TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Batterij oplaadgrenzen in percentages?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Mergoscia, Aug 10, 2019.

Tags:
  1. Mergoscia

Mergoscia Member

Waarom laad je elke dag op tot 90 % en doe je dat ook als je bv op een dag maar 5 of 10 km hebt gereden? Laad je de stekker ook nog aan staan en in de laadpoort als het laden voltooid is?

2. Gaston

Gaston Member

n = 1?
    Dan moet ik concluderen dat je mijn bron niet goed gelezen hebt.

3. Zorba

Zorba Member

De Model 3 gebruikershandleiding is op dit vlak toch duidelijk:
    Over de batterij
    Model 3 heeft een van de meest geavanceerde
    batterijsystemen ter wereld. Belangrijk voor
    een lange levensduur van de batterij is: LAAT
    DE AUTO AANGESLOTEN OP HET
    LAADSTATION als u de auto niet gebruikt
    . Dit
    is vooral van belang als de Model 3 enkele
    weken niet gebruikt zal worden. Als de Model
    3 is aangesloten op een laadstation, zal deze
    automatisch worden bijgeladen om ervoor te
    zorgen dat de batterij altijd voldoende
    geladen is voor een maximale levensduur.

Ik laad ook zo goed als altijd tot 90% en laad hem altijd insteken.

• Like x 1
  4. BobbyKings

BobbyKings Blue M3P-FSD

Beste allemaal, maak je toch niet zo druk om die batterij(en).

Ga lekker rijden, ga op wintersport, op vakantie. Just go.

Het is een Tesla met een vrijwel fool proof Battery Management System dat zowel laden als temperatuur et cetera voor je binnen de perken houdt; het is geen Leaf of I-Phone.

Die paar procent (theoretische?) degradatie die je na tig duizend kilometer op je scherm ziet, hoeveel last denk je daar van te hebben?

Ga toch gewoon lekker rijden. Serieus.

• Like x 7
  5. Mergoscia

Mergoscia Member

Ja dit stukje had ik ook al ergens gelezen, maar bij mij ontstond hierbij de gedachte dat dit was om ervoor te zorgen dat de batterij niet volledig ontladen zou worden of wel dead tijdens bv vakantie, omdat je de auto dan inderdaad niet gebruikt. Ik gebruik de auto bijna elke dag en laat de batterij nooit onder de 20 % zakken tijdens parkeren. Als ik echt een lange rit heb gemaakt dan komt het percentage bij of onder de 10, maar laad dan meteen 's avonds thuis op. En als ik een paar weken achter elkaar op mijn hoofdverblijf ben, laad ik eens in de paar dagen of 1 keer per week de auto op tot 80 tot 85 %. De tussenliggende tijd is de auto niet aangesloten op de TWC. Als ik pendel tussen de verschillende huizen is het geen probleem, want dan hangt ie bijna elke avond aan de TWC.

6. Mergoscia

Mergoscia Member

#46 Mergoscia, Aug 15, 2019
    Last edited: Aug 15, 2019
    Als je nu al weet dat je de auto nog 20 jaar wilt houden ( omdat het een lekkere auto is) en dan bijna het hele jaar door Europa gaat crossen ( zoals wij vanaf volgend jaar van plan zijn) dan wil je daar over nadenken. Bovendien vind ik het leuk om van de 2170 batterij het naadje van de kous te weten. Een technisch weetje.
    Trouwens even off-topic, wie koopt er nog een iPhone. Je weet al van te voren dat je belazerd zal worden bij de Genius bar. Want daar zijn ze geniaal (in).

7. DeHakkelaar

DeHakkelaar Active Member

Amen!

8. Mergoscia

Mergoscia Member

Je bent het slaan van een kruisje op je lichaam vergeten!

9. DeHakkelaar

Nee dat laat ik aan de katholieken over.

10. Mergoscia

Mergoscia Member

Ok, jij dus niet.

11. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

#51 pvkeep, Aug 15, 2019
    Volgens mij kan je die hele show om te calibreren achterwege laten. Het calibreren gebeurt toch wel als het BMS vindt dat het nodig is. Er is geen noodzaak om dat te forceren.

Edit: wat Roberto zegt dus: 'Ga gewoon lekker rijden. Serieus.'

12. ramonneke

ramonneke Active Member

Laad gewoon naar verbruik. Ben je een kilometer vreter dan laad je steeds tot 90% of zelfs hoger indien nodig. Ben je dat niet dan zet je de limiet lager. Ik heb standaard 70% omdat dit het beste bij mijn verbruik ligt.

Maak er geen hogere wiskunde van want dat is zeker niet nodig

Degradatie krijg je toch wel en zal waarschijnlijk rond de 7% zijn bij 100k.

13. widodh

widodh Model S 85 and 100D

Stekker blijft er in: A plugged in Tesla is a happy Tesla!

90% kan geen kwaad. Dit doe ik al sinds 2013 (!!) elke dag en merk geen significant verschil.

Zo is mijn auto vol, hoef ik niet na te denken en kan ik dus altijd rijden als het nodig is.

Mijn advies is: Niet te moeilijk maken, laat het BMS alles regelen en geniet. Lekker rijden!

• Like x 2
  14. DeHakkelaar

#54 DeHakkelaar, Aug 15, 2019
    Ik vind deze quote eigenlijk helemaal niet zo duidelijk.
    Zij adviseren om de stekker erin te houden, maar ik lees niet dat dit is ten behoeve van het behoudt van je batterij.
    Met name om te voorkomen dat hij niet helemaal leeg loopt. Want dat dat slecht is voor een accu dat weet denk ik iedereen wel.

Het enige wat ik hier dus uit haal is dat de batterij gewoon altijd voldoende opgeladen moet zijn voor een maximale levensduur.
    En wat voldoende dan is, daar kan je over discussiëren maar ik zou zeggen tussen de 10 en 100%.

15. Phil V

Phil V Active Member

#55 Phil V, Aug 15, 2019
    Voor de stats liefhebbers:

Tesla Battery Survey

Als je filtert in de sheet met ‘all entries’, is de grafiek mee gefilterd. Zo kan je de resultaten zien per type, laadprofiel....
    Eigen data ingeven kan via de ‘Start here’ sheet.
    Zo kan je in de ‘charts’ sheet je eigen health benchmarken.

16. Zorba

Zorba Member

Er staat toch duidelijk: Belangrijk voor de levensduur van de batterij.
    Er staat ook: dit is vooral van belang als de Model 3 enkele weken niet gebruikt wordt, maar dus ook in alle andere gevallen.

Maar goed, iedereen doet wat hij denkt dat het beste is natuurlijk.

17. DeHakkelaar

Dat staat er inderdaad maar wat er daarna komt maakt het onduidelijk wat mij betreft.

In eerste instantie lijkt het erop alsof ze bedoelen dat het aan de stekker houden en continue opladen en dus vol houden van de accu het beste is maar daarna vertellen ze dat de reden hiervan eigenlijk met name is dat de accu niet te leeg raakt.

En tot slot zeggen ze dan nog dat een maximale levensduur verkregen kan worden door een voldoende opgeladen batterij.

18. Mergoscia

Mergoscia Member

7% bij 100K? Dat is enorm veel!

19. Mergoscia

Mergoscia Member

En dat is precies wat het voor mij ook onduidelijk maakt. Daarnaast zijn de verschillende adviezen over de laadmethodes en frequenties mij ook niet duidelijk.

20. Mergoscia

Mergoscia Member

Het gaat mij niet alleen om de beste gezondheid en onderhoud van het batterijpak te verkrijgen, maar ook om de diepere "wiskunde" in dit geval de chemie te doorgronden. Dat op zich vind ik bijzonder interessant. Daarom maak ik het niet te moeilijk voor mijzelf en geniet ik zeker ook gewoon als ieder ander. Ben niet alleen maar een Nerd.

Ik herhaal toch nog even de vraag. Dus je plugt de auto elke dag/avond in en laat 'm elke dag / avond tot 90 % opladen; ook al heb je op een dag maar een paar km gereden en daardoor van 90 % naar bv 80% SoC terug laten vallen?

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC