Die 2 seconden afstand is eigenlijk 1 seconde reactietijd en 1 seconde remtijd.
Meestal hebben we genoeg aan 1 seconde:
- Tijdens de afstand die we afleggen in de eerste seconde heeft het obstakel (onze voorligger) ook nog 1 seconde remafstand afgelegd
- Dit gaat niet op als het obstakel een dwarse vrachtwagen is of een pijlwagen die stil staat (we kennen de gevolgen in America, Duitsland, China, al dan niet met AP).
- We kunnen vaak verder dan onze voorligger kijken en reageren vaak tegelijk met hem. De reactietijd vervalt dan. Tenminste als hij zelf genoeg plaats heeft om te remmen. Hier kan ook AP nu blijkbaar helpen.
- Als het zicht belemmerd is door een vrachtwagen rijden we ook niet op 15 meter
Die '
meestal' is nu het probleem. Als we zelf rijden, is het aan ons om dit risico in te schatten. Een autopilot mag dit risico niet nemen.
Bij kettingbotsingen is duidelijk dat we te dicht rijden. Er is doorgaans weinig verwijt ten aanzien van wagens die daarin betrokken zijn, omdat we weten dat we het allemaal kunnen tegenkomen, we nemen allemaal te weinig afstand.
Vraag is of we niet allemaal moeten leren rijden als een autopilot. Ik weet dat niet zeker, maar het zou wel eens kunnen dat we dan minder files krijgen. De accordeon zal meer rekbaarheid vertonen en er zouden minder ongevallen zijn.
Hoe hypocriet is de autosector niet dat ze ons, als we zelf sturen tot op 15m laten rijden, terwijl als ze zelf het stuur over nemen een groot gat laten vallen. Het is al in heel veel wagens detecteerbaar hoe dicht de wagen rijdt.
Ook Tesla is hier eigenlijk mee hypocriet in. AP is niet aan te raden buiten de snelwegen, maar ze laten het wel toe, terwijl de wagen perfect weet wanneer we wel of niet op een snelweg zitten. Maar goed, ik wil gerust pionier en beta tester zijn en data helpen verzamelen. Maar ik ben me wel bewust van mijn verantwoordelijkheid... Al durf ik ook wel eens iets op internet opzoeken tijdens AP.