Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij dag (battery day)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat je gemist hebt dat grotere cellen een betere warmtespreiding hebben en makkelijker gekoeld kunnen worden. Ergo: minder kans dat je moet wachten tot alles terug op de juiste temperatuur is.
Is dat zo? Ik zou denken dat warmteproductie volumetrisch is en koeling oppervlakgerelateerd. Daarom zou ik eerder verwachten dat een kleine cel bij gelijke vorm gemakkelijker haar warmte kwijt kan vanwege in verhouding meer koeloppervlak.
De meeste andere EVs zijn trouwens met minder maar nog veel grotere cellen uitgerust.
 
In een van de videos van munro live legt Sandy Munro uit dat een batterij voornamelijk aan de boven en onderkant heet wordt.
Even een aanvulling, voor de duidelijkheid:
En dat in de huidige Model3 de koeling gebeurt door een platte slang met koelvloeistof die tussen de cellen geweven zit, dus aan de zijkant van de batterij.
En dat met de nieuwe cellen de koeling aan de boven en onderplaat gaat plaatsvinden, daar waar de warmte vrijkomt.
 
  • Informative
Reactions: Dvlek
Daarnaast elimineert men ook de tab waarlangs de stroom geconcentreerd moet wegvloeien, en spreid men de stroom elektronen over een grotere oppervlakte, wat minder warmte veroorzaakt. Volgens wat Elon zei op battery day.

Vergelijk het met enkelfase 16A laden op een verlengsnoer vs 16A laden op een campingstekker.
 
Even een aanvulling, voor de duidelijkheid:
En dat in de huidige Model3 de koeling gebeurt door een platte slang met koelvloeistof die tussen de cellen geweven zit, dus aan de zijkant van de batterij.
En dat met de nieuwe cellen de koeling aan de boven en onderplaat gaat plaatsvinden, daar waar de warmte vrijkomt.
Precies dat, kijk maar op 3:00 in de video (Sandy is Thrilled...) hoe dun die koelslang is en aan een zijde langs de batterij gaat en wat Sandy daar van vindt...(je ziet op 3:00 de kleine gaatjes/buisjes van de platte slang, waardoor de koelvloeistof moet)
 
Last edited:
Ik gebruik recuperatiecellen voor de zelfbouw van baterijen voor onze elektrische scooters en fiets (heb zo een 48V batterij 1300Wh gebouwd waarmee ik volgens de standaardberekeningen 260 km ondersteund zou moeten kunnen fietsen, maar dat ter zijde). Ik test de cellen uiteraard voor ze in de batterij gaan: capaciteit, of ze hun spanning vasthouden en of ze niet te heet woeden. Als dergelijke cellen dan te heet woren doen ze dat eerder aan de mantel dan aan de uiteinden. Het gaat dan wel om cellen die geen grote stroom moeten voeren want laden gebeurt aan 0,7A of <0,3C en waarmee iets mis is.
Wie is trouwens Sandy Munro? Ik ken zijn video's wel en hij ziet er een succesvol man uit, maar waar houdt hij zich mee bezig?
 
Wie is trouwens Sandy Munro? Ik ken zijn video's wel en hij ziet er een succesvol man uit, maar waar houdt hij zich mee bezig?
Munro & Associates, Inc. | Home of Lean Design and Design Profit

CEO van een reverse engineer bedrijf, gevestigd ten noorden van Detroit. Ex-Ford. Is er in gerold omdat bedrijven hem inhuurden om auto's te reverse engineeren, waaronder de BMW i3 en toen de Tesla Model 3.

Lijkt me sterk dat je nog niet van hem gehoord hebt. Hij was nogal een criticus ten tijde van de Model 3, maar zeker vanaf de Model Y helemaal bijgedraaid.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik heb weinig verstand van accu's maar wat ik begreep was dat de oude cel 1 tab had die verbonden was met de bovenkant van de batterij aan de binnenkant van de batterij. De batterij zelf is weinig meer dan een lange rol van een metertje of twee meter met dus 1 tab aan de bovenkant ergens in het midden.
Dit betekend dat de elektronen aan het begin, of het eind van de rol helemaal naar het midden van de rol toe moeten gaan en daar via de tab naar de bovenkant van de batterij. De langste route is dan dus een meter lang en die reis kost een beetje energie, er ontstaat zodoende warmte. Tevens moet het allemaal door 1 tab en die tab wordt dus warm. Mocht de tab geen goed contact maken met de batterij werkt de batterij niet meer, of niet meer goed.

De nieuwe batterij is een stuk langere rol met 100en tabs allemaal aan de bovenkant en zodra de rol opgerold is liggen die automatisch allemaal tegen elkaar aan. Verder zit er geen bovenkant meer op (geen deksel), de tabs zelf worden nu dus de bovenkant.
Dit heeft als gevolg dat elke elektron maximaal een centimetertje of 10 hoeft te verplaatsen (vanaf de onderkant van de batterij) voordat het een tab tegen komt en die tabs liggen na het oprollen allemaal tegen elkaar aan, hebben dus contact met elkaar en omdat de reis zo kort is ontstaat er nauwelijks warmte.
Dit heeft meerdere voordelen, het koelsysteem van de auto kan verkleint worden want er ontstaat minder warmte, de batterijen kunnen groter worden per batterij (de eerderen moesten kleiner blijven om hun warmte beter kwijt te kunnen raken) en de kans op falen is veel kleiner, want mocht een tab niet goed aangesloten zijn, zijn er nog 100en andere tabs in de buurt (de elektronen moeten hoogstens een paar cm langer reizen en de batterij wordt dan misschien ietsje warmer dan gemiddeld).

Hier buitenom hoef je geen 1000en batterijen meer de hebben, maar slechts enkele 100en, hetgeen enorm bespaard bij de bouw van een nieuw accupakket, 10 keer minder batterijen betekend 10 keer minder onderdelen en minder onderdelen betekent een kleinere kans op fouten en simpelere fabricage, veel minder draden, veel minder noem maar op.

Dat er weinig warmte ontstaat heeft nóg een groot voordeel bij zowel het laden als ontladen, zelfs wanneer de hoeveelheid kWh van de accu hetzelfde blijft. Wanneer je een lege accu hebt van 100kWh en die wilt vullen heb je eigenlijk 105kWh nodig in de oude situatie, de rest verdwijnt in warmte. Maar dat niet alleen, ook kun je bij het rijden maar 95kWh gebruiken, de rest verdwijnt wederom in warmte. Met de nieuwe situatie veranderd dat van 105kWh naar 101kWh en de 95kWh naar 99kWh. 100.000km rijden scheelt met de nieuwe batterijen dus zomaar een procentje of 7 aan oplaad energie en het geeft een beetje extra range.

Een ander bijkomend voordeel is dat 4 á 5 kleine cellen veel meer omtrek hebben dan 1 grote cel.

Verder nog even wat rekenregeltjes:
Straal is de helft van de diameter
Oppervlakte = pi*straal*straal
Omtrek = 2*straal*pi
Inhoud cilinder = π * r2 * h.

4680:
Oppervlakte: 46*46*pi = 6.647,610055
Omtrek: 2*23*pi = 144,513262065
Inhoud: pi*23*23*80 = 132.952,2011
Inhoud/omtrek: 132.952,2011/144,513262065 = 920.000000001

2170:
Oppervlakte: 21*21*pi = 1.385,44236023
Omtrek: 2*11,5*pi = 65,9734457254
Inhoud: pi*11,5*11,5*70 = 29.083,2939906
Inhoud/omtrek: 29.083,2939906/65,9734457254 = 440.833333333


1865:
Oppervlakte: 18*18*pi = 1.017,87601976
Omtrek: 2*9*pi = 56,5486677646
Inhoud pi*9*9*65 = 16.540,4853212
Inhoud/omtrek: 16.540,4853212/56,5486677646 = 292.500000001

Edit: ^ jammer dat mijn spaties niet meegenomen werden, dan werd het iets overzichtelijker.

De inhoud kun je het beste vergelijken met de daadwerkelijke hoeveelheid energie binnen de batterij, de omtrek kost wel materiaal om de inhoud te beschermen, deze wil je in verhouding tot de inhoud vanwege de kosten en gewicht dus zo laag mogelijk houden, maar tegelijkertijd was dit voorheen wel het deel waar de batterij voor ruwweg 60% van dat gebied gekoeld werd. De oppervlakte (onderkant/bovenkant) is hetgeen wat er bij deze batterijen vanaf nu volgens mij gekoeld gaat worden (voorheen dus een groot deel van de omtrek, maar niet de gehele omtrek, slechts twee delen van het omhulsel van de batterij).
 
Last edited:
Wie is trouwens Sandy Munro? Ik ken zijn video's wel en hij ziet er een succesvol man uit, maar waar houdt hij zich mee bezig?

Geen antwoord op je vraag, maar toch even een antwoord:
upload_2020-9-27_19-49-56.png

Elon heeft veel vertrouwen in Sandy Munro ;)

Off-topic:
Ik weet nog het eerste filmpje met Sandy Munro.
Hoe hij om de Model 3 heenliep, en op van alles kritiek had.
Wat een slechte kwaliteit, zei hij, al die zaken die scheef zitten.
En toen mocht hij even mee, een stukje rijden.
Allemachtig, riep hij toen, wat een fantatische auto is dat.
Zijn conclusie: een slecht afgewerkte fantastisch rijdende auto.
Die afwerking is later wel veel beter geworden, zei hij veel later. Alleen de eerste Model 3's waren niet in orde
.
 
Last edited:
Geen antwoord op je vraag, maar toch even een antwoord:
View attachment 592766
Elon heeft veel vertrouwen in Sandy Munro ;)
Een groot deel van de ideeën komen direct of indirect via Sandy Munro, die hele casting machine was min of meer een suggestie van Sandy Munro, echter was ook Sandy versteld dat Tesla het meteen zo extreem door kon voeren. Sandy wilde van enkele 100en onderdelen enkele 10tallen onderdelen maken, Tesla heeft van 100en onderdelen letterlijk een handjevol onderdelen weten te maken.
 
Wat ik niet begrijp.
In de actuele battery pack configuratie heb je een assemblage van duizenden kleine cellen met behulp van zo'n fijne draadjes met op zicht een sectie van 1mm2 dat doorbrandt wanneer de verbonden cel een te grote stroom te verwerken krijgt. Toch zou de tab van de huidige cellen de beperkende factor zijn en de cel doen verhitten bij een zware belasting (laden of ontladen). Is die tab dan minder geleidend, heeft die dan meer weerstand dan dat zekeringsdraadje? Lijkt me niet.
De tab die ontstaat in de nieuwe configuratie is in elk geval geleidend genoeg: nog groter dan de oppervlakte van de cirkel vanwege wat conisch ontworpen. Die kan een gigantische stroom aan. Dat geleidend vermogen gaat men toch niet terug door zo'n dun beveiligingsdraadje beperken?
En stapt men dan af van de beveiliging van de individuele cellen? Want dat was een van de innovatieve elementen bij de actuele assemblage. Wordt trouwens door heel wat DIY powerwall bouwers overgenomen en is waarschijnlijk, juist omwille van het grote aantal cellen die allemaal een klein kans hebben om te falen, een mooi compromis om bij falen van een cel de volledige reeks batterijen in parallel niet te slopen.
 
Het zijn toch de batterijen in serie waarbij als er eentje uitvalt, de hele serie onderbroken is? Of zeggen we hetzelfde maar gebruik je parallel terwijl je het eigenlijk over cellen in serie hebt?

Ik vraag me daarbij af onder welke omstandigheden zo een cel defect kan geraken. Misschien heeft men een manier gevonden om defecten in individuele cellen zo te verkleinen dat allerlei mechanische oplossingen niet meer nodig zijn?

Dat is DFS vs DFA: Design For Serviceability vs Design For Assembly. DFA kan de kwaliteit verbeteren, DFS de nazorg.
 
^
Ik heb hier ook geen antwoord op, maar wanneer een cel faalt levert hij neem ik aan niet dusdanig veel energie dat die draad door zal smelten. Wanneer een hele serie te veel stroom levert kan hier misschien een aparte zekering voor komen. Een dergelijk euvel lijkt me echter wel onwaarschijnlijk, meer energie is in principe beter toch?
 
Bloch erklärt over battery day.
Duidelijker kan het niet.

Tja, zowat alles is al eens bedacht wat in een Tesla (of andere auto) zit, maar combineren en ook uitvoeren is een ander verhaal. Er zijn bergen concepten die niemand nog kan uitvoeren. Neem bv. kern-fusie (eenvoudig concept), in 100 jaar tijd, naar 1 minuut of zo stabiel fusie proces.

Ik kijk overigens graag naar zijn video's.