Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
NEN1010 is niet verplicht. Het is een richtlijn. (Uitspraak gerechtshof 2010.

  • NEN-normen zijn niet vastgesteld op grond van een regelgevende bevoegdheid;
  • NEN-normen stellen veelal geen eisen, maar zijn slechts rekenmethodes;
  • Aan NEN-normen niet behoeft te worden voldaan voor zover op andere wijze een gelijkwaardig resultaat wordt bereikt;
  • NEN-normen hebben voldoende bekendheid. Zij kunnen namelijk worden ingezien en aangeschaft.
Bron: NEN 1010 - Wikipedia (ik geef normaliter niet de voorkeur aan wikipedia als bron, maar in dit geval is het prima overgenomen van een gerechtelijke uitspraak).

Bij dit soort stroomhoogtes zou ik toch wel zeker willen weten dat je kwa warmte afvoer goed zit. Zeker omdat je anders dus behoorlijk snel met een brand in je muur zit. Ik zelf houd het bij 5x 2,5mm2 voor mijn aansluiting en ga straks laden met max 11 kW. Las zelfs dat misschien de Model 3 SR niet 11 kW kan laden, maar dat zien we dan wel weer.
 
In een beperkte ruimte ontwikkelt 3x16A in een 2,5 mm2 kabel meer warmte dan in een 4mm2 kabel. De weerstand/impedantie van een kleinere diameter kabel is hoger dan die van een grotere diameter (en dus oppervlakte). Dat is een feit. Hogere weerstand leidt tot meer warmteontwikkeling. Ook dat is een feit. Meer warmteontwikkeling in een kleine ruimte koelt moeilijker. Ook dat is een feit.

Bij de gegeven stroomsterkte is het dus en derhalve verstandiger om een dikkere kabel te gebruiken. De kans op brand is *dus* groter bij gebruik van die dunnere, minimum dikte kabel.

Het verhaal van NEN1010 gaat er van uit dat dikkere kabels worden gebruikt om grotere stromen te geleiden, dat is hier niet het geval en is de denkfout.

De kans op brand is overigens minimaal bij gebruik van goede kabels.
 
Dat was mijn idee ook. Vandaar de suggestie. Ik snap de terughoudendheid in NEN1010, maar dat is hier niet van toepassing. Wel zou ik een stikker bij de kabel in de meterkast plakken met MAX 16A om niet te vergeten dat dit inderdaad de max stroomsterkte is in verband met de kabeldoorgang.
 
Ik wil me eigenlijk aan die NEN1010 houden dat ik maar 5 kabels van 2,5 mm2 door de buis heen trek. Maar jullie zeggen dus dat het verstandiger is om hier 4 mm2 van te maken?

Het is overigens wel een 19 mm buis, dus op zich zou 5 x 4 mm2 ook wel moeten passen.

Ik moet overigens een stuk door een pijp in de muur heen, en vervolgens gaat hij daar naar buiten en loopt langs mijn gevel af naar de plek waar de laadpaal gaat komen.

De krachtgroep is ook maar 16A dus daarmee scherm ik al af dat er teveel stroom getrokken kan gaan worden.
 
Ik wil me eigenlijk aan die NEN1010 houden dat ik maar 5 kabels van 2,5 mm2 door de buis heen trek. Maar jullie zeggen dus dat het verstandiger is om hier 4 mm2 van te maken?

Het is overigens wel een 19 mm buis, dus op zich zou 5 x 4 mm2 ook wel moeten passen.

Ik moet overigens een stuk door een pijp in de muur heen, en vervolgens gaat hij daar naar buiten en loopt langs mijn gevel af naar de plek waar de laadpaal gaat komen.

De krachtgroep is ook maar 16A dus daarmee scherm ik al af dat er teveel stroom getrokken kan gaan worden.
2,5mm2 in een 19mm buis is echt prima voor 16A, dikker heb je niet nodig.

Pas op hele lange afstanden ga je naar 4mm2 toe om het verlies te beperken.

Het is juist goed dat je een 19mm buis pakt, want dat was mijn grootste zorg.

Per 10A moet je 1mm2 rekenen, 16A over 2,5mm2 kan dus prima.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
NEN1010 is niet verplicht. Het is een richtlijn. (Uitspraak gerechtshof 2010.

  • NEN-normen zijn niet vastgesteld op grond van een regelgevende bevoegdheid;
  • NEN-normen stellen veelal geen eisen, maar zijn slechts rekenmethodes;
  • Aan NEN-normen niet behoeft te worden voldaan voor zover op andere wijze een gelijkwaardig resultaat wordt bereikt;
  • NEN-normen hebben voldoende bekendheid. Zij kunnen namelijk worden ingezien en aangeschaft.
Bron: NEN 1010 - Wikipedia (ik geef normaliter niet de voorkeur aan wikipedia als bron, maar in dit geval is het prima overgenomen van een gerechtelijke uitspraak).
Dit is wel achterhaald. Het is nu 2019. NEN1010 is aangewezen vanuit Bouwbesluit 2012 artikel 6.8.1 en als zodanig zijn de eisen in de NEN1010 wettelijk verplicht.
 
Wel geeft de leverancier in NL ook aan op zijn website dat ondanks de rapportage vanuit de paal, je alsnog een toch een MID Kwh meter in je meterkast moet zetten omdat deze dan voldoet aan de nodige certificering. Dat zal wellicht ook de reden zijn dat dit bij de Maxem ook moet.
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een MID gecertificeerde meter alleen nodig was voor commerciële doeleinden, m.a.w. voor doorbelasting naar betalende klanten. Als het om de fiscus gaat zou het voldoende zijn om 'aannemelijk' te maken dat je de stroom hebt afgenomen en dan zou MID certificering niet nodig zijn.

Weet niet 100% zeker of het klopt, maar wellicht interessant om er eens in te duiken voor degenen die met het dillema zitten.
 
Dit is wel achterhaald. Het is nu 2019. NEN1010 is aangewezen vanuit Bouwbesluit 2012 artikel 6.8.1 en als zodanig zijn de eisen in de NEN1010 wettelijk verplicht.


Nope. Want dan zou NEN1010 gratis ter beschikking moeten worden gesteld. Daar ging de hele rechtzaak over. NEN1010 was al in eerdere Bouwbesluiten opgenomen.

NEN1010 is een richtlijn of een norm. Een richtlijn of een norm is geen wet.

https://www.nen.nl/Veelgestelde-vragen/Over-normen.htm:

Is een norm een wet?
Normen zijn geen wetten, maar ’best practices’. Iedereen kan - op vrijwillige basis - hier zijn voordeel mee doen. In zakelijke overeenkomsten hebben normen een belangrijke functie. Ze bieden marktpartijen duidelijkheid over en vertrouwen in producten, diensten of organisaties en dagen de maatschappij uit te innoveren.
 
Dit is wel achterhaald. Het is nu 2019. NEN1010 is aangewezen vanuit Bouwbesluit 2012 artikel 6.8.1 en als zodanig zijn de eisen in de NEN1010 wettelijk verplicht.
Regeling Bouwbesluit 2012 | Bouwbesluit Online

Ik kan artikel 6.8.1 hier niet vinden. Artikel 5.1a zegt iets over toepassing NEN 1010 bij nieuwbouw. Voor bestaande bouw wordt, voorzover ik kan zien, niet verwezen naar NEN 1010?
 
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een MID gecertificeerde meter alleen nodig was voor commerciële doeleinden, m.a.w. voor doorbelasting naar betalende klanten. Als het om de fiscus gaat zou het voldoende zijn om 'aannemelijk' te maken dat je de stroom hebt afgenomen en dan zou MID certificering niet nodig zijn.

Weet niet 100% zeker of het klopt, maar wellicht interessant om er eens in te duiken voor degenen die met het dillema zitten.

Formeel is aannemelijk voldoende. Met een MID meter, en er zijn er die quasi net zo duur zijn als niet MID meters, krijg je nooit een discussie.

Wel speelt er een ander probleem als je geen eenmanszaak hebt.
Wanneer de aansluiting thuis op jouw privé naam staat en je wilt doorbelasten aan de zaak dan mag je zakelijk niet de BTW aftrekken als je een BV of VoF hebt. Dit zijn immers fiscaal andere entiteiten en een privé persoon kan geen verrekenbare BTW in rekening brengen.
Niet iedere inspecteur doet hier moeilijk over maar als hij het corrigeert heeft hij de wet aan zijn kant en heb je geen poot om op te staan.

Omgekeerd mag wel. De volledige aansluiting op de BV of VoF zetten en dan alles behalve de stroom voor de auto doorbelasten aan privé.
 
  • Helpful
Reactions: Dikkie Dik
Zit wat in. Aan de andere kant, kijk eens hier:

Energie bij kantoor aan huis - Energievergelijken.nl

Wanneer een werkruimte aantoonbaar puur zakelijk is mag je BTW over elektriciteit voor de werkruimte wel aftrekken. Ik denk dat je naar de geest van de wet kijkend ook kunt stellen dat een auto van de zaak puur zakelijk is en dat elektriciteit voor die auto dan ook een puur zakelijk karakter heeft.

Het deeltje privé gebruik is geregeld via de bijtelling en de forfaitaire BTW correctie.

Of de fiscus daar in mee gaat is natuurlijk een ander verhaal. Maar op voorhand kansloos?
 
Het contract omzetten op naam van de zaak was met één telefoontje geregeld.
Eerst was het een probleem omdat het een lopend contract was maar toen mijn vrouw aangaf dan het contract maar af te kopen en naar een andere leverancier te gaan was het binnen 5 min geregeld.

Je kunt dan nooit een discussie krijgen en dat is ook wat waard.

De forfaitaire bijtelling van de BTW o.b.v. de auto is voor het privégebruik van de auto. Niet voor het privé deel van de totale elektra aansluiting.
Of bedoel je dit niet?
 
Het gaat mij er om dat je, in geval van kantoor aan huis, ook als privé persoon stroom DOORlevert aan je zaak en dat dat kennelijk recht op BTW aftrek niet in de weg hoeft te staan. Waarom zou dat voor een auto anders zijn? Mits maar afdoende duidelijk is dat die auto (en de daarmee gepaard gaande kosten) een puur zakelijk karakter heeft.

Het gedeeltelijke privé karakter van de auto van de zaak is via de forfaitaire bijtelling in Q4 als het ware 'afgekocht', waardoor alle overblijvende kosten puur zakelijk zijn.
 
Het gaat mij er om dat je, in geval van kantoor aan huis, ook als privé persoon stroom DOORlevert aan je zaak en dat dat kennelijk recht op BTW aftrek niet in de weg hoeft te staan. Waarom zou dat voor een auto anders zijn? Mits maar afdoende duidelijk is dat die auto (en de daarmee gepaard gaande kosten) een puur zakelijk karakter heeft.

Het gedeeltelijke privé karakter van de auto van de zaak is via de forfaitaire bijtelling in Q4 als het ware 'afgekocht', waardoor alle overblijvende kosten puur zakelijk zijn.

Bij een eenmanszaak of ZZP is dat zo. Bij een VoF of BV niet, formeel gezien dan.
(Dit had ik al eerder expliciet erbij gezet.)