Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij oplaadgrenzen in percentages?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik laad al jaren gewoon elke dag tot 90%. Zet de auto aan de lader zodra het kan en snellaad als ik dat nodig acht.

Op 5A, 16A, 24A of 32A laden doet geen pijn voor een accu van 75kWh tot 100kWh, dat is nog steeds druppelladen. Ook met 50kW is nog steeds peanuts.

Niet te veel zorgen maken en lekker laden! "A plugged in Tesla is a happy Tesla!"


Ik meen dat het CC is. Elke cel wordt gemeten en als deze een bepaald voltage, ik meen rond de 4.15V bereikt stopt het laden.
Waarom laad je elke dag op tot 90 % en doe je dat ook als je bv op een dag maar 5 of 10 km hebt gereden? Laad je de stekker ook nog aan staan en in de laadpoort als het laden voltooid is?
 
@Gaston n=1 is geen bewijs. Sowieso is het geen bewijs dat het slecht is voor een battery pack als het toevallig goed gaat (vraag maar aan de rokers die allemaal een opa of oma hadden die wel 90 geworden is ondanks...). Zo werkt statistiek niet.

Hoewel 2010 niet heel nieuw is, is er nu ook geen wereldschokkende verandering geweest in de batterij technologie sindsdien.

Het klopt dat Tesla een zeer goed BMS heeft (waarschijnlijk zelfs het beste van dit moment), maar ook goede koeling gaat hotspots niet voorkomen. Hotspots kunnen leiden tot 'thermal runaway', oftewel een positieve terugkoppeling die de batterij kapot maakt (en brand kan veroorzaken, zie het artikel hieronder).

Hoge temperaturen zijn dus slecht voor accu's. BMS probeert dat te voorkomen. Zie de limitering die opgelegd is aan de 80 kWh Tesla's door een software modificatie. Die modificatie is niet zonder reden doorgevoerd.

@Mergoscia Ik kwam zojuist https://www.mdpi.com/1996-1073/12/6/1074/pdf tegen, wellicht helpt dat je?
n = 1?
Dan moet ik concluderen dat je mijn bron niet goed gelezen hebt.
 
Waarom laad je elke dag op tot 90 % en doe je dat ook als je bv op een dag maar 5 of 10 km hebt gereden? Laad je de stekker ook nog aan staan en in de laadpoort als het laden voltooid is?

De Model 3 gebruikershandleiding is op dit vlak toch duidelijk:
Over de batterij
Model 3 heeft een van de meest geavanceerde
batterijsystemen ter wereld. Belangrijk voor
een lange levensduur van de batterij is: LAAT
DE AUTO AANGESLOTEN OP HET
LAADSTATION als u de auto niet gebruikt
. Dit
is vooral van belang als de Model 3 enkele
weken niet gebruikt zal worden. Als de Model
3 is aangesloten op een laadstation, zal deze
automatisch worden bijgeladen om ervoor te
zorgen dat de batterij altijd voldoende
geladen is voor een maximale levensduur.

Ik laad ook zo goed als altijd tot 90% en laad hem altijd insteken.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Beste allemaal, maak je toch niet zo druk om die batterij(en).

Ga lekker rijden, ga op wintersport, op vakantie. Just go.

Het is een Tesla met een vrijwel fool proof Battery Management System dat zowel laden als temperatuur et cetera voor je binnen de perken houdt; het is geen Leaf of I-Phone.

Die paar procent (theoretische?) degradatie die je na tig duizend kilometer op je scherm ziet, hoeveel last denk je daar van te hebben?

Ga toch gewoon lekker rijden. Serieus.
 
De Model 3 gebruikershandleiding is op dit vlak toch duidelijk:
Over de batterij
Model 3 heeft een van de meest geavanceerde
batterijsystemen ter wereld. Belangrijk voor
een lange levensduur van de batterij is: LAAT
DE AUTO AANGESLOTEN OP HET
LAADSTATION als u de auto niet gebruikt
. Dit
is vooral van belang als de Model 3 enkele
weken niet gebruikt zal worden. Als de Model
3 is aangesloten op een laadstation, zal deze
automatisch worden bijgeladen om ervoor te
zorgen dat de batterij altijd voldoende
geladen is voor een maximale levensduur.

Ik laad ook zo goed als altijd tot 90% en laad hem altijd insteken.
Ja dit stukje had ik ook al ergens gelezen, maar bij mij ontstond hierbij de gedachte dat dit was om ervoor te zorgen dat de batterij niet volledig ontladen zou worden of wel dead tijdens bv vakantie, omdat je de auto dan inderdaad niet gebruikt. Ik gebruik de auto bijna elke dag en laat de batterij nooit onder de 20 % zakken tijdens parkeren. Als ik echt een lange rit heb gemaakt dan komt het percentage bij of onder de 10, maar laad dan meteen 's avonds thuis op. En als ik een paar weken achter elkaar op mijn hoofdverblijf ben, laad ik eens in de paar dagen of 1 keer per week de auto op tot 80 tot 85 %. De tussenliggende tijd is de auto niet aangesloten op de TWC. Als ik pendel tussen de verschillende huizen is het geen probleem, want dan hangt ie bijna elke avond aan de TWC.
 
Beste allemaal, maak je toch niet zo druk om die batterij(en).

Ga lekker rijden, ga op wintersport, op vakantie. Just go.

Het is een Tesla met een vrijwel fool proof Battery Management System dat zowel laden als temperatuur et cetera voor je binnen de perken houdt; het is geen Leaf of I-Phone.

Die paar procent (theoretische?) degradatie die je na tig duizend kilometer op je scherm ziet, hoeveel last denk je daar van te hebben?

Ga toch gewoon lekker rijden. Serieus.
Als je nu al weet dat je de auto nog 20 jaar wilt houden ( omdat het een lekkere auto is) en dan bijna het hele jaar door Europa gaat crossen ( zoals wij vanaf volgend jaar van plan zijn) dan wil je daar over nadenken. Bovendien vind ik het leuk om van de 2170 batterij het naadje van de kous te weten. Een technisch weetje.
Trouwens even off-topic, wie koopt er nog een iPhone. Je weet al van te voren dat je belazerd zal worden bij de Genius bar. Want daar zijn ze geniaal (in).
 
Last edited:
Beste allemaal, maak je toch niet zo druk om die batterij(en).

Ga lekker rijden, ga op wintersport, op vakantie. Just go.

Het is een Tesla met een vrijwel fool proof Battery Management System dat zowel laden als temperatuur et cetera voor je binnen de perken houdt; het is geen Leaf of I-Phone.

Die paar procent (theoretische?) degradatie die je na tig duizend kilometer op je scherm ziet, hoeveel last denk je daar van te hebben?

Ga toch gewoon lekker rijden. Serieus.

Amen!
 
Maar goed......uiteindelijk weet ik nog niet wat de beste laadstrategie is. En ik heb vreselijk veel haast met de uitkomst............Moet nog minstens 8 jaar laden! Dus als iemand op korte termijn het ei van Columbus heeft of het lampje bij Lampje laat branden, dan graag......
Verder discussieren over dit punt lijkt mij bijzonder interessant zeker als jullie nog meer wetenschappelijk materiaal aan kunnen dragen.

Totdat het mij duidelijk wordt ga ik misschien de strategie van wisselingen toepassen.
Afwisselend een paar keer 80 -20 achter elkaar en dan weer eens een paar keer 90 - 10 op AC-punten / lage snelheid.
En dan één keer in 3 jaar of 150. 000 km 100% - <10 om de batterij te calibreren.
Volgens mij kan je die hele show om te calibreren achterwege laten. Het calibreren gebeurt toch wel als het BMS vindt dat het nodig is. Er is geen noodzaak om dat te forceren.

Edit: wat Roberto zegt dus: 'Ga gewoon lekker rijden. Serieus.'
 
Last edited:
Laad gewoon naar verbruik. Ben je een kilometer vreter dan laad je steeds tot 90% of zelfs hoger indien nodig. Ben je dat niet dan zet je de limiet lager. Ik heb standaard 70% omdat dit het beste bij mijn verbruik ligt.

Maak er geen hogere wiskunde van want dat is zeker niet nodig

Degradatie krijg je toch wel en zal waarschijnlijk rond de 7% zijn bij 100k.
 
Waarom laad je elke dag op tot 90 % en doe je dat ook als je bv op een dag maar 5 of 10 km hebt gereden? Laad je de stekker ook nog aan staan en in de laadpoort als het laden voltooid is?
Stekker blijft er in: A plugged in Tesla is a happy Tesla!

90% kan geen kwaad. Dit doe ik al sinds 2013 (!!) elke dag en merk geen significant verschil.

Zo is mijn auto vol, hoef ik niet na te denken en kan ik dus altijd rijden als het nodig is.

Mijn advies is: Niet te moeilijk maken, laat het BMS alles regelen en geniet. Lekker rijden!
 
  • Like
Reactions: Zorba and Hbrink
De Model 3 gebruikershandleiding is op dit vlak toch duidelijk:
Over de batterij
Model 3 heeft een van de meest geavanceerde
batterijsystemen ter wereld. Belangrijk voor
een lange levensduur van de batterij is: LAAT
DE AUTO AANGESLOTEN OP HET
LAADSTATION als u de auto niet gebruikt
. Dit
is vooral van belang als de Model 3 enkele
weken niet gebruikt zal worden. Als de Model
3 is aangesloten op een laadstation, zal deze
automatisch worden bijgeladen om ervoor te
zorgen dat de batterij altijd voldoende
geladen is voor een maximale levensduur.

Ik laad ook zo goed als altijd tot 90% en laad hem altijd insteken.

Ik vind deze quote eigenlijk helemaal niet zo duidelijk.
Zij adviseren om de stekker erin te houden, maar ik lees niet dat dit is ten behoeve van het behoudt van je batterij.
Met name om te voorkomen dat hij niet helemaal leeg loopt. Want dat dat slecht is voor een accu dat weet denk ik iedereen wel.

Het enige wat ik hier dus uit haal is dat de batterij gewoon altijd voldoende opgeladen moet zijn voor een maximale levensduur.
En wat voldoende dan is, daar kan je over discussiëren maar ik zou zeggen tussen de 10 en 100%.
 
Last edited:
Ik vind deze quote eigenlijk helemaal niet zo duidelijk.
Zij adviseren om de stekker erin te houden, maar ik lees niet dat dit is ten behoeve van het behoudt van je batterij.
Met name om te voorkomen dat hij niet helemaal leeg loopt. Want dat dat slecht is voor een accu dat weet denk ik iedereen wel.

Er staat toch duidelijk: Belangrijk voor de levensduur van de batterij.
Er staat ook: dit is vooral van belang als de Model 3 enkele weken niet gebruikt wordt, maar dus ook in alle andere gevallen.

Maar goed, iedereen doet wat hij denkt dat het beste is natuurlijk.
 
Er staat toch duidelijk: Belangrijk voor de levensduur van de batterij.
Er staat ook: dit is vooral van belang als de Model 3 enkele weken niet gebruikt wordt, maar dus ook in alle andere gevallen.

Maar goed, iedereen doet wat hij denkt dat het beste is natuurlijk.

Dat staat er inderdaad maar wat er daarna komt maakt het onduidelijk wat mij betreft.

In eerste instantie lijkt het erop alsof ze bedoelen dat het aan de stekker houden en continue opladen en dus vol houden van de accu het beste is maar daarna vertellen ze dat de reden hiervan eigenlijk met name is dat de accu niet te leeg raakt.

En tot slot zeggen ze dan nog dat een maximale levensduur verkregen kan worden door een voldoende opgeladen batterij.
 
Laad gewoon naar verbruik. Ben je een kilometer vreter dan laad je steeds tot 90% of zelfs hoger indien nodig. Ben je dat niet dan zet je de limiet lager. Ik heb standaard 70% omdat dit het beste bij mijn verbruik ligt.

Maak er geen hogere wiskunde van want dat is zeker niet nodig

Degradatie krijg je toch wel en zal waarschijnlijk rond de 7% zijn bij 100k.
7% bij 100K? Dat is enorm veel!
 
Dat staat er inderdaad maar wat er daarna komt maakt het onduidelijk wat mij betreft.

In eerste instantie lijkt het erop alsof ze bedoelen dat het aan de stekker houden en continue opladen en dus vol houden van de accu het beste is maar daarna vertellen ze dat de reden hiervan eigenlijk met name is dat de accu niet te leeg raakt.

En tot slot zeggen ze dan nog dat een maximale levensduur verkregen kan worden door een voldoende opgeladen batterij.
En dat is precies wat het voor mij ook onduidelijk maakt. Daarnaast zijn de verschillende adviezen over de laadmethodes en frequenties mij ook niet duidelijk.
 
Stekker blijft er in: A plugged in Tesla is a happy Tesla!

90% kan geen kwaad. Dit doe ik al sinds 2013 (!!) elke dag en merk geen significant verschil.

Zo is mijn auto vol, hoef ik niet na te denken en kan ik dus altijd rijden als het nodig is.

Mijn advies is: Niet te moeilijk maken, laat het BMS alles regelen en geniet. Lekker rijden!
Het gaat mij niet alleen om de beste gezondheid en onderhoud van het batterijpak te verkrijgen, maar ook om de diepere "wiskunde" in dit geval de chemie te doorgronden. Dat op zich vind ik bijzonder interessant. Daarom maak ik het niet te moeilijk voor mijzelf en geniet ik zeker ook gewoon als ieder ander. Ben niet alleen maar een Nerd.

Ik herhaal toch nog even de vraag. Dus je plugt de auto elke dag/avond in en laat 'm elke dag / avond tot 90 % opladen; ook al heb je op een dag maar een paar km gereden en daardoor van 90 % naar bv 80% SoC terug laten vallen?