Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi paaltje!

De Tesla wordt bij ons de tweede stroomgebruiker (naast de Ampera). Om binnen de 3x25A te blijven, heb ik de volgende strategie bedacht. Het laadvermogen van de Tesla kan ingesteld worden op 3x12A. Dat zorgt ervoor dat ik per fase nog 13A headroom heb. Op de minst drukke fase gaat dan de Ampera met 6A laden. Ik heb dan op die fase nog 7A headroom waardoor deze niet overbelast wordt.

Op deze manier kan ik beide auto's in een nacht laden. Voor bijzondere situaties kan ik 1 van de 2 auto's met hoger vermogen laden.

Hier hebben wij straks dezelfde situatie: een model s en een ampera. Beiden zullen worden opgeladen via normale stekkers, uiteraard wel op eigen groepen. Ik had bedacht dat de ampera op 10A kan blijven laden (via de thuislader), nu ik had begrepen dat op slechts 6A laden veel meer verlies oplevert. Op 10A is het laadverlies nu al ongeveer 25% (12,5 A op de meter om 10A in de accu te laden, meting in de winter). Natuurlijk moet ik er voor zorgen dat op de betreffende fase dan geen andere grootverbruikers zitten die 's nachts aan gaan.

Ik zou het liefste een slim stuk elektronica hebben, dat de laadstroom naar de ms beperkt als daar aanleiding toe is. Het liefst te plaatsen op een din rail in de meterkast. Maar dit bestaat nog niet, toch?

Met vriendelijke groet,

Daniel
 
Last edited by a moderator:
Heren,

Ik heb een vraagje. Ik wil mijn aansluiting thuis laten verzwaren om met mijn duoladers maximaal te kunnen laden. Er ligt 400v in de straat. Moet ik dan een 3 fase 40a aansluiting vragen en weet iemand hoeveel kva dat dan is? Ik kom er zelf niet helemaal uit...
Ja, 3x40A heb je nodig. Dan kan je 3x32A richting de auto voeren.

Waarom heb je KVA nodig?
 
Alleen communiceren die laadstations nog niet onderling. Je moet dus 3 aparte laadstations hebben die elk ook nog onderling het maximaal af te nemen vermogen communiceren.

Wat Fuzzylogic gemaakt heeft is dus stap 1, nu komt stap 2.

Alhoewel technisch mogelijk, heb ik nog niet geprobeerd om twee Auto's tegelijk op te laden. Binnenkort als de S er is ga ik het proberen.
Communiceren onderling doen ze inderdaad nog niet. De enige communicatie momenteel is van de sensors in de meterkast naar de controller die in het laadpunt zit.

Het probleem wat kan optreden is dat er niet genoeg stroom is om het laden in stand te houden. De Roadster ondersteunt als absoluut minimum 10A, is er maar 9 of 8 Ampere beschikbaar dan stopt de roadster met laden.
Wellicht dat de S minder accepteert. Het laagste volgens de spec is 6A, bij 3 fase is dat altijd nog 4kW
 
Heren,

Ik heb een vraagje. Ik wil mijn aansluiting thuis laten verzwaren om met mijn duoladers maximaal te kunnen laden. Er ligt 400v in de straat. Moet ik dan een 3 fase 40a aansluiting vragen en weet iemand hoeveel kva dat dan is? Ik kom er zelf niet helemaal uit...
Bij mij was het goedkoper om een extra aansluiting van 3x25A te nemen. Maandlasten zijn dan een stuk lager.
 
Cohere heeft voor mij bij Stedin een tweede zakelijke aansluiting aangevraagd naast mijn privé aansluiting. Zij weigeren als een van de weinige netbeheerders in NL met als argument dat er maar 1 aansluiting mogelijk is per WOZ object. Ik heb bij de Autoriteit Consument & Markt een case laten openen hierover. Zij kwamen met jurisprudentie waar Vopac Eneco netbeheer daagde om het het feit dat Vopac na een fusie meerdere aansluitingen als 1 wilden hebben. Eneco netbeheer won dat geding mede door te stellen dat in de Elektriciteitswet 1998 staat dat er wel meerdere aansluitingen mogelijk zijn. Volgens Cohere is er nog een klant die zelf een tweede aansluiting aanvraagt bij Stedin, als hij ook geweigerd wordt dan gaat hij ook een case laten openen bij de ACM. Zo'n zaak gaat natuurlijk te lang duren voor onze aansluiting, maar we kunnen later ook nog de laadpaal op de tweede meterkast laten aansluiten.
 
Ik ben niet 100% zeker, maar ik dacht op de eandis website gezien te hebben dat je een extra aansluiting kon hebben? Ik kan het nu niet nakijken.

Ik ook niet, zit in een 3G blinde vlek in de Dordogne. Het vervelende is dat er door de geografische marktverdeling geen concurrentie is tussen de netbeheerders, met dan weer wel als voordeel dat de ACM er bovenop zit
 
Hier hebben wij straks dezelfde situatie: een model s en een ampera. Beiden zullen worden opgeladen via normale stekkers, uiteraard wel op eigen groepen. Ik had bedacht dat de ampera op 10A kan blijven laden (via de thuislader), nu ik had begrepen dat op slechts 6A laden veel meer verlies oplevert. Op 10A is het laadverlies nu al ongeveer 25% (12,5 A op de meter om 10A in de accu te laden, meting in de winter). Natuurlijk moet ik er voor zorgen dat op de betreffende fase dan geen andere grootverbruikers zitten die 's nachts aan gaan.

Ik zou het liefste een slim stuk elektronica hebben, dat de laadstroom naar de ms beperkt als daar aanleiding toe is. Het liefst te plaatsen op een din rail in de meterkast. Maar dit bestaat nog niet, toch?

Met vriendelijke groet,

Daniel

Dag Tesla-enthousiasten,

Enkelen van jullie hebben waarschijnlijk in contact met Cohere al vernomen dat er een smart-charge oplossing aan zit te komen. Dat kan ik bevestigen; wij ontwikkelen een oplossing die alle verbruikers in huis uit meet en op basis van gebruikers voorkeur laadpunten dynamisch terug regelt. Dit werkt ook met meerdere laadpunten aan een aansluiting. Mocht je PV systeem op een goede dag veel energie opleveren, dan vertaalt dit direct naar een hoger laadvermogen. Het kan dus opportuun zijn om een 22kW laadpunt aan te schaffen en een kleine netaansluiting, die door onze oplossing 'beschermd' wordt.

Het geheel past op een DIN-rail, heeft een internet verbinding en is (in latere ontwikkeling) te bekijken met iPad etc. Meer info volgt later als wij daadwerkelijk alle typen auto's hebben kunnen testen met onze oplossing. Onze oplossing is nu nog niet commercieel beschikbaar, maar bij aanleggen van het laadpunt kunnen we alvast voorbereidingen treffen!
 
. Volgens Cohere is er nog een klant die zelf een tweede aansluiting aanvraagt bij Stedin, als hij ook geweigerd wordt dan gaat hij ook een case laten openen bij de ACM. Zo'n zaak gaat natuurlijk te lang duren voor onze aansluiting, maar we kunnen later ook nog de laadpaal op de tweede meterkast laten aansluiten.
Voor de duidelijkheid: gaat dit over een 2e huisaansluiting in een buitenopstelling die wel schijnt te mogen?
Dat is nl wat mijn voorkeur heeft, en ik moet ook naar Stedin. Ga ik na de vakantie maar ook die aanvraag doen.
Moeten dat aparte cases worden bij ACM?
 
Bij mij was het goedkoper om een extra aansluiting van 3x25A te nemen. Maandlasten zijn dan een stuk lager.
Ik vraag me alleen af of het bij meerdere EV's ook wel zo slim is.

Je betaald namelijk een berg aan energiebelasting voor de eerste 10.000kWh, om precies te zijn wel 11 cent per kWh.

Boven de 10.000kWh gaat het terug naar 4 cent.

Als je dus twee EV's heb je wil eigenlijk alles op de zelfde hoofdaansluiting opladen, want dan kan je je huis (~3500kWh) er bij optellen en hoef je nog maar 6500kWh te verbruiken om daarna "goedkopere" energie te hebben.

Dit zou eens naast elkaar moeten worden gezet in een sheet, maar het kan in sommige situaties dus beter zijn om één aansluiting te houden van 3x35A / 3x40A.

Enkelen van jullie hebben waarschijnlijk in contact met Cohere al vernomen dat er een smart-charge oplossing aan zit te komen. Dat kan ik bevestigen; wij ontwikkelen een oplossing die alle verbruikers in huis uit meet en op basis van gebruikers voorkeur laadpunten dynamisch terug regelt. Dit werkt ook met meerdere laadpunten aan een aansluiting. Mocht je PV systeem op een goede dag veel energie opleveren, dan vertaalt dit direct naar een hoger laadvermogen. Het kan dus opportuun zijn om een 22kW laadpunt aan te schaffen en een kleine netaansluiting, die door onze oplossing 'beschermd' wordt.

Het geheel past op een DIN-rail, heeft een internet verbinding en is (in latere ontwikkeling) te bekijken met iPad etc. Meer info volgt later als wij daadwerkelijk alle typen auto's hebben kunnen testen met onze oplossing. Onze oplossing is nu nog niet commercieel beschikbaar, maar bij aanleggen van het laadpunt kunnen we alvast voorbereidingen treffen!
Werkt ook deze oplossing samen met de slimme meter?
 
Voor de duidelijkheid: gaat dit over een 2e huisaansluiting in een buitenopstelling die wel schijnt te mogen?
Dat is nl wat mijn voorkeur heeft, en ik moet ook naar Stedin. Ga ik na de vakantie maar ook die aanvraag doen.
Moeten dat aparte cases worden bij ACM?
Klopt!

- - - Updated - - -

Ik vraag me alleen af of het bij meerdere EV's ook wel zo slim is.

Je betaald namelijk een berg aan energiebelasting voor de eerste 10.000kWh, om precies te zijn wel 11 cent per kWh.

Boven de 10.000kWh gaat het terug naar 4 cent.

Als je dus twee EV's heb je wil eigenlijk alles op de zelfde hoofdaansluiting opladen, want dan kan je je huis (~3500kWh) er bij optellen en hoef je nog maar 6500kWh te verbruiken om daarna "goedkopere" energie te hebben.

Dit zou eens naast elkaar moeten worden gezet in een sheet, maar het kan in sommige situaties dus beter zijn om één aansluiting te houden van 3x35A / 3x40A?
Gaat dan het gehele verbruik naar 4 cent?

- - - Updated - - -

Ik vraag me alleen af of het bij meerdere EV's ook wel zo slim is.

Je betaald namelijk een berg aan energiebelasting voor de eerste 10.000kWh, om precies te zijn wel 11 cent per kWh.

Boven de 10.000kWh gaat het terug naar 4 cent.

Als je dus twee EV's heb je wil eigenlijk alles op de zelfde hoofdaansluiting opladen, want dan kan je je huis (~3500kWh) er bij optellen en hoef je nog maar 6500kWh te verbruiken om daarna "goedkopere" energie te hebben.

Dit zou eens naast elkaar moeten worden gezet in een sheet, maar het kan in sommige situaties dus beter zijn om één aansluiting te houden van 3x35A / 3x40A?
Gaat dan het gehele verbruik naar 4 cent?
 
Ik vraag me alleen af of het bij meerdere EV's ook wel zo slim is.

Je betaald namelijk een berg aan energiebelasting voor de eerste 10.000kWh, om precies te zijn wel 11 cent per kWh.

Boven de 10.000kWh gaat het terug naar 4 cent.

Als je dus twee EV's heb je wil eigenlijk alles op de zelfde hoofdaansluiting opladen, want dan kan je je huis (~3500kWh) er bij optellen en hoef je nog maar 6500kWh te verbruiken om daarna "goedkopere" energie te hebben.

Dit zou eens naast elkaar moeten worden gezet in een sheet, maar het kan in sommige situaties dus beter zijn om één aansluiting te houden van 3x35A / 3x40A.

Widodh, ik heb eens die link gevolgd maar ik den dat je op de eerste 10MWh 11 cent/Kwh belastingen blijft betalen en dat je pas dan terugvalt op 4cent/Kwh. Dus stel dat je 500euro /jaar extra moet betalen voor je zware aansluiting, dat moet je minstens (afgerond) 17200KWh verbruiken voordat je er voordeel uit haalt.