Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ondanks dat Tesla gelukkig automatische laadstops inpland, kan dit nog wel wat verbeterd worden.

Het voordeel zit hem voornamelijk in het feit dat de Tesla navigatie rekent met je huidige verbruik. Dat is waarschijnlijk heel anders met je vakantie rit. De auto vol met mensen en bagage en voornamelijk snelweg en heel belangrijk een toasty battery pack. Die variabelen zijn nogal van invloed op je verbruik.

Met ABRP kun je vooraf eenvoudig kijken hoelang je reis ongeveer zal duren en beter je start tijd afstemmen op lunch/diner/plas stops :)

Maar... de belangrijkste! De laatste SuC die ik passeer top ik af zodat ik bij m'n bestemming niet meteen afhankelijk ben van een charger. Tesla navigatie gaat er vanuit dat je met een leeg pack kunt aankomen. Ik adviseer je die gok niet te nemen tenzij je 100% zeker weet dat je kunt laden. Ik dat geval kun je heerlijk met 3-5% op je bestemming komen.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Hallo allemaal,

Nu ik een tijdje in een Model 3 Long Range AWD rijd heb ik wat vragen die hier hopelijk beantwoord kunnen worden.

  • Volgens de handleiding zou de radio ook over DAB+ moeten beschikken. Tot nu toe heb ik geen DAB+ zenders kunnen ontdekken. Waar zou ik die moeten kunnen vinden? Internet radio werkt overigens over het algemeen best goed, al vind ik het wel wat jammer dat bij een grensovergang het soms erg lang (10 minuten) duurt voordat de radio (en ook de kaart+file info etc) het weer doet.
  • De maximum snelheid die in het display te zien is klopt niet altijd. Met name bij matrixborden boven de snelweg, maar ook bij (tijdelijke) borden die b.v. vanwege werkzaamheden geplaatst zijn. Klopt het dat de Model 3 geen snelheidsborden leest en de speedlimit info alleen uit het kaartmateriaal haalt?
  • Bij een route met meerdere laadstops viel het mij op dat de aankomsttijd op de eindbestemming na het laden verlaat was. Ik kreeg de indruk dat de laadtijd (die de auto vooral zelf aangeeft) niet meegenomen wordt in de berekening voor de aankomsttijd op de eindbestemming. Klopt dat?
  • Bij ingeschakelde cruise control past de auto soms de snelheid automatisch aan naar beneden maar ook naar boven. Is dat ergens uit te zetten? Mijn Model 3 LR heeft alleen de standaard autopilot.
Op voorhand bedankt voor jullie reactie!

Hoi, ik gebruik dagelijks de DAB+ als je geen zenders kan vinden dan lijkt me dat er iets niet goed zit. Er zit namelijk geen FM radio in dus als je iets ontvangt dan is het DAB+. De lijst met zenders is direct zichtbaar als je bij radio kijkt. Bij mij werkt het prima in een enkele tunnel na in ZW NL.

Wat betreft snelheidsborden en matrix borden lezen werkt bij mij (autopilot) ook niet en ik neem aan dat het dan alleen via de kaart gaat.

Met het laden bij de superchargers nog geen ervaring
 
ik vind het echt een non-discussie worden @Fransosowitz. Als je 1000 km rijdt kun je er (ook met een EV) 10 of 12 uur over doen. Files weet je bij vertrek ook nog niet. Als je zo krap vertrekt dat je dit allemaal nodig hebt kun je beter vroeger opstaan. Dan word je nooit zenuwachtig van geschatte aankomsttijden.
Vuistregel Het is per reis van meer dan 500 km (per dag) hooguit een half uur/ 3 kwartier meer dan met een ICE, als je het slim aanpakt. Ik zou zeggen: Heb gewoon veel plezier met je EV en... RELAX!
 
Weet iemand waarom mensen op youtube steeds met hun connector op de achterlichten tikken alvorens ze gaan laden? Is dit een grap of een meme?
als je het knopje van de laadkabel indrukt gaat je laadklepje open. Bij een model 3 werkt drukken op de laadklep ook. Alleen bij Superchargers en Tesla TWC UMC overigens, bij alle generieke laadpalen en je mennekeskabel ontbreekt dat knopje: SUCCES met superchargen!

met de connector tikken is natuurlijk vragen om krassen
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Het is per reis van meer dan 500 km hooguit een half uur/ 3 kwartier meer dan met een ICE, als je het slim aanpakt.

Per 500km klopt dat wel ongeveer. Zeker met de Model 3 gaat het wel nog wat sneller dan mijn S100D want die is stukken efficienter.

Maar met een diesel en 2 bestuurders die kunnen tuffen met 150km/u is lastig te evenaren. Dat was bij mij de standaard wintersport modus vroeger. Niks stoppen. Thuis vol tanken en in 1 rit door boenderen met 2x een rijderswissel, pis en koffie stop :)

Maar voor een "familievakantierit" merk ik eigenlijk amper verschil. Cruisecontrol/AP op de 120/130 en lekker relaxed een eetstop zonder gehaast.

Dit is mijn geplande reistijd voor m'n vakantie naar zuid-frankrijk. 2x een uurtje stoppen om wat te eten en bij te komen. Zou er zelfs voor kunnen kiezen heel de rit alleen te rijden met zulke rust pauzes.

1627478679201.png
 
Hoi, ik gebruik dagelijks de DAB+ als je geen zenders kan vinden dan lijkt me dat er iets niet goed zit. Er zit namelijk geen FM radio in dus als je iets ontvangt dan is het DAB+. De lijst met zenders is direct zichtbaar als je bij radio kijkt. Bij mij werkt het prima in een enkele tunnel na in ZW NL.

Wat betreft snelheidsborden en matrix borden lezen werkt bij mij (autopilot) ook niet en ik neem aan dat het dan alleen via de kaart gaat.

Met het laden bij de superchargers nog geen ervaring
Raar dat de icoontjes van de zenders er dan niet opkomen. Ik kan alle zenders wel vinden.
 
als je het knopje van de laadkabel indrukt gaat je laadklepje open. Bij een model 3 werkt drukken op de laadklep ook. Alleen bij Superchargers en Tesla TWC UMC overigens, bij alle generieke laadpalen en je mennekeskabel ontbreekt dat knopje: SUCCES met superchargen!

met de connector tikken is natuurlijk vragen om krassen
Thanks. Krassen kan ik me voorstellen. Met de app kan het natuurlijk ook. Ik heb thuis gewoon een knopje op de connector.
Raar dat de icoontjes van de zenders er dan niet opkomen. Ik kan alle zenders wel vinden.
Misschien toch het bereik slecht? Buitengebied?
 
Tegenwoorden kun je kiezen of je sneller wil reizen of minder wilt stoppen als ook per stop aangeven hoelang je er wilt verblijven ivm. lunch/diner.

Ja die functie ken ik, maar dat vind ik vooral handig bij het plannen van de rit.

Niet echt iets wat je makkelijk aanpast als je verbruik mee blijkt te vallen terwijl je aan het rijden bent.

Maar kennelijk was in dit geval Lille zelfs bij 60% charge de beste laadstop. Het voelde een beetje overdreven. 😊
 
ik vind het echt een non-discussie worden @Fransosowitz. Als je 1000 km rijdt kun je er (ook met een EV) 10 of 12 uur over doen. Files weet je bij vertrek ook nog niet. Als je zo krap vertrekt dat je dit allemaal nodig hebt kun je beter vroeger opstaan. Dan word je nooit zenuwachtig van geschatte aankomsttijden.
Vuistregel Het is per reis van meer dan 500 km (per dag) hooguit een half uur/ 3 kwartier meer dan met een ICE, als je het slim aanpakt. Ik zou zeggen: Heb gewoon veel plezier met je EV en... RELAX!

Je neemt het veel te zwaar SpeedyEddy. Het begon puur als een vraag vanuit mij. Daarop werd geantwoord dat de auto dit niet doet waaarop ik aangeef dat ik dat jammer vind en ook niet zo goed snap omdat de laadtijden wel direct aangegeven worden. That's all! Nergens heb ik genoemd dat ik zenuwachtig wordt, krap op tijd vertrek of geen plezier met de EV heb. Plezier met de Model 3 heb ik zeker wel, daar doet de genoemde ontbrekende optie niks aan af.

Files die er al staan bij vertrek of tijdens het rijden ontstaan worden trouwens wel meegenomen in de aankomsttijd. En ABRP neemt de totale tijd wel inclusief laadstops. Dus Tesla zou dat ook kunnen doen. Blijkbaar een keuze van hen om dat niet te doen. En dat weet ik nu, dus wat mij betreft is het daarmee klaar.
 
Hoi, ik gebruik dagelijks de DAB+ als je geen zenders kan vinden dan lijkt me dat er iets niet goed zit. Er zit namelijk geen FM radio in dus als je iets ontvangt dan is het DAB+. De lijst met zenders is direct zichtbaar als je bij radio kijkt. Bij mij werkt het prima in een enkele tunnel na in ZW NL.

Dank voor de reactie!
Inmiddels ben ik er achter: standaard stond (bij mij iig) de “radio” optie niet aan. Wel de optie “TuneIn”. In de instellingen heb ik de optie voor radio nu aangezet, en nu kan ik een lijst met DAB radiozenders zien. Opgelost dus!

Geen “radio” optie onderin:
CF854246-5F86-4056-AD1B-FCDDB5327D07.jpeg


Optie “radio” inschakelen:
2362781B-5488-480F-B0E6-637F393790A9.jpeg


DAB zenders toegankelijk (keuze voor radio is er links onder bij gekomen):
42393557-5350-415F-9C0C-CCE0EBC4BF9C.jpeg
 
Wie least een Tesla en wie krijgt de rekening van superchargen, ben je dat zelf of is het de leasemij en is dat in het laatste geval dan een IBAN of een creditcardnummer wat me sowieso onlogische lijkt? Dit omdat SuC's in CH blijkbaar alleen werken met een cc.
 
Mijn Model 3 LR is van mei 2021 met standaard autopliot (geen optionele uitbreiding genomen).
Dan moet je auto volgens mij verkeersborden herkennen. Mijn M3P met standaard autopilot doet dat ook. Er is een optie om FSD-weergave in te schakelen, zelfs als je geen FSD hebt. Bij mij toont die dan op het scherm de snelheidsborden die hij ziet en de maximale snelheid wordt aangepast. Zoals eerder gemeld is er geen herkenning van snelheidsborden op de snelwegen, daarvoor steunt hij op kaartgegevens. Matrixborden worden meestal niet gelezen. Ik ga er overigens vanuit dat je de laatste firmware hebt (beta-firmware ingeschakeld in de instellingen).
 
Bedoel je de weergave waardoor er veel meer details in het linker gedeelte getoond worden? Zoals stoplichten, pionnen op de weg etc?
Zo ja: dat heb ik aan staan, maar toch worden tijdelijke borden niet meegneomen in de speed limiti info.

Softwareversie is de laatste (pas nog een update gehad), maar ik geloof niet dat beta ook aan staat.