Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Mail komt wel degelijk van tesla.com. Link gaat er ook naartoe. Ik heb verder niets mee gedaan. Ik heb two factor authentication op staan voor mijn account.
Tuurlijk komt de mail van Tesla.

Vermoedelijk heeft iemand een mailaccount geregistreerd die op de jouwe lijkt, met een forwarder naar je eigen mailadres. Dan krijg jij een mail van Tesla, wil je daar een wachtwoord invoeren en kan de phisher je paswoord resetten en toegang krijgen tot de account die je net onbewust hebt helpen aanmaken.
 
Tuurlijk komt de mail van Tesla.

Vermoedelijk heeft iemand een mailaccount geregistreerd die op de jouwe lijkt, met een forwarder naar je eigen mailadres. Dan krijg jij een mail van Tesla, wil je daar een wachtwoord invoeren en kan de phisher je paswoord resetten en toegang krijgen tot de account die je net onbewust hebt helpen aanmaken.
Laat dit dan een waarschuwing zijn voor iedereen hier.
Met een forwarder zou de afzender ook geen Tesla.com adres hebben.
De link voor de paswoord creatie verwijst naar een Tesla site. Als ik daar een paswoord reset doe, is dat op de lege fake account en dan kan een hacker dat nog steeds niet zien dacht ik. Hij kan wel de fake account resetten, maar die is leeg, wat voor zin heeft dit dan? Hij had die fake account zelf een paswoord kunnen geven.
Toch straf dat dit naar de account gestuurd wordt die gerelateerd is aan een Tesla-eigenaar. Met mijn bedrijfsnaam als domein, die bijna niemand kent, waar er al een Tesla account voor bestaat en waar een bestelling voor open staat. Inside information van iemand bij Tesla? Tesla gebruikersnamen gehackt?
Heeft Tesla een abuse address?
 
Denk dat dit de meest geschikte plek is voor mijn vraag.

Onze MYLR wordt mei (hopelijk) geleverd. Ter voorbereiding heb ik me uitvoerig ondergedompeld in het hele concept van thuisladen. Ik denk dat ik het complete beeld heb, maar check dit graag ook bij de experts vanuit dit forum.

Situatie
- woning zonder zonnepanelen; kwh-prijs 0,25
- geen eigen oprit/garage
- 7m in recht lijn naar parkeerplaats
- verhuisplannen (vertrek binnen nu en 2 jaar)
- 3 publieke laadpalen in straal van 60 tot 500m

Mijn eigen voorlopige conclusies:
- laadpaal vraagt investering van +/- 1,5 tot 2k
- stopcontact laden vraagt mindere investering
- beide gevallen vergt lange bekabeling

Op basis van mijn huidig verbruik/kilometrage (gem. 500 p/m in ieder geval de komende maanden) en de gevraagde investeringen om zelf alles bij huis te kunnen doen, is het financieel handiger om publiek te laden met laadpas.

Ik 'offer' daarmee een stukje gemak van thuisladen op, maar voorkom ook een boel extra kunstgrepen om de afstand tussen huis en parkeerplaats af te leggen. Bovendien kom ik met mijn rekensommetjes steeds uit om een omslagpunt wat vele maanden in de toekomst ligt. Wie weet zijn we dan al verhuisd.

Zit ik Inmiddels teveel in mijn eigen berekeningen en zie ik nog iets over het hoofd?
 
@_Mattie_
Die rechte lijn naar de parkeerplaats mag je waarschijnlijk ook niet eens oplossen door een lange kabel te gebruiken. Op veel plekken zijn oplossingen met kabels over de stoep via kabelgoten ook niet toegestaan.

Ik kan zelf ook alleen publiek laden, dat bevalt tot nu toe goed. En vooral met de superchargers kies ik er soms voor om toch nog even bij te laden voordat ik thuis kom (publieke laadpaal is 500 meter verderop).

Dus ik denk dat je conclusie wel klopt en op basis van mijn ervaring is het ook prima te doen met alleen openbare palen.
 
  • Like
Reactions: _Mattie_
Zit ik Inmiddels teveel in mijn eigen berekeningen en zie ik nog iets over het hoofd?
Ik rijd ongeveer hetzelfde aantal km per maand sinds Corona en heb thuis ook geen laadpaal.
Hetgeen je niet in cijfers kunt uitdrukken is de frustratie indien de gewenste publieke laadpaal bezet of defect is.
Je moet altijd een Plan B achter de hand houden, en dit lijkt mij de mogelijkheid om met de mobile charger vanuit thuis te kunnen laden.
Ik gebruik een deftige verlengsnoer van 10m en voor de veiligheid laad ik maar aan 10A ipv 13A. Dat is bij mijn (en jou) kilometrage nog altijd voldoende.

Heb je plaats voor zonnepanelen? Overweeg dit ook. Als je af en toe vanuit thuis werkt, dan laad je bijna gratis.
Met of zonder BEV, die investering verdien je snel terug, in minder dan 10j.
Alles wordt tegenwoordig duurder, inflatie staat momenteel op +- 8%, behalve een ding: De terugbetaling (intresten) van een lening.
Profiteer dus NU van de lage intresten zolang ze nog historisch laag staan.
Ik heb voor mijn onlangs aangekochte zonnepanelen ook moeten lenen, maar voor luttele 2%.😉
 
  • Like
Reactions: _Mattie_
Allen bedankt voor de antwoorden!
Fijn om te lezen dat er meer rijders zijn in een vergelijkbare situatie en het prima werkt zonder laadpaal.

Die rechte lijn naar de parkeerplaats mag je waarschijnlijk ook niet eens oplossen door een lange kabel te gebruiken. Op veel plekken zijn oplossingen met kabels over de stoep via kabelgoten ook niet toegestaan.
Klopt! Dat is een goed extra punt ter overweging.

Hetgeen je niet in cijfers kunt uitdrukken is de frustratie indien de gewenste publieke laadpaal bezet of defect is.
Je moet altijd een Plan B achter de hand houden, en dit lijkt mij de mogelijkheid om met de mobile charger vanuit thuis te kunnen laden.
Ik gebruik een deftige verlengsnoer van 10m en voor de veiligheid laad ik maar aan 10A ipv 13A. Dat is bij mijn (en jou) kilometrage nog altijd voldoende.

Heb je plaats voor zonnepanelen? Overweeg dit ook. Als je af en toe vanuit thuis werkt, dan laad je bijna gratis.
Met of zonder BEV, die investering verdien je snel terug, in minder dan 10j.
Alles wordt tegenwoordig duurder, inflatie staat momenteel op +- 8%, behalve een ding: De terugbetaling (intresten) van een lening.
Profiteer dus NU van de lage intresten zolang ze nog historisch laag staan.
Ik heb voor mijn onlangs aangekochte zonnepanelen ook moeten lenen, maar voor luttele 2%
Check... Die frustratie goed in de gaten houden.
Ik heb ruimte voor zonnepanelen, maar vanwege de verhuisplannen slaan we die investering nu over. Onze nieuwe stek wordt wel met (minimaal) zonnepanelen en een plek voor de auto op eigen terrein.
 
Als je wat te enthousiast de TACC aanzet krijg je een Easter Egg, LHBT volgens mij met cow belt, leuk de eerste keer maar inmiddels begint het me te ergeren want ik kan het niet uitzetten. Voice command not funny werkt niet. Wie maakt me gelukkig vandaag??
 
Als je wat te enthousiast de TACC aanzet krijg je een Easter Egg, LHBT volgens mij met cow belt, leuk de eerste keer maar inmiddels begint het me te ergeren want ik kan het niet uitzetten. Voice command not funny werkt niet. Wie maakt me gelukkig vandaag??
Je bent wel heel enthousiast 😎. Volgens mij moet je de hendel vijf keer snel naar beneden trekken.

Gewoon afwachten en dan stopt het vanzelf weer. En eventueel kun je ‘m via de Toybox uit zetten. Maar dat weet ik niet zeker.

De regenboogweg gaat trouwens ook weg als je AutoPilot uit zet.
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Als je wat te enthousiast de TACC aanzet krijg je een Easter Egg, LHBT volgens mij met cow belt, leuk de eerste keer maar inmiddels begint het me te ergeren want ik kan het niet uitzetten. Voice command not funny werkt niet. Wie maakt me gelukkig vandaag??
Dat is de rainbow road actie. Die kan je via Toy Box misschien uit zetten. Hij gaat overigens alleen aan als je autopilot aan hebt en dan geloof ik (4x?) de stalk naar beneden drukt. Erg fanatiek dus!
 
  • Like
  • Informative
Reactions: OttoR and Enzo63
Hallo iedereen! Net enkele dagen mijn model Y LR ontvangen (mijn eerste Tesla) en dus nog het één en ander aan het uitproberen. Ik vind het een fantastische auto, maar heb toch een tweetal kleine ergernissen waarvan ik niet weet of het echt aan de auto ligt of aan mijn eigen onervarenheid, want ik ben nog behoorlijk groen als het op Tesla aankomt.

1. Meest irritante punt vind ik dit: als ik een rotonde op rijd heb ik de gewoonte op mijn richtingsaanwijzer naar links aan te steken zo lang ik op de rontonde rijd. Wanneer ik dan van de rotonde wil afrijden doe ik mijn richtingsaanwijzer naar rechts. Ik doe dat al jaren zo en vind dat veiliger. Andere bestuurders die de rotonde opwillen vinden dan ook makkelijk want zo kunnen ze zien of ik er effectief af ga rijden of niet. Doe dat al jaren zo. Soit. Met de Tesla is dat een probleem. Ik rijd de rotonde op, steek de richtingsaanwijzer naar links aan (no problem), maar wanneer ik er vanaf wil en deze dan naar rechts doe, dan wordt de richtingsaanwijzer gewoon uitgeschakeld en gaat ie niet naar rechts branden. Met als gevolg dat ik dan de rotonde afrijd ZONDER richtingsaanwijzer... niet bepaald veilig. Ondertussen weet ik al dat ik dat kan oplossen door TWEE KEER de richtingsaanwijzer naar rechts te doen, maar eigenlijk is dat toch geen doen.
Kan ik dat oplossen met een instelling ofzo? Ik heb al gezocht maar nog niets gevonden dat in aanmerking kan komen om dit voor mij op te lossen.

2. Het super-duper soundsysteem van de Tesla vind ik eerlijk gezegd maar magertjes... het is net alsof het geluid geen "body" heeft. Alles is vooral hoge klanken. Ik kan met de EQ wel wat spelen, maar dan begint de bas te dreunen en te overheersen, maar toch "vult" het nog steeds de ruimte niet echt zoals het zou moeten. Het is net alsof deze EQ een "loudness" functie ontbreekt. Ook die "immersive sound" doet niet veel. Is er iemand die een tip kan geven? Of is dit echt wel een zwak punt van Tesla? Ik ga eerlijk zijn, ik kom van een onnozele Zafira en bij deze was dit echt het geval niet. Daarvoor een Alfa Romeo en deze had ook prima geluid. We hebben ook nog een elektrische Hyundai Kona en deze is qua geluid ook niets op aan te merken. Ik heb dus echt wel wat vergelijkingsmateriaal en daarom weet ik dat dit maar aan de zwakke kant is, ofwel echt niet ok is.
Iemand een gouden tip wat dit betreft?

Bedankt hoor! :)
 
  • Like
Reactions: OttoR
1. Meest irritante punt vind ik dit: als ik een rotonde op rijd heb ik de gewoonte op mijn richtingsaanwijzer naar links aan te steken zo lang ik op de rontonde rijd. Wanneer ik dan van de rotonde wil afrijden doe ik mijn richtingsaanwijzer naar rechts. Ik doe dat al jaren zo en vind dat veiliger. Andere bestuurders die de rotonde opwillen vinden dan ook makkelijk want zo kunnen ze zien of ik er effectief af ga rijden of niet. Doe dat al jaren zo. Soit. Met de Tesla is dat een probleem. Ik rijd de rotonde op, steek de richtingsaanwijzer naar links aan (no problem), maar wanneer ik er vanaf wil en deze dan naar rechts doe, dan wordt de richtingsaanwijzer gewoon uitgeschakeld en gaat ie niet naar rechts branden. Met als gevolg dat ik dan de rotonde afrijd ZONDER richtingsaanwijzer... niet bepaald veilig. Ondertussen weet ik al dat ik dat kan oplossen door TWEE KEER de richtingsaanwijzer naar rechts te doen, maar eigenlijk is dat toch geen doen.
Kan ik dat oplossen met een instelling ofzo? Ik heb al gezocht maar nog niets gevonden dat in aanmerking kan komen om dit voor mij op te lossen.
Kan me niet voor de geest halen dat er iets is dat je kan deactiveren. Het spijt me, je gebruikt het gewoon verkeerd.

Bekijk het vanuit het standpunt van de auto: je rijdt op een rechte weg continu met je richtingsaanwijzer aan naar links. Als je dan naar rechts tikt, hoe moet de auto weten dat je bedoelt dat je nu naar rechts wil richting geven en niet enkel je richtingsaanwijzer links wil stoppen?

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de richtingsaanwijzer-pook van dat 'nieuwe' type is dat altijd centreert, en dat is dan weer nodig omdat een klassieke pook niet door de computer gedeactiveerd kan worden, zonder dat je er ook een motortje in steekt. Ik meen overigens dat die nieuwe zelf-centrerende pookjes ook in andere merken worden gebouwd, met hetzelfde nadeel, om dezelfde reden.
 
  • Disagree
Reactions: OttoR
Kan me niet voor de geest halen dat er iets is dat je kan deactiveren. Het spijt me, je gebruikt het gewoon verkeerd.

Bekijk het vanuit het standpunt van de auto: je rijdt op een rechte weg continu met je richtingsaanwijzer aan naar links. Als je dan naar rechts tikt, hoe moet de auto weten dat je bedoelt dat je nu naar rechts wil richting geven en niet enkel je richtingsaanwijzer links wil stoppen?

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de richtingsaanwijzer-pook van dat 'nieuwe' type is dat altijd centreert, en dat is dan weer nodig omdat een klassieke pook niet door de computer gedeactiveerd kan worden, zonder dat je er ook een motortje in steekt. Ik meen overigens dat die nieuwe zelf-centrerende pookjes ook in andere merken worden gebouwd, met hetzelfde nadeel, om dezelfde reden.
Nou Tesla heeft weer niet te klagen over Wooter support.

“Bekijk het vanuit het standpunt van de auto” 🤣
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Kan me niet voor de geest halen dat er iets is dat je kan deactiveren. Het spijt me, je gebruikt het gewoon verkeerd.

Dit antwoord doet me nogal denken aan het antwoord dat Apple gaf toen mensen doorgaven dat als ze hun telefoon vastnamen dat de antenne receptie minder was: ;)

steve.JPG


Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen werken als je linkerrichtingsaanwijzer geactiveerd is en je switcht naar rechts. Zelfs met zo'n centrerende pook. Dat is toch gewoon software? Maar goed, als het dan niet anders kan, dan zal ik wel twee keer naar rechts duwen...
Het is inderdaad ook wat wennen, die nieuwe centrerende richtingsaanwijzers. IK ben er persoonlijk niet echt een fan van, maar ik kan er wel mee leven. Ik snap ook waarom ze het gebruiken. Hopelijk krijgen ze mijn "probleem" dan ooit gefixt.


 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen werken als je linkerrichtingsaanwijzer geactiveerd is en je switcht naar rechts. Zelfs met zo'n centrerende pook. Dat is toch gewoon software?
Misschien. Beschrijf eens de logica hoe je kan bepalen met zo een zelfcentrerende pook of je het knipperen wil stoppen of plots de hele andere richting wil knipperen.

Software is logica schrijven.
 
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Die pook heeft 2 standen : een eerste stand waarbij het richtingsaanwijzer wel in werking gaat, maar niet blijft branden als je weer loslaat, en een tweede, die je verkrijgt door verder door te duwen en de "weerstand" te overwinnen om de richtingsaanwijzer te blijven laten branden totdat de bocht is genomen. Wel, uitschakelen kan je dan simpelweg doen door de pook te duwen tot aan stand één maar niet verder, en switchen van richting door gewoon verder door te duwen tot in stand 2.

Tenzij ik iets mis? (wat altijd kan natuurlijk...)