Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat wel suf is bij de valet parking van Schiphol is dat als ze hem voor je aan de laadpaal hangen (op zich prima service) ze dat bij inleveren doen en niet een dag voor ophalen. Dat zou veel handiger zijn. Bij mijn vakantie van 3 weken vorig jaar moest ik toch eerst langs een SuC voordat ik door kon naar huis.
 
Kijk, een plek voor beginnersvragen: Ik rij een model S en laad vrijwel alleen thuis. Inmiddels het afgelopen half jaar 3x een SuC geprobeerd. Wat me opvalt, is dat de app op een gegeven moment aangeeft dat de auto is opgeladen. Als ik dan bij de auto kom, blijkt deze nog helemaal niet helemaal opgeladen te zijn. Hoe werkt dit precies? Wanneer komt deze melding?

Eigenlijk zou ik dan nog willen wachten tot de accu op 100% is of iets daaronder, maar wil niet het risico lopen dat ik moet gaan betalen voor blijven kleven aan de laadpaal. Iemand tips?
 
Kijk, een plek voor beginnersvragen: Ik rij een model S en laad vrijwel alleen thuis. Inmiddels het afgelopen half jaar 3x een SuC geprobeerd. Wat me opvalt, is dat de app op een gegeven moment aangeeft dat de auto is opgeladen. Als ik dan bij de auto kom, blijkt deze nog helemaal niet helemaal opgeladen te zijn. Hoe werkt dit precies? Wanneer komt deze melding?

Eigenlijk zou ik dan nog willen wachten tot de accu op 100% is of iets daaronder, maar wil niet het risico lopen dat ik moet gaan betalen voor blijven kleven aan de laadpaal. Iemand tips?

Weet je zeker dat de melding is dat de auto helemaal opgeladen is? Is het niet de melding dat hij voldoende opgeladen is om je volgende reisdoel te halen (een andere supercharger of de eindbestemming)? Dat is namelijk de melding die je krijgt als je een langere reis op de navigatie rijdt.
 
Kijk, een plek voor beginnersvragen: Ik rij een model S en laad vrijwel alleen thuis. Inmiddels het afgelopen half jaar 3x een SuC geprobeerd. Wat me opvalt, is dat de app op een gegeven moment aangeeft dat de auto is opgeladen. Als ik dan bij de auto kom, blijkt deze nog helemaal niet helemaal opgeladen te zijn. Hoe werkt dit precies? Wanneer komt deze melding?

Eigenlijk zou ik dan nog willen wachten tot de accu op 100% is of iets daaronder, maar wil niet het risico lopen dat ik moet gaan betalen voor blijven kleven aan de laadpaal. Iemand tips?
Als je in de navigatie een trip hebt ingegeven zal je bericht krijgen wanneer je genoeg hebt geladen om de volgende ingeplande SuC te bereiken. Hij blijft echter wel doorladen.
Als je gewoon bijlaadt zonder dat er een volgende bestemming bekend is zal je bericht krijgen wanneer de wagen de door jou ingestelde SoC hebt bereikt.
 
Kijk, een plek voor beginnersvragen: Ik rij een model S en laad vrijwel alleen thuis. Inmiddels het afgelopen half jaar 3x een SuC geprobeerd. Wat me opvalt, is dat de app op een gegeven moment aangeeft dat de auto is opgeladen. Als ik dan bij de auto kom, blijkt deze nog helemaal niet helemaal opgeladen te zijn. Hoe werkt dit precies? Wanneer komt deze melding?

Eigenlijk zou ik dan nog willen wachten tot de accu op 100% is of iets daaronder, maar wil niet het risico lopen dat ik moet gaan betalen voor blijven kleven aan de laadpaal. Iemand tips?
Heb je evt ook niet een limit ingesteld staan, dat ie altijd maar bijv 80% max laadt?
 
Weet je zeker dat de melding is dat de auto helemaal opgeladen is? Is het niet de melding dat hij voldoende opgeladen is om je volgende reisdoel te halen (een andere supercharger of de eindbestemming)? Dat is namelijk de melding die je krijgt als je een langere reis op de navigatie rijdt.

Kijk, dat zal het zijn inderdaad. Heb het net getest en heeft inderdaad hiermee te maken. Slim systeem! Jammer dat deze bestuurder iets minder slim was :)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Kijk, dat zal het zijn inderdaad. Heb het net getest en heeft inderdaad hiermee te maken. Slim systeem! Jammer dat deze bestuurder iets minder slim was :)
Het is wel verwarrend hoor. Als je met je telefoon bezig bent krijg je die melding niet. Tenminste, ik niet. Dan weet je dat als je kijkt naar het scherm en daar staat bijv. 50 minutes remaining dat je al weg kunt.
Wat mij wel telkens irriteert is dat als je aankomt bij de SuC de MCU zegt 15 minuten laden en als je er eenmaal aanhangt het ineens 25 minuten zijn. Of nog meer.
 
Eigenlijk zou ik dan nog willen wachten tot de accu op 100% is of iets daaronder,

Het is je wellicht nog niet bekend maar het is niet verstandig altijd tot boven de 90% te laden. Laad enkel tot wat je nodig hebt en alles boven de 90% enkel laden als je direct kunt vertrekken.

Vuistregel, zorg dat je SoC (state of charge) nooit lang onder de 20 of boven de 90 om het pack niet onnodig te belasten.

Voorbeeld:

Komende vrijdagavond laad ik tot 90%, 's nachts ga vertrekken op wintersport. De laatste 5% duurt een uur, van 90 tot 95 duurt een half uur. Totaal 1.5 uur plus een marge van 20 minuten voor vertrek om de auto lekker voor te verwarmen.

Maar normaliter laad ik zelfs maar tot 80% en zelfs soms tot maar 60% als ik niet echt iets gepland heb. Zodra ik onder de 50% kom probeer ik altijd te gaan laden.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
@ramonneke 80 of zelfs 60 procent laden heeft weinig tot geen invloed op de levensduur. Advies van Tesla is te laden tot 90 procent en alleen tot 100 indien nodig. Opladen altijd zo veel mogelijk doen.
Klopt, maar dit advies is van toepassing op de M3. Deze heeft andere cellen en een ander BMS (m.n. koeling) dan de MS en MX. Ik ben niet zeker wat dan het advies voor de laatstgenoemden is. Daarover heb ik de laatste jaren (te)veel voorbij zien komen.
 
Klopt, maar dit advies is van toepassing op de M3. Deze heeft andere cellen en een ander BMS (m.n. koeling) dan de MS en MX. Ik ben niet zeker wat dan het advies voor de laatstgenoemden is. Daarover heb ik de laatste jaren (te)veel voorbij zien komen.

Die cellen zijn niet zo wezenlijk anders. Ze zijn fysiek anders, maar qua chemie zijn ze eigenlijk hetzelfde. De energiedichtheid is ook identiek aan die van de S/X alleen zijn ze groter. Naar wat ik er van begrijp zijn deze ongeveer even duur per stuk als de 18650 batterij qua fabricagekosten, waardoor de kosten per cell omlaag gaat. Door grotere behuizing waar +/- 30% meer "accuprut" in kan heb je bij het fabricageproces een 30% betere batterij gemaakt tegen nagenoeg dezelfde kosten.

Anyway, geadviseerde laadgrens zal voor S/X en de M3 dus identiek zijn.

80 of zelfs 60 procent laden heeft weinig tot geen invloed op de levensduur. Advies van Tesla is te laden tot 90 procent en alleen tot 100 indien nodig.

Maar alle kleine beetjes helpen! Ik laad eigenlijk altijd tot 60% op, en ik "verbruik" op een dag zo'n 10%. Er is voor mij eigenlijk geen reden om de auto de hele tijd op de 90% te laten zitten. Alleen bij lange trips zet ik 'm naar 90%
 
@ramonneke 80 of zelfs 60 procent laden heeft weinig tot geen invloed op de levensduur.

Het heeft minder impact dan van 100% naar 90% maar nog steeds een impact. Laat het 3% verschil maken op 200.000km of je altijd laad tot 90% of 60%.

<sarcasm>
Ik vergelijk het maar met vogelpoep, sommige mensen zijn zuinig op hun lak en halen het er meteen af en sommigen laten het lekker inbakken. Ik ben zuinig op m'n pack en dus probeer ik m'n pack netjes te onderhouden ;-)
</sarcasm>
 
  • Like
Reactions: Tozz and Mars1
Weet iemand wanneer ik mijn tesla voor onderhoud moet brengen? Mijn vorige auto's gaven altijd een melding. Met de tesla ben ik nu meer dan een jaar en 30000km verder.

Kan ik gewoon doorrijden totdat ik een melding krijg, of moet ik zelf een afspraak maken bij een x aantal km?