Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik laad zelf met de standaard meegeleverde UMC op krachtstroom, en dan netjes weggewerkt, zie mijn posts in dit topic eerder genaamd "Poor Man's HPWC" incl. foto's. Zal nog wel een foto plaatsen van de afgeronde installatie.

Ligt een beetje aan je situatie wat voor jou het handigste is.

Heb je een slimme meter? Dan heb je voor smart charging geen apart kastje nodig zoals de Maxem. Een lolo (The New Motion) bijvoorbeeld kan direct met een slimme meter communiceren.

Voordeel aan mijn laad-setup is dat ie vrijwel niks kost en ik altijd nog kan kiezen voor een laadpaal met smart charging mocht ik dat nodig vinden in de toekomst.

Bedankt voor de tip! Slim en mooi opgelost!
Heb je de krachtstroom zelf aangelegd of laten doen ?
 
Ik heb een prijs ontvangen van the new motion;

- Lolo3
- Installatie 3 fase
- Laadpas
- Herverdelen meterkast
- 1x 35A naar 3x 35A

EUR 2400,- ex BTW

Dan moet ik zelf Stedin nog ff laten verzwaren.

Wat zijn goede alternatieven?

Met 3x35A gaat je vastrecht toch omhoog? Waarom niet 3x25A? Heb ik thuis ook, en ik laad ook op 3f16A. En ben voor de rest grootverbruiker qua stroom met 11kW inductie, stoom oven, magnetron, quooker, gootsteenvermaler, was/droger, enz.

Ik heb zelf een marktplaats laadpaal gekocht, een "domme" dubbele EVBox. Elektricien laten aansluiten. Scheelde me ettelijke duizenden euro's schat ik in.

Ik vind het verder weliswaar veel geld, maar als aanpassen meterkast, je hardware, installatie 3-fase en alles erbij zit is het niet eens idioot duur.
 
Ik heb een prijs ontvangen van the new motion;

- Lolo3
- Installatie 3 fase
- Laadpas
- Herverdelen meterkast
- 1x 35A naar 3x 35A

EUR 2400,- ex BTW

Dan moet ik zelf Stedin nog ff laten verzwaren.

Wat zijn goede alternatieven?

als je zegt dat het voor een Tesla is, staan bij leveranciers de €€€ tekens steeds in de ogen te blinken...
Staat de lader afgesloten ? of is hij publiek toegankelijk ?
 
Goed punt! En een vermoeden dat ik al veel langer heb.

Vind het ook een hoop geld hoor, ik weet ook niet waarom ze naar 3x35A meteen gaan. Hij (elektricien) zei dat het maandbedrag niet omhoog ging, maar ik las anders op dit forum...

Wat is de max verzwaring zonder meerkosten? Van 1x35A naar 3x25A?

Dan zou ik natuurlijk ook een 2e handsje kunnen kopen en een elektraboer alles laten installen.

Dit betrof een buitenpaal tegen de garage aan met 5m vaste kabel, graven vanuit huis naar garage (6m) en dan een pasje steeds om te unlocken. En kan dan praten met een slimme meter.
 
Ik zou die paal voorlopig laten zitten en straks een Tesla HPWC (veel eleganter dan welke laadpaal dan ook) laten plaatsen. Tot die tijd met een simpele rode stekker werken. Eerdere opmerkingen zijn waar, er wordt veel verdiend aan deze "oplossingen".

De paal zelf kost 999 ex en vind ik op zich niet lelijk. De installatiekosten zijn 1400 bij elkaar... En met graafwerk, boren, elektra etc denk ik dat het 1 a 2 dagen werk is. Stel 16 uur * 50 = 800. Dus dat is wat gortig,,

Een rode stekker is niet slim toch? Ik kan dam in theorie knallende stoppen krijgen?

En elke gek kan in theorie laden bij mij thuis, en kan ik niets verrekenen met mijn holding.

Eigenlijk moet ik die paal kopen los en een elektraman het laten installeren. Tips in regio denhaag?
 
Ik zou die paal voorlopig laten zitten en straks een Tesla HPWC (veel eleganter dan welke laadpaal dan ook) laten plaatsen. Tot die tijd met een simpele rode stekker werken. Eerdere opmerkingen zijn waar, er wordt veel verdiend aan deze "oplossingen".
Vind dit ook. Laat mijn wagen nu op met de mobiele lader totdat de HPWC eindelijk leverbaar is.
Veel mooier dan alle andere oplossingen.
Aangezien ik zelf wel wat van elektriciteit ken zal het mij wel lukken om deze aan te sluiten.
Uiteindelijk is het voor mij dan goedkoper dan de laadpaal oplossingen.
 
Vind het ook een hoop geld hoor, ik weet ook niet waarom ze naar 3x35A meteen gaan. Hij (elektricien) zei dat het maandbedrag niet omhoog ging, maar ik las anders op dit forum...

Wat is de max verzwaring zonder meerkosten? Van 1x35A naar 3x25A?

Dan zou ik natuurlijk ook een 2e handsje kunnen kopen en een elektraboer alles laten installen.

Dit betrof een buitenpaal tegen de garage aan met 5m vaste kabel, graven vanuit huis naar garage (6m) en dan een pasje steeds om te unlocken. En kan dan praten met een slimme meter.
Als je van 1 naar 3 fasen gaat kan dat nogal wat betekenen in je verdeler, als dat niet goed wordt aangepakt krijg je een erg ongelijke verdeling. Als je dan nu of later aan smart charging wil doen kom je als nog op een lagere laadstroom.

Heb je echt de rfid (pas) lezer nodig? Daar hangen natuurlijk kosten aan.

Je lokale installateur kan prima een EV laadstation monteren en aansluiten.

- - - Updated - - -

Ik zou die paal voorlopig laten zitten en straks een Tesla HPWC (veel eleganter dan welke laadpaal dan ook) laten plaatsen. Tot die tijd met een simpele rode stekker werken. Eerdere opmerkingen zijn waar, er wordt veel verdiend aan deze "oplossingen".
Kon het niet zo snel vinden, laat de HPWC ook smart charging toe? Ik vind dat essentiëler als het uiterlijk. Ben nl. meer van de smarthomes als de smartcars...
 
Als je van 1 naar 3 fasen gaat kan dat nogal wat betekenen in je verdeler, als dat niet goed wordt aangepakt krijg je een erg ongelijke verdeling. Als je dan nu of later aan smart charging wil doen kom je als nog op een lagere laadstroom.

bij driefazes is een gelijke verdeling te verkiezen, daar heb je volkomen gelijk in.

maar de verdeling maken is toch niet moeilijk, en niet eens zoveel werk.
uiteindelijk blijven alle vertrekken gewoon zitten op hun plaats, ook de neuter (blauwe draad) blijft zitten aan de voedende zijde.
Enkel op +/- 2/3 van de voedingen verleg je de zwarte draad van F1 naar F2(1/3) en F3(1/3).

En indien deze met een rail verbonden zijn is het nog eenvoudiger...
 
bij driefazes is een gelijke verdeling te verkiezen, daar heb je volkomen gelijk in.

maar de verdeling maken is toch niet moeilijk, en niet eens zoveel werk.
uiteindelijk blijven alle vertrekken gewoon zitten op hun plaats, ook de neuter (blauwe draad) blijft zitten aan de voedende zijde.
Enkel op +/- 2/3 van de voedingen verleg je de zwarte draad van F1 naar F2(1/3) en F3(1/3).

En indien deze met een rail verbonden zijn is het nog eenvoudiger...

Uiteraard zijn er situaties waarbij de herverdeling makkelijk is te realiseren. Een veel voorkomende verdeling in NL is:
- 2 polige hoofdschakelaar
- 2 x een 1F+N aardlekschakelaar
- per aardlekschakelaar 3 of 4 1F+N Installatieautomaat of smeltveiligheid.

De aanpassing wordt dan:

- vervangen hoofdschakelaar voor een 3F+N versie
- extra 1F+N aardelkschakelaar plaatsen
- de 6 of 8 installatieautomaten verdelen over L1-L2-L3
- plaatsen van een 3F+N aardlekschakelaar + 3F+N installatie automaat of een 3F+N aardlekautomaat.

Dan is het nog maar de vraag of dat dit in de huidige verdeler past.

Voor mij geen probleem, maar voor de meeste toch een klus voor een installateur.
 
Uiteraard zijn er situaties waarbij de herverdeling makkelijk is te realiseren. Een veel voorkomende verdeling in NL is:
- 2 polige hoofdschakelaar
- 2 x een 1F+N aardlekschakelaar
- per aardlekschakelaar 3 of 4 1F+N Installatieautomaat of smeltveiligheid.

De aanpassing wordt dan:

- vervangen hoofdschakelaar voor een 3F+N versie
- extra 1F+N aardelkschakelaar plaatsen
- de 6 of 8 installatieautomaten verdelen over L1-L2-L3
- plaatsen van een 3F+N aardlekschakelaar + 3F+N installatie automaat of een 3F+N aardlekautomaat.

Dan is het nog maar de vraag of dat dit in de huidige verdeler past.

Voor mij geen probleem, maar voor de meeste toch een klus voor een installateur.

Het zegt me echt niets ;)

Maar als ik bij stedin de aanvraag/wijziging nu inschiet om van 1x35A naar 3x25A te gaan, moet ik ook een installateur tacklen lokaal die de boel aanpast. Ken wel een goeie.

Dan kan ik eerst proberen een lolo of elke laadpaal/punt te kiezen die ik wil, vind TNM met € 4 p/mnd schappelijk als zij verder de administratie doen qua kosten.

En deze maand komt stedin de slimme meter installeren, dan ben ik al aardig op weg.

Snap wel TNM met die prijzen; betaal 2500 en wij regelen alles...:)
 
Een rode stekker is niet slim toch? Ik kan dam in theorie knallende stoppen krijgen
Daar veranderd een laadpaal niets aan, een smartcharge oplossing zoals die van maxem bijvoorbeeld wel.

- - - Updated - - -

En elke gek kan in theorie laden bij mij thuis, en kan ik niets verrekenen met mijn holding
Ik heb de bijgeleverde UMC permanent in een kast gemonteerd aan een rode stekker. Deze kast is afsluitbaar zodat er geen kinderen of onverlaten bij kunnen. In de meterkast heb ik een aparte schakelaar en een extra stroomverbruikmeter voor deze aansluiting. Zo'n metertje kost nog geen 100,-. De afgenomen stroom via deze meter declareer ik 1x per jaar bij mijn holding. Kosten bij elkaar < 500,- en een laadpaal kan ik altijd nog monteren. Ook geen abonnemenstkosten waar ik echt een hekel aan heb. Je bent van harte welkom een langs te rijden. Nootdorp is vlak bij.
 
Hier is het administratief precies andersom [emoji3] . Mijn volledige energiekosten (particulier abo bij greenchoice) worden vanaf mijn zakelijke rekening geïncasseerd en 100% als zakelijke kosten geboekt (IB en BTW).
Aan het einde van het jaar maakt de boekhouder dan een correctie voor privé gebruik (obv meterstanden in meterkast en van de kWh meter die achter het laadpunt hangt).
Zo kan ik probleemloos de BTW ook aftrekken. Betreft eenmanszaak, vandaar. Andersom kan ik mijzelf vanuit privé namelijk geen btw factuur sturen. Misschien tip voor andere EMZ eigenaren.

Gebeurt ook veel zo bij agrarische bedrijven volgens hem.

Werkt eigenlijk niet anders dan bijv. met mijn telefoon abonnement.