Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoor t heel graag als ik wat gemist heb ergens. Je kunt ze handmatig aanzetten maar dan blijven ze ook aan als je de auto afsluit en wegloopt.
ja, en nog erger: alarmbellen gaan af... Maarrrr...eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang ze aanblijven. Ik bedoel ik heb ook de functie aanstaan waarbij de lichten even blijven branden als je wegloopt. Mss gaan dus wel na die tijd uit. En heb je dus alleen last van het geluid. Maar eens, simpelweg een standje 'always on' zou beter zijn.
 
ja, en nog erger: alarmbellen gaan af... Maarrrr...eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang ze aanblijven. Ik bedoel ik heb ook de functie aanstaan waarbij de lichten even blijven branden als je wegloopt. Mss gaan dus wel na die tijd uit. En heb je dus alleen last van het geluid. Maar eens, simpelweg een standje 'always on' zou beter zijn.
Gaat het alarm af of is het enkel een geluid om aan te geven dat jouw wagen op slot gaat ? Dat kan je immers ook uitschakelen bij de instellingen.
Ik zou beide uitschakelen in het menu, vervolgens de lichten op “altijd aan” zetten, en dan eens testen. Het lijkt mij immers heel onlogisch dat de lichten zouden aanblijven nadat je de wagen verlaten hebt en deze op slot is.
 
Gaat het alarm af of is het enkel een geluid om aan te geven dat jouw wagen op slot gaat ? Dat kan je immers ook uitschakelen bij de instellingen.
Ik zou beide uitschakelen in het menu, vervolgens de lichten op “altijd aan” zetten, en dan eens testen. Het lijkt mij immers heel onlogisch dat de lichten zouden aanblijven nadat je de wagen verlaten hebt en deze op slot is.
het alarm voor licht aan gaat af. zojuist getest: lichten op Altijd Aan zetten, alarm piept, deur dicht en buiten kijken. Na 2 minuten vond ik het genoeg.... Oh ja, tijdens het Altijd Aan zetten (bij stilstand, deur open) verschijnt de mededeling dat dit het energieverbruik bij stilstand verhoogt. Helaas dus.
 
  • Informative
Reactions: Paco
De Y heeft een 16V accu. Ik heb gelezen dat dit betekent dat je niet zo maar de ingebouwde “12V” sockets kunt gebruiken. Aangezien je apparatuur daar geschikt voor moet zijn.

Weet iemand hoe ik dit kan controleren? Wij hebben een Mestic MCC-35 koelbox en die had ik graag willen gebruiken in de Y. Maar in de handleiding staat alleen maar 12V/24V.

Of maakt dit niet uit als je geen omvormer gebruikt? Want in de handleiding van Tesla staat nergens bij dat zodra je de "12V" socket gebruikt de apparatuur ook geschikt moet zijn voor 16V, tenzij je een omvormer gebruikt.
 
Last edited by a moderator:
De Y heeft een 16V accu. Ik heb gelezen dat dit betekent dat je niet zo maar de ingebouwde “12V” sockets kunt gebruiken. Aangezien je apparatuur daar geschikt voor moet zijn.

Weet iemand hoe ik dit kan controleren? Wij hebben een Mestic MCC-35 koelbox en die had ik graag willen gebruiken in de Y. Maar in de handleiding staat alleen maar 12V/24V.

Of maakt dit niet uit als je geen omvormer gebruikt? Want in de handleiding van Tesla staat nergens bij dat zodra je de "12V" socket gebruikt de apparatuur ook geschikt moet zijn voor 16V, tenzij je een omvormer gebruikt.

Zou best vreemd zijn als ze 12V aansluitingen hebben en zo ook noemen die geen 12V afgeven.
Heb je 'n multimeter? Gewoon even spanning opmeten in de socket zelf.
 

15.5 - 15.8 Operating Voltage Range

Zou raar zijn als er geen 16/12 V DC/DC converter op de 12V (+/- 1.5V) aansluiting zit want anders zou veel randapparatuur snel sneuvelen. Het feit dat de auto zelf op 16V werkt staat daar los van.

EDIT: In de video lijkt om 3m06s lijkt het idd 16V te suggereren
+4V is wel echt een flinke stap. Je kunt dus niet zomaar een 12V USB adapter gebruiken wat wel heel spijtig is. Och, gelukkig zitten er een paar USB-C poorten al op.
 
Zou raar zijn als er geen 16/12 V DC/DC converter op de 12V (+/- 1.5V) aansluiting zit want anders zou veel randapparatuur snel sneuvelen.
Exact mijn zorgen. Wat ook bijzonder is, is dat er in sommige gevallen zelfs een verkeerde sticker op de 16V lithium ion accu is geplakt (ipv 16V staat er dan 12V terwijl het wel degelijk 16V is).

Ik kan mij niet voorstellen dat de 12V sockets in zowel het handschoenkastje als in de bagage op 16V werken. Maar de video geeft aan van wel..
 
Weet iemand hoe ik dit kan controleren? Wij hebben een Mestic MCC-35 koelbox en die had ik graag willen gebruiken in de Y. Maar in de handleiding staat alleen maar 12V/24V.

Is 16V met de li-ion. Ik heb het gemeten. Voor een koelbox zal het niet zo veel uitmaken. Is maar een motor die draait. Maar voor elektronica toestellen kan je best voorzichtig zijn.
In de investors day werd gezegd dat ze in de toekomst naar 45V laagspanning willen omdat ze dan veel dunnere bekabeling kunnen gebruiken (minder stroom nodig voor hetzelfde vermogen). Zo sparen ze gewicht en koper uit. Ik verwacht ook niet dat ze dan een omvormer naar 12V gaan monteren of ze zijn het gewicht- en kostvoordeel weer kwijt.
 
  • Informative
Reactions: DM231191
Is 16V met de li-ion. Ik heb het gemeten. Voor een koelbox zal het niet zo veel uitmaken. Is maar een motor die draait. Maar voor elektronica toestellen kan je best voorzichtig zijn.
In de investors day werd gezegd dat ze in de toekomst naar 45V laagspanning willen omdat ze dan veel dunnere bekabeling kunnen gebruiken (minder stroom nodig voor hetzelfde vermogen). Zo sparen ze gewicht en koper uit. Ik verwacht ook niet dat ze dan een omvormer naar 12V gaan monteren of ze zijn het gewicht- en kostvoordeel weer kwijt.
Er komt dus inderdaad 16V uit de "12V" aansluiting in het handschoenenkastje + trunk? Hmm...
 
Er komt dus inderdaad 16V uit de "12V" aansluiting in het handschoenenkastje + trunk? Hmm...
Kleine toelichting / nuance: bij een 12V voeding in een "ouderwetse auto met plofmotor" zal de spanning met draaiende motor geen 12V maar ook rond de 14,4 Volt kunnen zijn.

Dan wordt de stap naar 16V al een stuk kleiner. (maar mogelijk net iets te gortig voor bepaalde apparaten, met name voor de levensduur -> een verbruiker zal niet spontaan/direct het loodje leggen bij deze spanningsverhoging naar mijn verwachting)
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Kleine toelichting / nuance: bij een 12V voeding in een "ouderwetse auto met plofmotor" zal de spanning met draaiende motor geen 12V maar ook rond de 14,4 Volt kunnen zijn.

Dan wordt de stap naar 16V al een stuk kleiner. (maar mogelijk net iets te gortig voor bepaalde apparaten, met name voor de levensduur -> een verbruiker zal niet spontaan/direct het loodje leggen bij deze spanningsverhoging naar mijn verwachting)
Inderdaad en wellicht met nog hogere pieken bij het starten.