Ik zou nog een keer mijn ervaringen delen met Autopilot (AP1) tijdens de week van de Tesla Drive to Believe challenge. Dus hierbij een poging. Ik heb vooral zelf ervaren hoe het is om met Autopilot te rijden en heb niet zoveel foto/video materiaal gemaakt. Op mijn Facebook pagina (sinds kort heb ik Facebook, maar doe er niet zo veel mee, vindt Twitter leuker) staan wat filmpjes o.a. van Autopilot met mijn moeder achter het stuur.
Ik zal proberen duidelijk te omschrijven welke stukken weg ik bedoel. Bij sommige zal ik met een linkje naar Google Maps de locatie aan geven die ik heb ervaren en die opvielen. Een algemene ervaring is dat Autopilot heel veel moeite heeft met blokmarkering. Een enkele keer lukte het mij van baan te wisselen, maar bijna niet en soms moest hij ook zoeken naar de juiste lijn bij blokmarkering.
1e bocht
De eerste locatie die opviel is een vrij scherpe bocht die ik per se wilde testen. Het is een 80-weg (sorry eenheden politie, volgens is mij het wel duidelijk
) en de bocht is vrij scherp. De meesten rijden niet veel harder dan 60-70. Autopilot (AP1) heb ik de bocht laten nemen met 80 en hij ging midden in de bocht net op de middenstreep om vervolgens met een ruk terug naar het midden van de rijstrook te sturen. De aanzet deed Autopilot heel goed, maar toen de scherpere knik kwam was dat te plotseling voor het systeem. Dit is de enige keer dat Autopilot op/over de lijn ging. Ik heb de bocht 2x genomen met 80 en 60, gek genoeg ging het met 60 minder goed dan met 80
(althans, niet beter). De locatie van deze bocht is:
Google Maps De bocht is scherper dan hij eruit ziet.
2e bocht
Een andere bocht is het stuk op de A50 vanuit Apeldoorn/Zwolle richting A12 naar westen/zuiden(Ede/Nijmegen) bij Arnhem-Noord. Adviessnelheid is 90 als ik mij niet vergis, maar ik wilde hem met 100 testen. Om mijn moeder te vriend te houden toch maar Autopilot op 90 gezet en dat ging werkelijk perfect. 100 moet daar prima kunnen.
3e bocht
Een andere bocht is de afrit/oprit van de A12 vanuit Arnhem naar de A50 richting Nijmegen bij knooppunt Grijsoord. Adviessnelheid 70 en hij deed het erg goed met 75 op de teller. Hier en daar wat zoekende bleef hij prima in het midden van de rijbaan.
4e bocht
Met 100km/u (ipv 80
) ging deze erg goed, maar wel spannend in het donker of het goed zou gaan. Dit was op de N345 bij Hoven net naast en in de richting van Zutphen. Het gaat daarbij om deze grote S-bocht:
Google Maps
5e situatie
Een vluchtheuvel in de buurt van Deventer. Deze namen wij met 80 zoals je kunt zien in de video. Andere vluchtheuvels (ook veel krappere met scherpere hoeken gingen soms nog best redelijk, maar je merkt wel dat het systeem daar nog niet voor ontwikkeld is. Mijn moeder achter het stuur
6e en laatste situatie (om het niet te lang te maken)
De af- en opritten van de A50/A15 bij knooppunt Valburg (komende van A50 uit noorden en 2x op- afrit om weer terug te gaan naar noorden over A50). Door blokmarkering kon ik de autopilot pas net voor de bochten inzetten, maar deze nam hij prachtig met 60 km/u.
Google Maps
Algemene opmerkingen: Het valt op dat de ene bocht veel makkelijker gaat dan de ander. Daarmee bedoel ik dat bij de ene bocht je kunt merken dat veel kleine stuurcorrecties gedaan worden en bij andere bochten de auto één stuurbeweging maakt en deze weet vast te houden door de hele bocht. Zeer indrukwekkend, want dat lukt mij zelfs niet alle keren. Overall kan ik stellen dat het systeem (AP1) waanzinnig goed werkt zelfs op provinciale wegen. Heel af en toe was er een punt waarop ingegrepen moest worden, maar door altijd mijn handen aan het stuur te houden vormt dat geen gevaar. Ook situaties waarbij geen lijnen (of 1 lijn) zichtbaar is en een stoeprand de andere lijn vormt werkt het systeem beter dan ik had verwacht. Iedereen die ik heb meegenomen is zeer onder de indruk van het systeem. Ook mijn oom die net in de week dat wij de Tesla hadden zijn nieuwe Volvo V90 in ontvangst had genomen. Hele mooie auto hoor, maar wat een ouderwetse bak, sloom en slechte tractiecontrole bij stoplicht sprint