@Gaston n=1 is geen bewijs. Sowieso is het geen bewijs dat het slecht is voor een battery pack als het toevallig goed gaat (vraag maar aan de rokers die allemaal een opa of oma hadden die wel 90 geworden is ondanks...). Zo werkt statistiek niet.
Hoewel 2010 niet heel nieuw is, is er nu ook geen wereldschokkende verandering geweest in de batterij technologie sindsdien.
Het klopt dat Tesla een zeer goed BMS heeft (waarschijnlijk zelfs het beste van dit moment), maar ook goede koeling gaat hotspots niet voorkomen. Hotspots kunnen leiden tot 'thermal runaway', oftewel een positieve terugkoppeling die de batterij kapot maakt (en brand kan veroorzaken, zie het artikel hieronder).
Hoge temperaturen zijn dus slecht voor accu's. BMS probeert dat te voorkomen. Zie de limitering die opgelegd is aan de 80 kWh Tesla's door een software modificatie. Die modificatie is niet zonder reden doorgevoerd.
@Mergoscia Ik kwam zojuist
https://www.mdpi.com/1996-1073/12/6/1074/pdf tegen, wellicht helpt dat je?