverklap (nou ja, iets minder vaak) wijzigingen worden doorgevoerd vanwege enerzijds de mogelijkheid van de OTA updates en anderzijds de ontwikkeling van AP2. Omdat er geen constante factor is, moet men gewoon niet beginnen aan dit soort vergelijkingen, ongeacht wat de uitkomst van die vergelijking op dat moment is.
En wat Mercedes betreft, ik zit er niet op te wachten dat mensen inferieure systemen krijgen, maar voorlopig maak ik me meer druk om het feit dat de Mercedes niet volledig elektrisch is dan dat hun AP niet goed functioneert.
Als je zo redeneert heeft het geen enkele zin om nog welke autotest dan ook uit te voeren. Het model van volgend jaar zal toch beter zijn dan de huidige auto.
Het potentieel dat tesla’s hebben door OTA updates is natuurlijk geweldig, maar de software van morgen kun je vandaag niet testen.
 
  • Like
Reactions: HansNL
Als je zo redeneert heeft het geen enkele zin om nog welke autotest dan ook uit te voeren. Het model van volgend jaar zal toch beter zijn dan de huidige auto.
Het potentieel dat tesla’s hebben door OTA updates is natuurlijk geweldig, maar de software van morgen kun je vandaag niet testen.

Dat is wat overdreven maar stel nu dat de uitkomst zou zijn geweest dat de twee systemen op hetzelfde niveau zouden liggen en men koopt op die basis het andere systeem dan schiet men in de eigen voet. Zeker is namelijk dat het ene systeem zonder andere hardware, dus geen nieuw autotype, binnen afzienbare tijd een enorme sprong maakt. Dat is een beetje de reden dat ik soms wat mild, soms wat minder mild, reageer op kritiek op huidige prestaties van AP systeem. Wij weten, of horen te weten, dat we in een langdurige (dat wel) transitiefase zitten en uitzicht hebben op een mooie FSD versie. Het gaat in stappen.
 
Dat is wat overdreven maar stel nu dat de uitkomst zou zijn geweest dat de twee systemen op hetzelfde niveau zouden liggen en men koopt op die basis het andere systeem dan schiet men in de eigen voet.

Op dit moment hebben er meer mensen zichzelf in de voet geschoten door de optie FSD aan te kopen en daar niets voor terug te krijgen omdat ze de auto weer verder verkocht hebben.

Het hele FSD verhaal is echt iets wat ik Tesla kwalijk neemt. Ten eerste dat je een optie verkoopt die nog lang niet klaar is. Enkele maanden tot daar aan toe, maar we zijn ondertussen al anderhalf jaar verder. Daar schaamt zelfs het gemiddelde kickstarter project zich voor. Ten tweede dat je die verkoop aanzwengelt met een video waarvan we nu alleen maar van kunnen vaststellen dat die in geen enkele relatie stond met de technieken die Tesla op dat moment voorhanden had. En ten derde dat je zelfs niet het fatsoen hebt om tijdens het proces je klanten op eerlijke wijze in te lichten over de stand van zaken. Maar integendeel weeral beloftes doet ('zeker binnen 6 maanden de eerste features') die je ondertussen zonder de minste vorm van excuus hebt laten passeren.

En als klap op de vuurpijl, dat je de meest vocale critici afkoopt met geheime deals en stilzwijg contracten in ruil voor de centen terug waar ze op basis van de niet nagekomen beloften sowieso moreel recht op hebben. Dat voor een bedrijf met een CEO die bezweert dat er "bij ons geen deals te maken zijn, maar dat iedere klant recht heeft op dezelfde prijs omdat we eerlijk en transparant willen zijn". Misschien dan eens beginnen met dezelfde regeling om de auto/optie terug te kopen aan te bieden aan iedereen in plaats van aan de enkelen die er echt genoeg misbaar over maken.
 
Zo gaaf dat zoveel partijen met FSD bezig zijn. Het zal niet lang duren voor er een systeem komt dat werkelijk autonoom is. Dat zal dan weer doorsijpelen naar de andere auto's en kunnen we echt naar een nieuwe verkeerssysteem toe inclusief nieuwe infrastructuur.
Ik zie voor me dat er speciale high speed rijbanen komen waar FSD wagens dicht achter elkaar op hoge snelheid rijden. Dat zou de reistijden enorm terugbrengen terwijl het verbruik relatief laag blijft door de vermindering van de luchtweerstand. Een soort trein dus waar je op aan kan haken met een goed werkend systeem.
 
Op dit moment hebben er meer mensen zichzelf in de voet geschoten door de optie FSD aan te kopen en daar niets voor terug te krijgen omdat ze de auto weer verder verkocht hebben.

Het hele FSD verhaal is echt iets wat ik Tesla kwalijk neemt. Ten eerste dat je een optie verkoopt die nog lang niet klaar is. Enkele maanden tot daar aan toe, maar we zijn ondertussen al anderhalf jaar verder. Daar schaamt zelfs het gemiddelde kickstarter project zich voor. Ten tweede dat je die verkoop aanzwengelt met een video waarvan we nu alleen maar van kunnen vaststellen dat die in geen enkele relatie stond met de technieken die Tesla op dat moment voorhanden had. En ten derde dat je zelfs niet het fatsoen hebt om tijdens het proces je klanten op eerlijke wijze in te lichten over de stand van zaken. Maar integendeel weeral beloftes doet ('zeker binnen 6 maanden de eerste features') die je ondertussen zonder de minste vorm van excuus hebt laten passeren.

En als klap op de vuurpijl, dat je de meest vocale critici afkoopt met geheime deals en stilzwijg contracten in ruil voor de centen terug waar ze op basis van de niet nagekomen beloften sowieso moreel recht op hebben. Dat voor een bedrijf met een CEO die bezweert dat er "bij ons geen deals te maken zijn, maar dat iedere klant recht heeft op dezelfde prijs omdat we eerlijk en transparant willen zijn". Misschien dan eens beginnen met dezelfde regeling om de auto/optie terug te kopen aan te bieden aan iedereen in plaats van aan de enkelen die er echt genoeg misbaar over maken.

Ik begrijp heel goed dat men frustraties heeft met voortgang van FSD, maar Tesla heeft nooit beloftes gemaakt over wanneer het werkend zou zijn. Ook staat sinds het begin duidelijk aangegeven op website dat functies van FSD afhankelijk zijn van software validatie en wetgeving. Dat daar geen richt datum genoemd staat lijkt me duidelijk genoeg dat men voorzichtig moet zijn met verwachtingen. Dat mensen daar moeilijk over doen en geld terug krijgen begrijp ik dan ook niet.

Neem je het bepaalde bedrijven ook kwalijk dat ze ruimtereizen aanbieden die je kunt kopen terwijl nog helemaal niet duidelijk is wanneer je er gebruik van kunt maken?
 
Ik begrijp heel goed dat men frustraties heeft met voortgang van FSD, maar Tesla heeft nooit beloftes gemaakt over wanneer het werkend zou zijn. Ook staat sinds het begin duidelijk aangegeven op website dat functies van FSD afhankelijk zijn van software validatie en wetgeving. Dat daar geen richt datum genoemd staat lijkt me duidelijk genoeg dat men voorzichtig moet zijn met verwachtingen. Dat mensen daar moeilijk over doen en geld terug krijgen begrijp ik dan ook niet.

Neem je het bepaalde bedrijven ook kwalijk dat ze ruimtereizen aanbieden die je kunt kopen terwijl nog helemaal niet duidelijk is wanneer je er gebruik van kunt maken?
Elk bedrijf in de wereld probeert schade te voorkomen, of dit nu reputatie-schade of financiële schade is.
Tesla heeft simpelweg de afweging gemaakt, vergoed ik de - al dan niet vermeende - kleine individuele claims, of ga ik met dure advocaten in de weer om e.e.a. te weerleggen. Snel afwikkelen en betalen voorkomt verdere reputatie-schade en hoge juridische kosten.

Ik ben ooit partij geweest in een kwestie waarbij twee zeilboten elkaar aanvoeren. Een grote boot voer over stuurboord een kleine boot aan die over bakboord voer. Appeltje eitje zou je zeggen, maar zo liep het niet.
De eigenaar van de grote boot, een advocaat, stuurde onmiddellijk op zakelijk briefpapier een aansprakelijkheidsstelling naar de eigenaar van de kleine boot.
De advocaat voegde daar een tweetal 'belastende verklaringen' bij van opvarenden van zijn boot.
De verzekering van de kleine boot betaalde zonder meer de schade van 9.000 euro aan de eigenaar van de grote boot.

Heftige protesten van mijn kant dat de schuldvraag glashelder was en de claim diende te worden afgewezen, veranderden niks aan de zaak. De verzekering maakte eenvoudigweg de afweging betaal ik nu 9.000 euro of ga ik een procedure in die vermoedelijk meer kost.

Gelukkig zorgde de verzekering er wel voor dat de no-claim van de kleine boot intact bleef.
 
Ik begrijp heel goed dat men frustraties heeft met voortgang van FSD, maar Tesla heeft nooit beloftes gemaakt over wanneer het werkend zou zijn. Ook staat sinds het begin duidelijk aangegeven op website dat functies van FSD afhankelijk zijn van software validatie en wetgeving. Dat daar geen richt datum genoemd staat lijkt me duidelijk genoeg dat men voorzichtig moet zijn met verwachtingen. Dat mensen daar moeilijk over doen en geld terug krijgen begrijp ik dan ook niet.

Dit is wat ik noem een paraplu opentrekken ('we hebben nooit iets beloofd') in plaats van de kant van je klanten te kiezen. Kan altijd en er zijn voldoende bedrijven die het ook doen. Maar het blijft een kwalijke praktijk.

En dan gaan we uiteraard voorbij aan het feit dat Musk wel degelijk glasharde beloftes gedaan heeft over een tijdslijn die ondertussen al ruim is overschreden. En als CEO van het bedrijf in kwestie kom je der zelfs strikt juridisch niet mee weg dat zo'n uitspraak het bedrijf niet zou binden.

Neem je het bepaalde bedrijven ook kwalijk dat ze ruimtereizen aanbieden die je kunt kopen terwijl nog helemaal niet duidelijk is wanneer je er gebruik van kunt maken?

Dat volg ik allemaal niet zo goed, maar als ze vergelijkbare stoten uithalen dan vast en zeker.

Laat ons de zaak even omdraaien : stel dat Tesla over pakweg 1 jaar nog steeds geen FSD upgrade klaar heeft voor deze kopers. Wat denk je dan? Of 2 jaar? Of 3 jaar? Of 10 jaar? Is er werkelijk geen enkel uitstel waarvan je zou denken : hier zijn mensen in het ootje genomen?
 
Dat is allemaal flauwekul. Men vergelijkt met een momentopname van een systeem waarbij misschien 10% van de potenties beschikbaar zijn. Alsof je een cake die Mercedes heeft gebakken vergelijkt met een cake die Tesla in de oven heeft staan maar die nog even moet doorbakken maar die je er halfbakken uit haalt.
Dat is wel weer een dooddoener Hans. We moeten namelijk ondertussen gewoon in dat halfgebakken brood rondrijden.
Je doet alsof ze bij Mercedes en andere merken niet verder ontwikkelen aan hun systemen en Tesla wel.
 
  • Like
Reactions: HansNL
Laat ons de zaak even omdraaien : stel dat Tesla over pakweg 1 jaar nog steeds geen FSD upgrade klaar heeft voor deze kopers. Wat denk je dan? Of 2 jaar? Of 3 jaar? Of 10 jaar? Is er werkelijk geen enkel uitstel waarvan je zou denken : hier zijn mensen in het ootje genomen?

Dat is inderdaad een lastige. Voor FSD mag je volgens mij best een aantal jaren uittrekken (zeg 5 jaar), maar verdere updates om AP2 merkbaar voorbij AP1 te krijgen zouden toch binnen 1, max 2, jaar wat mij betreft moeten komen.
Natuurlijk heb ik liever dat Tesla sneller updates uitrolt en sneller tot FSD komt, maar enig realisme bij kopers mag ook verwacht worden. Je kunt niet verwachten dat Tesla vele jaren voorloopt op concurrentie en zelfs als dat zo is, ben je afhankelijk van wetgeving. Wetgeving die doorgaans pioniers in de weg zit, en bedrijven die later op de markt komen hebben daar minder/geen last van.
 
Dat is wel weer een dooddoener Hans. We moeten namelijk ondertussen gewoon in dat halfgebakken brood rondrijden.
Je doet alsof ze bij Mercedes en andere merken niet verder ontwikkelen aan hun systemen en Tesla wel.
Het is niet zo ingewikkeld. De Mercedes die je koopt met die optie kan wat hij kan en niet meer en dat zal nooit meer worden. Dan moet je een nieuwe Mercedes kopen met nieuwe opties. De Tesla met AP2 zal uit zichzelf door updates meer gaan kunnen. Daar zit het verschil. Geef mij maar dat brood dat nog in de oven staat dan de afgebakken versie die niets voorstelt.
 
AP1 (Mobileye/Intel) wordt niet meer verder ontwikkeld.Bij AP2.0 mist er sensoriek, bekabeling en aangepaste sturing om tot FSD te komen. (Dus niet door het wisselen van een CPU of moederbordje op te lossen) Dus echte hoop is er alleen voor AP2.5 (2.1 if you like) Nu is het afwachten tot de eigen Tesla chip er komt. en dan.. (uiteraard kan ik het mis hebben....) Ik bak er nog 3.0 bruin.
 
Een van de beste schijnt toch op het moment GMs Supercruise te zijn.
Een mooi overzicht van de functionaliteit van SC vs Autopilot:
The Battle for Best Semi-Autonomous System: Tesla Autopilot Vs. GM SuperCruise, Head-to-Head
Met name hoe de interface met de bestuurder werkt is goed verwoord m.i.
Vandaag foto's van een live display van een E-klasse gezien en wat er in dat artikel beweerd wordt, lijkt echt onwaar mbt de weergave op het dash. De 'autopilot' gui van het dashboard lijkt (met de nadruk op lijkt) veel meer op de Tesla gui dan de auteur laat zien. Je kan wel degelijk een volledig andere layout selecteren. Feit blijft wel dat het ganse 'autopilot gebeuren' ver inferieur is aan tesla (pfiew :) )