Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wie least een Tesla en wie krijgt de rekening van superchargen, ben je dat zelf of is het de leasemij en is dat in het laatste geval dan een IBAN of een creditcardnummer wat me sowieso onlogische lijkt? Dit omdat SuC's in CH blijkbaar alleen werken met een cc.
Bij lease heb je ook nog het verschil tussen inclusief en exclusief brandstof leasen. Ik lease exclusief brandstof en heb zelf een IBAN gekoppeld. Krijg vaak binnen 2-3 dagen na een SuC-bezoek een incasso-verzoek.
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Kun je in je account dan geen creditcard opgeven bij de betaalmethode. Dan is een incasso-verzoek niet meer nodig denk ik.
Ja, dat kan ook. Maar voor mijn werk-uitgaven heb ik een apart rekeningnummer zodat ik dat gescheiden houd. Ik heb (nog) geen zakelijke creditcard (verder daar geen noodzaak voor). Dus IBAN leek mij makkelijker. En die incasso-verzoeken worden automatisch afgehandeld (zie ze alleen wel langskomen) dus daar heb ik ook geen werk van :)
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Hoi, ik ben sinds kort weer wat meer onderweg en heb sindsdien 3x opgeladen bij Supercharger tesla. Helaas kwam ik niet boven de 50kw. Ik leasemaatschappij gebeld of meer hier last van hebben. Ik kreeg advies in navi te zetten dat ik naar een tesla superchager ging zodat de accu wel voorverwarmd. Vandaag getest en dit lijkt te werken want 150kw gehaald. Is dit een algemeen "probleem" sinds een laatste update? Ik heb hier eerder geen problemen mee gehad, dit is wel zeker 9mnd geleden toen ik zonder voorverwarmen ook meer dan 50kw haalde na enkele minuten.

Thanks!
 
Hoi, ik ben sinds kort weer wat meer onderweg en heb sindsdien 3x opgeladen bij Supercharger tesla. Helaas kwam ik niet boven de 50kw. Ik leasemaatschappij gebeld of meer hier last van hebben. Ik kreeg advies in navi te zetten dat ik naar een tesla superchager ging zodat de accu wel voorverwarmd. Vandaag getest en dit lijkt te werken want 150kw gehaald. Is dit een algemeen "probleem" sinds een laatste update? Ik heb hier eerder geen problemen mee gehad, dit is wel zeker 9mnd geleden toen ik zonder voorverwarmen ook meer dan 50kw haalde na enkele minuten.

Thanks!
De ideale warmte voor een batterij om te snelladen is rond de 50-60º. Dus als je van thuis vertrekt en binnen de 10 kilometer aan een supercharger staat, zonder dat je de supercharger in de navigatie hebt opgeladen, zal je inderdaad niet het volle vermogen krijgen.

Wat ook telt, is dat de batterij voldoende leeg moet zijn om het volle vermogen te kunnen krijgen. Een half volle batterij zal je maximum vermogen al beïnvloeden.
 
De ideale warmte voor een batterij om te snelladen is rond de 50-60º. Dus als je van thuis vertrekt en binnen de 10 kilometer aan een supercharger staat, zonder dat je de supercharger in de navigatie hebt opgeladen, zal je inderdaad niet het volle vermogen krijgen.

Wat ook telt, is dat de batterij voldoende leeg moet zijn om het volle vermogen te kunnen krijgen. Een half volle batterij zal je maximum vermogen al beïnvloeden.
Thanks voor je reply. Ik had 130km gereden en accu stond rond de 50%. Vandaag suc geweest en haalde met navi suv naartoe navigeren wel 150 kw. Vreemd wel.
 
Vreemd wel
Niks vreemd. Je geeft aan dat je SoC 50% was en dan krijg je simpelweg dat vermogen niet.

Gewoon niet snelladen als je voldoende SoC hebt.

Voorverwarmen gaat je in de winter amper helpen. Gewoon zorgen dat je een rit van 1.5 a 2 uur hebt en dan laad je meteen met vol vermogen bij een lage (15% of minder) SoC.

Op de volgende pagina vind je wat charges curves voor de diverse Tesla modellen.

 
  • Informative
  • Like
Reactions: M3rik and Krisja
Does anyone know if it's possible to purchase only the top part "3phase inudstrial red plug" for a tesla charger?
On the tesla website I only see the entire kit: Bedrade mobiele connector
I already have the charger with single phase, does the standard charger support 3 phase?

I'm travelling to Italy in few days and even if not necessary I have 3 phase at my parents place, it would be great to charge 3 times the normal trickle charge.
thanks
 
You can ask to swap for a MS or MX - charger for that period. It will work indeed (I have bought 1 second hand and it works )
In the "vraag en aanbod"- thread, you could try to ask.
The other party can borrow your MODEL ☰ UMC for that period.
Most of us never use their UMC outside vacations I think. So test both before temporary swap.
(You can't borrow mine because I need it for vacation, (to Italy too, partly ;-))
 
Does anyone know if it's possible to purchase only the top part "3phase inudstrial red plug" for a tesla charger?
On the tesla website I only see the entire kit: Bedrade mobiele connector
I already have the charger with single phase, does the standard charger support 3 phase?
Model S and X were delivered with UMC's which supported 3 phase charging and came with a red adapter and Schuko adapter.

Model 3 only comes with a newer smaller mobile connector which is single phase only. Tesla has no connector to hook up your Model 3 mobile connector to a red plug and support 3 phase charging.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Weet iemand wat
Model S and X were delivered with UMC's which supported 3 phase charging and came with a red adapter and Schuko adapter.

Model 3 only comes with a newer smaller mobile connector which is single phase only. Tesla has no connector to hook up your Model 3 mobile connector to a red plug and support 3 phase charging.
@wooter ik kreeg een blauwe adapter voor Italië bij mijn MS. Die is dan ook nutteloos voor de M3??
 
@wooter ik kreeg een blauwe adapter voor Italië bij mijn MS. Die is dan ook nutteloos voor de M3??
Een blauwe adapter is de zogenaamde "kampeerstekker" en ondersteunt ook enkel maar enkelfase. Het verschil met een Schuko die op een normaal stopcontact past is dat je met een Schuko beperkt bent tot 13A, en de blauwe stekker tot 16A ondersteunt. Maar in die blauwe stekker heb je dus maar 3 polen, en dus maar enkelfase.

De rode stekker zijn 5 polen, wat 3 fasen + N + aarding voorziet. De mobile charger die met je Model 3 meegeleverd wordt kan niks met de 2 overige fasen en werkt dus enkel met 1 fase + N + aarding.

 
Een blauwe adapter is de zogenaamde "kampeerstekker" en ondersteunt ook enkel maar enkelfase. Het verschil met een Schuko die op een normaal stopcontact past is dat je met een Schuko beperkt bent tot 13A, en de blauwe stekker tot 16A ondersteunt. Maar in die blauwe stekker heb je dus maar 3 polen, en dus maar enkelfase.

De rode stekker zijn 5 polen, wat 3 fasen + N + aarding voorziet. De mobile charger die met je Model 3 meegeleverd wordt kan niks met de 2 overige fasen en werkt dus enkel met 1 fase + N + aarding.

Ok, thnx. Ik moet hem houden dus. Had ik vroeger maar beter opgelet tijdens natuurkunde...
 
  • Funny
Reactions: Krisja
Weet iemand wat
@wooter ik kreeg een blauwe adapter voor Italië bij mijn MS. Die is dan ook nutteloos voor de M3??
Zoals gezegd, een UMC van de Model S of X werkt gewoon op een MODEL 3, ook met 3 fasen en dat is ook de reden dat ik er 1 tweedehands heb aangeschaft. Daarnaast heb ik van een forum-lid een complete kabelset voor alle denkbare huis/bedrijfs AC-aansluitingen overgenomen. Deze set gaat ook mee naar mijn volgende Tesla (een ander merk zie ik echt nooit meer op mijn oprit verschijnen), evenals mijn 7 meter Mennekes. Alleen voor vakanties en dat zal feitelijk ook steeds minder nodig zijn.
De eerste Model 3's zijn afgeleverd met een schuko en de kleine blauwe adapter. Tegenwoordig alleen nog met schuko.
(Let op: Een Model S of X zonder UMC afleveren om die te bewaren voor een model 3 of Y is niet netjes en dit wordt zelfs bij total loss door verzekeringsmaatschappijen niet geaccepteerd (uit ervaring).
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Zoals gezegd, een UMC van de Model S of X werkt gewoon op een MODEL 3, ook met 3 fasen en dat is ook de reden dat ik er 1 tweedehands heb aangeschaft. Daarnaast heb ik van een forum-lid een complete kabelset voor alle denkbare huis/bedrijfs AC-aansluitingen overgenomen. Deze set gaat ook mee naar mijn volgende Tesla (een ander merk zie ik echt nooit meer op mijn oprit verschijnen), evenals mijn 7 meter Mennekes. Alleen voor vakanties en dat zal feitelijk ook steeds minder nodig zijn.
De eerste Model 3's zijn afgeleverd met een schuko en de kleine blauwe adapter. Tegenwoordig alleen nog met schuko.
(Let op: Een Model S of X zonder UMC afleveren om die te bewaren voor een model 3 of Y is niet netjes en dit wordt zelfs bij total loss door verzekeringsmaatschappijen niet geaccepteerd (uit ervaring).
Thnx. Nee, ik lever natuurlijk alles netjes in. Alleen de blauwe niet, die heb ik naderhand kado gekregen. Hoewel, nooit gebruikt.
 
Ik kwam dit tegen bij Tesland:
en ik dezelfde (ook nieuw) maar toch wel erg veel goedkoper op marktplaats, dus Herbert, doe er wat aan!