Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Dit doet AP bij een afrit bij Almere. (nieuwe weg, die niet in de navigatie zit.
onderstaande email heb ik naar Tesla gestuurd:
"Nadat ik door een stel idioten op een motor gepasseerd werd, nam ik de afslag.
De wegaanduidingen waren goed gemarkeerd en zeer duidelijk.
Op de afslag maakte de autopilot een behoorlijke zwaai naar links.
Uiteraard had ik mijn handen aan het stuur. Was dat niet gebeurt dan had de auto het asfalt verlaten en was ik op de vangrail geklapt.
Het beeld is opgenomen op dashcam en staat hier:
"

Vandaag dit antwoord:
"Goedemiddag meneer Kats,

bedankt voor uw duidelijke omschrijving van het voorval.
wij hebben een diagnose aangevraagd en zullen u contacteren zodra er meer bekend is.
mocht u vragen hebben kunt u altijd contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet, kind regards,

Jxx de Zxxxx |
Service Advisor Amsterdam, Europe Service"

Ben benieuwd wat ik verder hoor
 
Dit doet AP bij een afrit bij Almere. (nieuwe weg, die niet in de navigatie zit.
onderstaande email heb ik naar Tesla gestuurd:
"Nadat ik door een stel idioten op een motor gepasseerd werd, nam ik de afslag.
De wegaanduidingen waren goed gemarkeerd en zeer duidelijk.
Op de afslag maakte de autopilot een behoorlijke zwaai naar links.
Uiteraard had ik mijn handen aan het stuur. Was dat niet gebeurt dan had de auto het asfalt verlaten en was ik op de vangrail geklapt.
Het beeld is opgenomen op dashcam en staat hier:

1. Hoe krijg je AP over de blokken heen ? Bij mij is dat een no go.
2. Maar inderdaad lijkt dit een vreemde manoeuvre van AP. Het zijn prachtige duidelijke witte lijnen.
3. Probeer dit nog eens maar dan eerst op de snelweg AP uit, dan wisselen naar de uitvoegstrook en dan weer AP aan. Mogelijk gaat het dan goed. Zo doe ik het altijd omdat ik niet over de blokken kom.

Die motoren waren wel goed, zou anders een heel saai filmpje zijn geworden.
 
  • Like
Reactions: herb_k
Ben er bij mij achter waarom hij vaak weigert van rijstrook te wisselen. Het traject dat ik vrijwel dagelijks rijd, A79 richting Heerlen, is voorzien van vele reparatievakken. Deze worden aan de randen afgewerkt met een soort pasta (glimmend zwart, motorrijders zijn er dol op). Na erop gelet te hebben blijkt dat hele stukken van deze (ongeveer 10cm brede) stroken net naast de onderbroken middenlijn liggen. Hierdoor ziet de auto een doorgetrokken streep. Na enkele dagen experimenteren blijkt dit inderdaad zo te zijn: daar waar deze reparatiestroken op de middenlijn niet aanwezig is, wisselt hij moeiteloos van rijstrook.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Een paar dagen heb ik geen phantom braking gehad (2018.18.2), maar helaas ......vanochtend op de A12 bij Gouda ging hij weer vol in de ankers. Vierbaans. Ik reed op de derde baan. In een straal van 100 meter geen auto te bekennen (gelukkig)! Ook geen brug etc.

Heb het via voice control "report" met Tesla gedeeld.

Misschien een idee als Tesla een matrixbord achterin monteert met "AUTOPILOT GEACTIVEERD" ;)

Ik merk trouwens wel dat 2018.18.2 "smoother" AP rijdt. Komt vast wel eens goed.

In mijn AP1 met 2018.18.2 301aeee lijkt de Tesla vaker dan voorheen onnodig te remmen bij gebruik van AP (of alleen TACC).
Vaak is het een vrachtwagen op de rechterbaan (netjes rijdend in zijn eigen rijvak), waarbij deze software versie de lijnen minder goed lijkt te zien, en ten onrechte denkt dat die op mijn baanvak rijdt.
Het effect is, dat de auto begint af te remmen (maar nog geen noodstop).

Deze week was het erger, ik reed in de stad in Nederland, naast de weg een fietsstrook. Alleen TACC werkte, sturen deed ik zelf.
Een fietser reed (wederom netjes midden op zijn strook, ik heb het nagekeken op de dashcam).Nu reageerde de auto met een noodstop (luide piep, fietser werd rood in het scherm).

Mijn vraag aan het forum: wie weet of dit alleen de software is, of ook nog te maken kan hebben met vuile / misaligned sensoren?
 
Mijn vraag aan het forum: wie weet of dit alleen de software is, of ook nog te maken kan hebben met vuile / misaligned sensoren?


Dit is de brug over de Schie in Delft.
TACC gebruikt camera en radar. Op het punt waar je de waarschuwing hoort zie je stalen portalen, slagbomen, bovenleiding, tramrails, verkeerslichten, etc.
Kortom allerlei zaken die vreemde radarreflecties kunnen geven en de werking van TACC kunnen verstoren.

Verder:
- blz. 98 handleiding: TACC mag niet in de stad gebruikt worden
- je rijdt 58 waar 50 is toegestaan. Als de fietser plots uitwijkt en je een noodstop moet maken heb je een 25% langere remweg nodig.

Lijkt me dus niet heel zinvol om dit soort dingen te rapporteren op het forum en bij Tesla.

Schermafbeelding 2018-06-02 om 10.23.56.png
 
Mijn vraag aan het forum: wie weet of dit alleen de software is, of ook nog te maken kan hebben met vuile / misaligned sensoren?
Vrij zeker software, ik ervaar hetzelfde sinds deze versie. Ook AP1 overigens. Inderdaad vooral bij vrachtwagens op de rechterstrook als ik links rijd op de snelweg. De ene keer wel, de andere keer niet. Dus er is lastig op te anticiperen.

Op zo'n moment zie je ook op het dashboard dat de vrachtwagen rechtsvoor licht kleurt i.p.v. donker, dus hij geeft zelf ook aan z'n snelheid aan te passen aan die vrachtwagen. Sterker nog, als er links ook een auto voor me zit, zijn zowel de auto voor me als de vrachtwagen rechtsvoor me lichtgekleurd.

TACC in de stad is ook onbruikbaarder geworden. Zoals Hans (Amsterdam) al zegt, het is niet bedoeld voor in de stad. Maar ik gebruik in de stad veel cruise control om altijd 50 km/u te rijden en niet per ongeluk net met 57 km/u een flitser te passeren. Het lastige is dat je 'm niet op normale cruise control kunt zetten. Het is ofwel TACC, ofwel niks. Als hij remt, is er wel vrijwel altijd een object in de buurt, bijv. een lantaarnpaal die wat dicht op de weg staat. Dus het is duidelijk dat de radar dat onjuist interpreteert. Wat vermoedelijk ook moeilijk is om foutloos te doen, maar goed.
 
Vrij zeker software, ik ervaar hetzelfde sinds deze versie. Ook AP1 overigens. Inderdaad vooral bij vrachtwagens op de rechterstrook als ik links rijd op de snelweg. De ene keer wel, de andere keer niet. Dus er is lastig op te anticiperen.

Op zo'n moment zie je ook op het dashboard dat de vrachtwagen rechtsvoor licht kleurt i.p.v. donker, dus hij geeft zelf ook aan z'n snelheid aan te passen aan die vrachtwagen. Sterker nog, als er links ook een auto voor me zit, zijn zowel de auto voor me als de vrachtwagen rechtsvoor me lichtgekleurd.

TACC in de stad is ook onbruikbaarder geworden. Zoals Hans (Amsterdam) al zegt, het is niet bedoeld voor in de stad. Maar ik gebruik in de stad veel cruise control om altijd 50 km/u te rijden en niet per ongeluk net met 57 km/u een flitser te passeren. Het lastige is dat je 'm niet op normale cruise control kunt zetten. Het is ofwel TACC, ofwel niks. Als hij remt, is er wel vrijwel altijd een object in de buurt, bijv. een lantaarnpaal die wat dicht op de weg staat. Dus het is duidelijk dat de radar dat onjuist interpreteert. Wat vermoedelijk ook moeilijk is om foutloos te doen, maar goed.
Thanks, dank voor de inhoudelijke reactie.
Uiteindelijk zoekt een mens altijd de grenzen van de techniek op, dus ja ik gebruik TACC veel ook buiten de voorgedefinieerde limieten.
Het zal dan wel een kwestie zijn, dat de radar een reflectie heeft van een paal ofzo. Altijd een afweging of je op basis van 1 van de 2 sensoren een remactie start. Kan me goed voorstellen dat dit is ingegeven door de recente crashes met auto's die AP geactiveerd hadden.
Op zeker geen simpel probleem.

Toch nuttig geweest dit te posten, ik heb toch mensen hun dag gemaakt met een RTFM voorzetje.
 
Inmiddels ben ik erachter dat ik na de laatste software update met AP2 over de blokken bij in-en uitvoegstroken van rijstrook kan wisselen.
Is dit wellicht een opmaat naar Level 3 met navigatie rijden van oprit naar afrit ? Tesla zou onderhand deze belofte moeten gaan inlossen om niet binnenkort links en rechts door de andere merken te worden ingehaald.
 
Inmiddels ben ik erachter dat ik na de laatste software update met AP2 over de blokken bij in-en uitvoegstroken van rijstrook kan wisselen.
Is dit wellicht een opmaat naar Level 3 met navigatie rijden van oprit naar afrit ? Tesla zou onderhand deze belofte moeten gaan inlossen om niet binnenkort links en rechts door de andere merken te worden ingehaald.

Europa loopt achter op de VS. In de VS kunnen op- en afritten vaak (heb het al regelmatig gezien in filmpjes) al prima genomen worden door de auto zelf. Remt dan ook zelf af voor scherpe bochten.
 
Inderdaad poogde de US versie software in de Model 3 van You You een Griekse afrit te nemen. Zit blijkbaar al heel lang in die versies.
Met 2018.6.1 sloeg mijn AP1 Model S, komende uit de Coentunnel in noordelijke richting spontaan rechtsaf. Meerdere keren meegemaakt.
Nu met versie 2018.18.2 blijft de auto keurig in zijn baan en rijdt, zoals bedoeld, rechtdoor.
 
Met 2018.6.1 sloeg mijn AP1 Model S, komende uit de Coentunnel in noordelijke richting spontaan rechtsaf. Meerdere keren meegemaakt.
Nu met versie 2018.18.2 blijft de auto keurig in zijn baan en rijdt, zoals bedoeld, rechtdoor.
Mijn AP1 auto heeft sinds 18.2 juist al twee keer geprobeerd een afslag te nemen terwijl hij gewoon rechtdoor moest gaan.
Deed hij daarvoor nooit :(