Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Een meter of 15 lijkt me wel weer vrij weinig. Als je 2 seconden afstand houdt zit je op bijna 67 meter bij 120 km/u. Op een kwart daarvan heb je wel bijzonder weinig tijd om te reageren als die vrachtwagen ineens hard remt of iets anders raars doet.

Misschien is mijn inschatting van 15 meter aan de lage kant. Het is in ieder geval zo dat ik zeker niet die 67 meter aanhield in mijn vorige auto. Nu moet ik wel omdat anders AP zo vervelend gaat inhouden. Het is ook niet echt erg, het systeem heeft duidelijk een opvoedkundig element in zich.
 
Dan maar even een voorbeeldje. AP op 145, ik rij 118 op basis van mijn voorganger. Snelheid was constant. Dit is toch een veel te grote afstand? Zoals eerder ook reeds meerdere malen aangekaart: Is het de nieuwe SW of toch de temperatuur? AP gaat veel lastiger "aan" als het koud is valt mij op (en velen met mij).
IMG_1748.JPG
 
  • Like
Reactions: HWS
Dan maar even een voorbeeldje. AP op 145, ik rij 118 op basis van mijn voorganger. Snelheid was constant. Dit is toch een veel te grote afstand? Zoals eerder ook reeds meerdere malen aangekaart: Is het de nieuwe SW of toch de temperatuur? AP gaat veel lastiger "aan" als het koud is valt mij op (en velen met mij).
View attachment 211236

Hoeveel auto's afstand heb je ingesteld? Naarmate de snelheid toeneemt, neemt ook de veilige afstand toe. Ik tel grofweg zo'n 60 meter tussen jou en je voorligger. Met 118 km/u leg je al 33 m/s af, dus de autopilot houdt 2 seconden afstand. Lijkt mij redelijk. Laat ik wel hieraan toevoegen dat ik inmiddels ook ervaring met Autopilot heb (vandaag nog 385 km vooral op Autopilot) en ik word soms ook terecht gewezen bij het activeren dat hij meteen inhoudt, omdat ik te weinig afstand houdt. Het is even wennen, maar wel een stuk veiliger.
 
Hoeveel auto's afstand heb je ingesteld? Naarmate de snelheid toeneemt, neemt ook de veilige afstand toe. Ik tel grofweg zo'n 60 meter tussen jou en je voorligger. Met 118 km/u leg je al 33 m/s af, dus de autopilot houdt 2 seconden afstand. Lijkt mij redelijk. Laat ik wel hieraan toevoegen dat ik inmiddels ook ervaring met Autopilot heb (vandaag nog 385 km vooral op Autopilot) en ik word soms ook terecht gewezen bij het activeren dat hij meteen inhoudt, omdat ik te weinig afstand houdt. Het is even wennen, maar wel een stuk veiliger.

Zoals ik eerder aangaf vrijwel altijd op 1. Hier dus ook. Het lijkt misschien veilig, maar de afstand is ongebruikelijk hoog en het wekt ergernis bij andere weggebruikers. Daarmee wordt het lastig AP in de linkerbaan te gebruiken. Cruise control zonder afstand houden kan helaas ook niet (bij BMW kan dit bv wel).
 
  • Like
Reactions: HWS
Dan maar even een voorbeeldje. AP op 145, ik rij 118 op basis van mijn voorganger. Snelheid was constant. Dit is toch een veel te grote afstand? Zoals eerder ook reeds meerdere malen aangekaart: Is het de nieuwe SW of toch de temperatuur? AP gaat veel lastiger "aan" als het koud is valt mij op (en velen met mij).
View attachment 211236
Om eerlijk te zijn ziet dat er uit als een krappe 2 seconden afstand op 118 km/u. Ik denk +/- 50 meter? Blijft natuurlijk lastig inschatten op een foto, maar als ik zo kijk is het ongeveer 3x de lengte van die vrachtwagen.

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik op gevoel rijd, ik meestal net iets te weinig afstand houd, zeker als het wat drukker is op de weg. Maar ben er eens op gaan letten en als ik wil dat de autopilot 2 seconden afstand houdt op snelwegsnelheden, heb ik meestal instelling 2 of 3 nodig.
 
Ik ben er na meer dan een jaar nog steeds niet aan gewend dat AP zo vroeg gaat inhouden als ik op de snelweg een vrachtwagen nader. Ik was altijd gewend om pas van baan te wisselen als ik mijn voorligger tot op een metertje of 15 genaderd was.

Klopt, hier van hetzelfde. De auto houdt zelfs al in vooraleer de 'voorligger' op het scherm verschijnt.
Passagiers die niet gewoon zijn van mee te rijden kijken je dan vragend aan waarom je nu afremt…?
Ik probeer - indien mogelijk - nog vroeger van rijvak te veranderen om het inhalen vloeiender te laten verlopen.
 
Dan maar even een voorbeeldje. AP op 145, ik rij 118 op basis van mijn voorganger. Snelheid was constant. Dit is toch een veel te grote afstand? Zoals eerder ook reeds meerdere malen aangekaart: Is het de nieuwe SW of toch de temperatuur? AP gaat veel lastiger "aan" als het koud is valt mij op (en velen met mij).
View attachment 211236

Dat is meer afstand dan ie bij mij doet op standje 3. Wel vreemd. Als je dichterbij drukt met AP aan door "gas" te geven, zakt ie dan daarna weer even ver terug?
Het aan gaan hangt bij mij erg samen met hoe schoon de ruit is bij de camera; heb me al aangeleerd om die schoon te maken voor vertrek. Volgens mij blijft de ruit bij de camera ook langer koud tijdens het rijden; weet niet of aanvriezen/condenseren daar mee speelt.

By the way: Onderweg naar de boot?
 
Dan maar even een voorbeeldje. AP op 145, ik rij 118 op basis van mijn voorganger. Snelheid was constant. Dit is toch een veel te grote afstand?

Neen, dit is absoluut de correcte afstand (misschien zelfs nog iets te kort) : een dikke 60m. We rijden echt allemaal veel te kort op elkaar en deze draad maakt dat nogmaals duidelijk. Pas bij volledige autonomie zou het verantwoord zijn de regelafstand lager te hebben. Ik wil hier mijn woorden niet over wikken en wegen : 15 meter afstand tot een ander voertuig aan normale autostrade-snelheid suggereren is onverantwoord, punt uit.

Over het feit dat je denkt dat het een slim idee was om een foto te nemen als bestuurder aan 118km/u zullen we nog maar even zwijgen. En neen, autopilot is in deze geen excuus : de documentatie is duidelijk, de bestuurder moet ten allen tijden net zo alert blijven indien hij wel volledig 'zelf' zou rijden.
 
Dat is meer afstand dan ie bij mij doet op standje 3. Wel vreemd. Als je dichterbij drukt met AP aan door "gas" te geven, zakt ie dan daarna weer even ver terug?
Het aan gaan hangt bij mij erg samen met hoe schoon de ruit is bij de camera; heb me al aangeleerd om die schoon te maken voor vertrek. Volgens mij blijft de ruit bij de camera ook langer koud tijdens het rijden; weet niet of aanvriezen/condenseren daar mee speelt.

By the way: Onderweg naar de boot?
Ja zakt inderdaad terug. Ik geef geregeld gas om weer een normale afstand te houden. Daarna pakt de AP weer grote afstand. Bij de camera zit een aparte verwarming. Die doet het. Ik zal inderdaad eens apart schoonmaken. Zoals je ziet krijgen de sproeiers het niet helemaal goed, maar ik dacht bovenaan wel. En inderdaad onderweg naar de haven:D
 
Neen, dit is absoluut de correcte afstand (misschien zelfs nog iets te kort) : een dikke 60m. We rijden echt allemaal veel te kort op elkaar en deze draad maakt dat nogmaals duidelijk.

Over het feit dat je denkt dat het een slim idee was om een foto te nemen als bestuurder aan 118km/u zullen we nog maar even zwijgen. En neen, autopilot is in deze geen excuus : de documentatie is duidelijk, de bestuurder moet ten allen tijden net zo alert blijven indien hij wel volledig 'zelf' zou rijden.

1. Dat kan wel zo zijn, maar dat geeft al aan dat andere weggebruikers het niet begrijpen dat ik die afstand houd. Dat is ook mijn grote bezwaar.
2. Wie zegt dat de bestuurder deze foto heeft gemaakt?;)
 
Ik heb ook "last" van die grotere afstanden. Niet zozeer ik, maar vooral mijn achterligger die dan weer niet genoeg afstand houdt. Bovendien, en dan vooral in Nederland wordt zulk gat aanzien als een uitnodiging om er nog even tussen te glippen, met veel minder doen ze dit trouwens ook nog gewoon snel even er tussen.

Bizarre van de AP op zulke last minute invoegers is dat deze zo goed als niet reageert, ik begrijp dat hij niet vol in de remmen moet voor een eventuele gatrijder achter je, maar de aanpassing naar de normale afstand gaat dan wel bijzonder traag. Ik heb soms gewoon de indruk dat hij de invoeger "niet ziet" terwijl deze wel degelijk op de display staat.
 
Die 2 seconden afstand is eigenlijk 1 seconde reactietijd en 1 seconde remtijd. Meestal hebben we genoeg aan 1 seconde:
  • Tijdens de afstand die we afleggen in de eerste seconde heeft het obstakel (onze voorligger) ook nog 1 seconde remafstand afgelegd
    • Dit gaat niet op als het obstakel een dwarse vrachtwagen is of een pijlwagen die stil staat (we kennen de gevolgen in America, Duitsland, China, al dan niet met AP).
  • We kunnen vaak verder dan onze voorligger kijken en reageren vaak tegelijk met hem. De reactietijd vervalt dan. Tenminste als hij zelf genoeg plaats heeft om te remmen. Hier kan ook AP nu blijkbaar helpen.
    • Als het zicht belemmerd is door een vrachtwagen rijden we ook niet op 15 meter
Die 'meestal' is nu het probleem. Als we zelf rijden, is het aan ons om dit risico in te schatten. Een autopilot mag dit risico niet nemen.
Bij kettingbotsingen is duidelijk dat we te dicht rijden. Er is doorgaans weinig verwijt ten aanzien van wagens die daarin betrokken zijn, omdat we weten dat we het allemaal kunnen tegenkomen, we nemen allemaal te weinig afstand.
Vraag is of we niet allemaal moeten leren rijden als een autopilot. Ik weet dat niet zeker, maar het zou wel eens kunnen dat we dan minder files krijgen. De accordeon zal meer rekbaarheid vertonen en er zouden minder ongevallen zijn.
Hoe hypocriet is de autosector niet dat ze ons, als we zelf sturen tot op 15m laten rijden, terwijl als ze zelf het stuur over nemen een groot gat laten vallen. Het is al in heel veel wagens detecteerbaar hoe dicht de wagen rijdt.
Ook Tesla is hier eigenlijk mee hypocriet in. AP is niet aan te raden buiten de snelwegen, maar ze laten het wel toe, terwijl de wagen perfect weet wanneer we wel of niet op een snelweg zitten. Maar goed, ik wil gerust pionier en beta tester zijn en data helpen verzamelen. Maar ik ben me wel bewust van mijn verantwoordelijkheid... Al durf ik ook wel eens iets op internet opzoeken tijdens AP.
 
  • Like
Reactions: dicktump
We lijken nu een beetje voorbij te gaan aan de initiële vraag die ik stelde. Namelijk dat het door SW of temperatuur anders is geworden. Hierbij mijn oorspronkelijke vraag.

"Na de laatste software update (of heeft het met de temperatuur te maken?) lijkt de afstand tot de voorganger veel langer geworden. Ik vind het zo storend dat ik niet meer op de linkerbaan wil rijden met de AP (of CC) aan. Mede weggebruikers ergeren zich (terecht) aan het enorme gat dat valt. Iemand anders haalde het in een ander draadje ook al aan, maar dat kan ik niet meer vinden. Herkennen jullie dit?"
 
We lijken nu een beetje voorbij te gaan aan de initiële vraag die ik stelde. Namelijk dat het door SW of temperatuur anders is geworden. Hierbij mijn oorspronkelijke vraag.

"Na de laatste software update (of heeft het met de temperatuur te maken?) lijkt de afstand tot de voorganger veel langer geworden. Ik vind het zo storend dat ik niet meer op de linkerbaan wil rijden met de AP (of CC) aan. Mede weggebruikers ergeren zich (terecht) aan het enorme gat dat valt. Iemand anders haalde het in een ander draadje ook al aan, maar dat kan ik niet meer vinden. Herkennen jullie dit?"
Absoluut