Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog wat beginnersvragen :)

Automatisch groot licht dimmen. Een relatie van mij zei dat dit kon door mijn verlichtingshendel naar achteren te duwen maar dan zet ik hem op groot licht en gaat het niet automatisch dimmen.

Vrijdag ga ik op vakantie naar zuid-frankrijk, spannend, kan ik ergens zien of een tesla supercharger in gebruik is? Is daar een site voor?

Alvast dank!
 
To enable auto high beam > controls > lights -> select auto high beam

dat blauwe icoontje, met een A erin, is dus A van Auto, anders is die gewoon blauw zonder de letter A
release-notes- (17.17.4)2.jpg


ik lees dat er nog wel wat software updates aan komen, die deze funcite verbeteren. nieuwe hardware platform vraagt nieuwe software updates.
 
Last edited:
Ik heb nog wat beginnersvragen :)

Automatisch groot licht dimmen. Een relatie van mij zei dat dit kon door mijn verlichtingshendel naar achteren te duwen maar dan zet ik hem op groot licht en gaat het niet automatisch dimmen.

Vrijdag ga ik op vakantie naar zuid-frankrijk, spannend, kan ik ergens zien of een tesla supercharger in gebruik is? Is daar een site voor?

Alvast dank!
naar voren klikken die hendel! (Kreatief met Kurk: altijd van je af)
fijne vakantie
 
Aanvulling door wat vakantiestress o_O
In de buurt waar wij naartoe gaan is een "versnelde 22kw type 2" laadpunt. Weet iemand hoeveel km per uur deze kan laden?

Alvast dank!!:)
zal gewoon 22kW zijn (versnelde 22kW is eigenlijk onzin). Hangt dus af van de lader in je auto. Enkele? 50 km/u, dubbele (zoals bij de classics) 100 en de 17kw (?) zit op pakweg 80.
 
Ik lees net dit topic over AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Ik wist wel dat het bestond maar het was ook altijd "ver van m'n bed show" en ik had eigenlijk nog nergens een (real-life, in productie zijnde) implementatie gezien / gehoord. Nu begrijp ik uit dat Reddit topic dat 't in juli 2019 verplicht wordt in de EU en van wat ik op wikipedia lees kon dat wel eens kloppen:

In April 2014 the European Parliament approved the legislation that requires the Acoustic Vehicle Alerting Systems, which is mandatory for all new electric and hybrid electric vehicles. The new rule established a transitional period of 5 years after publication of the final approval of the April 2014 proposal to comply with the regulation.

Ik wist helemaal niet dat dit "er aan zat te komen" en, to be honest, zou ik er goed de balen van hebben. Ik geniet nou juist zo van de stilte van m'n MS.

Having said that; ik zie wel de aanleiding ertoe (blinden en slechtzienden, overige verkeersdeelnemers die je niet kunnen horen aankomen omdat je bijv. achterop komt rijden) en zie dus ook wel de noodzaak tot "iets" van een oplossing. Maar van de (serieuzere) voorstellen die ik gehoord heb die wel eens potentie konden hebben om 't hier in NL / EU ook te worden (deze uit 't Reddit topic, evanals het Nissan Leaf geluid en het Toyota Prius geluid en het white noise geluid dat, volgens de comments, in de UK schijnbaar gebruikt wordt) word ik niet bepaald vrolijk. Dat zou echt ontzettend triest zijn. Ik heb heel toevallig gisteren nog gelachen met wat mensen om deze video (wat overigens wél creatief en geniale marketing is). Maar daar komt 't dan wel voor mij op neer.

In hoeverre staan deze regels (en de ingangsdatum) al in steen en is er ook al besloten of er een bepaald geluid verplicht wordt of dat fabrikanten (binnen bepaalde grenzen uiteraard) een eigen geluid mogen introduceren? Wanneer kunnen we verwachten dit in NL te gaan zien horen, if at all?

Ik ben me overigens zélf al sinds dag 1 dat ik in mijn MS rijd extra bewust op het feit dat mensen me niet of slecht horen aankomen en hou daar ook rekening mee (zoals gepaste / grotere afstand, iets groter boogje om fietsers heen (liefst niet net voor een zijstraat/steeg/iets waar ze potentieel zouden kunnen afslaan zonder richting aan te geven etc.) en, overall genomen, dus nóg meer anticiperend dan ik daarvoor al reed). Dat helpt natuurlijk geen klap; ik zie ook niet aan iemand of deze slechthorend / doof is en zelfs prima horende mensen zie ik nog wel eens 'schrikken' en ik ben natuurlijk niet de enige op de weg. Dus nogmaals, ik snap de aanleiding en noodzaak hiervoor maar heb er, hoe tegenstrijdig ook, ontzettend de balen van als m'n stille "ride" niet meer zo stil zou zijn...

Overigens bevat de background van 't wikipedia artikel ook wel wat tegenstrijdige onderzoeken of in ieder geval 'nuance'.
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: Refie and Qualiture
Ik lees net dit topic over AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Ik wist wel dat het bestond maar het was ook altijd "ver van m'n bed show" en ik had eigenlijk nog nergens een (real-life, in productie zijnde) implementatie gezien / gehoord. Nu begrijp ik uit dat Reddit topic dat 't in juli 2019 verplicht wordt in de EU en van wat ik op wikipedia lees kon dat wel eens kloppen:

In April 2014 the European Parliament approved the legislation that requires the Acoustic Vehicle Alerting Systems, which is mandatory for all new electric and hybrid electric vehicles. The new rule established a transitional period of 5 years after publication of the final approval of the April 2014 proposal to comply with the regulation.
/frustratiemode aan
@RobIII : dit is m.i. ook de grootste flauwekul die er is. Van een paar doorgeschoten politici die vinden dat ze wat moeten doen, zonder dat er reden voor is.
Ik heb tot op heden nergens gelezen dat bijv. de Toyota Prius, die toch al even rond rijdt, significant meer ongelukken veroorzaakt omdat hij stil is. En dat is hij, net zoals de Tesla. Ook heb ik geen verhalen gelezen dat de Tesla hierdoor veel ongelukken veroorzaakt.
M.a.w. het LIJKT wel plausibel, maar het is het niet. Is het net gelukt om het allemaal wat stiller te krijgen met de nieuwe auto's, wordt dit soort onzin verzonnen. Ik baal zo verschrikkelijk van die regelgeving om de regelgeving. Hebben die lui nou echt niets beters te doen, zoals eerst goed onderzoek te doen?
Als het wel blijkt te kloppen, dan zullen we er aan moeten, dat is duidelijk. Maar tot op heden is het volgens mij slechts wetgeving op basis van onderbuikgevoelens. SH*T.
Zo, dat moest er even uit.
/frustratiemode uit
 
Ik baal zo verschrikkelijk van die regelgeving om de regelgeving. Hebben die lui nou echt niets beters te doen, zoals eerst goed onderzoek te doen?
Als het wel blijkt te kloppen, dan zullen we er aan moeten, dat is duidelijk. Maar tot op heden is het volgens mij slechts wetgeving op basis van onderbuikgevoelens. SH*T.
Ik herken 't gevoel wel; ik heb dat bij veel onderwerpen ook. Maar in dit geval zit ik een beetje in 't midden. Zoals ik in mijn post al aangaf zie ik wel in dat hier misschien wél een "probleem" ligt En dat is ook uit 't wikipedia artikel te halen:

Although a 2009 study found no statistically significant difference in pedestrian crashes involving quiet hybrid vehicles when compared to noisier vehicles when both types of vehicles were travelling in a straight line, it found a doubling of hybrid vehicle pedestrian crashes when reversing or parking etc. at slow speeds.
...
Research conducted at the University of California, Riverside in 2008 found that hybrid cars are so quiet when operating in electric mode (EV mode) that they may pose a risk to the blind, small children, the elderly, runners, cyclists, and other pedestrians, as they may have only one or two seconds, depending on the context, to audibly detect the location of approaching hybrid cars when the vehicles operate at very slow speeds. This research project was funded by the National Federation of the Blind.
...
A separate 2008 study from Western Michigan University found that hybrids and conventional vehicles are equally safe when travelling more than about 20 miles per hour (32 km/h), because tire and wind noise generate most of the audible cues at those speeds. Hybrid cars were also tested safe when leaving a stoplight and it was found that under this condition they do not pose a risk to pedestrians.
...
A 2009 study conducted by the U.S. National Highway Traffic Safety Administration found that crashes involving pedestrians and bicyclists have higher incidence rates for hybrid electric vehicles than internal combustion engine (ICE) vehicles in low-speed vehicle maneuvers such as reversing or leaving a parking zone.
...
In September 2010, Volvo Cars and Vattenfall, a Swedish energy company, issued a report regarding the results of the first phase of the Volvo V70 Plug-in Hybrid demonstration program. Among other findings, before the trial drivers participating in the field testing were concerned about being a danger to pedestrians and cyclists due to the quietness of the electric-drive vehicle. After the test several of them change their opinion and said that this issue was less of a problem than expected. Nevertheless, some test drivers said they experienced incidents of not being noticed while others said they had taken extra care in their driving with regard to this issue.

Ik lees hier een beetje welles-nietes-welles-nietes onderzoekjes (met daarbij waarschijnlijk nog een flinke lobby-saus eroverheen her-en-der) maar helemaal non-existent is 't probleem (denk ik) niet. In hoeverre we dan met belachelijk geluidjes moeten gaan rondrijden is een tweede; ik heb echter ook geen beter alternatief dus ik mag dan ook niet echt zeuren...

Dus ja, ik begrijp je frustratie en voel met je mee. En ik baal er ook van dat m'n lekkere stille schatje straks achterlijke geluidjes moet maken. Maar ik zie ook de andere kant van de medaille. En dus zit ik een beetje in tweestrijd.
 
Last edited:
Ik herken 't gevoel wel; ik heb dat bij veel onderwerpen ook. Maar in dit geval zit ik een beetje in 't midden. Zoals ik in mijn post al aangaf zie ik wel in dat hier misschien wél een "probleem" ligt En dat is ook uit 't wikipedia artikel te halen:

Although a 2009 study found no statistically significant difference in pedestrian crashes involving quiet hybrid vehicles when compared to noisier vehicles when both types of vehicles were travelling in a straight line, it found a doubling of hybrid vehicle pedestrian crashes when reversing or parking etc. at slow speeds.
...
Research conducted at the University of California, Riverside in 2008 found that hybrid cars are so quiet when operating in electric mode (EV mode) that they may pose a risk to the blind, small children, the elderly, runners, cyclists, and other pedestrians, as they may have only one or two seconds, depending on the context, to audibly detect the location of approaching hybrid cars when the vehicles operate at very slow speeds. This research project was funded by the National Federation of the Blind.
...
A separate 2008 study from Western Michigan University found that hybrids and conventional vehicles are equally safe when travelling more than about 20 miles per hour (32 km/h), because tire and wind noise generate most of the audible cues at those speeds. Hybrid cars were also tested safe when leaving a stoplight and it was found that under this condition they do not pose a risk to pedestrians.
...
A 2009 study conducted by the U.S. National Highway Traffic Safety Administration found that crashes involving pedestrians and bicyclists have higher incidence rates for hybrid electric vehicles than internal combustion engine (ICE) vehicles in low-speed vehicle maneuvers such as reversing or leaving a parking zone.
...
In September 2010, Volvo Cars and Vattenfall, a Swedish energy company, issued a report regarding the results of the first phase of the Volvo V70 Plug-in Hybrid demonstration program. Among other findings, before the trial drivers participating in the field testing were concerned about being a danger to pedestrians and cyclists due to the quietness of the electric-drive vehicle. After the test several of them change their opinion and said that this issue was less of a problem than expected. Nevertheless, some test drivers said they experienced incidents of not being noticed while others said they had taken extra care in their driving with regard to this issue.

Ik lees hier een beetje welles-nietes-welles-nietes onderzoekjes (met daarbij waarschijnlijk nog een flinke lobby-saus eroverheen her-en-der) maar helemaal non-existent is 't probleem (denk ik) niet. In hoeverre we dan met belachelijk geluidjes moeten gaan rondrijden is een tweede; ik heb echter ook geen beter alternatief dus ik mag dan ook niet echt zeuren...

Dus ja, ik begrijp je frustratie en voel met je mee. En ik baal er ook van dat m'n lekkere stille schatje straks achterlijke geluidjes moet maken. Maar ik zie ook de andere kant van de medaille. En dus zit ik een beetje in tweestrijd.

Als ik het verhaal lees, is het dus alleen bij aangetoond bij zaken zoals parkeren/manouvreren op lage snelheid en bij langzaam achteruit rijden.
"May pose a risk" in en ander onderzoek. Ja, zo lust ik er nog wel eentje.
Dat zou betekenen dat alleen een klein signaal nodig is bij lage snelheid en bij achteruit rijden/draaien aan het stuur?
Ik ben benieuwd of de regelgeving daar ook van uit zal gaan. Maar ik vrees het ergste.:confused:
 
De Zoe heeft zo'n waarschuwingsgeluid, tot 30 km/u. En het eerste wat iedereen doet is de wagen activeren en onmiddellijk het geluid afzetten door op de knop te drukken. Sommigen gaan zo ver dat ze de zekering die het geluidbronnetje afzekert, verwijderen.
Ik vind het ook onzin. Het probleem is dat er zoveel lawaaihinder is van andere bronnen dat rolgeluiden niet meer worden waargenomen. Ik rijd nu 3,5 jaar elektrisch en ik heb nog nooit een situatie gekend waarin er gevaar school.
 
Ik zag op Youtube een tijdje geleden dat men een klassieker ombouwde naar elektrisch. Wat ze daar deden, was een extra knopje met een label "Pedestrian bell" installeren. Dit produceerde dan een vriendelijk bel geluidje.

Van een dergelijke oplossing ben ik enorm voorstander. Een vriendelijk waarschuwingsgeluidje dat je zelf activeert ipv dat je de claxon moet gebruiken waar men toch vaak van schrikt of zelfs boos van wordt.

Dagelijks als ik wegrijdt bij de parkeerplaats van de school van mijn kinderen moet ik zo ontzettend goed opletten. De kinderen die daar lopen horen je niet aankomen en steken gewoon over. Doodeng.
 
  • Like
Reactions: Carl and cambreVer!
Ik vind het belachelijk EN ronduit gevaarlijk dat er geen 'vriendelijke toeter' opzit om idd anderen te waarschuwen dat je eraankomt - vooral op parkings edm, waar het rolgeluid afwezig is. Gaan vergelijken met de man met de lantaarn is kluchtig, maar vooral onzin.
Wat als je iemand wil passeren die je duidelijk niet hoort aankomen? Toeteren is direct redelijk agressief... Dak openen en roepen dan maar? En dan regen binnen zeker? Dan is een 'vriendelijke claxon' toch echt een beter idee.
 
De Zoe heeft zo'n waarschuwingsgeluid, tot 30 km/u. En het eerste wat iedereen doet is de wagen activeren en onmiddellijk het geluid afzetten door op de knop te drukken. Sommigen gaan zo ver dat ze de zekering die het geluidbronnetje afzekert, verwijderen.
Ik vind het ook onzin. Het probleem is dat er zoveel lawaaihinder is van andere bronnen dat rolgeluiden niet meer worden waargenomen. Ik rijd nu 3,5 jaar elektrisch en ik heb nog nooit een situatie gekend waarin er gevaar school.
een 8tal jaren gelden (met mijn vorige auto Lexus Hybride) had ik 2 zo'n situaties: 2 personen die gewoon de straat overstaken zonder om te kijken( in bebouwde kom ). Nu stel ik vast dat de mensen beter opletten omdat sowieso elke nieuwe fossiele wagen stiller is dan vroeger.