Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
@ramonneke

Ik rij met mijn ellebogen op de steunen, zowel links als rechts. Gebeurt mij zelden dat ik de AP afbreek. Wellicht iets wat toch deels auto afhankelijk is (gevoeligheid) maar wellicht ook iets qua stoelinstelling oid?

Nags heb ik op deze manier ook zelden last van. Wel verwacht ik dat voor FSD een interieur camera nodig is (wettelijk). Ik hoop dat dat met een simpele camera vervanging op te lossen is.
 
Ik heb sinds kort mijn stoel iets hoger gezet waardoor ik lekkerder zit, maar daardoor heb ik net niet genoeg steun voor mijn ellenboog. Daardoor heb ik op slechte wegen zoals je in België vaak ziet :) wel iets vaker waardoor ik hem uit AP trek door een kuiltje in de weg.
 
Ik zie tegenwoordig met m'n nieuwe Model 3 dat bij het laden altijd 15A wordt verkozen.
Ik kan manueel, zonder probleem, naar 16A overschakelen in de App en dan blijft hij dit ook aanhouden.

Zit hier een reden achter? Bij 16A ligt de snelheid toch weer net iets hoger.
 
Ik zie tegenwoordig met m'n nieuwe Model 3 dat bij het laden altijd 15A wordt verkozen.
Ik kan manueel, zonder probleem, naar 16A overschakelen in de App en dan blijft hij dit ook aanhouden.

Zit hier een reden achter? Bij 16A ligt de snelheid toch weer net iets hoger.
Ik had dit ook nadat ik eens manueel in de app het op 15A had gezet, lijkt een bug in de app. De oplossing kreeg ik via dit forum. Ik geloof dat je het eens in de auto moet aanpassen en dat het vanaf dan ok is. Wel doen op de plaats waar je er last van hebt, want ampère-aanpassingen worden locatie-afhankelijk bewaard.
 
  • Helpful
Reactions: JanG007
Ik had dit ook nadat ik eens manueel in de app het op 15A had gezet, lijkt een bug in de app. De oplossing kreeg ik via dit forum. Ik geloof dat je het eens in de auto moet aanpassen en dat het vanaf dan ok is. Wel doen op de plaats waar je er last van hebt, want ampère-aanpassingen worden locatie-afhankelijk bewaard.
Inderdaad. Aanpassen in de auto en dan onthoudt 'ie het weer voor altijd op die locatie.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Vandaag nog een testrit gedaan (2de) met Y LR.
Ik heb ook interesse in de Performance en daar zeiden ze mogelijk in maart al eerst auto's beschikbaar.
Er zijn ook wat updates, zoals geisoleerd glas in de koffer en mogelijk een hoedeplank :) Dat gaat het ook wat stiller maken.
 
Ik rij met mijn ellebogen op de steunen, zowel links als rechts. Gebeurt mij zelden dat ik de AP afbreek. Wellicht iets wat toch deels auto afhankelijk is (gevoeligheid) maar wellicht ook iets qua stoelinstelling oid?

Ik rij op de snelweg met m'n armen op m'n benen met m'n handen laag op het stuur.

Rechts en links kan ik niet comfortabel leunen. Ik heb m'n stoel geheel naar achteren, stoel geheel laag en gekanteld naar achteren. M'n stoel zit niet bijzonder naar achteren gekanteld. Stuur vrij laag zodat je makkelijk het stuur kunt beet houden als je met je armen op je benen leunt.

Zo zit ik:

 
Ik rij op de snelweg met m'n armen op m'n benen met m'n handen laag op het stuur.

Rechts en links kan ik niet comfortabel leunen. Ik heb m'n stoel geheel naar achteren, stoel geheel laag en gekanteld naar achteren. M'n stoel zit niet bijzonder naar achteren gekanteld. Stuur vrij laag zodat je makkelijk het stuur kunt beet houden als je met je armen op je benen leunt.

Zo zit ik:

Je bent wat langer dan de gemiddelde Nederlander denk ik. Wellicht dat dat ervoor zorgt dat de instel mogelijkheden van stuur en stoel net niet overeenkomen met de zithouding die je eigenlijk zou willen.

Zelf ben ik 182 en zit wat dichter op het stuur. Mijn linker elleboog op de armsteun van de deur en mijn hand op 9 uur, duim net boven het T-stuk. Op deze manier hangt/rust mijn hand op het stuur en geeft voldoende druk om (de meeste) nags op te vangen. Bij een lane change soms een vinger/pink aan de onderzijde van het T-stuk om zo een eventuele abort op te kunnen vangen.
 
Je bent wat langer dan de gemiddelde Nederlander denk ik. Wellicht dat dat ervoor zorgt dat de instel mogelijkheden van stuur en stoel net niet overeenkomen met de zithouding die je eigenlijk zou willen.

Zelf ben ik 182 en zit wat dichter op het stuur. Mijn linker elleboog op de armsteun van de deur en mijn hand op 9 uur, duim net boven het T-stuk. Op deze manier hangt/rust mijn hand op het stuur en geeft voldoende druk om (de meeste) nags op te vangen. Bij een lane change soms een vinger/pink aan de onderzijde van het T-stuk om zo een eventuele abort op te kunnen vangen.
Ik rij nu nog in een bmw 5 met comfortzetels. En die extra verlenging/steun onder de billen is wel iets wat ik mis bij de Y.
De zetels zijn te kort. ik ben 185cm.
 
Dat heb ik ook.

De stoelen zijn gemaakt voor de gemiddelde Amerikaan. De hoofdsteun is ook niet echt ideaal maar dat zit nog 'net' goed. Als ik dan naar de nieuws Plaid stoelen kijk dan heb ik m'n twijfels of ik daar wel lekker in zit.
Al denk ik wel dat de zitting te smal is voor de gemiddelde Amerikaan. Maar misschien niet voor de gemiddelde Amerikaanse Tesla rijder. :D
 
Al denk ik wel dat de zitting te smal is voor de gemiddelde Amerikaan. Maar misschien niet voor de gemiddelde Amerikaanse Tesla rijder. :D
Zijn die allemaal niet veel te dik? Je zou denken dat ze meer plaats nodig hebben. :)

is dit een issue met de 3 en Y?
 
@ramonneke ik denk dat je te ver van je stuur zit. Ik zit heel wat korter bij. Je moet namelijk erin slagen om met gestrekte armen je beide polsen boven op het stuur te kunnen leggen zonder dat je uit je zetel komt.

En ja, ook je stuur wat hoger zetten.

Nee, dat gaat niet want het stuur dichterbij en dan kom ik niet uit met m'n benen en de stoel omhoog dan zit ik met het dak :cool:

Stuur hoger zetten zorgt er enkel voor dat de bovenzijde nog verder van mij vandaag is.

M'n polsen op het stuur dat gaat met geen enkele auto. De luxe van 1.97m.... Heel de reden dat de Model 3 voor mij niet een optie is.
 
Ik ben maar 10cm korter maar mijn knieën zitten toch duidelijk hoger, en ik raak wel met m'n polsen aan het stuur.

Maar ook, in een Model X...

Wat ik vaag nog herinner van een S is dat ik er ook in pas.

Het is de combinatie, stoel kan niet omhoog vanwege het lagere dak, dus moet de stoel verder naar achteren, echter de stoelen ondersteunen de benen niet goed dus moet de stoel nog verder naar achteren.

Zet ik de stoel naar voren en omhoog dan zit ik niet lekker met m'n benen maar nog belangrijker moet ik m'n voet/tenen actief omhoog houden met als resultaat kramp.

Met de X heb je waarschijnlijk net iets meer hoofdruimte voorin, vooral ook doordat het glas anders loopt. Achterin kan ik b.v. niet zitten in de X door de deurconstructie.
 
Misschien focus je een beetje teveel op dat je benen volledig in de zetel moeten zitten. Dat moet niet zo, en vind ik zelfs nutteloos aan die verlenging van BMW zetels. Als je op de rem moet trappen, moet die kracht niet uit je tenen of schenen komen, maar uit je hele been, en wil je niet dat je knieholte ondersteund wordt door de zetel.

Dus ja, knieën horen wat omhoog en uit de zetel te zitten.

Mijn stoel staat altijd in de laagste stand, mijn lengte zit vooral in m'n lichaam en iets minder in m'n benen. En ja, ik hou actief mijn tenen omhoog. Zoals jij rijdt kan ik niet rijden, daar krijg ik onvoldoende controle op mijn stuur door. Met gestrekte armen kan je niet sturen.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Misschien focus je een beetje teveel op dat je benen volledig in de zetel moeten zitten. Dat moet niet zo, en vind ik zelfs nutteloos aan die verlenging van BMW zetels. Als je op de rem moet trappen, moet die kracht niet uit je tenen of schenen komen, maar uit je hele been, en wil je niet dat je knieholte ondersteund wordt door de zetel.

Precies, als m'n been gevouwen zit kan ik inderdaad niet kracht zetten met m'n been. Ik kan immers niet als een hamer m'n been naar beneden brengen :)

Remmen doe je met je been, gasgeven doe je met je voet (hiel op de vloer).

Verder behoren je boven benen zeker wel enigsinds ondersteund te worden. Het is niet dat je enkel op je kont zit. Dat is wel het geval als ik met de stoel naar voren ga. Ook kan ik dan niet met m'n hiel amper op de vloer kan blijven.


Mijn stoel staat altijd in de laagste stand, mijn lengte zit vooral in m'n lichaam en iets minder in m'n benen. En ja, ik hou actief mijn tenen omhoog. Zoals jij rijdt kan ik niet rijden, daar krijg ik onvoldoende controle op mijn stuur door. Met gestrekte armen kan je niet sturen.

Mijn lengte zit misschien wel meer in m'n benen wellicht en daarom moet de stoel ook naar achteren :cool:

Kijk even naar 1:16 in m'n video en je ziet waar mijn knie zit als ik de stoel dus naar voren zet.

Fijn dat jij niet zo kunt rijden maar ik moet wel zo rijden want - nogmaals - de stoel naar voren komt niet uit met m'n (lange) benen. Als ik dat wel doe dan heb ik binnen no-time kramp omdat ik m'n been niet kwijt kan en m'n voet ik een onnatuurlijke hoek zit.

Mijn zit houding is alles behalve perfect en een volledig compromis van de auto, het stuur en de stoel. Mijn perfecte zithouding zou zijn de stuurkolom 10cm langer en de stoel die iets verder zou kunnen kantelen maar beide kan niet.

Auto's worden nou eenmaal niet primair ontwikkeld voor mensen van 2m. Ik kan hier onmogelijk Tesla de schuld van geven want alle fabrikanten hebben het maar over het algemeen is het zitvlak bij vele merken wel langer dan bij Tesla. Dat JIJ dus die verlengen niet nuttig vind met je korte benen wil niet zeggen dat een verlenging niet nuttig is voor mensen met lange benen......
 
  • Like
Reactions: OttoR