TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Batterij oplaadgrenzen in percentages?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Mergoscia, Aug 10, 2019.

Tags:
  1. vdvoorde

    vdvoorde 1961 Born Petrolhead 2016 Reborn Electric

    Joined:
    Mar 29, 2016
    Messages:
    413
    Location:
    Hoofddorp, The Netherlands
    De eerste 50K km. ca. 5% degradatie. Iedere daarop volgende 50K km. ca. 1% degradatie. Na 800.000 km. heb je dan nog maar ca. 80% capaciteit over ;). Deze getallen hebben betrekking op MS/MX. Zelfs die US taxi's met 400-500K km. op de klok en uitsluitend SuC laden tot 95% zaten op dit schema. Reken maar na. Me dunkt dat de M3 beter zal scoren. Tesla's ervaring sinds 2012 met batterijen, BMS en opladen is enorm. Opladen tot max. 80-90% en waar mogelijk altijd aan een lader hangen. Dan komt het helemaal goed.
     
  2. Phil V

    Phil V Active Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    1,290
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Ik had al 6% bij 50K. Nu met 125K 7,5%. Degradatie is het grootst in het begin en neemt dan af.
    Ik merk geen verschil in gebruik.
     
  3. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,339
    Location:
    Netherlands
    En hoe zie jij die degradatie van bijvb 6% dan?
    De batterij op procenten zetten en dan kan je dus niet verder laden dan 94% ?
     
  4. Devils son

    Devils son Member

    Joined:
    Dec 31, 2013
    Messages:
    798
    Location:
    Omgeving Eindhoven
    Het schijnt bij de taxi’s in de praktijk weinig pijn te doen.
     
  5. JPDeckers

    JPDeckers Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    162
    Location:
    Eindhoven
    Terugrekenen naar bereik bij 100% lading. Mijn 3 had eerst ~499km bereik, nu 491/492. Iets van ~ 2% verlies na 17.5k km.

    Kan je zelf doen, of bijv TeslaFi automatisch laten doen:
    83515A70-0AC2-45D9-BEF2-380B15BDDFA8.jpeg
    (Niet op x as letten, hoe ze dat plaatsen?! En y as is ook vertekend, maar je ziet wel duidelijk de drop in bereik nu)
     
  6. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,339
    Location:
    Netherlands
    Oke en hoe kan ik dat zelf doen? (ik heb en wil geen TeslaFi)
    Ik heb ergens in een filmpje gezien dat je iig niet van de km's uit mag gaan die de auto weergeeft omdat dit niet het juiste beeld geeft.
     
  7. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,499
    Location:
    Venlo, NL
    Ja, ook dan. Gewoon altijd tot 90% geladen.

    Zo sta ik nooit voor een verrassing en kan ik direct ruim 350km rijden.
     
    • Like x 1
  8. JPDeckers

    JPDeckers Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    162
    Location:
    Eindhoven
    #68 JPDeckers, Aug 17, 2019
    Last edited: Aug 17, 2019
    Ik heb de auto op percentage staan, maar, als je instelt dat je auto tot 90% laad (die lijn "snapt"), moet je zodra het laden is afgelopen kijken naar wat de auto aangeeft aan bereik (dan is er minste verlies geweest aan vampire drain). En dan terugrekenen naar 100%.

    Dat is de tesla berekening (met volgens mij 15.1kW/100km), die afwijkt van de WLTP, maar beter past bij daadwerkelijk bereik. Nog steeds te hoog hoor, maar, dan heb je wel een vaste manier van berekenen. De Model 3 LR heeft bij iedereen bij aflevering 499/500 km bereik op 100%. Daarna dus berekenen wat je degradatie is.
     
  9. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,339
    Location:
    Netherlands
    Oke dat is duidelijk. Maar er wordt dus aangegeven dat je die weergave dus niet kan gebruiken om je batterij verlies te bepalen.
    Hier dat betreffende filmpje.
     
  10. Gaston

    Gaston Member

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    724
    Location:
    Netherlands
  11. Mergoscia

    Mergoscia Member

    Joined:
    Apr 13, 2017
    Messages:
    701
    Location:
    Rijswijk ZH
    #71 Mergoscia, Aug 17, 2019
    Last edited: Aug 17, 2019
    Ik heb dezelfde laadstrategie de laatste twee dagen aangehouden bij mijn M3 LR AWD en totdat ik weg moest vanochtend aan de TWC laten "hangen". Maar ik weet niet of dat voor mijn M3 met de 2170 batterijen wel goed is. Ik merkte dat de felheid en wat acceleratie weg waren. De auto is nog wel snel, maar veel minder dan eerder terwijl ik harder op het pedaal moet drukken. Toch weer even naar iets anders uitkijken denk ik dan maar en hopen dat het weer terug komt. Ik wil niet eindigen als een eend.
     
  12. Hbrink

    Hbrink Lazy, but dangerous when active :)

    Joined:
    Nov 8, 2017
    Messages:
    1,012
    Location:
    Naarden, NL
    Wat vreemd. Na twee dagen klein beetje anders laden een ander rijgedrag... En geen nieuwe firmware of andere instellingen veranderd? Ik zou een harde reset doen en stuk voor stuk alle instellingen bekijken.

    Ik twijfel geen moment aan je waarneming, maar dit is zo onlogisch..
     
  13. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,339
    Location:
    Netherlands
    Inderdaad heel vreemd dit en heeft ook niets met je batterij verlies te maken lijkt me.
    Staat hij niet per ongeluk opeens op chill modus?
     
  14. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,499
    Location:
    Venlo, NL
    Ik twijfel niet aan je gevoel, maar dat ligt daar echt niet aan.

    Een Model 3 kan je prima elke dag opnieuw tot 90% laden en altijd aan de TWC laten staan.

    Ik doe dit ook met mijn S uit 2013 al 6 jaar (250.000km) en met de nieuwe S uit 2018.

    Een 2170 cel is vooral een ander fysiek formaat, niet een totaal andere cel.

    Maar laat je niet gek maken met moeilijke laadstrategieën. Plug and Play!

    Gewoon altijd aan de stekker laten. Zo kan de auto als het echt moet zich ook koelen of verwarmen mocht het nodig zijn.
     
  15. Mergoscia

    Mergoscia Member

    Joined:
    Apr 13, 2017
    Messages:
    701
    Location:
    Rijswijk ZH
    #75 Mergoscia, Aug 17, 2019
    Last edited: Aug 17, 2019
    Neen totaal niets anders. De software upgrade had ik woensdag avond,. Toen nog geen afwijkingen. Ook niet per ongeluk op de Chill mode!
    Heeft de 2170 geen andere chemische samenstelling?
    Volgende vraag. Kan de auto zich / de batterijpak niet koelen / verwarmen als deze niet aan de stekker staat????
     
  16. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    1,076
    Location:
    Utrecht
    Weet niet of ik heel veel waarde aan dit filmpje zou willen hechten. Vanaf plm. 2:40 geeft hij aan dat de voorspelde range niets te maken heeft met batterij conditie maar alles met (o.a.) rijstijl. Ik denk toch echt heel vaak iets anders te hebben gehoord, nl dat die waarde wordt bepaald door de hoeveelheid beschikbare energie energie te delen door 153 Wh/km (voor een M3 LR AWD).

    Sowieso, wanneer hij zegt dat de weergegeven range onder andere afhangt van 'range', dan heb ik niet veel verwachtingen meer ;-)

    Hij stelt ook dat als er degradatie is dat dat betekent dat je de batterij niet meer tot 100% op kunt laden. Zelf denk ik dat elke batterij tot 100% opgeladen kan worden (alleen wordt die 100% in absolute zin langzaamaan wat minder). Natuurlijk zou je kunnen beargumenteren dat het aangegeven % relatief is t.o.v. nieuw, maar dat zou heel gevaarlijk zijn. Want dat betekent dat als je 10% kwijt bent door degradatie en je laadt op tot 90%, dat je in werkelijkheid weer tot 100% hebt geladen.
     
  17. Phil V

    Phil V Active Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    1,290
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Euh, gewoon 100% laden en zien hoeveel km hij aangeeft. Die km (typical) delen door de de waarde die hij nieuw aangaf bij 100% (in mijn geval 452 km) dat cijfer maal 100 geeft aan hoeveel percent je nog over hebt.

    En natuurlijk vertrouwen dat er geen sjoemelsoftware in zit.

    Er zit inderdaad enige onnauwkeurigheid in: calibratie, wat is 100%, afrondingsfout (1km = 0,25%...), maar dat scheelt bij mij nooit meer dan 0,5%.
     
  18. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,339
    Location:
    Netherlands
    Ja dat zou je zeggen maar in het filmpje hierboven wordt dus beweert dat die km (typical) niets te maken heeft met je battery health.

    Hoewel ik ook wel mijn vraagtekens heb bij dit filmpje net als @DutchTM3 ook al terecht aangeeft zitten er wat vreemde uitspraken in.
     
  19. ramonneke

    ramonneke Active Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    1,442
    Location:
    Rotterdam
    Als je het ECHT wilt weten dan maak je een trip van 90% naar 10% en dan zie je hoeveel kW is verbruikt. Dan weet je wat je 80% capaciteit is en moet je enkel extrapoleren naar 100%. Van 100% naar 1% is natuurlijk nog beter :)
     
  20. DeHakkelaar

    DeHakkelaar Active Member

    Joined:
    Dec 18, 2018
    Messages:
    1,339
    Location:
    Netherlands
    kWh bedoel je denk ik.
    Dat is inderdaad wel een goede methode denk ik maar dan moet je wel weten hoeveel kWh je batterij was toen je hem kreeg. Dat is niet voor elke auto hetzelfde en dus ook niet gelijk aan de fabrieksopgave van Tesla zelf.
    Je kan natuurlijk wel nu gewoon een 0-meting doen en dan over een paar maanden/jaar weer eens.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC