Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand een goede en betaalbare oplossing gevonden voor een mooie fysieke paal voor de Tesla Wall Charger? Liefst niet eentje van blinkend RVS maar antraciet c.q. in de zwart/grijze kleur van de TWC-achterkant.
Wat ik heb gevonden is een stalen paal met sokkel voor €330,- ex Btw, maar dat lijkt me wel veel geld voor zo'n simpel ding.
Als je op zoek bent naar dezelfde paal als bij de SeC’s bel dan Geert Brouwers van constructiebedrijfdevries.nl.
Die maken de paal. Ik betaalde in 2017 €250,- Nu staat er ook een fancy paal op hun website, maar die negeer je beter.
 
Winters dilemma. Zal ik mijn burgerplicht vervullen en de stoep voor mijn huis vegen? Of het contrast handhaven tussen de zwarte kabel van de TWC en de witte sneeuwlaag...

,,Voorts is gebleken dat de donkere stroomkabels op het lichte wegdek goed zichtbaar zijn.”

ECLI:NL:GHARL:2015:1498, Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 200.133.213
 

Attachments

  • 0475C497-F6BC-4992-8B1F-D6D48B4228C4.jpeg
    0475C497-F6BC-4992-8B1F-D6D48B4228C4.jpeg
    480.5 KB · Views: 64
  • Funny
Reactions: job-lek
Dank voor alle antwoorden over het wel of niet snachts laden. Ik laad nog een koude nacht door omdat hij nu al bezig is, daarna stop ik er mee, jullie hebben me overtuigd!

Andere vraag toch wel, nu nog een echte laadpaal thuis. Ik begrijp dat ik 3*25 door Stedin aanvraag en daarVOOR een installateur laat komen. Op de Tesla site worden enkele erkende installateurs aanbevolen. De offertes zijn echt belachelijk duur tot 2800euro. Daarom opteer ik een zzp-er of kleiner bedrijfje het te laten doen. Omdat ik met circa 8 maanden verhuis. zit ik niet op veel extra kosten te wachten

Grofweg kan ik kiezen tussen :

een EV mini ( met allerlei abonnementen voor autom. doorbelasten) al dan niet met een Maxim voor loadbalancing. totaal prijs circa 1900 xcl BTW. LB lijkt me niet nodig, als ik met 3*10A oplaad, heb ik circa 6kw dat lijkt me voldoende, anders 3*16A voor 11 kW totale kosten circa 1900 excl

Alternatief de goedkopere TWC ( aanschaf circa 600) ( door officieel bedrijf circa 2100 (!) euro, door zzper 800 excl

ik laat mij vertellen dat ik ( ik heb al slimme meter ) nodig heb:

KwH meter 3 fase voor het doorbelasting naar mijn zaak
aardlek automaat 3 fase
hoofdschakelaar
uitbreidingskast voor montage
uiteraard kabel: YmvkAs

Ik wil hiervoor gaan, zeker omdat ik hier met een paar maanden vertrek. Geen overdreven prijs lijkt me.

Nog iets vergeten ?

DriverS
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dank voor alle antwoorden over het wel of niet snachts laden. Ik laad nog een koude nacht door omdat hij nu al bezig is, daarna stop ik er mee, jullie hebben me overtuigd!

Andere vraag toch wel, nu nog een echte laadpaal thuis. Ik begrijp dat ik 3*25 door Stedin aanvraag en daarVOOR een installateur laat komen. Op de Tesla site worden enkele erkende installateurs aanbevolen. De offertes zijn echt belachelijk duur tot 2800euro. Daarom opteer ik een zzp-er of kleiner bedrijfje het te laten doen. Omdat ik met circa 8 maanden verhuis. zit ik niet op veel extra kosten te wachten

Grofweg kan ik kiezen tussen :

een EV mini ( met allerlei abonnementen voor autom. doorbelasten) al dan niet met een Maxim voor loadbalancing. totaal prijs circa 1900 xcl BTW. LB lijkt me niet nodig, als ik met 3*10A oplaad, heb ik circa 6kw dat lijkt me voldoende, anders 3*16A voor 11 kW totale kosten circa 1900 excl

Alternatief de goedkopere TWC ( aanschaf circa 600) ( door officieel bedrijf circa 2100 (!) euro, door zzper 800 excl

ik laat mij vertellen dat ik ( ik heb al slimme meter ) nodig heb:

KwH meter 3 fase voor het doorbelasting naar mijn zaak
aardlek automaat 3 fase
hoofdschakelaar
uitbreidingskast voor montage
uiteraard kabel: YmvkAs

Ik wil hiervoor gaan, zeker omdat ik hier met een paar maanden vertrek. Geen overdreven prijs lijkt me.

Nog iets vergeten ?

DriverS
Je kan het net zo duur maken als je wil. Maar als ik over 8 maanden zou verhuizen zou ik gewoon een rode krachtstroomstekker laten monteren. Heeft iedere elektriciën in een half uur gemonteerd. Voor die 8 maanden zou ik zelfs geen aparte groep laten monteren.
Wil je wel iets meer veiligheid, laat dan een TWC monteren. Een extra groep daarvoor in de meterkast en een aparte verbruiksmeter is allemaal een kwestie van enkele uren werk voor een vlotte elektriciën.
 
J
Wil je wel iets meer veiligheid, laat dan een TWC monteren. Een extra groep daarvoor in de meterkast en een aparte verbruiksmeter is allemaal een kwestie van enkele uren werk voor een vlotte elektriciën.

Ik ga dan voor de iets meer veiligheid, de TWC door zzper geïnstalleerd, Hebben anderen daar ervaring mee? Of heeft een ieder de volle mep betaald via de officieel bij Tesla aangesloten installateurs...?
 
Maar als ik over 8 maanden zou verhuizen zou ik gewoon een rode krachtstroomstekker laten monteren. Heeft iedere elektriciën in een half uur gemonteerd. Voor die 8 maanden zou ik zelfs geen aparte groep laten monteren.
Een krachtstroom stekker zonder een aparte groep? Ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij is dat een absolute onmogelijkheid.

Even voor het idee, door welke van de drie betrokken aardlekautomaten (of -schakelaars) zou je de nul willen laten lopen? Dat gaat toch helemaal niet?
 
Dank voor alle antwoorden over het wel of niet snachts laden. Ik laad nog een koude nacht door omdat hij nu al bezig is, daarna stop ik er mee, jullie hebben me overtuigd!

Andere vraag toch wel, nu nog een echte laadpaal thuis. Ik begrijp dat ik 3*25 door Stedin aanvraag en daarVOOR een installateur laat komen. Op de Tesla site worden enkele erkende installateurs aanbevolen. De offertes zijn echt belachelijk duur tot 2800euro. Daarom opteer ik een zzp-er of kleiner bedrijfje het te laten doen. Omdat ik met circa 8 maanden verhuis. zit ik niet op veel extra kosten te wachten

Grofweg kan ik kiezen tussen :

een EV mini ( met allerlei abonnementen voor autom. doorbelasten) al dan niet met een Maxim voor loadbalancing. totaal prijs circa 1900 xcl BTW. LB lijkt me niet nodig, als ik met 3*10A oplaad, heb ik circa 6kw dat lijkt me voldoende, anders 3*16A voor 11 kW totale kosten circa 1900 excl

Alternatief de goedkopere TWC ( aanschaf circa 600) ( door officieel bedrijf circa 2100 (!) euro, door zzper 800 excl

ik laat mij vertellen dat ik ( ik heb al slimme meter ) nodig heb:

KwH meter 3 fase voor het doorbelasting naar mijn zaak
aardlek automaat 3 fase
hoofdschakelaar
uitbreidingskast voor montage
uiteraard kabel: YmvkAs

Ik wil hiervoor gaan, zeker omdat ik hier met een paar maanden vertrek. Geen overdreven prijs lijkt me.

Nog iets vergeten ?

DriverS
Is meer een discussie voor in het thuislaad draadje maar ala.

  1. Als je niet dagelijks meer dan 200km rijdt zou ik helemaal niks installeren maar hem gewoon via een stopcontact aansluiten.
  2. Als je echt dagelijks van leeg naar vol moet laden kun je een krachtstroomaansluiting aan laten leggen door iedere elektricien.
  3. Als je bij je nieuwe huis toch de TWC wil gaan installeren kun je dat nu ook al tijdelijk bij dit huis doen en m vervolgens meenemen. Aansluiten zou niet meer moeten kosten dan een 3x16A stopcontact. TWC kun je instellen op max 16A. Slimme meter is niet nodig.
Conclusie: niks doen of voor ZZP-er kiezen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
  1. Als je niet dagelijks meer dan 200km rijdt zou ik helemaal niks installeren maar hem gewoon via een stopcontact aansluiten
Voor mijn beeldvorming, 200 km per dag kost je ... 30 - 40 kWh? Op een gewoon stopcontact ben je (als je het netjes doet) beperkt tot 2.3 kWh per uur, nog voor de laadverliezen. Dan ga je toch nooit 200 km bij laden in een nacht?
 
Voor mijn beeldvorming, 200 km per dag kost je ... 30 - 40 kWh? Op een gewoon stopcontact ben je (als je het netjes doet) beperkt tot 2.3 kWh per uur, nog voor de laadverliezen. Dan ga je toch nooit 200 km bij laden in een nacht?
Hoeft niet op 10A hoort, kan in NL ook gewoon op 16A, dan heb je 3,7kW
In Italië wordt dat al een stuk lastiger, met de instabiliteit van het net daar.
 
Hoeft niet op 10A hoort, kan in NL ook gewoon op 16A, dan heb je 3,7kW
Ik denk dat het officieel niet mag (Moet een wasmachine op een aparte groep? - Informatie - Elektroshop.nl):

Volgens de NEN 1010 moeten alle apparaten met een vermogen van meer dan 2000 Watt op een aparte groep worden aangesloten.

Ik weet vrij zeker dat het niet verstandig is. Gewone stopcontacten zijn nu eenmaal niet ontworpen voor een continue belasting van 16 ampere. M.a.w. het kan totdat het niet meer gaat.

En dan nog, met 3.7 kWh per uur ga je denk ik ook geen 30 - 40 kWh per nacht bij laden.
 
Voor mijn beeldvorming, 200 km per dag kost je ... 30 - 40 kWh? Op een gewoon stopcontact ben je (als je het netjes doet) beperkt tot 2.3 kWh per uur, nog voor de laadverliezen. Dan ga je toch nooit 200 km bij laden in een nacht?
Met de S laad je ca. 15km/u aan een stopcontact, is ca. 13 uur laden. Er zijn maar weinig mensen die 1400km/week rijden. Als je 1x in de week in de gelegenheid bent om aan een SuC of gewone laadpaal te laden haal je theoretisch al meer dan die 1400km.

Edit: ik spreek uit mijn eigen ervaringen met de Tesla. Zijn die van jou anders of baseer je je stelling op de theorie?
 
Met de S laad je ca. 15km/u aan een stopcontact, is ca. 13 uur laden. Er zijn maar weinig mensen die 1400km/week rijden. Als je 1x in de week in de gelegenheid bent om aan een SuC of gewone laadpaal te laden haal je theoretisch al meer dan die 1400km.

Edit: ik spreek uit mijn eigen ervaringen met de Tesla. Zijn die van jou anders of baseer je je stelling op de theorie?
Ik poneer geen stelling, ik stel vragen. Vragen gebaseerd op gezond verstand en simpel huis-tuin-en-keuken hoofdrekenen. Het enige wat ik me hardop heb afgevraagd is of je 200 km/h per nacht wel kunt halen op een gewoon stopcontact. En jij bevestigt vanuit jouw eigen ervaring dat inderdaad niet kan.

Edit: Ik snap je laatste vraag dan ook niet zo goed ;).
 
  • Like
Reactions: Michel3
Ik poneer geen stelling, ik stel vragen. Vragen gebaseerd op gezond verstand en simpel huis-tuin-en-keuken hoofdrekenen. Het enige wat ik me hardop heb afgevraagd is of je 200 km/h per nacht wel kunt halen op een gewoon stopcontact. En jij bevestigt vanuit jouw eigen ervaring dat inderdaad niet kan.

Edit: Ik snap je laatste vraag dan ook niet zo goed ;).
De M3 zal meer dan 15km aan range per uur kunnen laden dan een model S, ik schat zelf zo’n 18 a 19 km.
 
Ik poneer geen stelling, ik stel vragen. Vragen gebaseerd op gezond verstand en simpel huis-tuin-en-keuken hoofdrekenen. Het enige wat ik me hardop heb afgevraagd is of je 200 km/h per nacht wel kunt halen op een gewoon stopcontact. En jij bevestigt vanuit jouw eigen ervaring dat inderdaad niet kan.

Edit: Ik snap je laatste vraag dan ook niet zo goed ;).
Er zijn hier veel forumleden met veel meer technische kennis dan ik, jij waarschijnlijk ook. Ik geef aan dat mijn antwoord niet gebaseerd is op kennis/theorie maar op mijn eigen ervaringen. Mijn auto staat meer stil dan dat ie rijdt. Ik ben meestal rond 19u thuis en ga om 8u weer de deur uit, =13u x 15km/u = 195km. Omdat je battery pack dan ook al warm is zal je gemiddelde verbruik ook lager liggen.

Tijdens vakanties laad ik vaak met 8-10 km/u. Daar red ik t ook meestal mee. Ik rij dan gemiddeld uiteraard minder.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and nico180