Toch even mijn 2 centen.
Als je elegantie en eenvoud wil, dan kan m.i. niks op tegen de originele oplossing van Tesla: de
High Power Wall Connector, komt waarschijnlijk in de lente (dat is nu toch?
) op de Europese markt. Geen pasjes, geen losse knopjes, geen losse kabels, geen grote kastjes, helemaal Tesla qua gebruiksgemak en design.
Kost in de VS $750 dus in europa ongeveer hetzelfde bedrag in Euro's.
Wat de HPWC echter niet biedt:
- Smart charging: in de meeste gevallen echter helemaal niet nodig. Hier bijv. gewoon 3x16A laden op de 3x25A aansluiting en ik laad ook overdag, en dat met 2 huishoudens op 1 aansluiting (mantelzorgwoning).
- Beveiliging: hoe groot is de kans dat er een Tesla ongewenst op je oprit komt opladen en áls dat dan gebeurt, hoe erg vind je dat dan en wat voor schade heb je dan? Een paar knaken? Daarvoor ga ik niet elke dag jaren lang een extra handeling verrichten... De laad-workflow moet zo simpel en efficient mogelijk zijn.
- Backend: geen backend systeem met automatische afrekening, maar een simpele extra kWh meter aan de groep van je laadpunt voldoet ook voor de administratie. Geen abonnementen en andere afhankelijkheden (wat nu als TNM ermee stopt?). Geen maandelijkse facturen verwerken. Gewoon 1x per jaar meterstand opnemen en correctieboeking door de boekhouder.
Als je zegt 'keep it simple' is de HPWC de way to go.
Thuisladen met hetzelfde gemak als bij een supercharger (alleen iets minder snel
).