Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Gebruikt een autobedrijf niet altijd vloeistoffen met antivries?

Zou kunnen maar ik heb zelf geen ervaring op dit vlak:
  • Tesla komt nooit in de garage 😅
  • Andere auto's werden altijd met een "tot de rand gevuld reservoir afgeleverd voor onderhoud" (leuke discussies als je later de rekening krijgt voor iets wat niet geleverd is -> heel veel merken gereden en in zeker driekwart van de gevallen hetzelfde liedje/verdienmodel)
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Nou mooi is dat. Een hele dikke bout in mijn band. Hoe halen mensen het voor elkaar om zulke dingen te laten vallen op een wegdek!

Tesla Service is zoooo slecht. Heb meer dan een half uur in de wacht gestaan uiteindelijk maar mijn eigen pechhulp gebeld.

Ik neem aan dat de ANWB de juiste gereedschap heeft om de auto op te krikken?
 
Hallo allemaal, ik ben Wouter (41) en een fossielgestookte meelezer. 😊 Mijn huidige leasecontract loopt tot augustus, maar ik heb onlangs bericht gekregen dat ik een auto mag/moet bestellen omdat veel merken erg lange levertijden hebben. Met de nieuwe spelregels, mag ik alleen nog een EV leasen en ik ben van het type ‘nu al range anxiety’.

Wij zijn kampeerders, trekken de Franse Alpen in met een grote tunneltent, kookspullen, tafel, stoelen, the whole shebang. Ik rij nu een Skoda Superb Combi en voor de vakantie met een 410l dakkoffer erop past het net. We verblijven op relatief kleine campings (rond de 100 plaatsen), als er maar wat de zwemmen is voor de meiden is het al snel goed.

Ik heb inmiddels een proefrit in een Tesla Model Y LR en een Skoda Enyaq iV80 gemaakt. Ik moet zeggen dat ondanks mijn scepsis over het minimale interieur, ik positief verrast was door de MY. Ik moet eerlijk bekennen dat ik blijkbaar altijd op mijn navi kijk, ik heb echt geen enkel moment de klokkenwinkel voor mijn neus gemist. Qua kofferruimte ontlopen ze elkaar niet zoveel. De Enyaq is iets ‘vierkanter’ en stapelt denk ik makkelijker, maar het ontbreken van een frunk vind ik wel een nadeel, de MY heeft daar nog een flinke bak ruimte! De Tesla laadinfrastructuur en slimmigheden qua preconditioning geven voor mij de doorslag richting de MY.

Na afloop nog even nagesproken met de TA, die me nog benadrukte de RWD niet uit te vlakken en me blind de staren op de WLTP. De RWD kan tot 100% geladen worden en laadt aldus de TA iets sneller op, omdat er nu eenmaal minder in kan. Vervolgens de Leaseplan calculator zijn werk laten doen en het prijsverschil is wel enorm. Als het even kan gaat mijn voorkeur daarom uit naar de RWD.

Ik las op een blog van een Tesla rijder dat bij ~100-110km/u een dakkoffer in ongeveer 25% extra verbruik resulteert. Ik kan echter niet goed inschatten wat dat betekend op de reisdagen. Hoe kan ik dit het best simuleren op abpr? De reference consumption staat standaard op 167 Wh/km @ 110km/h. Als ik dat verander in 210 Wh/km @110km/h, heb ik er dan een dakkoffer op voor de simulatie van het verwachtte rijbereik of zit ik er dan helemaal naast?

Mijn grootste ‘zorg’ zit hem in het verblijf in relatief kleine bergdorpjes in de Alpen. De camping waar we afgelopen jaar stonden (camping les7laux, aanrader!) had dit voorjaar een laadpaal geplaatst. Verder heb ik amper laadgelegenheden gezien en ik kan ook maar heel weinig vinden qua campings met laadgelegenheden die klein zijn en in bergachtig gebied liggen.

Ik las dat er ook een 230v lader meegeleverd wordt, zijn die bruikbaar op de camping? Of ploft dan de hele camping eruit als ik die aansluit?
Zijn er hier toevallig nog andere kampeerders? Hoe pakken jullie het plannen van de vakantie aan en zijn er nog gouden tips/sites?

Excuus voor de wall of text, maar ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. 😊
 
Hallo allemaal, ik ben Wouter (41) en een fossielgestookte meelezer. 😊 Mijn huidige leasecontract loopt tot augustus, maar ik heb onlangs bericht gekregen dat ik een auto mag/moet bestellen omdat veel merken erg lange levertijden hebben. Met de nieuwe spelregels, mag ik alleen nog een EV leasen en ik ben van het type ‘nu al range anxiety’.

Wij zijn kampeerders, trekken de Franse Alpen in met een grote tunneltent, kookspullen, tafel, stoelen, the whole shebang. Ik rij nu een Skoda Superb Combi en voor de vakantie met een 410l dakkoffer erop past het net. We verblijven op relatief kleine campings (rond de 100 plaatsen), als er maar wat de zwemmen is voor de meiden is het al snel goed.

Ik heb inmiddels een proefrit in een Tesla Model Y LR en een Skoda Enyaq iV80 gemaakt. Ik moet zeggen dat ondanks mijn scepsis over het minimale interieur, ik positief verrast was door de MY. Ik moet eerlijk bekennen dat ik blijkbaar altijd op mijn navi kijk, ik heb echt geen enkel moment de klokkenwinkel voor mijn neus gemist. Qua kofferruimte ontlopen ze elkaar niet zoveel. De Enyaq is iets ‘vierkanter’ en stapelt denk ik makkelijker, maar het ontbreken van een frunk vind ik wel een nadeel, de MY heeft daar nog een flinke bak ruimte! De Tesla laadinfrastructuur en slimmigheden qua preconditioning geven voor mij de doorslag richting de MY.

Na afloop nog even nagesproken met de TA, die me nog benadrukte de RWD niet uit te vlakken en me blind de staren op de WLTP. De RWD kan tot 100% geladen worden en laadt aldus de TA iets sneller op, omdat er nu eenmaal minder in kan. Vervolgens de Leaseplan calculator zijn werk laten doen en het prijsverschil is wel enorm. Als het even kan gaat mijn voorkeur daarom uit naar de RWD.

Ik las op een blog van een Tesla rijder dat bij ~100-110km/u een dakkoffer in ongeveer 25% extra verbruik resulteert. Ik kan echter niet goed inschatten wat dat betekend op de reisdagen. Hoe kan ik dit het best simuleren op abpr? De reference consumption staat standaard op 167 Wh/km @ 110km/h. Als ik dat verander in 210 Wh/km @110km/h, heb ik er dan een dakkoffer op voor de simulatie van het verwachtte rijbereik of zit ik er dan helemaal naast?

Mijn grootste ‘zorg’ zit hem in het verblijf in relatief kleine bergdorpjes in de Alpen. De camping waar we afgelopen jaar stonden (camping les7laux, aanrader!) had dit voorjaar een laadpaal geplaatst. Verder heb ik amper laadgelegenheden gezien en ik kan ook maar heel weinig vinden qua campings met laadgelegenheden die klein zijn en in bergachtig gebied liggen.

Ik las dat er ook een 230v lader meegeleverd wordt, zijn die bruikbaar op de camping? Of ploft dan de hele camping eruit als ik die aansluit?
Zijn er hier toevallig nog andere kampeerders? Hoe pakken jullie het plannen van de vakantie aan en zijn er nog gouden tips/sites?

Excuus voor de wall of text, maar ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. 😊
20220811_162556 Lermoos.jpg


Ook kampeerders maar dan met een X i.p.v een Y en tegenwoordig met zijn tweeën op vakantie. De 6 persoons katoenen tent (lijkt op een De Waard) ligt compleet in de Frunk. Dat is ook bij slecht weer ideal bijv bij afbreken eerst alles vanuit de tent in de auto en dan de tent in de Frunk. Op de achterbank staat alleen de koelkast en het zicht naar achteren is vrij.
Je kunt bijna overal laden. OK niet alle campings willen meewerken maar in de meeste dorpen zijn wel een of meerdere palen. Ik gebruik op vakantie vaak de shell recharge app/pas. En ben een overtuigd ABC-er. (Always Be Charging). Ga je een stadje bezoeken dan vind je de laadpaal vaak in het centrum.
Ga je uit eten dan heb je er zo weer 80 km range bij. Het vergt een beetje voorbereiding, even kijken op de app waar de laadpaal staat en die stuur je dan via maps naar je Tesla.
Onderweg is er geen enkel probleem er zijn voldoende Superchargers en bij de laatste voor de camping nog even wat extra laden, in Frankrijk vaak ook te combineren met even langs een supermarkt voor de laatste boodschappen.
Met de meegeleverde UMC kun je op de camping met een normaal stopcontact laden, be bent dan wel vaak gelimiteerd tot 5 a 6 Amp, Een lege accu vol krijgen kan dus wel een paar dagen duren. De iets moderne campings hebben vaak een hoger limiet want ander kunnen de airco's van de caravans niet aan.

In kort: Geen probleem.
 
Hallo allemaal, ik ben Wouter (41) en een fossielgestookte meelezer. 😊 Mijn huidige leasecontract loopt tot augustus, maar ik heb onlangs bericht gekregen dat ik een auto mag/moet bestellen omdat veel merken erg lange levertijden hebben. Met de nieuwe spelregels, mag ik alleen nog een EV leasen en ik ben van het type ‘nu al range anxiety’.

Wij zijn kampeerders, trekken de Franse Alpen in met een grote tunneltent, kookspullen, tafel, stoelen, the whole shebang. Ik rij nu een Skoda Superb Combi en voor de vakantie met een 410l dakkoffer erop past het net. We verblijven op relatief kleine campings (rond de 100 plaatsen), als er maar wat de zwemmen is voor de meiden is het al snel goed.

Ik heb inmiddels een proefrit in een Tesla Model Y LR en een Skoda Enyaq iV80 gemaakt. Ik moet zeggen dat ondanks mijn scepsis over het minimale interieur, ik positief verrast was door de MY. Ik moet eerlijk bekennen dat ik blijkbaar altijd op mijn navi kijk, ik heb echt geen enkel moment de klokkenwinkel voor mijn neus gemist. Qua kofferruimte ontlopen ze elkaar niet zoveel. De Enyaq is iets ‘vierkanter’ en stapelt denk ik makkelijker, maar het ontbreken van een frunk vind ik wel een nadeel, de MY heeft daar nog een flinke bak ruimte! De Tesla laadinfrastructuur en slimmigheden qua preconditioning geven voor mij de doorslag richting de MY.

Na afloop nog even nagesproken met de TA, die me nog benadrukte de RWD niet uit te vlakken en me blind de staren op de WLTP. De RWD kan tot 100% geladen worden en laadt aldus de TA iets sneller op, omdat er nu eenmaal minder in kan. Vervolgens de Leaseplan calculator zijn werk laten doen en het prijsverschil is wel enorm. Als het even kan gaat mijn voorkeur daarom uit naar de RWD.

Ik las op een blog van een Tesla rijder dat bij ~100-110km/u een dakkoffer in ongeveer 25% extra verbruik resulteert. Ik kan echter niet goed inschatten wat dat betekend op de reisdagen. Hoe kan ik dit het best simuleren op abpr? De reference consumption staat standaard op 167 Wh/km @ 110km/h. Als ik dat verander in 210 Wh/km @110km/h, heb ik er dan een dakkoffer op voor de simulatie van het verwachtte rijbereik of zit ik er dan helemaal naast?

Mijn grootste ‘zorg’ zit hem in het verblijf in relatief kleine bergdorpjes in de Alpen. De camping waar we afgelopen jaar stonden (camping les7laux, aanrader!) had dit voorjaar een laadpaal geplaatst. Verder heb ik amper laadgelegenheden gezien en ik kan ook maar heel weinig vinden qua campings met laadgelegenheden die klein zijn en in bergachtig gebied liggen.

Ik las dat er ook een 230v lader meegeleverd wordt, zijn die bruikbaar op de camping? Of ploft dan de hele camping eruit als ik die aansluit?
Zijn er hier toevallig nog andere kampeerders? Hoe pakken jullie het plannen van de vakantie aan en zijn er nog gouden tips/sites?

Excuus voor de wall of text, maar ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. 😊
Welkom Wouter!

Wij rijden sinds 2014 een Tesla, eerst model S en sinds 2019 een model 3.
Die model 3 proppen we behoorlijk goed vol (ik kijk vooral tijdens de vakantie regelmatig met 'n schuin oog naar de Y en de X) en hangen wij in de zomer een grote vouwwagen achter (Holtkamper Cocoon) die flink wat wind vangt.
Praktisch reizen we daarmee tussen de laadstops zo'n 200-225 km als we met het verkeer meerijden (dus 130 waar dat mag in Frankrijk). Laden ongeveer 15-20 minuten en rijden dan weer door, heerlijk reis-ritme wat mij betreft, minder ideaal om in 1 ruk mee naar zuid Frankrijk te rijden mocht je dat willen.

Op de meeste campings kun je laden, soms tegen bijbetaling. Gaat traag, ongeveer 1 a 2 kW per uur. Betekent bij mijn model 3 van behoorlijk leeg naar 90% in 1 a 1,5 dag. Voor ons geen probleem omdat we de auto op de camping zeker niet dagelijks gebruiken en al helemaal niet dagelijks voor langere ritten.

Ook kleine dorpjes hebben best vaak een laadpaal, maar het is soms wel 'n klein beetje pionieren. Als de plaatsjes wat groter zijn kun je eigenlijk altijd wel laden, meestal gewoon om de hoek ook nog.
 
Hi Camelroel en ERvee, fijn om te horen dat jullie ook op locatie goede ervaringen hebben! @Camelroel In de Model X met de bank plat past onze Superb geheel volgens mij! Hij staat er prachtig bij op de foto! :)

Praktisch reizen we daarmee tussen de laadstops zo'n 200-225 km als we met het verkeer meerijden (dus 130 waar dat mag in Frankrijk). Laden ongeveer 15-20 minuten en rijden dan weer door, heerlijk reis-ritme wat mij betreft, minder ideaal om in 1 ruk mee naar zuid Frankrijk te rijden mocht je dat willen.
Ik heb al een beetje zitten spelen op ABRP, we moeten ons reis (en rijstijl :)) iets anders aanpakken dan voorgaande jaren, maar met alle super chargers moet dat wel lukken. Afgelopen jaar zijn we voor het eerst niet in 1x heen en terug gereden, dat beviel eigenlijk best goed. Als we de split nog wat gelijkmatiger maken, dan zou dat prima moeten lukken.

@ERvee Welke versie van de Model 3 rij je, de achterwiel aangedreven of de LR versie?

Ik heb geen echte ervaring met het verbruik & route bepalen voor een reis met een elektrische auto, laat staan met dakkoffer. Is ABRP een betrouwbare site en hebben jullie tips hoe ik de parameters het best in kan vullen om een gevoel te krijgen wat ik ongeveer kan verwachten van de Model Y met dakkoffer en vakantiebelading?

Ik heb ook Chargemap gevonden als site, vooral om te kijken wat er op locaties in de buurt is qua laadstations. Zijn er nog meer tips / sites om in te duiken?

Fijne feestdagen alvast! 🎄
 
Hallo allemaal, ik ben Wouter (41) en een fossielgestookte meelezer. 😊
< . . . >
Mijn grootste ‘zorg’ zit hem in het verblijf in relatief kleine bergdorpjes in de Alpen. De camping waar we afgelopen jaar stonden (camping les7laux, aanrader!) had dit voorjaar een laadpaal geplaatst. Verder heb ik amper laadgelegenheden gezien en ik kan ook maar heel weinig vinden qua campings met laadgelegenheden die klein zijn en in bergachtig gebied liggen.

Ik las dat er ook een 230v lader meegeleverd wordt, zijn die bruikbaar op de camping? Of ploft dan de hele camping eruit als ik die aansluit?
Zijn er hier toevallig nog andere kampeerders? Hoe pakken jullie het plannen van de vakantie aan en zijn er nog gouden tips/sites?

Excuus voor de wall of text, maar ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. 😊
Ik heb nooit met een dakkoffer gereisd, maar toch mijn ervaring:
Gebruik op vakantie gewoon altijd de SuperChargers van Tesla.
Zo'n 35 km voor je camping is er de Supercharger Aire de l'Abis, waar je langskomt. Of Tesla Supercharger, Aire du Granier, ook vlakbij.
Daarna heb je genoeg voor je dagelijkse ritjes in de buurt.
En ga je wat verder, dan is er richting Grenoble ook weer een SuperCharger. Le Domaine des Fontaines, 134 Chem. des Fontaines, Bernin, op 17 km.
🤗
De enige keer dat ik wat anders deed was in Estland, Letland, Litouwen, landen zonder SuperChargers, maar daar kon ik altijd wel een 220V stopkontakt vinden op de camping. Even in de auto de amperage terugschroeven (bv. op 8 Ampere), als het stopcontact wat warm werd, en dan gewoon de hele nacht aan de 220.
1671827377909.png
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Hallo allemaal, ik ben Wouter (41) en een fossielgestookte meelezer. 😊 Mijn huidige leasecontract loopt tot augustus, maar ik heb onlangs bericht gekregen dat ik een auto mag/moet bestellen omdat veel merken erg lange levertijden hebben. Met de nieuwe spelregels, mag ik alleen nog een EV leasen en ik ben van het type ‘nu al range anxiety’.

Wij zijn kampeerders, trekken de Franse Alpen in met een grote tunneltent, kookspullen, tafel, stoelen, the whole shebang. Ik rij nu een Skoda Superb Combi en voor de vakantie met een 410l dakkoffer erop past het net. We verblijven op relatief kleine campings (rond de 100 plaatsen), als er maar wat de zwemmen is voor de meiden is het al snel goed.

Ik heb inmiddels een proefrit in een Tesla Model Y LR en een Skoda Enyaq iV80 gemaakt. Ik moet zeggen dat ondanks mijn scepsis over het minimale interieur, ik positief verrast was door de MY. Ik moet eerlijk bekennen dat ik blijkbaar altijd op mijn navi kijk, ik heb echt geen enkel moment de klokkenwinkel voor mijn neus gemist. Qua kofferruimte ontlopen ze elkaar niet zoveel. De Enyaq is iets ‘vierkanter’ en stapelt denk ik makkelijker, maar het ontbreken van een frunk vind ik wel een nadeel, de MY heeft daar nog een flinke bak ruimte! De Tesla laadinfrastructuur en slimmigheden qua preconditioning geven voor mij de doorslag richting de MY.

Na afloop nog even nagesproken met de TA, die me nog benadrukte de RWD niet uit te vlakken en me blind de staren op de WLTP. De RWD kan tot 100% geladen worden en laadt aldus de TA iets sneller op, omdat er nu eenmaal minder in kan. Vervolgens de Leaseplan calculator zijn werk laten doen en het prijsverschil is wel enorm. Als het even kan gaat mijn voorkeur daarom uit naar de RWD.

Ik las op een blog van een Tesla rijder dat bij ~100-110km/u een dakkoffer in ongeveer 25% extra verbruik resulteert. Ik kan echter niet goed inschatten wat dat betekend op de reisdagen. Hoe kan ik dit het best simuleren op abpr? De reference consumption staat standaard op 167 Wh/km @ 110km/h. Als ik dat verander in 210 Wh/km @110km/h, heb ik er dan een dakkoffer op voor de simulatie van het verwachtte rijbereik of zit ik er dan helemaal naast?

Mijn grootste ‘zorg’ zit hem in het verblijf in relatief kleine bergdorpjes in de Alpen. De camping waar we afgelopen jaar stonden (camping les7laux, aanrader!) had dit voorjaar een laadpaal geplaatst. Verder heb ik amper laadgelegenheden gezien en ik kan ook maar heel weinig vinden qua campings met laadgelegenheden die klein zijn en in bergachtig gebied liggen.

Ik las dat er ook een 230v lader meegeleverd wordt, zijn die bruikbaar op de camping? Of ploft dan de hele camping eruit als ik die aansluit?
Zijn er hier toevallig nog andere kampeerders? Hoe pakken jullie het plannen van de vakantie aan en zijn er nog gouden tips/sites?

Excuus voor de wall of text, maar ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. 😊
Wij hebben geen dakkoffer, maar deze zomer wel met een fietsendrager va Portugal naar het zuiden van Spanje gereden. Gemiddeld verbruik 228Wh/km, gemiddelde snelheid vmax of iets hoger aangehouden.

Ik denk dat het verbruik op zich nog niet eens zoveel uitmaakt, maar meer hoe je er zelf mee omgaat. Range anxiety is meer iets wat tussen je oren zit dan iets waar je in de praktijk last van hebt. Hoe het in Frankrijk is weet ik niet maar zelfs in het verlaten binnenland van Spanje en Portugal hebben altijd wel ergens kunnen laden, zonder om te rijden of te hoeven zoeken (Op 7500km één lader gehad die het niet deed en toen moesten we 20km terug voor een Supercharger die het zoals gebruikelijk gewoon wel deed).

Wij zijn met een M3 LR op pad geweest, voordeel van deze auto is dat er een relatief grote accu in zit en dat de Tesla zuiniger is dan welke concurrent dan ook.
 
@Flummox Je dakkoffer is van invloed op je verbruik, maar ook het weer, de wind, regen. de temperatuur en het verkeer. We beginnen thuis altijd met een bijna volle accu en beginnen steeds meer de eerste stint te lang te vinden. :) De volgende stukken zijn zo rond de 200km maar is dus ook afhankelijk van de boven genoemde factoren en hoelang de stop is geweest. Ik heb mijn chargelimiet tijdens de reis altijd hoog staan ondanks dat ik weet dat ik aan 60 of 70% wel genoeg heb om de volgende stop te halen. De lengte van de stop kan ook afhangen hoelang het duurt voordat je de koffie hebt. Maar ook stop die we denken te nemen staat vaak niet vast. Tijdens het rijden gebruik ik regelmatig mijn voice-control (zonder het stuur knopje in te drukken) en dan wordt er gekeken of we een suc eerder of later kunnen stoppen. Er wordt dan vaak ook even gekeken wat voor restaurants of andere faciliteiten er bij de suc zitten.

Dus gewoon gaan rijden en onderweg kijken waar je moet laden. De Y doet al veel werk voor je, als hij denkt dat je een Suc niet haalt vertelt hij dat vroeg genoeg.
 
[ Welke versie van de Model 3 rij je, de achterwiel aangedreven of de LR versie?
Ik rij de LR versie.
Ik denk dat het verbruik op zich nog niet eens zoveel uitmaakt, maar meer hoe je er zelf mee omgaat. Range anxiety is meer iets wat tussen je oren zit dan iets waar je in de praktijk last van hebt.
Helemaal mee eens. Je gaat vaker moeten stoppen en de reis gaat ‘n beetje langer duren, zonder twijfel.
Die laadstops zijn relatief kort, toiletbezoek en ‘n kop koffie halen en je kunt alweer (bijna) door.
Daar staat tegenover dat mijn ervaring is dat ik nooit meer moe op bestemming aankom, iedere paar uur die short break (en het comfort van auto-pilot) doen heel veel goeds.

Zou ’t gewoon gaan proberen, neem dat ding ‘n keer mee voor ‘n weekendje Parijs oid. Ontdek je snel genoeg hoe verbluffend simpel ‘t allemaal werkt en wat jouw verbruik is met die dakkoffer erop.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Hallo allemaal, ik ben Wouter (41) en een fossielgestookte meelezer. 😊 Mijn huidige leasecontract loopt tot augustus, maar ik heb onlangs bericht gekregen dat ik een auto mag/moet bestellen omdat veel merken erg lange levertijden hebben. Met de nieuwe spelregels, mag ik alleen nog een EV leasen en ik ben van het type ‘nu al range anxiety’.

Wij zijn kampeerders, trekken de Franse Alpen in met een grote tunneltent, kookspullen, tafel, stoelen, the whole shebang. Ik rij nu een Skoda Superb Combi en voor de vakantie met een 410l dakkoffer erop past het net. We verblijven op relatief kleine campings (rond de 100 plaatsen), als er maar wat de zwemmen is voor de meiden is het al snel goed.

Ik heb inmiddels een proefrit in een Tesla Model Y LR en een Skoda Enyaq iV80 gemaakt. Ik moet zeggen dat ondanks mijn scepsis over het minimale interieur, ik positief verrast was door de MY. Ik moet eerlijk bekennen dat ik blijkbaar altijd op mijn navi kijk, ik heb echt geen enkel moment de klokkenwinkel voor mijn neus gemist. Qua kofferruimte ontlopen ze elkaar niet zoveel. De Enyaq is iets ‘vierkanter’ en stapelt denk ik makkelijker, maar het ontbreken van een frunk vind ik wel een nadeel, de MY heeft daar nog een flinke bak ruimte! De Tesla laadinfrastructuur en slimmigheden qua preconditioning geven voor mij de doorslag richting de MY.

Na afloop nog even nagesproken met de TA, die me nog benadrukte de RWD niet uit te vlakken en me blind de staren op de WLTP. De RWD kan tot 100% geladen worden en laadt aldus de TA iets sneller op, omdat er nu eenmaal minder in kan. Vervolgens de Leaseplan calculator zijn werk laten doen en het prijsverschil is wel enorm. Als het even kan gaat mijn voorkeur daarom uit naar de RWD.

Ik las op een blog van een Tesla rijder dat bij ~100-110km/u een dakkoffer in ongeveer 25% extra verbruik resulteert. Ik kan echter niet goed inschatten wat dat betekend op de reisdagen. Hoe kan ik dit het best simuleren op abpr? De reference consumption staat standaard op 167 Wh/km @ 110km/h. Als ik dat verander in 210 Wh/km @110km/h, heb ik er dan een dakkoffer op voor de simulatie van het verwachtte rijbereik of zit ik er dan helemaal naast?

Mijn grootste ‘zorg’ zit hem in het verblijf in relatief kleine bergdorpjes in de Alpen. De camping waar we afgelopen jaar stonden (camping les7laux, aanrader!) had dit voorjaar een laadpaal geplaatst. Verder heb ik amper laadgelegenheden gezien en ik kan ook maar heel weinig vinden qua campings met laadgelegenheden die klein zijn en in bergachtig gebied liggen.

Ik las dat er ook een 230v lader meegeleverd wordt, zijn die bruikbaar op de camping? Of ploft dan de hele camping eruit als ik die aansluit?
Zijn er hier toevallig nog andere kampeerders? Hoe pakken jullie het plannen van de vakantie aan en zijn er nog gouden tips/sites?

Excuus voor de wall of text, maar ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. 😊
Dit is mss iets voor jouw

 
Hallo allemaal, ik ben Wouter (41) en een fossielgestookte meelezer. 😊 Mijn huidige leasecontract loopt tot augustus, maar ik heb onlangs bericht gekregen dat ik een auto mag/moet bestellen omdat veel merken erg lange levertijden hebben. Met de nieuwe spelregels, mag ik alleen nog een EV leasen en ik ben van het type ‘nu al range anxiety’.

Wij zijn kampeerders, trekken de Franse Alpen in met een grote tunneltent, kookspullen, tafel, stoelen, the whole shebang. Ik rij nu een Skoda Superb Combi en voor de vakantie met een 410l dakkoffer erop past het net. We verblijven op relatief kleine campings (rond de 100 plaatsen), als er maar wat de zwemmen is voor de meiden is het al snel goed.

Ik heb inmiddels een proefrit in een Tesla Model Y LR en een Skoda Enyaq iV80 gemaakt. Ik moet zeggen dat ondanks mijn scepsis over het minimale interieur, ik positief verrast was door de MY. Ik moet eerlijk bekennen dat ik blijkbaar altijd op mijn navi kijk, ik heb echt geen enkel moment de klokkenwinkel voor mijn neus gemist. Qua kofferruimte ontlopen ze elkaar niet zoveel. De Enyaq is iets ‘vierkanter’ en stapelt denk ik makkelijker, maar het ontbreken van een frunk vind ik wel een nadeel, de MY heeft daar nog een flinke bak ruimte! De Tesla laadinfrastructuur en slimmigheden qua preconditioning geven voor mij de doorslag richting de MY.

Na afloop nog even nagesproken met de TA, die me nog benadrukte de RWD niet uit te vlakken en me blind de staren op de WLTP. De RWD kan tot 100% geladen worden en laadt aldus de TA iets sneller op, omdat er nu eenmaal minder in kan. Vervolgens de Leaseplan calculator zijn werk laten doen en het prijsverschil is wel enorm. Als het even kan gaat mijn voorkeur daarom uit naar de RWD.

Ik las op een blog van een Tesla rijder dat bij ~100-110km/u een dakkoffer in ongeveer 25% extra verbruik resulteert. Ik kan echter niet goed inschatten wat dat betekend op de reisdagen. Hoe kan ik dit het best simuleren op abpr? De reference consumption staat standaard op 167 Wh/km @ 110km/h. Als ik dat verander in 210 Wh/km @110km/h, heb ik er dan een dakkoffer op voor de simulatie van het verwachtte rijbereik of zit ik er dan helemaal naast?

Mijn grootste ‘zorg’ zit hem in het verblijf in relatief kleine bergdorpjes in de Alpen. De camping waar we afgelopen jaar stonden (camping les7laux, aanrader!) had dit voorjaar een laadpaal geplaatst. Verder heb ik amper laadgelegenheden gezien en ik kan ook maar heel weinig vinden qua campings met laadgelegenheden die klein zijn en in bergachtig gebied liggen.

Ik las dat er ook een 230v lader meegeleverd wordt, zijn die bruikbaar op de camping? Of ploft dan de hele camping eruit als ik die aansluit?
Zijn er hier toevallig nog andere kampeerders? Hoe pakken jullie het plannen van de vakantie aan en zijn er nog gouden tips/sites?

Excuus voor de wall of text, maar ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. 😊
Lang geleden dat het woord range anxiety hier nog gevallen is. Omdat het niet bestaat. Al besef je dat pas als je de wagen reeds hebt.
Ik had het ook toen ik in 2016 voor de MS koos.
Omdat we de laatste jaren ervoor altijd met het vliegtuig op reis gingen, besloten dat reizen geen punt meer was en dus de knoop doorgehakt.
We zijn sedertdien, nog maar 1 keer met het vliegtuig geweest (door omstandigheden hadden we geen keuze). Ondertussen ook nog een jaar maandelijks minstens 1keer voor het werk naar Liechtenstein op en neer gereisd, in totaal 18 reizen van minstens 800km enkel. Altijd SuC en altijd meer genoten van de reis dan met een ICE.
De MS laadstops waren dan nog 40-50 minuten. Heerlijk om iets prettigs te doen. Zo ligt de bestemming waar je naar uitkijkt niet op je eindbestemming, maar op de volgende laadstop. De ‘verveling’ duurt dan maar zo’n 250km ipv 1000. Maar zelfs die verveling is er niet. Sluit voor 12€ een maand premium connectivity af en je hebt jouw favoriete muziek, internet.. AP zorgt er voor dat je je veilig voelt zonder gespannen te zijn en zo is de reis ook minder vermoeiend. Je reis begint op jouw oprit. Je moet het meegemaakt hebben om te geloven. Kan je niet eens een wagen van een collega lenen voor een lang weekendje om te testen.
Met mijn MY nog niet op reis geweest, maar ik vrees dat de laadstops van 25-30 minuten minder aangenaam gaan zijn omdat je op die tijd weinig leuks kan doen. Je kan natuurlijk tot 100% laden, maar dan gaan de trajecten net weer te lang duren. Dan komt de MYRWD misschien weer als betere keuze naar boven. Na 2,5-3 uur zitten we nu steeds uit te kijken naar onze leuke laadstop. Met een volle MYLR zou dit richting 4 uur gaan. Bij mijn bestelling bestond de MYRWD nog niet.
 
Tesla is de enige ev waarmee ik lange roadtrips zou doen dankzij het supercharger netwerk.

Meestal onderweg kom je zat superchargers tegen dat je nooit met lege accu komt te staan. Verder KAN je de 230v campingpaaltjes gebruiken om te laden, wel weten hoeveel ampere je max kan trekken uit het paaltje, het aantal amperes waarmee de tesla laad kun je terugschroeven naar 5 waarmee je zo een 1kwh per uur laad. Maargoed 24kwh per dag als je op bestemming bent rijd je toch niet weg.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Allereerst: Wat een boel reacties, erg leuk om te zien hoe levendig dit forum is! :)

Leuk om te lezen hoe iedereen reizen beleeft. Voor ons is de reis vooral een middel naar een doel, waar we evengoed van genieten. Afgelopen wintersport zijn we vanuit Flachau in een keer teruggereden naar Castricum (~1050km). We zijn in totaal 2x gestopt: 1x tanken en wc stop (35mins - lange rij dames toilet :)) en 1x een wc stop van een kwartiertje. Totale reis was 9:50 en geen onvertogen woord van de achterbank, waar 2 meiden van 7 en 9 heerlijk boeken hebben zitten verslinden.

Voor de zomervakantie hakken we de reis wel in 2en, de afstand is nog net iets verder en het opzetten van de tent na een hele dag rijden hebben we 1x gedaan met kinderen, dat was echt geen succes. Vorig jaar hebben we ook de terugrit in 2x gedaan, dat beviel goed. Het inpakken van de tent en nog een hele dag rijden gaf meer stress dan het opleverde. Bijkomend voordeel is dat de tent ook droog mee kon, eerdere jaren was hij nat van de ochtend dauw, de straf van om 6u30 beginnen met pakken. Als we 4 reisdagen als uitgangspunt nemen, dan lijkt dat ook prima passend te maken met elektrisch rijden. Komen we uiteindelijk niet voor de lunch aan op de camping, maar om 3u. Nog steeds zat tijd om rustig de tent op te zetten!

Ik heb twee Model Y rijders gevonden die een Roofbox test gedaan hebben, alleen liggen de ervaringen echt mijlenver uit elkaar. Review 1 heeft ongeveer 5% range verlies en reviewer 2 heeft 23% range verlies. Beide met lente/zomerse temperaturen en ~70mph (110km/u).

Omdat ik de 'emotie' zoveel mogelijk uit mijn beslissing wil halen ben ik aan het rekenen geslagen met behulp van bovenstaande reviews & ABRP.

Ik heb als route Castricum -> Guillestre genomen. Weten jullie ook waar ik woon en Guillestre ligt net iets verder de bergen in dan Theys waar we vorig jaar waren. Google Maps heb ik aangehouden als 'huidige' situatie, meestal blijven we iets onder de tijd van Maps over de gehele route. Ik heb de MY RWD tegen de LR afgezet, met en zonder dakkoffer. Bij de dakkoffer heb ik in ABRP ook +250kg aangegeven, om 3x extra passagiers + vakantiespullen te simuleren.

Als het de tabellen vergelijk, komt voor mij de RWD goed uit de verf. De extra reistijd op reisdagen valt me reuze mee, scheelt maar 30/40 minuten en dat zit vooral verspreid over de laadmomenten. Ik heb de extra range in NL zeker niet nodig en daarmee blijven de netto lease kosten ongeveer gelijk met mijn Superb Combi.

Het verschil in totale reistijd met en zonder dakkoffer verschilt ongeveer 30% bij de RWD & LR, maar in beide gevallen zijn het 2 hele behapbare reizen.

Ik heb alleen geen vergelijk of de cijfers / berekening van ABRP klopt met de werkelijkheid. Zien onderstaande verbruikscijfers er voor jullie herkenbaar uit?

roofbox calc.png
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95