Ik heb weinig verstand van accu's maar wat ik begreep was dat de oude cel 1 tab had die verbonden was met de bovenkant van de batterij aan de binnenkant van de batterij. De batterij zelf is weinig meer dan een lange rol van een metertje of twee meter met dus 1 tab aan de bovenkant ergens in het midden.
Dit betekend dat de elektronen aan het begin, of het eind van de rol helemaal naar het midden van de rol toe moeten gaan en daar via de tab naar de bovenkant van de batterij. De langste route is dan dus een meter lang en die reis kost een beetje energie, er ontstaat zodoende warmte. Tevens moet het allemaal door 1 tab en die tab wordt dus warm. Mocht de tab geen goed contact maken met de batterij werkt de batterij niet meer, of niet meer goed.
De nieuwe batterij is een stuk langere rol met 100en tabs allemaal aan de bovenkant en zodra de rol opgerold is liggen die automatisch allemaal tegen elkaar aan. Verder zit er geen bovenkant meer op (geen deksel), de tabs zelf worden nu dus de bovenkant.
Dit heeft als gevolg dat elke elektron maximaal een centimetertje of 10 hoeft te verplaatsen (vanaf de onderkant van de batterij) voordat het een tab tegen komt en die tabs liggen na het oprollen allemaal tegen elkaar aan, hebben dus contact met elkaar en omdat de reis zo kort is ontstaat er nauwelijks warmte.
Dit heeft meerdere voordelen, het koelsysteem van de auto kan verkleint worden want er ontstaat minder warmte, de batterijen kunnen groter worden per batterij (de eerderen moesten kleiner blijven om hun warmte beter kwijt te kunnen raken) en de kans op falen is veel kleiner, want mocht een tab niet goed aangesloten zijn, zijn er nog 100en andere tabs in de buurt (de elektronen moeten hoogstens een paar cm langer reizen en de batterij wordt dan misschien ietsje warmer dan gemiddeld).
Hier buitenom hoef je geen 1000en batterijen meer de hebben, maar slechts enkele 100en, hetgeen enorm bespaard bij de bouw van een nieuw accupakket, 10 keer minder batterijen betekend 10 keer minder onderdelen en minder onderdelen betekent een kleinere kans op fouten en simpelere fabricage, veel minder draden, veel minder noem maar op.
Dat er weinig warmte ontstaat heeft nóg een groot voordeel bij zowel het laden als ontladen, zelfs wanneer de hoeveelheid kWh van de accu hetzelfde blijft. Wanneer je een lege accu hebt van 100kWh en die wilt vullen heb je eigenlijk 105kWh nodig in de oude situatie, de rest verdwijnt in warmte. Maar dat niet alleen, ook kun je bij het rijden maar 95kWh gebruiken, de rest verdwijnt wederom in warmte. Met de nieuwe situatie veranderd dat van 105kWh naar 101kWh en de 95kWh naar 99kWh. 100.000km rijden scheelt met de nieuwe batterijen dus zomaar een procentje of 7 aan oplaad energie en het geeft een beetje extra range.
Een ander bijkomend voordeel is dat 4 á 5 kleine cellen veel meer omtrek hebben dan 1 grote cel.
Verder nog even wat rekenregeltjes:
Straal is de helft van de diameter
Oppervlakte = pi*straal*straal
Omtrek = 2*straal*pi
Inhoud cilinder = π * r2 * h.
4680:
Oppervlakte: 46*46*pi = 6.647,610055
Omtrek: 2*23*pi = 144,513262065
Inhoud: pi*23*23*80 = 132.952,2011
Inhoud/omtrek: 132.952,2011/144,513262065 = 920.000000001
2170:
Oppervlakte: 21*21*pi = 1.385,44236023
Omtrek: 2*11,5*pi = 65,9734457254
Inhoud: pi*11,5*11,5*70 = 29.083,2939906
Inhoud/omtrek: 29.083,2939906/65,9734457254 = 440.833333333
1865:
Oppervlakte: 18*18*pi = 1.017,87601976
Omtrek: 2*9*pi = 56,5486677646
Inhoud pi*9*9*65 = 16.540,4853212
Inhoud/omtrek: 16.540,4853212/56,5486677646 = 292.500000001
Edit: ^ jammer dat mijn spaties niet meegenomen werden, dan werd het iets overzichtelijker.
De inhoud kun je het beste vergelijken met de daadwerkelijke hoeveelheid energie binnen de batterij, de omtrek kost wel materiaal om de inhoud te beschermen, deze wil je in verhouding tot de inhoud vanwege de kosten en gewicht dus zo laag mogelijk houden, maar tegelijkertijd was dit voorheen wel het deel waar de batterij voor ruwweg 60% van dat gebied gekoeld werd. De oppervlakte (onderkant/bovenkant) is hetgeen wat er bij deze batterijen vanaf nu volgens mij gekoeld gaat worden (voorheen dus een groot deel van de omtrek, maar niet de gehele omtrek, slechts twee delen van het omhulsel van de batterij).