Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Je beschrijft natuurlijk een logica scenario dat volgens de verkeerswetgeving-logica niet voorkomt 😉
Er zijn wel meer praktijk situaties waar de door @BartDG beschreven werking handig en logisch is. Neem bv een verkeersknooppunt. Net nog een stuk op de snelweg gereden waar de snelweg zich splitst. Eerst rechts aanhouden om het andere snelwegdeel op te gaan en vervolgens direct weer links af omdat ook dat deel zich opsplitst. Deze situaties komen best vaak voor.
 
  • Like
Reactions: BartDG and OttoR
Een rotonde is een voorrangsweg die in een cirkel loopt.

Je gaat daar enkel naar links richting aangeven als je op een rotonde 2 rijstroken hebt en van de buitenste naar de binnenste rijstrook wil wisselen.

Als iedereen nu gaat voelen dat ze de hele tijd naar links moeten pinken op een rotonde, kan je op een rotonde met 2 rijstroken niet meer achterhalen wie op de rotonde blijft en wie van rijstrook wil wisselen, en conditioneer je andere weggebruikers dat als degene op de rotonde geen richting aangeeft, dat ie... wat.... dat ie wél de rotonde gaat verlaten?

Ga daarom niet gek doen: de auto's op de rotonde die geen richting geven, blijven lekker de rotonde volgen. Auto's op de rotonde die naar links richting aangeven, willen van de buitenste rijstrook naar de binnenste rijstrook wisselen.

Elk ander gebruik is fout en verwarrend. Variaties op een thema: stoppen bij een fietsoversteekplaats waar de fietsers voorrang moeten geven, stoppen bij zebrapaden waar fietsers willen kruisen, ... Door af te wijken van de verkeerswetgeving riskeer je dat er een gewenning optreed, waardoor er conflictsituaties ontstaan als er mensen zich niét aan die afwijking houden en niét naar links gaan richting aangeven als ze de rotonde volgen, niét stoppen voor een fietser die wil oversteken, ...

Overigens zie je ze in Engeland ook niet continu op een rotonde links richting aangeven. Gaat vaak ook niet, de rotondes kennen daar vaak meerdere rijvakken en daar moet je net communiceren dat je van rijvak wil wisselen.

Maar ik ben er wel akkoord mee dat de richtingsaanwijzer zou moeten kunnen onderbroken worden door lichtjes de andere kant uit te knipperen.
 
Een rotonde is een voorrangsweg die in een cirkel loopt.

Je gaat daar enkel naar links richting aangeven als je op een rotonde 2 rijstroken hebt en van de buitenste naar de binnenste rijstrook wil wisselen.

Als iedereen nu gaat voelen dat ze de hele tijd naar links moeten pinken op een rotonde, kan je op een rotonde met 2 rijstroken niet meer achterhalen wie op de rotonde blijft en wie van rijstrook wil wisselen, en conditioneer je andere weggebruikers dat als degene op de rotonde geen richting aangeeft, dat ie... wat.... dat ie wél de rotonde gaat verlaten?

Ga daarom niet gek doen: de auto's op de rotonde die geen richting geven, blijven lekker de rotonde volgen. Auto's op de rotonde die naar links richting aangeven, willen van de buitenste rijstrook naar de binnenste rijstrook wisselen.

Elk ander gebruik is fout en verwarrend. Variaties op een thema: stoppen bij een fietsoversteekplaats waar de fietsers voorrang moeten geven, stoppen bij zebrapaden waar fietsers willen kruisen, ... Door af te wijken van de verkeerswetgeving riskeer je dat er een gewenning optreed, waardoor er conflictsituaties ontstaan als er mensen zich niét aan die afwijking houden en niét naar links gaan richting aangeven als ze de rotonde volgen, niét stoppen voor een fietser die wil oversteken, ...

Overigens zie je ze in Engeland ook niet continu op een rotonde links richting aangeven. Gaat vaak ook niet, de rotondes kennen daar vaak meerdere rijvakken en daar moet je net communiceren dat je van rijvak wil wisselen.

Maar ik ben er wel akkoord mee dat de richtingsaanwijzer zou moeten kunnen onderbroken worden door lichtjes de andere kant uit te knipperen.
De rotonde ben ik met je eens, daar zou ik ook geen richting naar links aangeven. Neemt niet weg dat de werking van de richtingaanwijzers handiger zou kunnen. Overigens ben ik er inmiddels al aan de huidige werking gewend en even twee keer bedienen gaat eigenlijk als automatisme. Is maar net wat je gewend bent….
 
Ik zou niet weten waarom niet? De manier waarop ik het beschrijf is hoe ze in de UK bv. ronde punten berijden en ook hoe het hen wordt aangeleerd in de rijscholen. Ik heb dat daar aangeleerd en ik vind het ook veel beter/veiliger. 't Is niet omdat de chauffeurs in België geen ronde punten kunnen rijden dat het verkeerd zou zijn... 🙈
Op een rotonde betekent ‘niet knipperen’: ik blijf er op. Rechts knipperen betekent: ik ga er af bij de volgende afslag.
Waarom zou je dat eerste nog eens extra aangeven door links te knipperen.
Dat is twee keer hetzelfde aangeven.
Dat is twee keer hetzelfde aangeven.
Wellicht doe je dat omdat Nederlanders niet op een rotonde kunnen rijden en niet rechts knipperen als ze er af gaan 🙈
Wat doe je dan op een rotonde met 2 rijstroken? Het verkeer in de tweede rijstrook onnodig ophouden?
Tesla houdt hier terecht rekening met wat de wegcode voorschrijft en niet met mensen die onnodig denken het beter te moeten doen.
 
Vroeger was het in iedergeval in Nederland wetgeving dat je bij het oprijden van de rotonde richting aangaf 'rechtsaf' als je de eerste afslag ging nemen; niets als je 'rechtdoor' ging, en dan aanzetten als je daadwerkelijk de rotonde ging verlaten en 'linksaf' als je linksaf ging / zo lang je de rotonde bleef volgen.

Bij meerdere rijbanen werkt dit prima omdat je bij 'linksaf' de binnenste baan gelijk op rijdt en bij 'rechtsaf' of 'rechtdoor' op de buitenste baan blijft.

Omdat veel mensen dit niet snapte 🙄; werd dat afgeschaft naar richting aangeven wanneer je de rotonde verlaat.

Maar ik vind het zelf nog steeds duidelijker van wat je wilt doen en geeft ruimte aan anderen om vloeiender de rotonde op te rijden of eerder af te remmen.

Zeker omdat veel chauffeurs het zelfs te veel moeite vinden om bij het verlaten richting aan te geven en daarmee helemaal niet meer te voorspellen zijn.

Of misschien snappen ze dat ook niet...

Ik erger me dus ook aan het gedrag van het pookje, hoewel ik me inderdaad inmiddels aangeleerd heb twee keer rechtsaf te drukken.

En het lijkt me prima mogelijk dat als je de richtingaanwijzer vanuit zijn doorgeslagen stand linksaf direct doordrukt naar de doorgeslagen stand rechtsaf drukt, dit het signaal geeft dat het rechter knipperlicht moet branden.

If stand 0 - geen knipper
If stand 1.1 na stand 0 - knipper 3x links
If stand 1.2 - blijf links knipperen tot 2e keer stand 1.1, of 1x stand 2.1
If stand 2.1 na stand 0 - knipper 3x rechts
If stand 2.2 - blijf rechts knipperen tot 2e keer stand 2.1, of 1x stand 1.1
Na stand 1.1 of 2.1 return to stand 0

Kan ik tenminste ook weer normaal een vrachtwagenchauffeur groeten/bedanken.
 
Een vrachtwagen bedanken doe je door één keer rechts, één keer links en één keer rechts te knipperen.

Je ziet het ze (onderling) doen als zij inhalen en even groot licht krijgen zodat ze weten dat ze terug kunnen naar de rechter baan.

Sowieso wel aardig om te doen als je ziet dat een vrachtwagen wilt invoegen en jij ruimte kunt maken om dan even groot licht te geven.
 
  • Like
Reactions: mnno and Rickyuu
Een vrachtwagen bedanken doe je door één keer rechts, één keer links en één keer rechts te knipperen.

Je ziet het ze (onderling) doen als zij inhalen en even groot licht krijgen zodat ze weten dat ze terug kunnen naar de rechter baan.

Sowieso wel aardig om te doen als je ziet dat een vrachtwagen wilt invoegen en jij ruimte kunt maken om dan even groot licht te geven.
Ah ja, heb ik vrachtwagens weleens zien doen als ik ze voor laat. Inderdaad de tip van het grote licht kende in al!
 
  • Like
Reactions: OttoR
Sinds enige tijd heeft mijn vrouw geen file informatie meer (geen rode lijntjes op de kaart) en vreemd genoeg ik wel. De auto heeft premium connectivity en bij beiden staat “omleiden bij files” (of zoiets) aan. De navigatie houdt ook rekening met de files want de reistijd naar een bekende bestemming varieert. Ik ben alle instellingen al langs gelopen, maar ik kan geen instelling vinden voor deze functie. Als ze naar mijn profiel schakelt komen de lijntjes tevoorschijn (maar zit ze met de stoel laag en achterover :)). Iemand een idee?
 
Sinds enige tijd heeft mijn vrouw geen file informatie meer (geen rode lijntjes op de kaart) en vreemd genoeg ik wel. De auto heeft premium connectivity en bij beiden staat “omleiden bij files” (of zoiets) aan. De navigatie houdt ook rekening met de files want de reistijd naar een bekende bestemming varieert. Ik ben alle instellingen al langs gelopen, maar ik kan geen instelling vinden voor deze functie. Als ze naar mijn profiel schakelt komen de lijntjes tevoorschijn (maar zit ze met de stoel laag en achterover :)). Iemand een idee?
Het icoontje van de verkeersinfo staat waarschijnlijk uit op het scherm (stoplichtsymbool)
 
Ik rijd de rotonde op, steek de richtingsaanwijzer naar links aan (no problem), maar wanneer ik er vanaf wil en deze dan naar rechts doe, dan wordt de richtingsaanwijzer gewoon uitgeschakeld en gaat ie niet naar rechts branden. Met als gevolg dat ik dan de rotonde afrijd ZONDER richtingsaanwijzer... niet bepaald veilig. Ondertussen weet ik al dat ik dat kan oplossen door TWEE KEER de richtingsaanwijzer naar rechts te doen, maar eigenlijk is dat toch geen doen.

Duw je wel goed door? Stel je gaat naar links, dan zet je na 50% van de rotonde je knipperlicht aan naar rechts. Ik heb daar geen problemen mee ondervonden met welke Tesla dan ook dat deze niet aan blijft.
 
1. Meest irritante punt vind ik dit: als ik een rotonde op rijd heb ik de gewoonte op mijn richtingsaanwijzer naar links aan te steken zo lang ik op de rontonde rijd. Wanneer ik dan van de rotonde wil afrijden doe ik mijn richtingsaanwijzer naar rechts. Ik doe dat al jaren zo en vind dat veiliger. Andere bestuurders die de rotonde opwillen vinden dan ook makkelijk want zo kunnen ze zien of ik er effectief af ga rijden of niet. Doe dat al jaren zo. Soit. Met de Tesla is dat een probleem. Ik rijd de rotonde op, steek de richtingsaanwijzer naar links aan (no problem), maar wanneer ik er vanaf wil en deze dan naar rechts doe, dan wordt de richtingsaanwijzer gewoon uitgeschakeld en gaat ie niet naar rechts branden. Met als gevolg dat ik dan de rotonde afrijd ZONDER richtingsaanwijzer... niet bepaald veilig. Ondertussen weet ik al dat ik dat kan oplossen door TWEE KEER de richtingsaanwijzer naar rechts te doen, maar eigenlijk is dat toch geen doen.
Kan ik dat oplossen met een instelling ofzo? Ik heb al gezocht maar nog niets gevonden dat in aanmerking kan komen om dit voor mij op te lossen.
Ik heb dit zojuist eens getest. Gewoon op een rechte weg weliswaar.

- Ik duw de stengel helemaal door naar links. De richtingaanwijzer gaat en blijft aan naar links.

- Ik duw de stengel helemaal door naar rechts. De richtingaanwijzer naar links stopt en gaat direct aan naar rechts. En blijft ook aan naar rechts.

Mijn gedrag is overigens ook dat ik richting aangeef naar links als ik rechtdoor ga op een rotonde. Zodat anderen zien dat ik echt niet de rotonde verlaat (zonder richting aan te geven; zoals vijftig procent van de automobilisten).

Ik moest overigens ook wennen aan die zelf-centrerende stengel. Inmiddels ben ik er aan gewend. Het duurde een paar maanden.
 
Dat met het van knipperen links naar rechts in 1 keer werkt prima zolang je stuurhoek niet te groot is. Is die groter dan ongeveer 25 graden indraaien van het stuur werkt dit niet meer lekker en moet je twee keer de hendel gebruiken. Dit heeft in het begin wel goed gewerkt maar is na een bepaalde update veranderd. Ik weet alleen niet meer zo in welke update dat was.

Ik heb hier ook last van bij het binnenrijden van mijn wijk. Dat is een snelle linksaf en rechtsaf en als ik het knipperlicht meteen bedien na linksaf slaan pakt hij hem nooit in 1 keer. Wacht ik en zet ik hem dan om van links naar rechts, gaat het wel goed.
 
Last edited:
Duw je wel goed door? Stel je gaat naar links, dan zet je na 50% van de rotonde je knipperlicht aan naar rechts. Ik heb daar geen problemen mee ondervonden met welke Tesla dan ook dat deze niet aan blijft.

Ja hoor, ik voel duidelijk de weerstand die ik moet overwinnen bij volledig "doorduwen".

Ik heb dit zojuist eens getest. Gewoon op een rechte weg weliswaar.
Dat klopt dat je zegt. Op een rechte weg doet hij dit inderdaad niet, dan gaat het wel correct. Het gebeurt inderdaad enkel als je ook aan je stuur een bepaald aantal graden hebt gedraaid.

Dat met het van knipperen links naar rechts in 1 keer werkt prima zolang je stuurhoek niet te groot is. Is die groter dan ongeveer 25 graden indraaien van het stuur werkt dit niet meer lekker en moet je twee keer de hendel gebruiken.
Klopt, dat is het exact. Vind dit super irritant. Ik zal er ook wel aan wennen, maar ik vind het echt onnodig dat dit zo geïmplementeerd werd.

Je schrijft dat je van een Zafira af komt. Daar werkt het tocht hetzelfde met de richtingaanwijzers?
Ik meen me dat te herinneren van mijn Zafira die ik ooit in 2010 reed
🤔
Mijn Zafira Tourer had gewoon een klassiek pookje dat niet gecentreerd was. Werkte prima.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR