Vroeger was het in iedergeval in Nederland wetgeving dat je bij het oprijden van de rotonde richting aangaf 'rechtsaf' als je de eerste afslag ging nemen; niets als je 'rechtdoor' ging, en dan aanzetten als je daadwerkelijk de rotonde ging verlaten en 'linksaf' als je linksaf ging / zo lang je de rotonde bleef volgen.
Bij meerdere rijbanen werkt dit prima omdat je bij 'linksaf' de binnenste baan gelijk op rijdt en bij 'rechtsaf' of 'rechtdoor' op de buitenste baan blijft.
Omdat veel mensen dit niet snapte
; werd dat afgeschaft naar richting aangeven wanneer je de rotonde verlaat.
Maar ik vind het zelf nog steeds duidelijker van wat je wilt doen en geeft ruimte aan anderen om vloeiender de rotonde op te rijden of eerder af te remmen.
Zeker omdat veel chauffeurs het zelfs te veel moeite vinden om bij het verlaten richting aan te geven en daarmee helemaal niet meer te voorspellen zijn.
Of misschien snappen ze dat ook niet...
Ik erger me dus ook aan het gedrag van het pookje, hoewel ik me inderdaad inmiddels aangeleerd heb twee keer rechtsaf te drukken.
En het lijkt me prima mogelijk dat als je de richtingaanwijzer vanuit zijn doorgeslagen stand linksaf direct doordrukt naar de doorgeslagen stand rechtsaf drukt, dit het signaal geeft dat het rechter knipperlicht moet branden.
If stand 0 - geen knipper
If stand 1.1 na stand 0 - knipper 3x links
If stand 1.2 - blijf links knipperen tot 2e keer stand 1.1, of 1x stand 2.1
If stand 2.1 na stand 0 - knipper 3x rechts
If stand 2.2 - blijf rechts knipperen tot 2e keer stand 2.1, of 1x stand 1.1
Na stand 1.1 of 2.1 return to stand 0
Kan ik tenminste ook weer normaal een vrachtwagenchauffeur groeten/bedanken.