Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ben met verzekeraar in overleg of een kleine reparatie via hun partij moet of direct bij Tesla kan met de mobiele service. Verzekeraar wil graag kostenindicatie. Als ik het probleem al aanmeld bij Tesla via de app, krijg ik dan eerst een offerte of staat dan gelijk de afspraak?
Ik zou het lekker door verzekeraar laten uitzoeken. Is uiteindelijk hun probleem wanneer ze de keuze van serviceverleners willen beperken voor een gedekte schade.
 
L:ET OP, bijna alle bedragen onder de €. 2000.00 kan je beter voor je eigen rekening nemen.
De verzekering trekt anders de premie op,.
De nieuwe verzekeringspremie heeft binnen 5 jaren de schade claim weer terug ontvangen aan de extra premie.
Dat ligt aan je schade verleden, als je lang genoeg op de hoogste korting zit dan heeft 1 schade bij sommige verzekeraars geen invloed op je premie.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even een beginners vraag over 12v accu van de Tesla. Wordt deze altijd bijgeladen door de HV accu? Ik zou wel willen weten of je de 12v accu kan leegtrekken. Met welke amperage wordt de 12v accu bijgeladen door de HV accu?

De 12V wordt idd bijgeladen via de HV accu.

Tenzij de HV accu onder een bepaald percentage komt -> dan wordt de 12V accu niet meer bijgeladen om te voorkomen dat HV accu te leeg (en daardoor defect) raakt. Ik weet de grens waarop 12V stopt met laden niet meer uit m'n hoofd maar dan heb je het over een HV accu met ca. <5% lading. (op het hoofdscherm heb je dan al waarschuwingen/adviezen om te laden)
 
De 12V wordt idd bijgeladen via de HV accu.

Tenzij de HV accu onder een bepaald percentage komt -> dan wordt de 12V accu niet meer bijgeladen om te voorkomen dat HV accu te leeg (en daardoor defect) raakt. Ik weet de grens waarop 12V stopt met laden niet meer uit m'n hoofd maar dan heb je het over een HV accu met ca. <5% lading. (op het hoofdscherm heb je dan al waarschuwingen/adviezen om te laden)
Ok, bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga het dan wel een keer uitproberen met camperen.
 
Hallo allemaal,

Nu ik een tijdje in een Model 3 Long Range AWD rijd heb ik wat vragen die hier hopelijk beantwoord kunnen worden.

  • Volgens de handleiding zou de radio ook over DAB+ moeten beschikken. Tot nu toe heb ik geen DAB+ zenders kunnen ontdekken. Waar zou ik die moeten kunnen vinden? Internet radio werkt overigens over het algemeen best goed, al vind ik het wel wat jammer dat bij een grensovergang het soms erg lang (10 minuten) duurt voordat de radio (en ook de kaart+file info etc) het weer doet.
  • De maximum snelheid die in het display te zien is klopt niet altijd. Met name bij matrixborden boven de snelweg, maar ook bij (tijdelijke) borden die b.v. vanwege werkzaamheden geplaatst zijn. Klopt het dat de Model 3 geen snelheidsborden leest en de speedlimit info alleen uit het kaartmateriaal haalt?
  • Bij een route met meerdere laadstops viel het mij op dat de aankomsttijd op de eindbestemming na het laden verlaat was. Ik kreeg de indruk dat de laadtijd (die de auto vooral zelf aangeeft) niet meegenomen wordt in de berekening voor de aankomsttijd op de eindbestemming. Klopt dat?
  • Bij ingeschakelde cruise control past de auto soms de snelheid automatisch aan naar beneden maar ook naar boven. Is dat ergens uit te zetten? Mijn Model 3 LR heeft alleen de standaard autopilot.
Op voorhand bedankt voor jullie reactie!
 
Hallo allemaal,

Nu ik een tijdje in een Model 3 Long Range AWD rijd heb ik wat vragen die hier hopelijk beantwoord kunnen worden.

  • Volgens de handleiding zou de radio ook over DAB+ moeten beschikken. Tot nu toe heb ik geen DAB+ zenders kunnen ontdekken. Waar zou ik die moeten kunnen vinden? Internet radio werkt overigens over het algemeen best goed, al vind ik het wel wat jammer dat bij een grensovergang het soms erg lang (10 minuten) duurt voordat de radio (en ook de kaart+file info etc) het weer doet.
  • De maximum snelheid die in het display te zien is klopt niet altijd. Met name bij matrixborden boven de snelweg, maar ook bij (tijdelijke) borden die b.v. vanwege werkzaamheden geplaatst zijn. Klopt het dat de Model 3 geen snelheidsborden leest en de speedlimit info alleen uit het kaartmateriaal haalt?
  • Bij een route met meerdere laadstops viel het mij op dat de aankomsttijd op de eindbestemming na het laden verlaat was. Ik kreeg de indruk dat de laadtijd (die de auto vooral zelf aangeeft) niet meegenomen wordt in de berekening voor de aankomsttijd op de eindbestemming. Klopt dat?
  • Bij ingeschakelde cruise control past de auto soms de snelheid automatisch aan naar beneden maar ook naar boven. Is dat ergens uit te zetten? Mijn Model 3 LR heeft alleen de standaard autopilot.
Op voorhand bedankt voor jullie reactie!
Mijn ervaringen met mijn X:

1. Dab heb ik nog niet gebruikt en bij de grens valt het internet wel eens weg, maar dat doet je telefoon ook. De overgang van de eene mast naar de andere gaat goed zoalng je binnen een land blijft.
2. Alleen AP1 en FSD lezen snelheidsborden. Ik merk regelmatig dat de snelheid te laat aangepast wordt. Ik ken een dorp waar ik er al bijna door ben voordat ik 50 rij.
3. Hier let ik eigenlijk nooit op want ik hou me niet aan de voorgeschreven laad tijden.
4. Ik heb dat ook, bijvoorbeeld bij Den Bosch. Ik rij netjes 103 km/h in de afslag banen en dan gaat ie zelf terug naar 100 km/h om een stuk verder weer naar 103 te gaan en na 19:00 hr gaat ie naar 123km/hr als de afslagbanen voorbij zijn en je invoegt op de hoofdbaan. Die stukjes 100 snap ik ook niet.
 
Hallo allemaal,

Nu ik een tijdje in een Model 3 Long Range AWD rijd heb ik wat vragen die hier hopelijk beantwoord kunnen worden.

  • Volgens de handleiding zou de radio ook over DAB+ moeten beschikken. Tot nu toe heb ik geen DAB+ zenders kunnen ontdekken. Waar zou ik die moeten kunnen vinden? Internet radio werkt overigens over het algemeen best goed, al vind ik het wel wat jammer dat bij een grensovergang het soms erg lang (10 minuten) duurt voordat de radio (en ook de kaart+file info etc) het weer doet.
  • De maximum snelheid die in het display te zien is klopt niet altijd. Met name bij matrixborden boven de snelweg, maar ook bij (tijdelijke) borden die b.v. vanwege werkzaamheden geplaatst zijn. Klopt het dat de Model 3 geen snelheidsborden leest en de speedlimit info alleen uit het kaartmateriaal haalt?
  • Bij een route met meerdere laadstops viel het mij op dat de aankomsttijd op de eindbestemming na het laden verlaat was. Ik kreeg de indruk dat de laadtijd (die de auto vooral zelf aangeeft) niet meegenomen wordt in de berekening voor de aankomsttijd op de eindbestemming. Klopt dat?
  • Bij ingeschakelde cruise control past de auto soms de snelheid automatisch aan naar beneden maar ook naar boven. Is dat ergens uit te zetten? Mijn Model 3 LR heeft alleen de standaard autopilot.
Op voorhand bedankt voor jullie reactie!
Wij rijden zelf met een M3P. Van DAB+ weet ik niet maar met de kaarten heb ik geen problemen als we de grens overgaan.
Ook de tijdelijke borden van vb wegenwerken worden juist weergegeven. AP past zich hier steeds op aan.
 
Ook de tijdelijke borden van vb wegenwerken worden juist weergegeven. AP past zich hier steeds op aan.

Op de snelweg niet, enkel buiten de snelweg. Zoals @Camelroel aangeeft ook te laat. Dus na het passeren van het bord i.p.v. daar voor zoals je wettelijk verplicht bent.

In Nederland erg irritant ivm de vele 50 zones bij kruispunten. De auto remt hierdoor vaak niet optijd af tot 50 omdat AP pas na het bord de snelheid reduceert.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Dank voor de reacties!
Bij mij lijkt er geen enkel snelheidsbord gelezen te worden die geplaatst is bij werkzaamheden. Vandaar mijn vermoeden dat het systeem alleen de max snelheden uit het kaartmateriaal haalt. Op zich niet een heel groot drama, al ben ik van diverse andere auto's gewend dat de actuele borden wel gelezen worden. De camera's zijn aan boord, dus je zou zeggen dat Tesla dat ook gewoon moet doen (met de standaard AP).
Het zomaar automtisch verlagen of verhogen van de snelheid vind ik dan wel vervelend. Als ik de auto zijn gang laat gaan, dan zou hij laatst 120 zijn gaan rijden waar je maar 80 mag...

Iemand nog een antwoord op de vraag mbt de tijden voor laadstops die niet in de uiteindelijke aankomsttijd opgenomen lijken te zijn?