Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het overzetten van een particulieren stroomaansluiting naar een zakelijke aansluiting was met één telefoontje, zonder zelfs een KvK uittreksel op te sturen, bij Greenchoice te regelen. Met de zakelijke zonnepanelen op het prive dak factureer ik vanuit de zaak het prive deel van de elektra met BTW.
 
Hier vergelijkbare oplossing als Hendrik. Met een aparte meter, upgrade naar 3x25, rode stekker maar mét een Keba laadstation. Ik was zo'n 1.000 euro incl btw kwijt incl installatie. Laat je niet gek maken.

Update: ik vind deze Overzicht van beschikbare laadpalen/wand contact dozen voor thuis

Ok, ik heb nu zojuist bij stedin de wijziging aangevraagd om 1x35A naar 3x25A om te zetten.

Als ik jouw prijzen zie is de laadpaal bij jou iets goedkoper maar vind ik de lolo mooi ivm de simpele beveiliging met pas (kost maar € 4.-p/md) en verreken systeem. En volgens mij dus icm slimme meter ook "slim".

Ik bel maandag mijn elektra mannetje en dan eens zien.

Stedin geeft aan dat de wijziging eenmalig € 186 incl. Btw is. Als ik naar 3x35A ging kostte dat € 625.- per jaar extra (!).
 
Het overzetten van een particulieren stroomaansluiting naar een zakelijke aansluiting was met één telefoontje, zonder zelfs een KvK uittreksel op te sturen, bij Greenchoice te regelen. Met de zakelijke zonnepanelen op het prive dak factureer ik vanuit de zaak het prive deel van de elektra met BTW.

Eenmanszaak of BV?
En mocht t n BV zijn, staat die op je woonadres ingeschreven?
 
Ok, ik heb nu zojuist bij stedin de wijziging aangevraagd om 1x35A naar 3x25A om te zetten.

Als ik jouw prijzen zie is de laadpaal bij jou iets goedkoper maar vind ik de lolo mooi ivm de simpele beveiliging met pas (kost maar € 4.-p/md) en verreken systeem. En volgens mij dus icm slimme meter ook "slim".

Ik bel maandag mijn elektra mannetje en dan eens zien.

Stedin geeft aan dat de wijziging eenmalig € 186 incl. Btw is. Als ik naar 3x35A ging kostte dat € 625.- per jaar extra (!).

Je gaat nu een slimme meter krijgen. Ik zou als ik jou was proberen een DSMR v5 te krijgen als dat mogelijk is. Die rapporteert elke seconde het gebruik, dat is ideaal voor Smart Charging.
 
Ok, ik heb nu zojuist bij stedin de wijziging aangevraagd om 1x35A naar 3x25A om te zetten.

Als ik jouw prijzen zie is de laadpaal bij jou iets goedkoper maar vind ik de lolo mooi ivm de simpele beveiliging met pas (kost maar € 4.-p/md) en verreken systeem. En volgens mij dus icm slimme meter ook "slim".

Ik bel maandag mijn elektra mannetje en dan eens zien.

Stedin geeft aan dat de wijziging eenmalig € 186 incl. Btw is. Als ik naar 3x35A ging kostte dat € 625.- per jaar extra (!).

Ik heb je de gegevens van Willem van L... gestuurd. Hij kan je eea uit handen nemen zonder dat de dollartekens voorop staan...
En als je nu de smaak van zelf regelen te pakken hebt, dan kun je natuurlijk ook gewoon je eigen elektrieker alles laten aansluiten, en daarbij de laadpaal in overleg met Wido of een ander ter zake kundig forumlid aanschaffen....

Daarnaast: ... als je dan toch goed geld wil uitgeven, zorg dan dat het minstens 2500 Euro wordt... dan kun je in ieder geval nog MIA aanvragen:

De laadpaal kan apart worden gemeld onder code F 3720 als het investeringsbedrag groter is dan € 2.500. De laadpaal kan ook worden meegemeld met de e-auto als het investeringsbedrag lager is dan € 2.500 en het maximaal te melden bedrag nog niet is bereikt. Voor code G 3110 is het maximaal te melden bedrag € 50.000 per voertuig (inclusief laadpaal), voor code D 3111 is dit € 35.000 (inclusief laadpaal) per personenauto en voor code E 3112 is dit € 12.500 per personenauto. Ligt de aanschafprijs van de auto boven het maximumbedrag en is de laadpaal goedkoper dan € 2.500, dan is het niet mogelijk om de kosten van de laadpaal nog mee te nemen. Eventuele subsidie voor de auto (en laadpaal) moet u van het te melden investeringsbedrag aftrekken.
 
Ik heb je de gegevens van Willem van L... gestuurd. Hij kan je eea uit handen nemen zonder dat de dollartekens voorop staan...
En als je nu de smaak van zelf regelen te pakken hebt, dan kun je natuurlijk ook gewoon je eigen elektrieker alles laten aansluiten, en daarbij de laadpaal in overleg met Wido of een ander ter zake kundig forumlid aanschaffen....

Daarnaast: ... als je dan toch goed geld wil uitgeven, zorg dan dat het minstens 2500 Euro wordt... dan kun je in ieder geval nog MIA aanvragen:

De laadpaal kan apart worden gemeld onder code F 3720 als het investeringsbedrag groter is dan € 2.500. De laadpaal kan ook worden meegemeld met de e-auto als het investeringsbedrag lager is dan € 2.500 en het maximaal te melden bedrag nog niet is bereikt. Voor code G 3110 is het maximaal te melden bedrag € 50.000 per voertuig (inclusief laadpaal), voor code D 3111 is dit € 35.000 (inclusief laadpaal) per personenauto en voor code E 3112 is dit € 12.500 per personenauto. Ligt de aanschafprijs van de auto boven het maximumbedrag en is de laadpaal goedkoper dan € 2.500, dan is het niet mogelijk om de kosten van de laadpaal nog mee te nemen. Eventuele subsidie voor de auto (en laadpaal) moet u van het te melden investeringsbedrag aftrekken.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met Willem, tnx! Ik moet wat foto's van de meterkast maken en dan maakt hij een prijsje grofweg. Als ik zelf nog wat grondwerk doe, dan scheelt het vast weer (ik moet een meter of 8 naar m'n garage toe).

- - - Updated - - -

Je gaat nu een slimme meter krijgen. Ik zou als ik jou was proberen een DSMR v5 te krijgen als dat mogelijk is. Die rapporteert elke seconde het gebruik, dat is ideaal voor Smart Charging.

Ik bel daar Stedin nog even voor, dat had ik al eens geprobeerd maar de mensen zijn niet al te snugger daar.. Kende het hele concept van slimme meters ook nog niet, ziet er wel shandydandy uit :)
 
Denk toch dat ik uiteindelijk voor een Lolo3 via TNM kies.
Weliswaar circa eur600 duurder versus het vast inbouwen van een tweede Tesla UMC maar geeft wel direct smart charging (met juiste slimme meter). Daarnaast 'oogt' het ook net wat beter. Voor dat ik handtekening zet, nog paar korte vragen:
-kan ik bij Enexis aangeven welke slimme meter ik wil/moet hebben? Hoor/lees verschillende verhalen hierover;
Iemand (minder goede) ervaringen met Lolo3? Het moet allemaal zo simpel en eenvoudig mogelijk, zonder onndoige handelingen:
- Als ik 's avonds thuis kom, wil ik vaste kabel direct aansluiten. Middels pasje zal ik paal vervolgens vrijgeven (is volgens mij nog steeds niet aan te passen). Laden moet vervolgens direct of op ingesteld tijdstip starten. Gaat dit altijd goed? Of moet paal na aantal uren 'ongebruikt' weer opnieuw worden ontgrendeld?
- als ik vervolgens 's ochtends aan kom lopen, met sleutel in m'n zak, zal de Tesla unlocken. Kan ik dan ook vervolgens direct de kabel verwijderen? Of moet ik extra handelingen verrichten?
 
Iemand (minder goede) ervaringen met Lolo3? Het moet allemaal zo simpel en eenvoudig mogelijk, zonder onndoige handelingen:
- Als ik 's avonds thuis kom, wil ik vaste kabel direct aansluiten. Middels pasje zal ik paal vervolgens vrijgeven (is volgens mij nog steeds niet aan te passen). Laden moet vervolgens direct of op ingesteld tijdstip starten. Gaat dit altijd goed? Of moet paal na aantal uren 'ongebruikt' weer opnieuw worden ontgrendeld?
- als ik vervolgens 's ochtends aan kom lopen, met sleutel in m'n zak, zal de Tesla unlocken. Kan ik dan ook vervolgens direct de kabel verwijderen? Of moet ik extra handelingen verrichten?

De Lolo3 ken ik niet, maar laden op ingesteld tijdstip is de keren dat ik het heb gedaan probleemloos verlopen.
Zit nu op zelfde tarief voor dag- en nachtstroom, dus let er niet meer op.
Unlocken is ook standaard functionaliteit:
Naar de auto lopen en als de deurgrepen naar buiten zijn gekomen (of de achterklep open omdat je de kabel erin wilt gaan leggen) kun je twee keer op het dak van de keyfob drukken en de auto ontgrendelt de kabel. Meer iets voor draadje beginnersvragen, maar snap dat het bij je Lolo-vragen naar boven komt!:wink:
 
Ik heb zelf de lolo3 van TNM hier hangen, vanwege het simpele design en vanwege ingebouwde 3g voor het digitale verbruiksoverzicht via NewMotion.

Ontgrendelen kan, maar hoeft in principe niet.
Bij mij staat de paal altijd actief.

Vaste kabel ben ik tevreden mee. Het
scheelt veel gedoe, maar ik stel eventuele laadmoment in op de Tesla, wanneer ik de kabel erin steek.
Let ook niet echt op de de verschillende (dal)tarieven.


Denk toch dat ik uiteindelijk voor een Lolo3 via TNM kies.
Weliswaar circa eur600 duurder versus het vast inbouwen van een tweede Tesla UMC maar geeft wel direct smart charging (met juiste slimme meter). Daarnaast 'oogt' het ook net wat beter. Voor dat ik handtekening zet, nog paar korte vragen:
-kan ik bij Enexis aangeven welke slimme meter ik wil/moet hebben? Hoor/lees verschillende verhalen hierover;
Iemand (minder goede) ervaringen met Lolo3? Het moet allemaal zo simpel en eenvoudig mogelijk, zonder onndoige handelingen:
- Als ik 's avonds thuis kom, wil ik vaste kabel direct aansluiten. Middels pasje zal ik paal vervolgens vrijgeven (is volgens mij nog steeds niet aan te passen). Laden moet vervolgens direct of op ingesteld tijdstip starten. Gaat dit altijd goed? Of moet paal na aantal uren 'ongebruikt' weer opnieuw worden ontgrendeld?
- als ik vervolgens 's ochtends aan kom lopen, met sleutel in m'n zak, zal de Tesla unlocken. Kan ik dan ook vervolgens direct de kabel verwijderen? Of moet ik extra handelingen verrichten?
 
Toch even mijn 2 centen.

Als je elegantie en eenvoud wil, dan kan m.i. niks op tegen de originele oplossing van Tesla: de High Power Wall Connector, komt waarschijnlijk in de lente (dat is nu toch? ;)) op de Europese markt. Geen pasjes, geen losse knopjes, geen losse kabels, geen grote kastjes, helemaal Tesla qua gebruiksgemak en design.

Kost in de VS $750 dus in europa ongeveer hetzelfde bedrag in Euro's.

Wat de HPWC echter niet biedt:
- Smart charging: in de meeste gevallen echter helemaal niet nodig. Hier bijv. gewoon 3x16A laden op de 3x25A aansluiting en ik laad ook overdag, en dat met 2 huishoudens op 1 aansluiting (mantelzorgwoning).
- Beveiliging: hoe groot is de kans dat er een Tesla ongewenst op je oprit komt opladen en áls dat dan gebeurt, hoe erg vind je dat dan en wat voor schade heb je dan? Een paar knaken? Daarvoor ga ik niet elke dag jaren lang een extra handeling verrichten... De laad-workflow moet zo simpel en efficient mogelijk zijn.
- Backend: geen backend systeem met automatische afrekening, maar een simpele extra kWh meter aan de groep van je laadpunt voldoet ook voor de administratie. Geen abonnementen en andere afhankelijkheden (wat nu als TNM ermee stopt?). Geen maandelijkse facturen verwerken. Gewoon 1x per jaar meterstand opnemen en correctieboeking door de boekhouder.

Als je zegt 'keep it simple' is de HPWC de way to go.
Thuisladen met hetzelfde gemak als bij een supercharger (alleen iets minder snel ;)).
 
Toch even mijn 2 centen.

Als je elegantie en eenvoud wil, dan kan m.i. niks op tegen de originele oplossing van Tesla: de High Power Wall Connector, komt waarschijnlijk in de lente (dat is nu toch? ;)) op de Europese markt. Geen pasjes, geen losse knopjes, geen losse kabels, geen grote kastjes, helemaal Tesla qua gebruiksgemak en design.

Ben het hier helemaal mee eens. Ik wil deze ook bestellen. Dan kan de mobiele lader terug mee.
Alleen weet ik niet of dit toestel buiten mag hangen. Mijn S staat binnen, dus hier geen probleem, maar toch iets om rekening mee te houden.
Als je er een kast rond moet zetten om hem buiten te hangen, dan is de elegantie al snel weg.
 
Toch even mijn 2 centen.

Als je elegantie en eenvoud wil, dan kan m.i. niks op tegen de originele oplossing van Tesla: de High Power Wall Connector, komt waarschijnlijk in de lente (dat is nu toch? ;)) op de Europese markt. Geen pasjes, geen losse knopjes, geen losse kabels, geen grote kastjes, helemaal Tesla qua gebruiksgemak en design.

Kost in de VS $750 dus in europa ongeveer hetzelfde bedrag in Euro's.
Een 22kW Keba bied precies het zelfde. De HPWC gaat niets speciaals zijn, gewoon een 3-fase 22kW AC laadpunt.

Een Keba heb je ook al voor onder de EUR 1.000,00 meen ik en doet precies het zelfde zonder pasjes en alle andere spullen er omheen.
 
Klopt, maar toch zijn er iig 2 verschillen:
- Design. Dit is persoonlijk maar een HPWC is een stuk mooier dan de Keba. Toegegeven, een Keba is weer mooier dan mijn eigen gefabriceerde tijdelijke oplossing [emoji14]
- Charge port opener in de HPWC stekker. Dit is misschien ook wel te knutselen in de Keba uiteraard of met de sleutel omheen te werken. Het is mss iets kleins maar voor mij maakt dit de laad-workflow zo veel intuïtiever en eleganter. Hou ik van.
 
Zou mij niks verbazen als die hpwc gewoon een gerebrandde keba/mennekes/hager/noem maar op gaat worden, ander plastic kapje er op en oh wat is ie mooi! [emoji2]
Laat ik het eens omdraaien, waarom zou ik dan nog een Keba/Mennekes/Hager willen hebben als de Tesla oplossing mooier is en minder kost? :)

Evt. compatibiliteit met andere EV's (als je ook een non-Tesla hebt, volgens mij kunnen deze niet laden aan de HPWC?).
 
Laat ik het eens omdraaien, waarom zou ik dan nog een Keba/Mennekes/Hager willen hebben als de Tesla oplossing mooier is en minder kost? :)

Evt. compatibiliteit met andere EV's (als je ook een non-Tesla hebt, volgens mij kunnen deze niet laden aan de HPWC?).
Met die vaste kabel sluit je al onmiddelijk wat andere EV's uit. Die met een Type 1 chargeport bijvoorbeeld.