TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Batterij oplaadgrenzen in percentages?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Mergoscia, Aug 10, 2019.

Tags:
  1. Mergoscia

    Mergoscia Member

    Joined:
    Apr 13, 2017
    Messages:
    701
    Location:
    Rijswijk ZH
    Voor de M3 LR AWD 74 kW(h?)
     
  2. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,339
    Location:
    Netherlands
    75kWh
     
  3. Mergoscia

    Mergoscia Member

    Joined:
    Apr 13, 2017
    Messages:
    701
    Location:
    Rijswijk ZH
    ëéntje meer dus, maar nog steeds niet wat ik Elon 3 tot 2 jaar geleden heb gevraagd namelijk 85.
     
  4. Phil V

    Phil V Active Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    1,293
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Euh, enige wat mij interesseert is hoe ver ik kom. Als ze onder battery health iets anders verstaan dan begrijp ik er ook niets meer van.

    Mocht er gesjoemeld worden met de typical berekening, dan hadden we het wel vernomen, genoeg kritische cijferfetisjisten hier die alles op de voet volgen.

    Probleem hier is dat geen twee ritten dezelfde zijn, zeker elektrisch niet.
     
  5. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    1,124
    Location:
    Utrecht
    "Hoever de batterij je in staat stelt te komen"?
     
  6. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    1,124
    Location:
    Utrecht
    Da's het mooie: Hoeveel kWh er tussen 90 en 10% zit heeft alles met je batterij capaciteit te maken en niets met je rit.
     
    • Like x 2
  7. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    1,124
    Location:
    Utrecht
    Voor de meeste LR AWD rijders zal de bruikbare capaciteit zo'n beetje 499 * 153 / 1000 = ~76.5 kWh zijn geweest. Lijkt mij.
     
    • Like x 1
  8. Phil V

    Phil V Active Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    1,293
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Correct en excuses, Ik had km gelezen.

    Je moet het dan wel in 1 rit doen, vampire drain wordt niet in verbruik mee genomen.
     
    • Informative x 1
  9. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,339
    Location:
    Netherlands
    Ja daar heb je idd gelijk in.
    Maar misschien kan je de vampire drain netjes bijhouden en die er dan weer bij optellen.
     
  10. ramonneke

    ramonneke Active Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    1,489
    Location:
    Rotterdam
    Correct, kWh.

    Het enige is vertrouwen hebben in het door het BMS gerapporteerde percentage en het kWh verbruik.

    Ja, feitelijk ijk je dan de capaciteit maar dat is enkel op dat moment. Als je al heel veel kilometers hebt gemaakt sinds het eerste ijkmoment dan weet je inderdaad niet wat je degradatie is.

    Ik heb aardig vertrouwen in het Tesla BMS. Ik heb deze test 1x gedaan met een vakantierit en klopte gewoon 1 op 1. De gerapporteerde capaciteit komt bij mij wel heel goed overeen.
     
    • Like x 1
  11. Janssen_Ronald

    Joined:
    Mar 29, 2019
    Messages:
    101
    Location:
    Netherlands
    Bij mij komt die 75 kWh er ook wel uit. Ik zat in de zomervakantie telkens tussen de 73 en 75 kWh bruikbaar als ik de verbruikte kWh's extrapoleerde naar rato van het vebruikte %. Aangezien deze ritten door de vouwwagen erg zwaar waren zal ik wel het e.e.a. aan hitteverlies (zit niet in de berekening van de boordcomputer) hebben die de lage metingen verklaart. Verbruik was op sommige stukken rond de 380 Wh/km (130 teller en hoogteverschillen).

    Als je de volle 75 kWh eruit wilt halen kun je het beste cruisen op 90 zoals Bjorn Nyland ook altijd doet in zijn TBTP testjes. Dan minimaliseer je de heat-loss.
     
  12. ramonneke

    ramonneke Active Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    1,489
    Location:
    Rotterdam
    Interessante gedachte. Ja, er zal zeker verlies zijn. Mooiste dan zou zijn is kijken hoeveel kWh je hebt verbruikt van 80 naar 20% ofzo en daarna weer laden naar 80% aan het stopcontact en zien hoeveel kWh er weer in is gegaan. Heb je meteen echt een heel goed overzicht van de verliezen.
     
  13. Maurice1

    Maurice1 Member

    Joined:
    Oct 22, 2018
    Messages:
    456
    Location:
    Nijmegen
    En vermijdt regenereren (remmen) anders krijg je ook een discutabele meting. Dus 1 rit zoveel mogelijk snelweg met weinig verkeer.... ;)
     
    • Like x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC