Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Met het risico om in herhaling te vallen ... maar ik heb getracht dit draadje met de zoekfunctie uit te vlooien wat betreft ... de goede aardlekschakelaar voor de (nieuwe) Tesla Wall Charger (TWC).

Bij driefasige aansluiting (3X400V+N) van de TWC is plaatsen van een RCD (=aardlekschakelaar) type B voorgeschreven (in kader van gelijkstroomfout die niet door RCD type A onderschept wordt). Nu is een RCD type B in België in huishoudelijke installaties verboden (zeer waarschijnlijk) omdat dit de "stroomopwaartse", verplichte RCD type A-300mA in zijn functie kan verstoren. (Cfr ook besproken op pag 161 van dit topic).

Dus in se zo lang AREI (= Belgische regelgeving) niet aangepast : monofasig aansluiten :( met RCD type A en wachten op AREI aanpassing (naar mijn weten nog niet gebeurd).

Ik heb de vraag dan voorgelegd aan een Tesla charging specialist en die bevestigt de nood aan een RCD die detectie systeem heeft voor 6mA gladde DC stromen, dus een type B of ... een type A-EV.

Deze laatste zou ontwikkeld zijn speciaal voor EV-laadpunten (hence A-EV) en zou de werking van de "stroomopwaartse" RCD type A die verplicht is in België niet verstoren.

Heeft er iemand van jullie ervaring met die RCD type A-EV ? En is deze toegelaten in België volgens AREI ?

Nogmaals sorry als ik dit gemist zou hebben in de 259 pagina's van dit topic .. I did search .

Wim
 
.

Heeft er iemand van jullie ervaring met die RCD type A-EV ? En is deze toegelaten in België volgens AREI ?

Nogmaals sorry als ik dit gemist zou hebben in de 259 pagina's van dit topic .. I did search .

Wim
Je zou eens op het Renault Zoe forum kunnen kijken daar is heel veel geschreven over type A, A-EV en B aardlekschakelaars. Mogelijk dat de Zoe met zijn motor die tevens als oplader gebruikt wordt gevoeliger is voor de gelijkstroomfout. Overigens hebben de laadpaalinstallateurs van Maxem gewoon type A in mijn meterkast gestopt. Dus ik heb in ons vakantiehuis maar hetzelfde gedaan.

Ipe
 
Ik heb nog wat verder gezocht en in het vakblad "elektricien" van oktober 2016 gevonden dat een aanpassing van de AREI-normen hieromtrent op moment van publicatie van het tijdschrift besproken werd.
In het artikel werd gesteld dat bij driefasige oplaadpunten een RCD type B noodzakelijk is, maar nu nog niet toegelaten volgens AREI. In overleg met de keurder zou een uitzondering kunnen worden afgesproken waarbij de RCD type B kan gebruikt worden maar dan moet men parallel blijven aan de RCD type A om de functie hiervan niet te compromitteren.

Link naar de tijdschriften : Magazines | Elektricien Electricien - Vakinformatie voor de elektro-installateur

Ik heb aan een keuringsinstantie en aan een installateur meer uitleg gevraagd. Wordt vervolgd ...
 
beste Wim, ik zit met dezelfde vraag en heb ook al wat opzoekwerk achter de rug.
mijn elektricien heeft me hetzelfde gezegd als wat jij hier neerschrijft. Hij beveelt een aangepaste RCD type B van GE aan die voor huishoudelijke installaties wel toegelaten zou zijn door keurders. Hij refereert daarvoor naar de General Electric met Ref. Nr. 565341 | Art. Nr. FPB440/030. Wel een prijzig beestje (€580 excl)

Tesla gaf me hetzelfde advies en ik nam contact met de verdeler van Doepke in België (De Maegd in Leuven). ziehier het antwoord dat hij gaf nadat hij bij de fabrikant heeft nagevraagd over het toelaatbaar gebruik in België:

"De verliesstroomschakelaars EV HD zijn niet speciaal in België toegelaten.
Eigenlijk is er hier sprake van een verliesstroomschakelaar type A met een supplementaire herkenning
Van DC verliesstroom tot 6 MA.
Vermoedelijk zal Tesla deze bedoelen voor zijn laadzuilen.
Doepke heeft reeds sedert jaren geen speciale toelating meer in België
Omdat de Doepke verliesstroomschakelaars aan de IEC 61008 voorschriften voldoen.
Certificaten VDE beschikbaar.
De herkenning van de 6 MA DC is dus eigen aan de EV uitvoering.
HD uitvoering heeft betrekking op het feit dat deze uitvoering ook kan aangewend worden in agressieve omgevingen.
Bij laadpalen is het ook zo dat de gebruikte apparaten een omgevingstemperatuur van 50 ° C moeten kunnen doorstaan .
De standaard verliesstroomschakelaars van Doepke kunnen volgens voorschrift 40 ° C doorstaan.
Door het gebruik van een speciale uitschakelrelais ontstaat de versie HD."


Verder adviseerde hij me ook een overspanningsbeveiliging wat Tesla ook confirmeerde.
 
Ik heb, met een Keba P30 (net geinstalleerd) enkel een type A aardlek geplaatst. De Keba P30 heeft ingebouwd een lekdetectie voor DC stromen, dus is een type B niet meer nodig. De laadpaal kost iets van 1000 euro, dus dan valt dat nog erg mee (type B aardlek is inderdaad erg duur). Daarnaast heeft de Keba ook een kwh meter ingebouwd (zeer prettig).

Ik heb de aansluiting nu als volgt:
- Ingaande aansluiting aangesloten op een 300 mA verzegelbare aardlek
- Van de 300 mA aardlek naar een 30 mA aardlek voor de laadpaal (ik vind 300 te hoog)
- Aardlek naar een 4P automaat 32A
- Automaat naar laadpaal
 
  • Like
Reactions: Refie
Ik heb, met een Keba P30 (net geinstalleerd) enkel een type A aardlek geplaatst. De Keba P30 heeft ingebouwd een lekdetectie voor DC stromen, dus is een type B niet meer nodig. De laadpaal kost iets van 1000 euro, dus dan valt dat nog erg mee (type B aardlek is inderdaad erg duur). Daarnaast heeft de Keba ook een kwh meter ingebouwd (zeer prettig).

Ik heb de aansluiting nu als volgt:
- Ingaande aansluiting aangesloten op een 300 mA verzegelbare aardlek
- Van de 300 mA aardlek naar een 30 mA aardlek voor de laadpaal (ik vind 300 te hoog)
- Aardlek naar een 4P automaat 32A
- Automaat naar laadpaal
Iemand in België die ook een Keba P20/P30 op een type A lekstroom heeft staan en door de keuring is geraakt?
 
Iemand in België die ook een Keba P20/P30 op een type A lekstroom heeft staan en door de keuring is geraakt?

Het belang van de keuring is 1 ding. Maar het is simpel, er bestaat kans dat er een DC leakage ontstaat. In dat geval zijn al je type A aardlekschakelaars nutteloze vulling van je verdeler. Dus geen enkele lekstroom beveiliging meer.

Alleen de P30-series van Keba hebben de DC leakage protection. Met een P20 series zal je een type B aardlekschakelaar moeten toepassen. Bij een P30-series volstaat dus een gewone type A.
(aardlekschakelaar=differentieelschakelaar/ NL-BE)
 
  • Like
Reactions: Xa4Tesl@
Ondertussen antwoord gekregen van industrieel elektricien (die de installatie van de TWC mee gaat voorzien) betreffende type B lekstroom beveiliging in België : (Blijkbaar uit een nota waarover zij beschikken)


Er bestaat geen veiligheidsreden om een differentieel van type B te verbieden in huishoudelijke installaties:

  • In eerste instantie werd het artikel 85.02 geschreven om de differentieel van het type AC te verbieden, op het moment van het schrijven bestond type B nog niet.
  • Bovendien volgens de normen (IEC 62423), heeft een differentieel van het type B ten minste dezelfde kenmerken als die van een differentieel van het type A.
  • Volgens deze interpretatie, mag dus het volgende toegepast worden
  • ‘’De automatische differentieelstroomrichtlijnen die worden geplaatst in elektrische installaties van huishoudelijke lokalen moeten ten minste van het type A zijn; deze geplaatst aan het begin van de installatie moet een nominale stroomsterkte hebben van ten minste 40A’’.
Opgelet algemeen:

  • De geplaatste differentieelstroominrichting moet uiteraard ook aan de andere eisen van het AREI antwoorden (bv. I.v.m. markeringen)
  • Volgens informatie van de fabrikanten hebben de differentieelstroominrichtingen van het type B(meestal) geen markeringen ‘’3000 A, 22.5kA²s’’ zoals vereist is in residentiële installaties. Indien dit niet het geval is, volstaat om een differentieel met nominale stroomsterkte > 40A te plaatsen, gezien de markering hiervoor niet geëist is.
Elektrische keuring?
  • Neem contact op met u keuring organisme
  • Op basis van de voorgaande argumentatie en met in achtneming van de bijkomende criteria zullen de meeste keuring organismen dit nu al aanvaarden.

De FOD Economie (bevoegd voor AREI)

  • Belofte om een <<Nota aan de erkende organismen>> op te maken met de criteria voor de aanvaarding van de type B-differentieel in huishoudelijke installaties.

Indien geïnteresseerden, zal ik de uiteindelijke installatie die het wordt hier posten ter info.
 
Gelukkig lijkt het voor de Tesla mee te vallen, gezien onderstaande zin in dat artikel. 11 kW is toch andere koek dan 75 W :D

Het probleem speelt vooral bij apparaten die 75 watt of minder verbruiken

Ik heb hier overigens wel een MID meter voor de Tesla en wat dat ding meet lijkt ernstig goed overeen te komen met wat de slimme meter meet. Dus dat is wellicht goed nieuws voor mijn energierekening, want de +600% waar dat artikel over spreekt zou redelijk onprettig zijn.