Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, de twee TWC's komen samen achter één zekering van zeg 3x16A.

Zie: Installatiehandleiding - muuraansluiting

Je stelt één TWC in als Master en de andere als Slave.

Tegen de master zeg je: Maximaal 16A

Vervolgens zorgen ze er samen voor dat er niet meer dan 16A in totaal wordt verbruikt. Je moet wel een data kabeltje tussen beide trekken
@widodh kun je er een KwH teller tussenzetten per TWC?
 
Rich rebuilds heeft een aardig filmpje over zijn eigen reparatie van de Tesla Wall Connector. De enorm zware kabel kan onderin uit de klem schieten en zo een storing veroorzaken omdat signaaldraden losraken. De fix is simpel en kun je gemakkelijk zelf doen. haal wel de buitenste kap voorzichtig los.

 
okee, electricien zegt nu dat de twee TWC's in 1 groep kunnen (mits max belasting niet wordt gehaald dmv dipswitches), maar Blz 28 van de manual zegt dat er per unit een beveiliging moet zijn..
denk dat dat een vergissing is. Anders is dit niet mogelijk:
Schermafbeelding 2019-03-28 om 00.36.09.png

maar je kunt voor de zekerheid een mailtje naar de support sturen
 
  • Informative
Reactions: Odie
Ik heb bij mijn UMC een shuko en een 3x16A blauwe 'campingstekker' gehad, maar ons kantoor in Duitsland heeft een rode connector aan de muur voor EV's. Tesla lijkt geen rode plug voor de UMC te verkopen (ik meende dat ergens gelezen te hebben). Kan ik dan gewoon volstaan met een verloopje van rood naar blauw zoals hier?:
cee32b-cee16r.jpg

Verder ga ik deze zomer naar noorwegen, maar ik lees dat de oude UMCs niet in Noorwegen willen laden vanwege een aardingsprobleem? Speelt dat met de M3 UMC ook nog? En hoe kom ik dan het beste aan een Noorse UMC?
 
Bij het thuisladen middels schuko heb ik spanningsverlies tot ca 20 volt zoals al eerder gemeld.
Als ik bij die fase in de meterkast ga meten, moet dat dan nog gewoon 230 volt zijn?
En als dat naar 220 volt zakt, wat is dan aan het handje?

Het voltage is zeer variabel over tijd, dit varieert zowel per uur op de dag als gedurende het jaar. Kijk maar eens naar de data van een van mijn fases. Alleen vandaag al zit er 16 volt tussen de max in de ochtend en het laagste rond etenstijd in de avond (als de hele stad begint te koken en stofzuigen etc)...

Een kleine dip onder vermogen is redelijk normaal, denk maar aan de ouderwetse gloeilamp die wat zwakker gaat branden als er een dikke compressor of waterkoker etc aan slaat.

25662055-9A69-42C1-BEB4-6BBC45B59F3F.png
2605F4A1-505D-4FD4-A906-533FAA612B7C.png
46EB94A7-609B-4BD2-8EC2-E73AB414D7F2.png
 
Het voltage is zeer variabel over tijd, dit varieert zowel per uur op de dag als gedurende het jaar. Kijk maar eens naar de data van een van mijn fases. Alleen vandaag al zit er 16 volt tussen de max in de ochtend en het laagste rond etenstijd in de avond (als de hele stad begint te koken en stofzuigen etc)...

Een kleine dip onder vermogen is redelijk normaal, denk maar aan de ouderwetse gloeilamp die wat zwakker gaat branden als er een dikke compressor of waterkoker etc aan slaat.

View attachment 391649
View attachment 391650
View attachment 391651
Thx.
Als aantal volt op 230 zit in de meterkast en ik zet dan het laden aan. Mag dan deze spanning dan naar zeg 215 tot 220 gaan permanent tijdens laden?
 
  • Helpful
Reactions: ebullio
Thx.
Als aantal volt op 230 zit in de meterkast en ik zet dan het laden aan. Mag dan deze spanning dan naar zeg 215 tot 220 gaan permanent tijdens laden?

Met welke stroomsterkte laad je dan op? Als je met 13 Ampère oplaadt en je netspanning zakt van 230 naar 215 of 220V dan betekent dit dat jouw aansluiting zich wellicht heel ver van een transformatorstation bevindt. Hoe langer kabels zijn, hoe meer spanningsval je erover krijgt bij belasting. Als je dit fenomeen ook hebt bij het laten draaien van een wasmachine of droogtrommel zal je er zelf niks aan kunnen verhelpen. Eventueel eens contact opnemen met je electriciteitsleverancier.
 
Met welke stroomsterkte laad je dan op? Als je met 13 Ampère oplaadt en je netspanning zakt van 230 naar 215 of 220V dan betekent dit dat jouw aansluiting zich wellicht heel ver van een transformatorstation bevindt. Hoe langer kabels zijn, hoe meer spanningsval je erover krijgt bij belasting. Als je dit fenomeen ook hebt bij het laten draaien van een wasmachine of droogtrommel zal je er zelf niks aan kunnen verhelpen. Eventueel eens contact opnemen met je electriciteitsleverancier.
Ter indicatie, ik meet hier een spanningsval bij inschakeling van het laden van enkele volts (2 hooguit).

Een hogere val kan duiden op een installatie die de boel niet kan bijbenen, waar dat in ligt weet ik niet. @MartinD zou idd het best een elektricien kunnen raadplegen.
 
Ter indicatie, ik meet hier een spanningsval bij inschakeling van het laden van enkele volts (2 hooguit).

Een hogere val kan duiden op een installatie die de boel niet kan bijbenen, waar dat in ligt weet ik niet. @MartinD zou idd het best een elektricien kunnen raadplegen.
Lijkt me ook.
De eerste check leert dat er ook te veel spanningsverlies is te meten in de meterkast. Dan kan ik wel een dikke kabel leggen naar de oplaadplek vanaf de meterkast, maar dat gaat denk ik dan maar een klein beetje helpen.
Ik moet dat dan weer bij de netbeheerder navragen lijkt me. @Firebird het laden gaat met 13A.