Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij dag (battery day)

This site may earn commission on affiliate links.
Het is de bovenkant van wat Jeff Dahn, naar verluidt, op laboratoriumschaal al realiseerde.
Tesla Battery Day — Has Elon Musk Already "Leaked" The Battery Tech That Will Give Scale To The EV Revolution?

Of deze technologie precies dezelfde is als de op Battery Day gepresenteerde, kan ik niet zeggen. Maar we komen dus echt wel boven de megamijl met de levensduur.

Alright.... ik heb het dus niet gemist in de Battery Day presentatie, want 6.000 cycles is niet genoemd. Ook 2.500 - 3.000 cycles niet.
Jammer dat Tesla een uitspraak over de million mile battery blijkbaar nog niet aandurfde. Vooral omdat CATL dat onlangs wel deed.
 
Alright.... ik heb het dus niet gemist in de Battery Day presentatie, want 6.000 cycles is niet genoemd. Ook 2.500 - 3.000 cycles niet.
Jammer dat Tesla een uitspraak over de million mile battery blijkbaar nog niet aandurfde. Vooral omdat CATL dat onlangs wel deed.
Ik vrees dat het veronderstelde 'Osborne effect' hier debet aan is. Het is inderdaad niet verstandig om aandacht te vestigen op de (relatieve) zwakte van de huidige generaties batterijen, terwijl de betere versies nog niet leverbaar zijn.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Klaas
Ik vrees dat het veronderstelde 'Osborne effect' hier debet aan is. Het is inderdaad niet verstandig om aandacht te vestigen op de (relatieve) zwakte van de huidige generaties batterijen, terwijl de betere versies nog niet leverbaar zijn.
Dat zou kunnen.
Aan de andere kant, de Plaid Model S werd wel officieel geïntroduceerd. Sommige kopers van een performance model gaan daar nu op wachten, dus dat risico durfde Tesla dan weer wel aan.
M.i. zijn de nieuwe batterijcellen nog dusdanig ver weg, zeker voor volume production (model 3, model Y), dat ze best een uitspraak hadden mogen doen over de longevity zonder veel risico op uitgestelde aankopen.
 
Alright.... ik heb het dus niet gemist in de Battery Day presentatie, want 6.000 cycles is niet genoemd. Ook 2.500 - 3.000 cycles niet.
Jammer dat Tesla een uitspraak over de million mile battery blijkbaar nog niet aandurfde. Vooral omdat CATL dat onlangs wel deed.

Bij m'n vorige plug in de accu meer dan 4.000 maal opgeladen van 22->90% werkelijke lading (op dashboard was dat van 0->100%)
Het bereik is minder dan 5% afgenomen in deze periode.

Ik ben er van overtuigd dat een grote accu onder de juiste condities op dit moment al een heel eind moeten komen!
1 miljoen miles durf in niet te garanderen maar 1 miljoen km durf ik wel aan (onder de juiste omstandigheden)
 
Ik geloof sowieso amper in het bestaan van 'Osborning' bij producten die al zowat verkocht zijn voordat ze in de showroom staan.

En toch, als je morgen zou aankondigen dat je binnen een half jaar/jaar een EV met dubbel de range uitbrengt, denk ik in het geval van EVs de grote massa toch even gaat uitstellen. Je moet al wat ervaring hebben of je goed inlezen om je er geen zorgen over te maken.
Privé blijft het een enorme investering, rijd je langer dan 3-4 jaar en neem je minder risico, zeker als dit je enige wagen is.

En over Battery Day zelf, alles wat aangekondigd is, als je er over nadenkt, was super. Het probleem is de time line die Elon erop plakt, voor de beurs een beetje tegenvallend was. Elon en time line in 1 zin is al best gewaagd.

PS: dat mensen op de performance gaan wachten, lijkt mij dan ook weer niet zo'n probleem aangezien de S in mindere maten belangrijk is, denk ik, om de cijfers te halen.
 
En toch, als je morgen zou aankondigen dat je binnen een half jaar/jaar een EV met dubbel de range uitbrengt, denk ik in het geval van EVs de grote massa toch even gaat uitstellen. Je moet al wat ervaring hebben of je goed inlezen om je er geen zorgen over te maken.
Privé blijft het een enorme investering, rijd je langer dan 3-4 jaar en neem je minder risico, zeker als dit je enige wagen is.

En over Battery Day zelf, alles wat aangekondigd is, als je er over nadenkt, was super. Het probleem is de time line die Elon erop plakt, voor de beurs een beetje tegenvallend was. Elon en time line in 1 zin is al best gewaagd.

PS: dat mensen op de performance gaan wachten, lijkt mij dan ook weer niet zo'n probleem aangezien de S in mindere maten belangrijk is, denk ik, om de cijfers te halen.
Ja, de Model S (en X) zijn voor de toekomst van Tesla onbelangrijk geworden. Dat heeft Elon zelf ook gezegd vorig jaar.

Onderschat overigens niet het bijkomende voordeel van een grote battery capacity:
- hoge laadsnelheid / korte wachttijd omdat tot 70% vol laden al voldoende is op lange ritten
- ook een goede range in de winter
- ook een goede range als je de caravan trekt of een bagagebox op het dak hebt.
 
Nu is de vraag is de plaid gelijk een dragster, die na elke run zijn motor reviseren.
Wat ik bedoel, één keer goed gasgeven, dan weer wachten tot de boel weer de juist temperatuur heeft.
De taycan kun je continue op z'n straat trappen, een Porsche zeg maar.
De enige standaard auto die je zo uit de showroom het circuit mee op kan & vol blijven trappen zonder de angst te hebben dat je door je remmen trapt of de moor te heet wordt.
De m3 houdt het ook niet vol.
 
Nu is de vraag is de plaid gelijk een dragster, die na elke run zijn motor reviseren.
Wat ik bedoel, één keer goed gasgeven, dan weer wachten tot de boel weer de juist temperatuur heeft.
De taycan kun je continue op z'n straat trappen, een Porsche zeg maar.
De enige standaard auto die je zo uit de showroom het circuit mee op kan & vol blijven trappen zonder de angst te hebben dat je door je remmen trapt of de moor te heet wordt.
De m3 houdt het ook niet vol.
Er zijn ook (waarschijnlijk) ook evenveel bronnen die het tegendeel aantonen...
Maar wat voor non-discussie voeren we eigenlijk, tenzij het over een circuit-dag gaat?
 
  • Like
Reactions: JanG007
Dit, Allemaal gecombineerd. Ik vind het frappant dat mensen teleurgesteld zijn, dit is echt een geweldige sprong voorwaarts in kosten, prestaties en milleubelasting bij productie. Als het waargemaakt wordt, heeft dit flinke impact op de prijs en prestaties van de EV's.

Mooi interview met duitse batterij expert Maximilian Fichtner(professor for Solid State Chemistry at the Ulm University and Executive Director of the Helmholtz Institute Ulm for Electrochemical Energy Storage (HIU):


Experte über Teslas Battery Day: "Das ist ein Quantensprung" - DER SPIEGEL - Mobilität

SPIEGEL: What are German automakers doing differently?

Fichtner: You outsource more things to suppliers. They only develop core components such as the engine themselves. Battery production is not considered a core business. One tries at some point to use proven methods to build an electric car that is equivalent to Tesla, only with better body gaps . Tesla, on the other hand, achieves a lead through technology by processing the entire production chain, from the integration of its own hardware and software to batteries and the finished car. And now they have presented a rather unusual cell design that no other manufacturer would approach.
..

The format alone enables 16 to 18 percent higher ranges, and at the same time a system can be loaded up to six times faster. That is a quantum leap.
..

Even if Tesla only achieves half of the expected increases in the difficult changes to the anode and a few percentage points less in the cell design, 40 percent more range remains. That would be around 700 instead of 500 kilometers on one charge. That's a lot, based on almost conventional battery chemistry. Elon Musk has worked everywhere, from processing the raw materials to the finished car, to make his cars better and cheaper. Tesla has apparently managed to turn both screws in the right direction. Even if the company only achieves a fraction of the growth announced, that is still far above what the competition in this country is planning.
 
Ik ben het wel met @Xfrank eens. Er is echt wel verschil tussen zinvol debat over allerlei feiten, meningen, aankondigingen of voorspellingen en het onnodig in een kwaad daglicht zetten van rooskleurige toekomstbeelden. De betekenis van onnodig verschilt natuurlijk met je eigen visie.
Waar die consequent negatieve insteek vandaan komt, kan ik niet beoordelen. Uit frustratie over persoonlijke ervaring met de auto's, gemiste kansen, verkeerde uitgepakte financiële gokjes of eenvoudigweg uit een karaktereigenschap waar je mee bent geboren? Frank denkt het laatste. Soit.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Een discussie over mijn persoon is wel het laatste wat ik hier wens.
Zou het kunnen dat de meerderheid hier zo positief staat tov Tesla, bedrijf en auto's, dat een neutrale kijk negatief overkomt?
Zelf heb ik dan weer de indruk dat de toon over niet-Tesla EVs hier aan de negatieve kant is. Daar ga ik dan af en toe tegen in maar dat wordt dan als te positief ervaren. Dus consequent negatief ben ik dan blijkbaar toch niet.
Het blijft een boeiend wisselwerking van visies.