Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
@Jelger Nadeel van een rode stekker: als je daar geen schakelaar achter zet staat er constant stroom op met alle veiligheidsrisico's van dien. Ik zou zonder schakelaar zeker niet de stekker open en bloot buiten laten liggen.
En: een type 2 charger schakelt eerst de stroom af, pas dan kan je de kabel eruit halen.
Die rode plug kan je eruit halen terwijl er 11kW doorheen gaat....*sparks*
 
Dank voor jullie snelle reacties! Wat ben ik daar blij mee. Snelle conclusie: een rode stekker is gewoon geen goed idee. De paal staat voor in de tuin en iedereen zou daar bij kunnen met alle gevaren van dien. Bovendien staat het contact continu onder stroom.
De enige type 2 charger met een echt lang snoer die ik kan vinden is de volgende: LS24 Laadpaal mode 3, type 2, 16A(11 kW), 3-fase, vaste kabel Een relatief goedkope en eenvoudige charger. Iemand daar toevallig nog ervaring mee?
 
Dank voor jullie snelle reacties! Wat ben ik daar blij mee. Snelle conclusie: een rode stekker is gewoon geen goed idee. De paal staat voor in de tuin en iedereen zou daar bij kunnen met alle gevaren van dien. Bovendien staat het contact continu onder stroom.
De enige type 2 charger met een echt lang snoer die ik kan vinden is de volgende: LS24 Laadpaal mode 3, type 2, 16A(11 kW), 3-fase, vaste kabel Een relatief goedkope en eenvoudige charger. Iemand daar toevallig nog ervaring mee?

Hoi Jelger,

Waarom niet kiezen voor de Tesla Wall Charger? Lijkt mij de beste oplossing én een kabel van 8 meter... .

Oplaadinstallatie voor thuis
 
  • Like
Reactions: robertvg
Hoi Jelger,

Waarom niet kiezen voor de Tesla Wall Charger? Lijkt mij de beste oplossing én een kabel van 8 meter... .

Oplaadinstallatie voor thuis

Omdat de lengte van dat snoer aan de krappe kant is voor mij. In principe zou deze charger mijn voorkeur hebben maar de plek die vaak vrij is ligt op zo'n 8 meter afstand. Dat wordt krap aan. Als ik ook maar even iets verder moet parkeren dan haal ik het niet meer. Helaas wil mijn gemeente niet meewerken aan een oplossing aan de straat.
 
  • Like
Reactions: twinlifenh
Ik ben uiteindelijk zelf ook voorstander voor een laadstation en vind de Tesla HPWC de mooiste oplossing die ook nog één van de goedkopere is. Kosten technisch kun je prima voor de rode stekker kiezen als je er binnen een schakelaar tussen zet die standaard uit staat. Een groep van 3x25A heeft geen zin, De mobiele Tesla lader (UMC) met rode stekker kan met max. 3x16A laden.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Jelger
Als het je puur te doen is om een lange kabel, wel ik zit in hetzelfde schuitje. Heb lange doorrijgarage en had 10 meter lengte nodig met voor 8 meter parkeerruimte voor de lader en 8 meter achter de lader. Noteer alvast dat makers zoals evchargeking en fivari alles naar wens maken als je het gewoon maar vraagt. Mijn kabel werd custom gemaakt op moment van bestelling en ontving ik thuis 's anderendaags om 10:00 AM. Had ik 15 meter gevraagd, was dat ook geen enkel probleem geweest, idem zo bij Fivari. Wel toch noteren dat een 32ampère kabel niet vlotjes oprolt (indien nodig) als het verlengsnoertje van je slaapkamerlampje. Het is eerder als een zware tuinslang oprollen.
Bestaat ook in het veel handelbaarder en lichter 16amp.
Veel keus, veel mogelijkheden. Uiteindelijk blijft het een persoonlijke afweging van alle technische, esthetische, en financiële kantjes.
 
  • Like
Reactions: Jelger
haha, als dat de consensus is hier dan laat ik Summon in deze toepassing maar even links liggen. Al zou ik eigenlijk wel denken dat ultrasoon geluid door glas wordt weerkaatst. Kan ik mis hebben.

Even serieus: je staat er bij, het gaat heel langzaam en de auto reageert direct op de app als je stop indrukt. Dus als je goed oplet moet het goed gaan. Dat de summon zelf stopt als de sensors iets oppikken klopt: je kan de veilige afstand zelf kiezen in het ui scherm. Succes!
 
Eigenlijk zijn garagepoorten domme dingen, ze sluiten en pas als ze iets voelen met enige weerstand stoppen ze. Maar voor alles zal wel een oplossing zijn zeker? Mijn vorige garagedeur die twee grote poorten waren die ging niet toe als er iets voor het oog stond en ging weer open als ze aan het sluiten was en ik door het oog liep. Nu heb ik echter een sectionale poort en die stopt pas als ze een obstakel voelt, en dat is liefst niet je tesla.
 
Kort vraagje. Ik heb van collega's in het verleden gehoord dat je bij het bestellen van een Model S echt "De betere stoelen" als optie moet nemen. Nu ben ik zelf mijn Model S aan het bij elkaar klikken op de website en lukt het me niet om de betere stoelen te vinden. Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:
  1. Ik heb het verkeerd begrepen die optie heeft nooit bestaan
  2. Die optie bestaat niet (meer) voor de versie die ik wil bestellen (75D) zoals ook air suspension geen optie meer is
  3. Ergens tussen de verhalen die ik ooit heb gehoord en vandaag zijn de betere/upgrade stoelen de standaard geworden.
  4. Anders...
Heeft iemand hier inzicht in?

Verder zat ik te denken om de volgende configuratie te bestellen; 75D + Verbeterde Autopilot + Subzero weerpakket + Metallic lak + leren bekleding. Het premium upgrade pakket twijfel ik nog over, op zich leuk maar 4.000 Euro voor wat sfeerverlichting en leeraccenten in het interieur vind ik redelijk aan de prijs. Vinden degene die dit in het verleden hebben gekozen het achteraf waard?

Om ook mezelf maar gelijk even voor te stellen (het is immers mijn eerste post); momenteel ben ik woonachtig in de US maar per Augustus verhuizen we weer terug naar Den Haag. Via mijn werkgever kan er dan ook weer een auto geleased worden en bij mijn zoektocht ben ik uitgekomen op de Model S. In mijn ogen een prachtige auto, zowel van binnen en buiten. Ook ben ik als IT'er redelijk gefascineerd door de wijze waarop de auto werkt en door Tesla wordt onderhouden.Daarnaast moet ik compenseren omdat mijn huidige auto een Ford Mustang GT 5.0 is; mijn vouw en ik hebben dadelijk waarschijnlijk het meest schizofrene wagenpark van Nederland :) . In het verleden ben ik altijd actief geweest op andere auto fora (Alfa Romeo en Volvo) en ben van plan hier ook vaker van mij te laten horen!

Overigens zit ik nog wel erg in de fase dat ik overal beren op de weg zie. We wonen redelijk in het centrum van Den Haag en hebben geen parkeergelegenheid op eigen terrein. Daarnaast zijn er bij mijn werkgever op het moment ruim meer elektrische auto's dan oplaadmogelijkheden. Tot slot is er ook geen SuC op de route tussen huis en werk (Den Haag - Amsterdam/Schiphol). Dit forum heeft me echter doen overtuigen dat bovenstaande dan wellicht niet ideaal is, maar dat als je maar inventief bent er altijd wel een mouw aan valt te passen. Daarnaast lijkt Den Haag qua publieke oplaadvoorzieningen zijn beste beentje voor te zetten en wanneer ik bij mij in de wijk kijk (link) zijn er zo'n 37 laadpalen in een 500 meter radius om mijn huis.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Kort vraagje. Ik heb van collega's in het verleden gehoord dat je bij het bestellen van een Model S echt "De betere stoelen" als optie moet nemen. Nu ben ik zelf mijn Model S aan het bij elkaar klikken op de website en lukt het me niet om de betere stoelen te vinden. Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:
  1. Ik heb het verkeerd begrepen die optie heeft nooit bestaan
  2. Die optie bestaat niet (meer) voor de versie die ik wil bestellen (75D) zoals ook air suspension geen optie meer is
  3. Ergens tussen de verhalen die ik ooit heb gehoord en vandaag zijn de betere/upgrade stoelen de standaard geworden.
  4. Anders...
Heeft iemand hier inzicht in?

Verder zat ik te denken om de volgende configuratie te bestellen; 75D + Verbeterde Autopilot + Subzero weerpakket + Metallic lak + leren bekleding. Het premium upgrade pakket twijfel ik nog over, op zich leuk maar 4.000 Euro voor wat sfeerverlichting en leeraccenten in het interieur vind ik redelijk aan de prijs. Vinden degene die dit in het verleden hebben gekozen het achteraf waard?

Om ook mezelf maar gelijk even voor te stellen (het is immers mijn eerste post); momenteel ben ik woonachtig in de US maar per Augustus verhuizen we weer terug naar Den Haag. Via mijn werkgever kan er dan ook weer een auto geleased worden en bij mijn zoektocht ben ik uitgekomen op de Model S. In mijn ogen een prachtige auto, zowel van binnen en buiten. Ook ben ik als IT'er redelijk gefascineerd door de wijze waarop de auto werkt en door Tesla wordt onderhouden.Daarnaast moet ik compenseren omdat mijn huidige auto een Ford Mustang GT 5.0 is; mijn vouw en ik hebben dadelijk waarschijnlijk het meest schizofrene wagenpark van Nederland :) . In het verleden ben ik altijd actief geweest op andere auto fora (Alfa Romeo en Volvo) en ben van plan hier ook vaker van mij te laten horen!

Overigens zit ik nog wel erg in de fase dat ik overal beren op de weg zie. We wonen redelijk in het centrum van Den Haag en hebben geen parkeergelegenheid op eigen terrein. Daarnaast zijn er bij mijn werkgever op het moment ruim meer elektrische auto's dan oplaadmogelijkheden. Tot slot is er ook geen SuC op de route tussen huis en werk (Den Haag - Amsterdam/Schiphol). Dit forum heeft me echter doen overtuigen dat bovenstaande dan wellicht niet ideaal is, maar dat als je maar inventief bent er altijd wel een mouw aan valt te passen. Daarnaast lijkt Den Haag qua publieke oplaadvoorzieningen zijn beste beentje voor te zetten en wanneer ik bij mij in de wijk kijk (link) zijn er zo'n 37 laadpalen in een 500 meter radius om mijn huis.
Welkom hier!
Veel vragen, ik heb alleen ervaring met de 'geen laadvoorzienig op eigen terrein' . Ik woon in Rotterdam, zonder laadvoorziening en geloof mij: no worry! Echt!

Vanwege de grote range van een 75D hoef je minder vaak te laden dan die phev'ers die op je werk laden. Ff appen en er is een plek vrij. Doe ik op mijn werk ook.

Daarnaast wemelt het rond Den Haag van de (prijzige) snellaadstation van Fastned en Allego. En overal 11kw publieke laders inderdaad.

Dus: geniet en vergeet niet eens in de twee maanden een kort ritje in de mustang te maken om te herinneren hoe achterhaald die 5 liter lawaaimaker is. En traag. En vies. En leuk om te zien, dat wel.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Kort vraagje. Ik heb van collega's in het verleden gehoord dat je bij het bestellen van een Model S echt "De betere stoelen" als optie moet nemen. Nu ben ik zelf mijn Model S aan het bij elkaar klikken op de website en lukt het me niet om de betere stoelen te vinden. Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:
  1. Ik heb het verkeerd begrepen die optie heeft nooit bestaan
  2. Die optie bestaat niet (meer) voor de versie die ik wil bestellen (75D) zoals ook air suspension geen optie meer is
  3. Ergens tussen de verhalen die ik ooit heb gehoord en vandaag zijn de betere/upgrade stoelen de standaard geworden.
  4. Anders...
Heeft iemand hier inzicht in?

Verder zat ik te denken om de volgende configuratie te bestellen; 75D + Verbeterde Autopilot + Subzero weerpakket + Metallic lak + leren bekleding. Het premium upgrade pakket twijfel ik nog over, op zich leuk maar 4.000 Euro voor wat sfeerverlichting en leeraccenten in het interieur vind ik redelijk aan de prijs. Vinden degene die dit in het verleden hebben gekozen het achteraf waard?

Om ook mezelf maar gelijk even voor te stellen (het is immers mijn eerste post); momenteel ben ik woonachtig in de US maar per Augustus verhuizen we weer terug naar Den Haag. Via mijn werkgever kan er dan ook weer een auto geleased worden en bij mijn zoektocht ben ik uitgekomen op de Model S. In mijn ogen een prachtige auto, zowel van binnen en buiten. Ook ben ik als IT'er redelijk gefascineerd door de wijze waarop de auto werkt en door Tesla wordt onderhouden.Daarnaast moet ik compenseren omdat mijn huidige auto een Ford Mustang GT 5.0 is; mijn vouw en ik hebben dadelijk waarschijnlijk het meest schizofrene wagenpark van Nederland :) . In het verleden ben ik altijd actief geweest op andere auto fora (Alfa Romeo en Volvo) en ben van plan hier ook vaker van mij te laten horen!

Overigens zit ik nog wel erg in de fase dat ik overal beren op de weg zie. We wonen redelijk in het centrum van Den Haag en hebben geen parkeergelegenheid op eigen terrein. Daarnaast zijn er bij mijn werkgever op het moment ruim meer elektrische auto's dan oplaadmogelijkheden. Tot slot is er ook geen SuC op de route tussen huis en werk (Den Haag - Amsterdam/Schiphol). Dit forum heeft me echter doen overtuigen dat bovenstaande dan wellicht niet ideaal is, maar dat als je maar inventief bent er altijd wel een mouw aan valt te passen. Daarnaast lijkt Den Haag qua publieke oplaadvoorzieningen zijn beste beentje voor te zetten en wanneer ik bij mij in de wijk kijk (link) zijn er zo'n 37 laadpalen in een 500 meter radius om mijn huis.
Welkom J-Bus. De verbeterde stoelen zijn idd standaard geworden. En vwb je laadopties constateerde je zelf al dat Den Haag rijkelijk is voorzien en komen er nog regelmatig nieuwe bij en mocht t nodig zijn kun je in noodgevallen uitwijken naar één vd snellaadstations in Den Haag.