Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe zit het dan hiermee?

Kantoor aan huis, wat is wel en niet aftrekbaar - Thinq

Kantoor aan huis voor bv
Kwalificerende werkruimte
Is er sprake van een kwalificerende werkruimte? Dan geldt de eigenwoningregeling niet. Een vergoeding hiervoor moet op basis van zakelijke gronden worden vastgesteld. Deze vergoeding is voor de bv aftrekbaar en vormt voor de dga, na aftrek van alle zakelijke kosten, inkomen in box 1.

Niet-kwalificerende werkruimte
Is er sprake van een niet-kwalificerende werkruimte? Dan geldt de eigenwoningregeling: het eigenwoningforfait wordt berekend over de woning inclusief de werkruimte. Eventuele vergoedingen voor de dga worden behandeld als loon.

Welke invloed heeft een kantoor aan huis op de btw?
Voor de btw is onderscheid tussen een kwalificerende en niet-kwalificerende werkruimte niet van belang. Wat wel van belang is, is het feit of de kosten zijn gemaakt ten behoeve van de onderneming en of je hiermee btw-belaste omzet behaalt. In dit geval kun je de kosten als zakelijk etiketteren en is de voorbelasting van de zakelijke kosten aftrekbaar. Voorbeelden van deze kosten zijn:

- Energiekosten
- Inrichting
- Onderhoudskosten
 

Dit gaat over de IB en VpB en niet over de BTW.

Ik het aangehaalde privé / BV verhaal kan je onder veel voorwaarden de BV een vergoeding voor het gebruik vragen.
Deze vergoeding is echter in Box 1 privé weer belast. In de BV bespaar je 20% VpB en Privé mag je 52% IB aftikken.
Het is de vraag of je daar wijzer van wordt...

De behandeling van zaken wijkt bij de IB/VpB en de BTW soms veel van elkaar af.
Het gouden ei dat je ineens heel veel zou opleveren bestaat er niet. De fiscus is niet achterlijk.
In de praktijk is het korte termijn voordelen tegen lange termijn nadelen uitruilen.

Om BTW te mogen terugvragen moet de factuur aan een aantal voorwaarden voldoen.
1 daar van is dat facturen < € 100 incl BTW niet op naam hoeven te staan, wanneer dit > € 100 incl. is wel.
 
Dit gaat over de IB en VpB en niet over de BTW.
Heb je de hele quote gelezen? Want het laatste deel gaat toch echt over BTW ;-)

Deze vergoeding is echter in Box 1 privé weer belast. In de BV bespaar je 20% VpB en Privé mag je 52% IB aftikken.
Het is de vraag of je daar wijzer van wordt...
In box 1 belast na aftrek van gemaakte kosten. En dat is dus 100% van wat je factureert. Dus blijft er niets over om te belasten. De kosten heb je sowieso. Dus alles wat je factureert is pure winst. Maar zoals je zelf ook al zei: het ging hier om de BTEW en niet de VPB.
 
Heb je de hele quote gelezen? Want het laatste deel gaat toch echt over BTW ;-)

Ja, waar ze echter aan voorbij gaan is de formele verplichting van de eisen die er aan een factuur gesteld worden.

Voor de 3e keer, tussen een eenmanszaak en privé is dit geen issue maar tussen een BV of VoF en privé wel.
Niet iedere inspecteur maakt er een punt van maar als hij het schrapt heeft hij de wet aan zijn kant.

Ook als je zakelijk bijv. een Ipad koopt bij de mediamarkt dan moet je bij de klantenservice gaan vragen om een factuur op naam.
9 van de 10 controles wordt het niet geschrapt maar als het geschrapt wordt kan je niets.
 
Die blog ik ken, maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Aspect veiligheid ken ik.
STEL beide zijn net zo veilig dan verder geen verschil behalve de vergrendeling?
Los van de vergrendeling en het daarbij behorende stuk veiligheid is er geen verschil. Als je de aansluiting op 16A afzekerd zal hij niet langzamer laden oid. Maar omdat de extra investering voor bijvoorbeeld een Tesla Wall Charger slechts €400,= is raad ik je die toch met klem aan.
 
Nu mijn Model 3 er hopelijk bijna gaat komen en afgelopen vrijdag het installatiebedrijf langs is geweest om te kijken waar de Wall Connector komt te hangen, ben ik aan de slag gegaan om voor mij zelf de kosten van het opladen een beetje op een rijtje proberen te krijgen. Dit is een beetje ontspoort in een tooltje op het wereld wijde web. Alleen voordat ik enthousiast de link ga delen zou ik graag wat feedback ontvangen. Zijn er hier mensen die het tooltje willen "proberen" en willen laten weten of het een beetje in lijn is met het echte leven?

Hij staat hier: Linkje

Alle feedback is welkom, alvast bedankt!

Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag/verzoek en dat het posten hiervan is toegestaan en anders hoor ik het wel van een MODJE :)

Mod: dit is geen enkel probleem en ook de juiste plek ervoor :)
 
Last edited by a moderator:
Leuk idee... maar probeer wel te begrijpen waar je naar op zoek bent... er zijn nl veel meer scenario's te bedenken waarbij factoren als weer, snelheid en hoogteverschil een rol spelen. Daarnaast: soms/vaak zal je (wellicht) thuis laden, soms op straat, soms bij een (gratis?) SuC, soms bij een dure Ioniq...soms bij Fastned. wat is je doel hiermee?
 
Leuk idee... maar probeer wel te begrijpen waar je naar op zoek bent... er zijn nl veel meer scenario's te bedenken waarbij factoren als weer, snelheid en hoogteverschil een rol spelen. Daarnaast: soms/vaak zal je (wellicht) thuis laden, soms op straat, soms bij een (gratis?) SuC, soms bij een dure Ioniq...soms bij Fastned. wat is je doel hiermee?
Hey Edi,

Bedankt voor je feedback! Het idee is om een hoog over inschatting te krijgen / te geven over het verbruik van de Tesla. Ik begrijp je feedback heel goed mbt andere condities. Voor een meer accuratere inschatting zou ik denk ik abetterrouteplanner aanraden. Het doel is dus meer om een gevoel te hebben wat de kosten ongeveer zijn bij het laden een tripje. Waar je als je dat wilt zelf het kWh tarief kunt invullen.
 
Maar dan nog...ben in oktober naar Berlijn geweest... vertrokken 100% SoC thuisgelaten (17 cent per kW), vervolgens enkele SuC's geladen (0 cent). verbruik over de 800 km varieerde met de snelheid (zie grafiek). in Berlijn op een enkele plek met den Maingau pas kunnen laden (7 cent per minuut geloof ik), blek ook nog ergens gratis te kunnen laden, ook nog met de NewMotion pas op andere plek (tarief varieert per provider). Dus ja, zeg het maar - wat worden(vooraf gezien) de kosten voor dat tripje??
 

Attachments

  • Sheet 1.jpg
    Sheet 1.jpg
    111.2 KB · Views: 47
Je zou de laadverliezen nog mee kunnen nemen.
Inderdaad. Ik vergelijk nu een paar maanden mijn kWh meter in de meterkast met de toegevoegde kWh die de Model S (via de API) meldt. Het laadverlies is gemiddeld 10%, die mag je er voor thuisladen rusting bijtellen. Buiten de deur betaal je natuurlijk wat de laadpaal aangeeft. Ik neem aan dat dit ook inclusief het laadverlies is.
 
Inderdaad. Ik vergelijk nu een paar maanden mijn kWh meter in de meterkast met de toegevoegde kWh die de Model S (via de API) meldt. Het laadverlies is gemiddeld 10%, die mag je er voor thuisladen rusting bijtellen. Buiten de deur betaal je natuurlijk wat de laadpaal aangeeft. Ik neem aan dat dit ook inclusief het laadverlies is.
Hoeft niet alleen laadverlies te zijn. Kan ook voorverwarmen en ander stroomverbruik aan de kabel zijn.
 
Maar dan nog...ben in oktober naar Berlijn geweest... vertrokken 100% SoC thuisgelaten (17 cent per kW), vervolgens enkele SuC's geladen (0 cent). verbruik over de 800 km varieerde met de snelheid (zie grafiek). in Berlijn op een enkele plek met den Maingau pas kunnen laden (7 cent per minuut geloof ik), blek ook nog ergens gratis te kunnen laden, ook nog met de NewMotion pas op andere plek (tarief varieert per provider). Dus ja, zeg het maar - wat worden(vooraf gezien) de kosten voor dat tripje??
5 jaar geleden toen ik voor t eerst naar Berlijn ging met mn Tesla was t nog wel ff zoeken naar een paal waar mijn TNM pas werkte. Op enige afstand van het hotel vond ik een 22kW paal. Wat ik me ervan herinner bleek die achteraf niet goedkoop en liep de teller door toen hij vol was. (Hmm, gaat niet over thuisladen bedenk ik me nu)
 
Hoeft niet alleen laadverlies te zijn. Kan ook voorverwarmen en ander stroomverbruik aan de kabel zijn.
Ik lees het verbruik direct na het laden uit. Voorverwarmen kost afhankelijk van de buitentemperatuur 1 tot 2 kWh per uur (1 - 2 kW). Meestal doe ik dat maar 10 minuten en dan is het vrij verwaarloosbaar ten opzichte van de 3 kWh verlies van het laden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Thanks allemaal voor jullie reacties. Meteen wat geleerd over wat te verwachten bij het laden straks. Ik zal kijken of ik de +/- 10% laadverlies kan toevoegen aan de calculator. Wat betreft het nut en het gebruik: Een grove indicatie, dit is alles. Als een Tesla / toekomstige Tesla rijder er mee uit de voeten kan om een beetje een idee te krijgen is dat mooi.