Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Mij is opgevallen dat de Granny charger met verschillende Amperages laadt via gewoon stopcontact? Past hij dat zelf aan of moet je het zelf in de app aanpassen?
Deze morgen zag ik laden aan 7A maar heb daar ook al 13A zien staan.
De laadsnelheid wordt aangepast ahv de stekker (Schuko = 13A / blauwe "camping stekker" =16A)
Maar als de auto tijdens het laden een relatief grote spanningsval ziet wordt de laadsnelheid ook geknepen. Niet zozeer om de auto te beschermen maar meer om oververhitting of andere problemen in stroomtoevoer te voorkomen.

Edit: en tijdens voorverwarmen met een reeds gevulde accu kan amperage lager zijn tijdens voorverwarmen interieur
 
  • Like
Reactions: ToemkeWTM
Nu met die dooi overdag en vrieskou s'nachts blijf mijn bestuurdersraam vaak omhoog. Dan gaat de deur wel open maar niet goed dicht. Ik had altijd het idee dat het de rubber strip die langs de onderkant van het raam zit de boosdoener is, maar is dat ook zo? Ik begin er nu aan te twijfelen.
 
Valt me deze winter pas op, ik rij ook pas 6 jaar een Tesla, maar laden bij een 11 KW lader gaat nog maar met 10 en als het meezit 12 Ampère in plaats van de 16. Dat komt door de kou??
Als tijdens het laden het interieur en/of de accu verwarmd wordt is dat idd normaal. (in de app zie je dat ook als melding).
Idd alleen met de kou van toepassing.
Je kunt het ook zien in het scherm aan de "16/16A (3P) icm lagere laadsnelheid dan anders" (vb: 20 km/uur ipv de ruim 60 km/uur welke bij 3x 16A hoort)

Per locatie kun je ook de laadsnelheid instellen (met +/- in de app of op het scherm -> kan per ongeluk gewijzigd zijn?)

Bij een 11 kW lader duurt voorverwarmen ca. 10-15 minuten. (interieur nog veel sneller -> binnen 2-5 minuten)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Enzo63
Valt me deze winter pas op, ik rij ook pas 6 jaar een Tesla, maar laden bij een 11 KW lader gaat nog maar met 10 en als het meezit 12 Ampère in plaats van de 16. Dat komt door de kou??
Merk ik niks van. Er zijn laders die eerst wat minder ampere geven, dan staat er 14/14 maar die schakelen altijd na een minuut naar 16/16. Nog niet gehad dat de laadsnelheid op AC lager is.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Merk ik niks van. Er zijn laders die eerst wat minder ampere geven, dan staat er 14/14 maar die schakelen altijd na een minuut naar 16/16. Nog niet gehad dat de laadsnelheid op AC lager is.
Ik heb een 3x25A lader en de auto kan max 3x24A hebben.
Het duurt ook daar even voor deze op 3x24A staat.
Daarnaast heb ik een load balancer dus als er in huis veel gevraagd wordt, dan wordt de auto lader afgeknepen en wordt het vermogen weer vrijgegeven als de verbruikers in huis weer uit gaan.
 
De rest gaat wellicht in batterijconditionering.
Sts nu weer te laden bij de sportschool. Allemaal vreemde meldingen. Heb een service-verzoek ingeschoten. Ben benieuwd. Bedank allemaal, in casu @Phil V, @MaartenD, @RobsEV en @SparkyM3LR4WD
PS vreemde meldingen op het scherm: hou uw laadkabel aangesloten...
 

Attachments

  • Screenshot_20240120_085122_Tesla.jpg
    Screenshot_20240120_085122_Tesla.jpg
    119.3 KB · Views: 32
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Wat ik wel raar vind: Ik ben gisteren om 19:55 begonnen te laden tot iets voor 21:00 denk ik. Maar Tesla berekend wel over alle kWh de hoge tot 20:00 prijs. 37 cent i.p.v. 33. Nu gaat dat niet om grote bedragen maar eigenlijk vind ik dat niet correct. Doen ze dat ook als je om 15:55 begint te laden?
 
  • Informative
Reactions: SparkyM3LR4WD
Sts nu weer te laden bij de sportschool. Allemaal vreemde meldingen. Heb een service-verzoek ingeschoten. Ben benieuwd. Bedank allemaal, in casu @Phil V, @MaartenD, @RobsEV en @SparkyM3LR4WD
PS vreemde meldingen op het scherm: hou uw laadkabel aangesloten...

Niets afwijkends te zien, een door en door koude accu waar wat warmte in moet om te kunnen laden.
(ter bescherming van accu zelf)

Komt bij mij ook wel eens voor als ik niet in de garage parkeer en de auto met koud weer (rond of onder vriespunt) wat langer buiten laat staan.
Melding laadkabel aangesloten heeft hier ook mee te maken -> dan kan de auto indien nodig bijladen/warmen zonder dat de accu leeg raakt.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and job-lek
Niets afwijkends te zien, een door en door koude accu waar wat warmte in moet om te kunnen laden.
(ter bescherming van accu zelf)

Komt bij mij ook wel eens voor als ik niet in de garage parkeer en de auto met koud weer (rond of onder vriespunt) wat langer buiten laat staan.
Melding laadkabel aangesloten heeft hier ook mee te maken -> dan kan de auto indien nodig bijladen/warmen zonder dat de accu leeg raakt.
Nee, de opmerking Batterij warmt op - Hou opl. kabel aangesloten nog nooit gehad. Ook nog nooit meegemaakt dat hij niet startte met laden. Het is geen -20...
 
Last edited:
Nee, de opmerking Batterij warmt op - Hou opl. kabel aangesloten nog nooit gehad. Ook nog nooit meegemaakt dat hij niet startte met laden. Het is geen -20...
Tesla heeft aardig wat bijgestuurd op koude accu’s, bij mijn eerste S uit 2014 was er veel minder beperking (mbt regenenratie en laden) deze winter lijkt het nog wat voorzichtiger geworden allemaal, zal wel goed zijn voor de accu.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Enzo63
Nu met die dooi overdag en vrieskou s'nachts blijf mijn bestuurdersraam vaak omhoog. Dan gaat de deur wel open maar niet goed dicht. Ik had altijd het idee dat het de rubber strip die langs de onderkant van het raam zit de boosdoener is, maar is dat ook zo? Ik begin er nu aan te twijfelen.
Je bedoelt niet dat hij bij parkeren bij vrieskou, de ramen net niet helemaal sluit? Dat is feature om vastvriezen te beperken. Als je gaat rijden sluit hij ze weer helemaal.
 
Nee, de opmerking Batterij warmt op - Hou opl. kabel aangesloten nog nooit gehad. Ook nog nooit meegemaakt dat hij niet startte met laden. Het is geen -20...
Die krijg je echt niet alleen bij -20. Ik had hem gisteren ook, wat was het de afgelopen nachten, -5? Is volkomen normaal. En hij is dan ook niet alleen de batterij aan het opwarmen, dat gaat gewoon tegelijk met het laden.
Mijn laden van gisteren, met 32% SOC begonnen, was gewoon met 16A, maar de eerste 10 minuten was de battery heater aan en ging de range ook minder hard omhoog. Daarna gewoon 11 kW laden.

Volkomen normaal.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and job-lek
Die krijg je echt niet alleen bij -20. Ik had hem gisteren ook, wat was het de afgelopen nachten, -5? Is volkomen normaal. En hij is dan ook niet alleen de batterij aan het opwarmen, dat gaat gewoon tegelijk met het laden.
Mijn laden van gisteren, met 32% SOC begonnen, was gewoon met 16A, maar de eerste 10 minuten was de battery heater aan en ging de range ook minder hard omhoog. Daarna gewoon 11 kW laden.

Volkomen normaal.
Prima, nooit eerder gezien en voor alles is een eerste keer, maar desalniettemin tik nog maar 10 of 12A aan. Dat blijft raar. Morgen is het warmer, ben benieuwd.