Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand enig idee hoeveel kWh je per jaar verbruikt met ca 20000km per jaar?

Widodh, ik heb eens die link gevolgd maar ik den dat je op de eerste 10MWh 11 cent/Kwh belastingen blijft betalen en dat je pas dan terugvalt op 4cent/Kwh. Dus stel dat je 500euro /jaar extra moet betalen voor je zware aansluiting, dat moet je minstens (afgerond) 17200KWh verbruiken voordat je er voordeel uit haalt.
 
Gaat dan het gehele verbruik naar 4 cent?
Nee, alles boven de 10.000kWh

Widodh, ik heb eens die link gevolgd maar ik den dat je op de eerste 10MWh 11 cent/Kwh belastingen blijft betalen en dat je pas dan terugvalt op 4cent/Kwh. Dus stel dat je 500euro /jaar extra moet betalen voor je zware aansluiting, dat moet je minstens (afgerond) 17200KWh verbruiken voordat je er voordeel uit haalt.
Dat is wel zo, maar die tweede aansluiting is ook niet gratis. Daar betaal je ook vastrecht en meterhuur voor.

Volgens de tarieven van Stedin betaal je ook nog eens 215 euro per jaar voor die extra 3x25A.

Nu is 3x35A wel een HEEL stuk duurder dan 3x25A, dus het kan best nog wel goedkoper zijn om die tweede aansluiting te nemen.

Iemand enig idee hoeveel kWh je per jaar verbruikt met ca 20000km per jaar?
Reken om zo'n 200Wh/KM met een rendement van 90% bij het laden.

(20.000Km * 200Wh) / 0.9 / 1000 = 4444kWh
 
Fiscaliteit zonnepanelen

Ik heb in deze thread het 1 en ander gelezen over fiscaliteit en zonnepanelen, maar ben er nog niet uit. Misschien iemand een idee. Mijn idee is om een x-aantal panelen op het dak (erbij) te leggen, om de Tesla te gaan voorzien van energie. De panelen maken geen onderdeel uit van het huis(zie link onderaan), dus vanuit deze optiek kunnen panelen "zakelijk" op het dak worden gelegd. Dan was mijn idee om te meten hoeveel ze opleveren, te meten wat het verbruik van de tesla is, en door aan te tonen dat de auto meer opmaakt dan de panelen, is aan te tonen dat de panelen volledig zakelijk zijn gebruikt. Daarmee is de BTW aftrekbaar, de kosten zakelijk en eventuele subsidies van toepassing. Echter, nu komt mijn accountant met het volgende:

"Stel totaal verbruik energie thuis is 8000 kwh, waarvan door de zonnepanelen 4000 kwh wordt geleverd. Dan wordt er 4000 kwh door het net geleverd. Stel dat de auto 50% = 4000 kwh gebruikt. Dan kun je volgens mij niet stellen dat de zonnepanelen alleen maar aan de auto leveren, maar deel uitmaken van de totale energievoorziening. In dat geval zou slechts 50% van de kosten van de zonnepanelen kunnen worden afgetrokken."

Tja, daar zit wat in. Hij geeft aan dat als je de panelen rechtstreeks kan koppelen aan de auto, dit probleem niet speelt. Maar gezien het feit dat je geen twee aansluitingen in 1 woonhuis mag hebben, is een aparte zakelijke aansluiting geen optie, nog even afgezien van de extra maandlasten. Zijn er leden die hier een idee over hebben? Ik las op het Ampera forum iemand die een ruling bij de belastingdienst heeft aangevraagd en gekregen voor deze constructie.

Inkomstenbelasting. Vennootschapsbelasting. Investeringsaftrek | Besluit | Rijksoverheid.nl
 
Ik heb in deze thread het 1 en ander gelezen over fiscaliteit en zonnepanelen, maar ben er nog niet uit. Misschien iemand een idee. Mijn idee is om een x-aantal panelen op het dak (erbij) te leggen, om de Tesla te gaan voorzien van energie. De panelen maken geen onderdeel uit van het huis(zie link onderaan), dus vanuit deze optiek kunnen panelen "zakelijk" op het dak worden gelegd. Dan was mijn idee om te meten hoeveel ze opleveren, te meten wat het verbruik van de tesla is, en door aan te tonen dat de auto meer opmaakt dan de panelen, is aan te tonen dat de panelen volledig zakelijk zijn gebruikt. Daarmee is de BTW aftrekbaar, de kosten zakelijk en eventuele subsidies van toepassing. Echter, nu komt mijn accountant met het volgende:

"Stel totaal verbruik energie thuis is 8000 kwh, waarvan door de zonnepanelen 4000 kwh wordt geleverd. Dan wordt er 4000 kwh door het net geleverd. Stel dat de auto 50% = 4000 kwh gebruikt. Dan kun je volgens mij niet stellen dat de zonnepanelen alleen maar aan de auto leveren, maar deel uitmaken van de totale energievoorziening. In dat geval zou slechts 50% van de kosten van de zonnepanelen kunnen worden afgetrokken."

Tja, daar zit wat in. Hij geeft aan dat als je de panelen rechtstreeks kan koppelen aan de auto, dit probleem niet speelt. Maar gezien het feit dat je geen twee aansluitingen in 1 woonhuis mag hebben, is een aparte zakelijke aansluiting geen optie, nog even afgezien van de extra maandlasten. Zijn er leden die hier een idee over hebben? Ik las op het Ampera forum iemand die een ruling bij de belastingdienst heeft aangevraagd en gekregen voor deze constructie.

Inkomstenbelasting. Vennootschapsbelasting. Investeringsaftrek | Besluit | Rijksoverheid.nl

Hou er wel even rekening mee dat je de zonnepanelen waarschijnlijk langer gaat gebruiken dan de auto en ook dat als je je huis wilt verkopen er dan wel zakelijke zonnepanelen op liggen (dan weer terugkopen etc). Wordt misschien ook nog moeilijk omdat je spreekt over erbij leggen, er zijn dus misschien nu al zonnepanelen en welke zijn dan prive en welke zakenlijk.

Er loopt overigens nu wel een vraag naar aanleiding van een uitspraak van het Europees hof dat je zo wie zo bij terugleveren een BTW ondernemer bent. Indien dat het geval is mag je de BTW zo wie zo aftrekken.
 
Hou er wel even rekening mee dat je de zonnepanelen waarschijnlijk langer gaat gebruiken dan de auto en ook dat als je je huis wilt verkopen er dan wel zakelijke zonnepanelen op liggen (dan weer terugkopen etc). Wordt misschien ook nog moeilijk omdat je spreekt over erbij leggen, er zijn dus misschien nu al zonnepanelen en welke zijn dan prive en welke zakenlijk.

Ja, maak het nog moeilijker :) Je hebt zeker gelijk, stel dat je geen elektrisch meer rijdt na 5 jaar, dan moet je ze alsnog in privé overnemen, maar dan is de subsidie al wel genoten. Dus al betaal je in privé 25/30ste (afschrijving in 30 jaar, 5 jaar gebruik) van de marktwaarde, dan is dat zakelijk (zeer) interessant. Dus alle redenen om te zien of ze zakelijk gekocht kunnen worden. Overigens is op deze manier "tanken" ook gesubsidieerd bedenk ik me nu. Dus de vraag blijft staan: iemand een ruling gekregen, andere ideeën waarmee aangetoond kan worden dat de opbrengst van de panelen alleen aan de auto toekomt?
 
Als verseling op het forum veel wijzer geworden van deze thread, waarvoor dank bijdragers!
Ben op zoek naar de beste thuislaadoptie bij een full service aanbieder (advies+aanschaf+installatie). Ik heb een duocharger genomen en thuis een 3x25A aansluiting, wil de mogelijk openhouden later op volle capaciteit thuis te kunnen laden mocht ik het dat alsnog waard vinden of het vastrecht >3x25A aangenamer geprijsd worden.
Uit de thread heb ik:

Greenflux lijkt me interessant door de extra optie bij de lader dat ie automatisch de beschikbare laadcapaciteit voor de auto kan bepalen (is nog wel enkel een belofte, moet eind 2013 werken..). Daarmee valt dan het maximale uit mn 3x25A aansluiting te halen zonder risico op overbelasting en zonder gedoe met handmatig capaciteit instellen. Na enige tijd weet je of dit afdoende is bij dagelijks gebruik van de Tesla. De meterkast verzwaren om toch naar 20kW laden te kunnen kan dan altijd nog met gelijkblijvende setup. Minpunt is het ontbreken van een vaste kabel, maar heb nog geen contact gehad of dat een meerprijsoptie is.

Los van offertes die ik nog moet opvragen waarmee ik meer in detail kan vergelijken, zie ik nog iets over het hoofd of zijn er nog andere interessante totaalaanbieders? Ik ben overigens niet op zoek naar open EVSE zelfbouw of zelf aanschaffen via TU/Conrad, respect voor wat ik in de thread voorbij zag komen, maar gaat iets te ver voor me :)
Ik heb nu nog niet gekeken naar aanvullende diensten en laadpassen van deze aanbieders, weet iemand al of daar nog grote voor- en nadelen aan vast kunnen zitten?
 
@Stefbro: ik heb soortgelijke overwegingen en een soortgelijke situatie (ook duocharger, ook 3 fase 25A op dit moment en ook ik wil/kan niet zelf gaan hobbyen). Ik wil een laadpunt met vaste kabel, en ik wil voorlopig laden op 11kW maar de mogelijkheid hebben om toch op te schalen naar 22kw zonder al te ingrijpende aanpassingen. Ik zelf heb een goed contact met Cohere en ga het ook via hen doen. Zij attendeerden mij gisteren inderdaad op die Keba, die heeft de mogelijkheid om het amperage in te stellen. Al met al kijk ik niet alleen naar het product, maar ook naar het gevoel bij een partij.
 
@Stefbro: ik denk dat Cohere en Greenflux beide goede keuzes zijn. Overigens biedt Cohere binnenkort ook een smartcharge oplossing aan begrijp ik (zie post 695 op pagina 70 van deze thread).

Inderdaad, las 't vanochtend! Benieuwd of dat met een andere lader is, ga ik navragen.

@Stefbro: ik heb soortgelijke overwegingen en een soortgelijke situatie (ook duocharger, ook 3 fase 25A op dit moment en ook ik wil/kan niet zelf gaan hobbyen). Ik wil een laadpunt met vaste kabel, en ik wil voorlopig laden op 11kW maar de mogelijkheid hebben om toch op te schalen naar 22kw zonder al te ingrijpende aanpassingen. Ik zelf heb een goed contact met Cohere en ga het ook via hen doen. Zij attendeerden mij gisteren inderdaad op die Keba, die heeft de mogelijkheid om het amperage in te stellen. Al met al kijk ik niet alleen naar het product, maar ook naar het gevoel bij een partij.

Eens, ik ga dat eens aanvoelen bij Cohere en Greenflux.
 
Bij de aanschaf van zonnepanelen moet worden gekeken naar het gebruik. Wordt meer dan 10% van de opgewekte energie zakelijk gebruikt, mogen de panelen op de zaak worden gezet. Je komt dan in aanmerking voor EIA en KIA (let op dat er voor de EIA wel gemeld moet worden bij het Agentschap NL, binnen drie maanden na aangaan verplichting!) Daarnaast mag je jaarlijks afschrijven op de panelen en installatiekosten (bij aangaan verplichting in 2013 zelfs voor 50% willekeurig eenmalig). Mogelijk moet je wel een bijtelling meenemen voor privégebruik en levering aan het net (Tenzij de installatie minder levert dan de Tesla verbruikt).
Hierbij ga ik ervan uit dat de zonnepanelen roerend blijven (makkelijk te verwijderen van het dak).


Voor de BTW is het op dit moment nog niet uitgekristalliseerd. Maar het standpunt wat wij nu innemen is dat de voorbelasting altijd aftrekbaar is (omdat de levering van opgewekte energie aan het net een onderneming op zich is). Dit standpunt wordt nog eens versterkt als hij (een gedeelte van) de opgewekte energie gaat gebruiken voor zakelijke doeleinden én je BTW-belaste prestaties verricht (en geen vrijgestelde). Voor de privé verbruikte (niet zakelijk aangewende) opgewekte energie (bijvoorbeeld verbruik van koelkast, wasmachine etc) moet je wel een BTW-levering in aanmerking nemen (de aftrek corrigeren met het privé-gebruik).
 
@jm71, Let bij de KEBA even op welk CE certificaat is afgegeven. Zelf heb ik een 16 A exemplaar ontvangen hoewel ik duidelijk een 32 A exemplaar heb aangegeven. De stroom is met dipswitches in te stellen, het maximum mag volgens de handleiding echter niet hoger zijn dan aangegeven op de CE sticker. Op dit moment in overleg met leverancier om een 32 A versie te krijgen.
 
.....
Werkt ook deze oplossing samen met de slimme meter?

Dag Wido! We hebben het geprobeerd, maar een huidige slimme meter blijkt in de praktijk toch erg dom. Als je vermogen wil regelen, moet dit op (sub) seconde niveau. Wij zijn nu aan het testen de verschillende meters die beschikbaar zijn en de reactietijd van verschillende auto's. Werkt dit goed samen, dan kunnen wij uitleveren.
 
De afgelopen tijd krijgen wij steeds meer vragen (mede door de discussies op dit forum:) over het aanvragen van een tweede netaansluiting thuis i.p.v. het verzwaren van de huidige aansluiting. De kosten voor een tweede 25A of 35A is goedkoper dan het verzwaren van de huidige aansluiting naar 35A of 50A. De meningen of dit wel of niet toegestaan is liepen nogal uiteen. Dus wij zijn op onderzoek gegaan. Wij hebben gesproken met alle grote netwerkbeheerders, de ACM (Autoriteit Consument & Markt) en verschillende Tesla rijders die met hetzelfde probleem zitten. En hieruit blijkt het volgende:

- Liander vindt het goed om een tweede aansluiting aan te vragen
- Het beleid van Stedin en Westland Infra staat het niet toe
- Enexis stimuleert het niet actief, maar staat het wel toe als gevraagd
- Volgens de ACM is er geen wet die het aanvragen van een tweede aansluiting weerhoudt en moeten de netbeheerders dit dus gewoon doen

Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen. Dus we zijn nog wat dieper erin gedoken en vonden de volgende jurisprudentie: geschil Knoppert - Westland Infra Beheer. De conclusies die uit deze jurisprudentie getrokken moeten worden, zijn:
- De netbeheerder heeft geen plicht inzake het realiseren van een 2e of volgende aansluiting op hetzelfde WOZ-objekt indien de klant reeds over een aansluiting op het WOZ beschikt. (De klant mag dat niet afleiden van art 23 en/of 16 E-wet en ook niet uit de wetsgeschiedenis)
- De netbeheerder heeft wel een plicht inzake het realiseren van de gevraagde aansluitcapaciteit op het betreffende WOZ-objekt. (art. 2.1.3. tarievencode E)


Het lijkt er dus op dat je het wel kan aanvragen, maar dat je het niet kunt afdwingen bij je netbeheerder.

- - - Updated - - -

We kunnen je helpen met het aanvragen van een tweede aansluiting. Ook de installatie van een extra aansluiting in je huis of tuin is vaak niet heel erg ingrijpend. Maar we kunnen dus niet verzekeren dat het wordt goedgekeurd door je netbeheerder.

Michael
Cohere Energy Solutions