Ik lees net
dit topic over AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Ik wist wel dat het bestond maar het was ook altijd "ver van m'n bed show" en ik had eigenlijk nog nergens een (real-life, in productie zijnde) implementatie gezien / gehoord. Nu begrijp ik uit dat Reddit topic dat 't in juli 2019 verplicht wordt in de EU en van wat ik op
wikipedia lees kon dat wel eens kloppen:
In April 2014 the European Parliament approved the legislation that requires the Acoustic Vehicle Alerting Systems, which is mandatory for all new electric and hybrid electric vehicles. The new rule established a transitional period of 5 years after publication of the final approval of the April 2014 proposal to comply with the regulation.
Ik wist helemaal niet dat dit "er aan zat te komen" en, to be honest, zou ik er goed de balen van hebben. Ik geniet nou
juist zo van de stilte van m'n MS.
Having said that; ik zie wel de aanleiding ertoe (blinden en slechtzienden, overige verkeersdeelnemers die je niet kunnen horen aankomen omdat je bijv. achterop komt rijden) en zie dus ook wel de noodzaak tot "iets" van een oplossing. Maar van de (serieuzere) voorstellen die ik gehoord heb die wel eens potentie konden hebben om 't hier in NL / EU ook te worden (
deze uit 't Reddit topic, evanals het
Nissan Leaf geluid en het
Toyota Prius geluid en het
white noise geluid dat, volgens de comments, in de UK schijnbaar gebruikt wordt) word ik niet bepaald vrolijk. Dat zou echt ontzettend triest zijn. Ik heb heel toevallig gisteren nog gelachen met wat mensen om
deze video (wat overigens wél creatief en geniale marketing is). Maar daar komt 't dan wel voor mij op neer.
In hoeverre staan deze regels (en de ingangsdatum) al in steen en is er ook al besloten of er een bepaald geluid verplicht wordt of dat fabrikanten (binnen bepaalde grenzen uiteraard) een eigen geluid mogen introduceren? Wanneer kunnen we verwachten dit in NL te gaan
zien horen, if at all?
Ik ben me overigens zélf al sinds dag 1 dat ik in mijn MS rijd extra bewust op het feit dat mensen me niet of slecht horen aankomen en hou daar ook rekening mee (zoals gepaste / grotere afstand, iets groter boogje om fietsers heen (liefst niet net voor een zijstraat/steeg/iets waar ze potentieel zouden kunnen afslaan zonder richting aan te geven etc.) en, overall genomen, dus
nóg meer anticiperend dan ik daarvoor al reed). Dat helpt natuurlijk geen klap; ik zie ook niet aan iemand of deze slechthorend / doof is en zelfs prima horende mensen zie ik nog wel eens 'schrikken' en ik ben natuurlijk niet de enige op de weg. Dus nogmaals, ik snap de aanleiding en noodzaak hiervoor maar heb er, hoe tegenstrijdig ook, ontzettend de balen van als m'n stille "ride" niet meer zo stil zou zijn...
Overigens bevat de
background van 't wikipedia artikel ook wel wat tegenstrijdige onderzoeken of in ieder geval 'nuance'.