Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
url

Een voorbeeld van corrosie bij een Land Rover.

teaserbox_31023289.jpg
 
Voorbeeldje van galvanische corrosie? Twee verschillende metalen die met elkaar in contact staan en dan nog vocht om de kring te sluiten.
Voorwaarden:
  • Metalen met verschillende corrosiepotentiaal
  • Een elektrische geleiding tussen die metalen
  • Een vochtige elektrische geleider (elektrolyt) tussen die metalen.
upload_2019-1-8_14-24-38.png
 
Last edited:
De corrosie van aluminium legt toch een laagje op het aluminium en daarmee stopt het proces? Of niet?
Zolang er elektrolytisch een verbinding is zal aluminium blijven corroderen tot het allemaal poeder is. Het aluminium offert zich op.
Niet met staal verbonden aluminium voorwerpen corroderen tot de oppervlakte gecorrodeerd is. Maar ook dan kan het nog door gaan.
Bijv. bij aluminium schepen in een haven. Als een aluminium schip naast een stalen schipt ligt en het aluminium schip is niet van de juiste opofferings-anoden voorzien, dan corrodeert een aluminium scheepshuid alsnog door.
 
Uit hetzelfde artikel:
View attachment 367253
ik denk dus dat de schepen van Wim effectief tegen elkaar moeten liggen of op een andere manier een geleidende verbinding moeten maken.
De schepen hoeven niet tegen elkaar aan te liggen. Ik heb grote schade gezien aan aluminium jachten die ruim 1,5 meter van een stalen jacht lagen. Ik ben 20 jaar voorzitter geweest van het bestuur van de grootste jachthaven in Noord-Holland. Wij meerden aluminium jachten altijd naast elkaar af aan een speciaal daarvoor gereserveerde steiger. In ieder geval heel ver verwijderd van stalen jachten.
 
  • Informative
Reactions: HWS and SeBsZ
Wegens deze corrosie twijfel ik nog of ik wel een trekhaak voor een fietsendrager op mijn toekomstige MS zou willen. Als ik de installatie video's zie plaats je staal tussen 2 lagen aluminium.
Nu ik hier weer aan denk, hoe zit de trekhaak constructie bij een MX eigenlijk?
 
Wegens deze corrosie twijfel ik nog of ik wel een trekhaak voor een fietsendrager op mijn toekomstige MS zou willen. Als ik de installatie video's zie plaats je staal tussen 2 lagen aluminium.
Nu ik hier weer aan denk, hoe zit de trekhaak constructie bij een MX eigenlijk?
Dit verhaal weleens gelezen: Tesla Model S hitch by Torklift (3 year update): Eaten alive
Met de bijbehorende reactie van EcoHitch: https://forums.teslarati.com/thread...ft-3-year-update-eaten-alive.5227/#post-11321
 
  • Helpful
Reactions: woes
Ik rijd nu ruim een week in mijn S85 en ik voel me nog steeds een beginner. Elke dag leer ik weer nieuwe dingen bij.
De auto is ronduit fantastisch!

En datzelfde geldt voor dit forum.
Mijn dank is groot aan iedereen die hier zijn vragen gesteld heeft en aan iedereen die zijn kennis gedeeld heeft.
Ik heb het hele draadje doorgelezen, adviezen ter harte genomen (of niet....) en al mijn vragen zijn tot nu toe beantwoord.

Binnenkort staat de eerste lange rit op het programma, naar Oost Europa. Ik heb daar erg veel zin in en ben zeer benieuwd hoe dat zal gaan. Overigens maak ik me geen zorgen, ik heb er alle vertrouwen in :)
 
Voor wat betreft de eventuele corrosie, er is ergens een video waarbij men met een magneet over de M3 gaat. Hierbij blijkt dat, zover ik mij kan herinneren, buiten de voor en achterklep verder alles uit plaatstaal bestaat.
Verder bestaat er ergens in een Engelstalig forum een draadje over dit item, echter kan ik het nergens meer vinden.
 
Ik rijd nu ruim een week in mijn S85 en ik voel me nog steeds een beginner. Elke dag leer ik weer nieuwe dingen bij.
De auto is ronduit fantastisch!

En datzelfde geldt voor dit forum.
Mijn dank is groot aan iedereen die hier zijn vragen gesteld heeft en aan iedereen die zijn kennis gedeeld heeft.
Ik heb het hele draadje doorgelezen, adviezen ter harte genomen (of niet....) en al mijn vragen zijn tot nu toe beantwoord.

Binnenkort staat de eerste lange rit op het programma, naar Oost Europa. Ik heb daar erg veel zin in en ben zeer benieuwd hoe dat zal gaan. Overigens maak ik me geen zorgen, ik heb er alle vertrouwen in :)

Ben benieuwd hoe het met de laadinfra is die kant op. Wij gaan ook geregeld naar Tsjechië en willen volgend jaar naar Oekraïene.
 
Ben benieuwd hoe het met de laadinfra is die kant op. Wij gaan ook geregeld naar Tsjechië en willen volgend jaar naar Oekraïene.

Ontbrekende laadinfra lijkt mij niet het enige probleem wanneer je met een Tesla door Oekraine wilt rijden. Wat doe je bij pech onderweg? Ook zal de bijdrage aan de lokale politiekas hoog uitpakken met een Tesla, dorp na dorp na dorp.
 
En dat is nog afgezien van het ontbreken van goede wegen. Je weet wel, die wegen die je auto ook kapot maken. :)

En wanneer je daarop je auto stuk rijdt kun je niet even de ANWB bellen. Voor de grap geprobeerd toen mijn voorwielophanging afbrak bij de grens met Rusland. Een dag later belde de ANWB netjes terug: ,,De dichtstbijzijnde Mercedes garage is in Kharkiv, circa 450 km van uw huidige locatie.”