Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Rode Verloopstekker

Beste Tesla Motors Club leden. Ik ben nog steeds in afwachting van de rode verloopstekker om mijn krachtstroom stopcontact thuis te kunnen gebruiken om op te laden. Ik heb ook een 220V stopcontact maar het komt regelmatig voor dat de nacht te kort is om bij te laden wat ik overdag verbruikt heb. Is er iemand in de buurt van Den Bosch die een rode verloopstekker heeft en deze niet gebruikt. Zou ik deze in dit geval dan mogen lenen totdat Tesla de rode verloopstekker die ik nog tegoed heb opstuurt?
 
Beste Tesla Motors Club leden. Ik ben nog steeds in afwachting van de rode verloopstekker om mijn krachtstroom stopcontact thuis te kunnen gebruiken om op te laden. Ik heb ook een 220V stopcontact maar het komt regelmatig voor dat de nacht te kort is om bij te laden wat ik overdag verbruikt heb. Is er iemand in de buurt van Den Bosch die een rode verloopstekker heeft en deze niet gebruikt. Zou ik deze in dit geval dan mogen lenen totdat Tesla de rode verloopstekker die ik nog tegoed heb opstuurt?
Als je m echt hard nodig hebt zou ik even bellen met Tesla, misschien hebben ze inmiddels wat liggen...
 
Als ik het goed begrijp heb je een Mennekes en geen Keba. Weet niet zeker welk type dat is. De Mennekes die ik heb - Comfort 22 C2 - heef geen switches. Ik werk op dezelfde manier op basis van 3x25A. Ik heb (eenmalig) de auto op 16A ingesteld en dat werkt inmiddels al vier maanden prima. Oorspronkelijk dacht ik tzt nog wel naar 32A (en dus een zwaardere netaansluiting over te zullen aan) maar zie dat voorlopig niet gebeuren.

Dank je wel.
Heb dezelfde Mennekes met vaste kabel. Dan laat ik de aansluiting verlichten naar 3x 25A ipv 3x 35A en zet ik mijn Tesla op 3x 25A max. De aansluiting kan maximaal benut worden omdat er geen andere gebruikers op staan.
Voor die huidige 3x 1A verschil is 60 euro per maand extra vastrecht weggegooid geld.

- - - Updated - - -

Tesla had aangegeven in Januari met deze update te komen. Dat heb ik toen ook aan Cohere door gegeven.

Nu horen we dus een datum van 2 Februari.. Ik ben heel benieuwd. Begin maart ga ik een rit maken waar ik meerdere 3x32A (22kW) punten tegen kom, dan wil ik wel maximaal laden. Daar heb ik immers mijn Twin Charger voor :)

Hoewel dat prima werkt is dat verre van optimaal. Het pilot signaal van de auto moet/mag nooit hoger zijn dan de achterliggende infrastructuur aan kan.

Stél je voor je prikt een andere S (bezoek?) in en je vergeet het. Weg zijn je zekeringen en je kan de netbeheerder bellen.

Die C22 moet ook vast te programmeren zijn, wellicht via een kabeltje aan een laptop.
Dank je wel, doen we dat.
Overigens is een nieuwe 3x 25A automaat tegenwoordig ook betaalbaar. Scheelt weer een netwerkbeheerder.
En natuurlijk koppie erbij houden.
Maar inderdaad, eerst eens vragen of er iets te programmeren valt.
 
ik meen dat ik dit ergens reeds gelezen heb, dus vergeef me als ik een vraag stel die reeds gesteld is:
(ik vrees dat ik dit toch niet meer zal vinden in deze massa post's...)

ik heb thuis 2 laadpunten

16A, 220V, 3 fazen (rode stekker meegeleverd met model S)
en
EV laadbox 32A, 220V, 3 fazen

ik laad normaal op met de rode stekker, wat de stroom beperkt tot 13A (kan ik mee leven) wat een laadsnelheid van +/- 40km/h geeft.
Als ik echter overga naar de EV box blijft die hangen op 13A en kan ik de stroom ook niet manueel verhogen ??

Ik meen ooit ergens een keer gelezen te hebben dat de model S 'onthoudt' wat op een bepaald punt de maximale stroom was/is en dat dit het probleem is.
Ik meen mij ook te herinneren dat er in jan/2014 een firmware update zou komen die dit zou oplossen.

Klopt dit allemaal ?
 
ik meen dat ik dit ergens reeds gelezen heb, dus vergeef me als ik een vraag stel die reeds gesteld is:
(ik vrees dat ik dit toch niet meer zal vinden in deze massa post's...)

ik heb thuis 2 laadpunten

16A, 220V, 3 fazen (rode stekker meegeleverd met model S)
en
EV laadbox 32A, 220V, 3 fazen

ik laad normaal op met de rode stekker, wat de stroom beperkt tot 13A (kan ik mee leven) wat een laadsnelheid van +/- 40km/h geeft.
Als ik echter overga naar de EV box blijft die hangen op 13A en kan ik de stroom ook niet manueel verhogen ??

Ik meen ooit ergens een keer gelezen te hebben dat de model S 'onthoudt' wat op een bepaald punt de maximale stroom was/is en dat dit het probleem is.
Ik meen mij ook te herinneren dat er in jan/2014 een firmware update zou komen die dit zou oplossen.

Klopt dit allemaal ?


de S laadt maar met 13A in geval van een single lader, en 26A voor een duolader.

dit zou met een volgende software-update aangepast worden (naar 16A en 32A resp.), maar ik heb intussen mijn twijfels hierover.

Reden voor mijn twijfel : de DC tussenkring zou wel eens de beperkende factor kunnen zijn.
Voor de USA heeft een single charger 40A op 220V, monofaze - dat geeft een DC-stroom van 22A (op 400V)
Als ik dat terug reken naar de drie-faze lader, kom ik op .... 3*13A
(Voor de duo wordt dat uiteraard 80A en 3*26A)

Als de max. stroom van de DC-tussenkring inderdaad de beperkende factor is, dan is dit geen software-probleem, maar een hardware-probleem ! Niet op te lossen met een software-update.

Tel daar de miserie met de neuter bij, met de 'fluctuerende begrenzing', met de 220-135V netten, met de UMC in Noorwegen; met de problemen met hun RodeStekker....
en het is duidelijk dat Tesla een fundamenteel probleem heeft met de laad-technologie !

Het zou mij niet verbazen dat we straks een grote re-fit krijgen.
 
Last edited:
heb de 85 KW batterij en dus ook de dual charger, dus dat zal het niet zijn...

oke, dat had ik gemist, sorry.
(ik veronderstel dat je effectief een dual-lader hebt ? die is niet standaard bij de 85kwh-batterij, maar moet apart besteld besteld worden.)

Indien je een duolader hebt, zou je dus met 26A moeten kunnen laden.

De S bewaart inderdaad per locatie je ingestelde stroom, maar die kan je ook zo weer wijzigen.
Als je aan de EV-box hangt, zou ik eens starten met een lage laadstroom, 8A om iets te zeggen.
Zodra het laden ook effectief aan 8A gebeurt, de stroom langzaam opbouwen, zolang de S volgt.

Als hij dan stopt met 13A, is mogelijk de weerstand van de EVBox (via dipswitches veronderstel ik) niet juist ingesteld.

Heb je al geladen (aan een ander laadstation) aan 26/32A ?
 
oke, dat had ik gemist, sorry.
(ik veronderstel dat je effectief een dual-lader hebt ? die is niet standaard bij de 85kwh-batterij, maar moet apart besteld besteld worden.)

Indien je een duolader hebt, zou je dus met 26A moeten kunnen laden.

De S bewaart inderdaad per locatie je ingestelde stroom, maar die kan je ook zo weer wijzigen.
Als je aan de EV-box hangt, zou ik eens starten met een lage laadstroom, 8A om iets te zeggen.
Zodra het laden ook effectief aan 8A gebeurt, de stroom langzaam opbouwen, zolang de S volgt.

Als hij dan stopt met 13A, is mogelijk de weerstand van de EVBox (via dipswitches veronderstel ik) niet juist ingesteld.

Heb je al geladen (aan een ander laadstation) aan 26/32A ?

geen probleem..
Ik meen inderdaad reeds laadstromen gezien te hebben van meer dan 13A.
Zoals gezegd is het laadknopje 'begrensd' op 13A en kan ik alleen naar beneden.
Heb zelfs andere TESLA boys over de vloer gehad die WEL boven de 13A gingen, maar die dan ook alleen maar aan de EV box zijn gaan hangen.
 
geen probleem..
Ik meen inderdaad reeds laadstromen gezien te hebben van meer dan 13A.
Zoals gezegd is het laadknopje 'begrensd' op 13A en kan ik alleen naar beneden.
Heb zelfs andere TESLA boys over de vloer gehad die WEL boven de 13A gingen, maar die dan ook alleen maar aan de EV box zijn gaan hangen.

Als andere Tesla-boys bij uw EVBox al 26A gehaald hebben, dan moet uw EVBox wel degelijk goed ingesteld zijn.
toch nog eens vragen : ben je zeker dat je een duolader hebt ?
Indien je zeker bent : probeer eens bij een andere Tesla-boy met een 32A-laadstation langs te gaan.
Als je daar ook maar 13A haalt, dan heb je een probleem, is er èèn van de laders stuk.


Overigens, met een duo-lader aan een 16A laadpaal, kan je wel met 16A laden.
(in tegenstelling tot een mono-lader, die kan maar aan 13A laden)

- - - Updated - - -

ScreenShot118.jpg


informatief van Siemens; met aanduiding van alle nodige beveiligingen.

Charging modes for electric vehicles - Power Distribution - Siemens




en mijn dada :
ScreenShot119.jpg
type B !
 
ik heb me laten vertellen dat een verloopstuk van een 32A rode stekker naar een 16A stekker niet wettelijk en eigenlijk verboden in verband met de veiligheid.
Ik heb zo een ding laten maken maar heb het nog niet kunnen of durven uitproberen.

de vraag is nu kan ik met mijn umc en mijn single charger in de auto, me in een 32A stopcontact inpluggen?
regelt de auto dat ik maar 16A af neem, of knalt de Single charger er dan uit?
 
ik heb me laten vertellen dat een verloopstuk van een 32A rode stekker naar een 16A stekker niet wettelijk en eigenlijk verboden in verband met de veiligheid.
Ik heb zo een ding laten maken maar heb het nog niet kunnen of durven uitproberen.

de vraag is nu kan ik met mijn umc en mijn single charger in de auto, me in een 32A stopcontact inpluggen?
regelt de auto dat ik maar 16A af neem, of knalt de Single charger er dan uit?
Het MAG inderdaad niet, maar de auto zal door de UMC nooit meer dan 16A afnemen.

Het komt er op neer dat een CEE 32A is afgezekerd op 32A en dat strookt niet met de UMC die maximaal 16A mag doorvoeren.
 
Last edited:
My mistake :redface:

ik verwar 'dual charger' met 'supercharger' (komt samen met 85Kw batterij).
Ik heb dus GEEN 'dual charger'.

Neem niet weg dat de stroom zou moeten oplopen naar 32A op de EV box en niet 'begrensd' worden tot 16A ?!

Ahneen, als je geen Dual charger hebt zal de stroom altijd begrensd worden op 16A (of voorlopig 13A) als JIJ aan de EV box laadt. Als er iemand anders laadt met dual charger kan die 32A (of voorlopig 26A) opladen
 
Last edited:
Was in Tilburg vandaag - de in-house supercharger is stuk.
Ze hadden 'm wel bijgeladen maar aan de gewone lader met 85km/u max.
Niet handig als je er met lege batterij komt aanzetten en er na een kleine reparatie ook snel weer weg moet.
Ff naar Oosterhout zat er niet in; geen tijd voor.
Dan maar 100 rijden.
Was kielekiele en maar net op tijd.
 
Was in Tilburg vandaag - de in-house supercharger is stuk.
Ze hadden 'm wel bijgeladen maar aan de gewone lader met 85km/u max.
Niet handig als je er met lege batterij komt aanzetten en er na een kleine reparatie ook snel weer weg moet.
Ff naar Oosterhout zat er niet in; geen tijd voor.
Dan maar 100 rijden.
Was kielekiele en maar net op tijd.

Wat is het toch met die Superchargers ? Hebben ze budget apparatuur gebruikt ? In-House SS kapot, helft van Oosterhout kapot, Zevenaar heb ik geruchten gehoord dat er enkele kapot zijn...
 
Wat is het toch met die Superchargers ? Hebben ze budget apparatuur gebruikt ? In-House SS kapot, helft van Oosterhout kapot, Zevenaar heb ik geruchten gehoord dat er enkele kapot zijn...
Was Oosterhout niet tijdeljik tgv het verven van de lijnen? En in Zevenaar waren er twee stuk idd, 1a en 3a geloof ik, maar volgens mij zag ik vorige week alweer iemand op 3a staan.. Ik was er gisteravond maar het regende dus had geen zin om die twee plekken weer eens uit te proberen. Zal ik volgende week doen (tenzij er iemand eerder is, natuurlijk)
 
Was Oosterhout niet tijdeljik tgv het verven van de lijnen? En in Zevenaar waren er twee stuk idd, 1a en 3a geloof ik, maar volgens mij zag ik vorige week alweer iemand op 3a staan.. Ik was er gisteravond maar het regende dus had geen zin om die twee plekken weer eens uit te proberen. Zal ik volgende week doen (tenzij er iemand eerder is, natuurlijk)

ohh kijk.. dacht even dat er een aantal defect zijn...
maar, niks aan de hand dus :)