Hallo allemaal, ik ben Wouter (41) en een fossielgestookte meelezer.
Mijn huidige leasecontract loopt tot augustus, maar ik heb onlangs bericht gekregen dat ik een auto mag/moet bestellen omdat veel merken erg lange levertijden hebben. Met de nieuwe spelregels, mag ik alleen nog een EV leasen en ik ben van het type ‘nu al range anxiety’.
Wij zijn kampeerders, trekken de Franse Alpen in met een grote tunneltent, kookspullen, tafel, stoelen, the whole shebang. Ik rij nu een Skoda Superb Combi en voor de vakantie met een 410l dakkoffer erop past het net. We verblijven op relatief kleine campings (rond de 100 plaatsen), als er maar wat de zwemmen is voor de meiden is het al snel goed.
Ik heb inmiddels een proefrit in een Tesla Model Y LR en een Skoda Enyaq iV80 gemaakt. Ik moet zeggen dat ondanks mijn scepsis over het minimale interieur, ik positief verrast was door de MY. Ik moet eerlijk bekennen dat ik blijkbaar altijd op mijn navi kijk, ik heb echt geen enkel moment de klokkenwinkel voor mijn neus gemist. Qua kofferruimte ontlopen ze elkaar niet zoveel. De Enyaq is iets ‘vierkanter’ en stapelt denk ik makkelijker, maar het ontbreken van een frunk vind ik wel een nadeel, de MY heeft daar nog een flinke bak ruimte! De Tesla laadinfrastructuur en slimmigheden qua preconditioning geven voor mij de doorslag richting de MY.
Na afloop nog even nagesproken met de TA, die me nog benadrukte de RWD niet uit te vlakken en me blind de staren op de WLTP. De RWD kan tot 100% geladen worden en laadt aldus de TA iets sneller op, omdat er nu eenmaal minder in kan. Vervolgens de Leaseplan calculator zijn werk laten doen en het prijsverschil is wel enorm. Als het even kan gaat mijn voorkeur daarom uit naar de RWD.
Ik las op een blog van een Tesla rijder dat bij ~100-110km/u een dakkoffer in ongeveer 25% extra verbruik resulteert. Ik kan echter niet goed inschatten wat dat betekend op de reisdagen. Hoe kan ik dit het best simuleren op abpr? De reference consumption staat standaard op 167 Wh/km @ 110km/h. Als ik dat verander in 210 Wh/km @110km/h, heb ik er dan een dakkoffer op voor de simulatie van het verwachtte rijbereik of zit ik er dan helemaal naast?
Mijn grootste ‘zorg’ zit hem in het verblijf in relatief kleine bergdorpjes in de Alpen. De camping waar we afgelopen jaar stonden (camping les7laux, aanrader!) had dit voorjaar een laadpaal geplaatst. Verder heb ik amper laadgelegenheden gezien en ik kan ook maar heel weinig vinden qua campings met laadgelegenheden die klein zijn en in bergachtig gebied liggen.
Ik las dat er ook een 230v lader meegeleverd wordt, zijn die bruikbaar op de camping? Of ploft dan de hele camping eruit als ik die aansluit?
Zijn er hier toevallig nog andere kampeerders? Hoe pakken jullie het plannen van de vakantie aan en zijn er nog gouden tips/sites?
Excuus voor de wall of text, maar ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen.