Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik dacht dat bij de 3/Y tappen op de gedetecteerde snelheidslimiet de AP snelheid aanpast? Soortgelijk aan op de S/X het pookje naar je te houden tot deze de snelheid overneemt?
Ja, maar op de snelweg neemt ie dan de maximumsnelheid (+/- marge), niet de snelheid van de dynamische borden of afwijkende snelheidslimiet door wegenwerken.
 
Ook mijn ervaring (idem aan die van Wooter): er is geen herkenning van snelheidsborden in mijn Model 3 (met de standaard TACC, geen EAP of FSD). De speed limit info wordt bij mij alleen uit het kaartmateriaal gehaald en klopt dus bij b.v. werkzaamheden niet.
Overigens past hij de snelheid juist (soms) wel automatisch aan en dit is niet uit te schakelen. Hier is al meerdere keren over gesproken op dit forum.
 
Ook mijn ervaring (idem aan die van Wooter): er is geen herkenning van snelheidsborden in mijn Model 3 (met de standaard TACC, geen EAP of FSD). De speed limit info wordt bij mij alleen uit het kaartmateriaal gehaald en klopt dus bij b.v. werkzaamheden niet.
Overigens past hij de snelheid juist (soms) wel automatisch aan en dit is niet uit te schakelen. Hier is al meerdere keren over gesproken op dit forum.
Ja, ik krijg er geen goede aan maar het is wel merkwaardig dat als ze hier in Nederland aan de weg aan het werken zijn hij een 30 km-bord wel herkent.

Gelukkig reed ik op de chillmode in Duitsland, anders was ik er niet met 10 euro vanaf gekomen en had ik een Flensburgpunt gekregen. 10 euro, in Nederland betaal je alleen al 9 euro aan administratiekosten per bekeuring.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik de Model 3/Y kan je ook zelf snelheid minderen, AP inschakelen en snel op de huidige snelheid tikken. Soms makkelijker dan te scrollen. Overigens vertraagt de Tesla pas als hij voorbij het verkeersbord is. Als de flitspaal aan het begin van de werken staat, had je zelfs bij herkenning van borden op de snelweg een boete gekregen
Nee, de flitser stond, beter, staat, na zo'n 400 meter.
Tikken op mijn huidige snelheid? Geloof niet dat dat kan maar zal het dadelijk eens proberen.
 
another option is to change your autopilot settings to start with current speed when enabled instead of speed limit, to me it's waaaaaay better this way.
Before I was starting autopilot and then scrolling down super fast to reach my desired (slower) limit, now I enable it and scroll up if I want to go faster, or long press the stalk and it goes to the speed limit.
way better imho
 
another option is to change your autopilot settings to start with current speed when enabled instead of speed limit, to me it's waaaaaay better this way.
Before I was starting autopilot and then scrolling down super fast to reach my desired (slower) limit, now I enable it and scroll up if I want to go faster, or long press the stalk and it goes to the speed limit.
way better imho
Yes, this works even better. Thnx!
 
Vandaag wou mijn vrouw met de MY vertrekken maar het scherm bleef zwart.
We hebben SW versie 2021.36.5.8 sinds enkele dagen, al enkele ritten gereden met die versie, zonder problemen. Voordien ook nooit zo'n probleem gezien, nu ~4500km op de teller.

De 2 scrollwheels ingedrukt houden hielp niet (of kan het dat na het loslaten het nog enkele minuten duurt voor het Tesla logo verschijnt?)

Ze kon ze hem wel in D zetten en vooruit rijden. Maar zonder mogelijkheid om de ruitenwisser aan te zetten, leek ons dat geen goed idee.

Toen ik de app op mijn smartphone opstartte, bleef die eerst een tijdje "zoekend" naar de auto en dus gegevens van 10u geleden tonen (wat wel vaker gebeurt, toch als de auto "slaapt").
Na een 20-tal seconden of zo (heb het niet getimed) toonde app plots wel de huidige status en op dat moment kwam het Tesla logo op het scherm in de auto. Ik dacht dan ook op dat moment dat ik door de app te openen, de auto wakker had gemaakt, maar achteraf gezien kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat de auto vanzelf wakker werd en ik daardoor in de app plots de actuele status kreeg.

Even later leek alles in orde, maar enkel voor een paar seconden want dan werd het scherm opnieuw zwart ! Dat was helemaal even schrikken.
Weer wat later verscheen het Tesla logo opnieuw en daarna leek alles terug te werken.
Toen mijn vrouw uitstapte en de deur (van de bestuurder) dicht deed, werd het scherm weer zwart (hoewel ik en mijn smartphone nog in de wagen zaten, ik veronderstel dat dit dus ook niet normaal was?) maar toen ik mijn deur vervolgens open deed sprong het scherm onmiddellijk terug aan (alsof ie in screensaver mode stond dus, niet alsof hij opnieuw opstartte).
Omdat mijn vrouw het niet vertrouwde, heeft ze de andere auto genomen, de Tesla is hier blijven staan maar ik heb hem nog niet kunnen uitproberen - ik ga dadelijk even kijken want voor hetzelfde geld is hij nog altijd om de paar minuten aan het rebooten.

Ik vond hierover (nog) niet veel terug, enkel onderstaand berichten in deze thread:

Vandaag voor het eerst 'een issue' met de M3. Er is inmiddels zo'n 1700 kilometer mee gereden.
Ik wilde vandaag boodschappen doen, maar de auto wilde niet wakker worden?
Zat op een gegeven moment wel in de auto maar met een zwart scherm. Iemand dit eerder gehad?

Toen ik de Tesla Support wilde bellen, kreeg ik maar niemand aan de lijn. Het bandje wat je te horen krijgt, had het op een gegeven moment over het resetten door middel van de scroll-knoppen. Je moest ze inhouden en dan zou je scherm uit gaan en daarna weer aan. Aangezien het al zwart was, heb ik geen idee of dit heeft geholpen. Maar hij ging uiteindelijk wel weer aan. Het kan ook zijn geweest dat hij eindelijk wakker is geworden na vele minuten.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Verbinding met de telefoon? Wifi/LTE?

Na het boodschappen doen heb ik gedurende de dag nog 3x Tesla support geprobeerd te bellen. Maar telkens na 10 minuten nog niemand aan de lijn... Vanmiddag nogmaals geprobeerd de auto te open met telefoon als sleutel, en toen ik deurklink bestuurderskant open deed weer zwart scherm. En toen ik daarna bijrijderskant deed, wel gewoon beeld...
:eek:

Wie het weet, mag het zeggen. Zal daarnaast Tesla volgende week weer proberen te bereiken...

Een paar minuten een zwart scherm is wel vervelend maar Tesla niet vreemd. Heb je geprobeerd of je kon rijden? Dat is namelijk soms wel gewoon mogelijk. Richtingaanwijzers hoor je dan niet maar werken wel. Dan is feitelijk alleen je scherm zwart maar de rest werkt.

Is dit dan werkelijk een gekend probleem en wordt het als "normaal" beschouwd? Ook als het - zoals in mijn geval - 2 keer vlak na elkaar gebeurt?
Of is dit een reden om Tesla service in te schakelen ?

@Kanaga heb jij dit nadien nog voor gehad of was dit eenmalig? En heb je toen Tesla hierover nog gecontacteerd en zo ja, hoe is dat verder verlopen?
 
Vandaag wou mijn vrouw met de MY vertrekken maar het scherm bleef zwart.
We hebben SW versie 2021.36.5.8 sinds enkele dagen, al enkele ritten gereden met die versie, zonder problemen. Voordien ook nooit zo'n probleem gezien, nu ~4500km op de teller.
Hé dit had ik toevallig gisterenavond ook. Ik schrok er nogal van omdat ik al aan het rijden was. Mijn richtingaanwijzer deed niets en ik ben maar gewoon met het verkeer mee blijven rijden (geen idee hoe hard ik reed natuurlijk). Uiteindelijk binnen een paar minuten na mijn eigen ingezette herstart door de scroll wieltjes in te drukken werkte alles weer naar behoren.

It's not a bug, it's a feature!
 
Als het is zoals bij de MS, doet hij het wel, maar je hoort hem niet. Geluid komt via de speakers en die zijn dood op dat moment.
Is bij alle tesla's zo. Je hoort 'm niet maar ziet 'm wel..
BTW Adaptive cruise-control /AP werkt ook nog steeds, dus je hoeft niet te hard te rijden met een zwart scherm.