Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt het dat bij de TMC charger alleen een schuko (normale stekker) zit?
Ik ga naar het buitenland en wil graag een blauwe en rode stekker hebben zodat ik meer flexibiliteit heb met laden?
Maar moet ik Tesla nu bellen om te vragen dat dat die stekkers eigenlijk al bij mn Tesla S hadden moeten zitten?

Indien niet, tips waar ik deze kan kopen?

De rode stekker kan niet op de UMC. Rood is 3-fasen en de UMC die bij de Model 3 komt is maximaal 1 fase. Die kan dus niet 3 fase laden. Wil je wel een rode stekker gebruiken dan zul je een verloopje moeten kopen, waarbij je dan dus maar 1 fase gebruikt.

De blauwe stekker (CEE 1P+N+E 6h 16A) zou volgens mij er bij moeten zitten (maar ik weet het niet zeker). Die kun je in ieder geval kopen bij Tesla. Je kunt ook een CEE naar Schuko verloopkabel kunnen maken (is goedkoper).

Wil je echt uitpakken, dan zou ik kiezen voor een Juicebooster 2. "Heb 'm zelf ook" en dat ding is echt goud. Werkt altijd, op elk stroomnet, en ik heb uitgepakt met alle europese stekkers die er maar zijn.

Mobile charging station JUICE BOOSTER 2
 
De rode stekker kan niet op de UMC. Rood is 3-fasen en de UMC die bij de Model 3 komt is maximaal 1 fase. Die kan dus niet 3 fase laden. Wil je wel een rode stekker gebruiken dan zul je een verloopje moeten kopen, waarbij je dan dus maar 1 fase gebruikt.

De blauwe stekker (CEE 1P+N+E 6h 16A) zou volgens mij er bij moeten zitten (maar ik weet het niet zeker). Die kun je in ieder geval kopen bij Tesla. Je kunt ook een CEE naar Schuko verloopkabel kunnen maken (is goedkoper).

Wil je echt uitpakken, dan zou ik kiezen voor een Juicebooster 2. "Heb 'm zelf ook" en dat ding is echt goud. Werkt altijd, op elk stroomnet, en ik heb uitgepakt met alle europese stekkers die er maar zijn.

Mobile charging station JUICE BOOSTER 2
Qua uiterlijk vertoon misschien minder mooi, maar qua functionaliteit vergelijkbaar: Fivari-charger (wel wat goedkoper)
 
  • Like
Reactions: Superendo
Hi,
We zijn er bijna, maar nog niet helemaal.
M3, AWD, midnight silver. Met ...
zwart of wit interieur.
Wit is mooier volgens mij, maar ik ben bang voor onderhoud.
Heeft er iemand ervaring Mee?
Hoe lastig is het om dat wit echt wit te houden?
Zou u opnieuw wit kiezen als u mocht herbeginnen?
Dank voor uw advies/meaning.
 
Hi,
We zijn er bijna, maar nog niet helemaal.
M3, AWD, midnight silver. Met ...
zwart of wit interieur.
Wit is mooier volgens mij, maar ik ben bang voor onderhoud.
Heeft er iemand ervaring Mee?
Hoe lastig is het om dat wit echt wit te houden?
Zou u opnieuw wit kiezen als u mocht herbeginnen?
Dank voor uw advies/meaning.
Doen!
Met de eerste S kleine 30k km gereden, daarin meerdere vakanties. Twee jongens thuis, 6 en 8. Vele vieze voetjes, handjes, geplette tomaatjes (toen werd ik toch een beetje zenuwachtig) en nog veel meer mogen aanschouwen. Doekje eroverheen, en weer schoon. Echt geen probleem. En inderdaad; eindeloos veel mooier:D
 
  • Like
Reactions: Dreistein
Hi,
We zijn er bijna, maar nog niet helemaal.
M3, AWD, midnight silver. Met ...
zwart of wit interieur.
Wit is mooier volgens mij, maar ik ben bang voor onderhoud.
Heeft er iemand ervaring Mee?
Hoe lastig is het om dat wit echt wit te houden?
Zou u opnieuw wit kiezen als u mocht herbeginnen?
Dank voor uw advies/meaning.

Ik heb een wit interieur gekozen in combinatie met de rode koetswerkkleur. Ben heel tevreden van mijn keuze, maar ik heb dan ook geen kinderen en doe relatief weinig kilometers. Bovendien heb ik een Landrover Defender die ik steeds kan gebruiken om het "vuile werk" op te knappen. Dat maakte de keuze voor mij natuurlijk eenvoudiger.

Ik denk dat je in deze twee belangrijke persoonlijke vragen voor uzelf heeft :
- hoe regelmatig loop je een risico om het interieur vuil te maken (kinderen, huisdieren, materiaal vervoeren,...) ?
- kan je ermee leven dat het niet stralend wit zal blijven, maar dat de kans reëel is dat je sommige zaken niet zal kunnen verwijderen ?
 
  • Like
Reactions: Dreistein
Gisteren mij Tesla Model 3 opgehaald, blij man!

Even een vraagje: AP is nog niet geactiveerd. Heb er verder ook niet naar gevraagd gisteren. Hoe kan ik dit het beste oppakken met Tesla? Per e-mail en zo ja, welk adres?
 
Gisteren mij Tesla Model 3 opgehaald, blij man!

Even een vraagje: AP is nog niet geactiveerd. Heb er verder ook niet naar gevraagd gisteren. Hoe kan ik dit het beste oppakken met Tesla? Per e-mail en zo ja, welk adres?

Staat AP wel aan in je bestuurdersprofiel? Las gister een post op Facebook waabrij iemand dezelfde vraag had, en die had het simpelweg niet aan staan in zijn profiel.

Je moet het eerst aanzetten in je profiel voordat je het kunt gebruiken door te trekken aan het hendeltje.
 
Dank je Tozz, is dat gewoon onder de autopilot settings of elders? Onder de AP settings staat niets..

De Model 3 heeft een andere menustructuur, en ik heb een Model S. Dus ik weet 't niet helemaal zeker. GOogle leert mij:

http://imagesvc.timeincapp.com/v3/foundry/image/?q=60&url=https://s3.amazonaws.com/the-drive-staging/message-editor%2F1515160532002-img_3281.jpg

Autosteer moet daar aan staan. Als je die hele optie niet hebt of er staan in dat menuonderwerp geen instellingen dan vrees ik dat Autopilot niet geactiveerd is. Dan zul je er achteraan moeten bij Tesla.
 
Tijdens het rijden met de AP krijg ik steeds de melding om "een lichte draaibeweging te maken" aan het stuur. Ik houd het stuur nochtans steeds vast (op 9 en 3) met een redelijke druk. Betekent dit dat de sensoren op het stuur niet goed werken, of is het inderdaad de bedoeling om het stuur niet enkel vast te houden, maar eveneens lichtjes mee te sturen wanneer AP ingeschakeld is ?

Ter info; het gaat om de AP van M3 met premium waarbij "autosteer" mogelijk is, maar niet het automatisch wijzigen van rijvak.
 
Tijdens het rijden met de AP krijg ik steeds de melding om "een lichte draaibeweging te maken" aan het stuur. Ik houd het stuur nochtans steeds vast (op 9 en 3) met een redelijke druk. Betekent dit dat de sensoren op het stuur niet goed werken, of is het inderdaad de bedoeling om het stuur niet enkel vast te houden, maar eveneens lichtjes mee te sturen wanneer AP ingeschakeld is ?

Ter info; het gaat om de AP van M3 met premium waarbij "autosteer" mogelijk is, maar niet het automatisch wijzigen van rijvak.

Het stuur meet torque. Dus hoe hard je naar links of naar rechts stuurt. Er moet een minimale (pinkje is genoeg) "tegendruk" zijn

Als jij met 2 handen stuurt en je zo aan beide kanten (dus torque naar links en torque naar rechts) evenveel trekt, dan meet de auto geen torque. Vergelijk het met touwtje trekken. Als beide kanten even hard trekken staat het touw stil en lijkt het alsof er niets gebeurt.

De oplossing is dus om 1 hand los te laten :)

Ik weet niet wat je bedoelt met "hou het stuur vast met redelijke druk". Het is niet de bedoeling dat je in het stuur gaat knijpen. Dat werkt niet. Het gaat echt om "draaikracht"
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Paco and PaulusdB
Het stuur meet torque. Dus hoe hard je naar links of naar rechts stuurt. Er moet een minimale (pinkje is genoeg) "tegendruk" zijn

Als jij met 2 handen stuurt en je zo aan beide kanten (dus torque naar links en torque naar rechts) evenveel trekt, dan meet de auto geen torque. Vergelijk het met touwtje trekken. Als beide kanten even hard trekken staat het touw stil en lijkt het alsof er niets gebeurt.

De oplossing is dus om 1 hand los te laten :)

Ik weet niet wat je bedoelt met "hou het stuur vast met redelijke druk". Het is niet de bedoeling dat je in het stuur gaat knijpen. Dat werkt niet. Het gaat echt om "draaikracht"

Thx ! Ik ging er van uit dat er sensoren in het stuur zaten die konden vaststellen of je het stuur vast in je handen had. Zo had men het mij vermeld tijdens de testrit.
 
Thx ! Ik ging er van uit dat er sensoren in het stuur zaten die konden vaststellen of je het stuur vast in je handen had. Zo had men het mij vermeld tijdens de testrit.

Ja, helaas hebben de medewerkers van delivery eigenlijk net te weinig echte kilometer ervaring met Tesla. Ik weet niet waar ze hun delivery verhaal opdoen, ik vermoed uit de handleiding die niet altijd even duidelijk is of door overleg met collega's (waarbij een verkeerd verhaal snel een eigen leven gaat leiden)
 
R
Met welke zaken wordt de M3 eigenlijk standaard afgeleverd?

- welke kabels
- matten
- ?

Groetjes
Luc
In mijn tijd bij de S, een koffiekop, een mooie balpen en een paraplu. ;)
Naast de UMC met koppelstukken voor shuko en 32A 3 fasen rode stekker, een verbandset met towing hook en geel hesje.
Blusapparaat waren ze vergeten, maar is nageleverd.
Een type 2 kabel (mennekes) heb ik nog afgedongen.