Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Maakt het ivm de levensduur nog verschil uit als je via wisselstroom 5A laadt ipv 16A? 5A is beduidend langzamer dan 16A.
Terwijl er bij een SuC > 10 keer zoveel naar binnen wordt geschept. Denk niet dat we ons hier heel erg druk om moeten maken. Wel schijnt de efficiëntie van de A/C lader in de auto lager te liggen wanner hij laag belast wordt.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Terwijl er bij een SuC > 10 keer zoveel naar binnen wordt geschept. Denk niet dat we ons hier heel erg druk om moeten maken. Wel schijnt de efficiëntie van de A/C lader in de auto lager te liggen wanner hij laag belast wordt.
Bij een SuC wordt er DC ofwel gelijkstroom geladen, wat in ieder geval slechter is voor de levensduur dan wisselstroom.
Ik vraag het omdat ik wel vaak de mogelijkheid heb om 9 tot 10 uur achter elkaar 's avonds en 's nachts tot 07:00 uur van 5 A tot 16A te laden totdat ik aan de 88% kom. Ik hoef nooit langs een SuC; ook al rijd ik 450 km op een dag, want ik heb de luxe van meerdere destination chargers/ wall connectors verspreid over het land. Ik ben dus nog nooit bij een SuC / fastcharger geweest en waarschijnlijk zal niemand mij daar binnenkort zien; ook niet tijdens vakantie. Ik zoek dan gewoon de B&B's / hotels met destination chargers uit en reserveer vooraf de charger.
 
Bij een SuC wordt er DC ofwel gelijkstroom geladen, wat in ieder geval slechter is voor de levensduur dan wisselstroom.
Ik vraag het omdat ik wel vaak de mogelijkheid heb om 9 tot 10 uur achter elkaar 's avonds en 's nachts tot 07:00 uur van 5 A tot 16A te laden totdat ik aan de 88% kom. Ik hoef nooit langs een SuC; ook al rijd ik 450 km op een dag, want ik heb de luxe van meerdere destination chargers/ wall connectors verspreid over het land. Ik ben dus nog nooit bij een SuC / fastcharger geweest en waarschijnlijk zal niemand mij daar binnenkort zien; ook niet tijdens vakantie. Ik zoek dan gewoon de B&B's / hotels met destination chargers uit en reserveer vooraf de charger.
Thuis laad je ook met DC. De omvormer in de auto maakt dat uit AC. Batterijen kunnen alleen met DC geladen worden.
 
Bij een SuC wordt er DC ofwel gelijkstroom geladen, wat in ieder geval slechter is voor de levensduur dan wisselstroom.
Ik vraag het omdat ik wel vaak de mogelijkheid heb om 9 tot 10 uur achter elkaar 's avonds en 's nachts tot 07:00 uur van 5 A tot 16A te laden totdat ik aan de 88% kom. Ik hoef nooit langs een SuC; ook al rijd ik 450 km op een dag, want ik heb de luxe van meerdere destination chargers/ wall connectors verspreid over het land. Ik ben dus nog nooit bij een SuC / fastcharger geweest en waarschijnlijk zal niemand mij daar binnenkort zien; ook niet tijdens vakantie. Ik zoek dan gewoon de B&B's / hotels met destination chargers uit en reserveer vooraf de charger.
Het gaat er niet perse om of jij gebruik maakt van SuCs. Het gaat er om dat men er gebruik van maakt en de auto daar kennelijk redelijk goed tegen kan.

Plus natuurlijk wat Ipe al zei.
 
De volgende vraag zal zeker wel eens aan de orde zijn geweest, maar ik heb het (nog) niet terug gevonden.
Bij thuisladen via wisselstroom/ AC ( uiteraard) kan de M3 of de convertor daarvan max (3 x) 16A en 11 kWh aan, zo heb ik begrepen.
En wat ik ook heb begrepen is dat langzaam laden beter is voor de levensduur van de batterijen.
Maakt het ivm de levensduur nog verschil uit als je via wisselstroom 5A laadt ipv 16A? 5A is beduidend langzamer dan 16A.
Laden met 5A gaat met een laag rendement, ruim onder 90%. Bij 11A is dat al enkele procenten beter.
 
Hallo allemaal, een vraagje: Er is bij mij gisteren een Tesla Wall Connector geinstalleerd. De installateur zei dat alles werkte en ging weg. Echter, ik zie helemaal geen ledjes branden, ook niet als ik de reset knop ingedrukt houd. Spanning eraf en erop doet ook niets lijkt het.
Is dit normaal?
 
Hallo allemaal, een vraagje: Er is bij mij gisteren een Tesla Wall Connector geinstalleerd. De installateur zei dat alles werkte en ging weg. Echter, ik zie helemaal geen ledjes branden, ook niet als ik de reset knop ingedrukt houd. Spanning eraf en erop doet ook niets lijkt het.
Is dit normaal?
Misschien is hij vergeten de flatcable van de front vergeten aan te sluiten.
 
  • Informative
Reactions: Woek
Misschien is hij vergeten de flatcable van de front vergeten aan te sluiten.
Ah dat kan ook ja. Het zou ook kunnen dat hij L1 en L3 heeft verwisseld, hij zei namelijk dat dat helemaal niets uitmaakt, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dus wel uitmaakt.
Maar ik begrijp dat er wel een ledje moet branden als hij goed is geinstalleerd?
Niet zo netjes dat hij niet eens even de handleiding heeft gebruikt en zomaar aanneemt dat het goed is zonder te testen.
 
Hallo allemaal, een vraagje: Er is bij mij gisteren een Tesla Wall Connector geinstalleerd. De installateur zei dat alles werkte en ging weg. Echter, ik zie helemaal geen ledjes branden, ook niet als ik de reset knop ingedrukt houd. Spanning eraf en erop doet ook niets lijkt het.
Is dit normaal?
Nee. Er moet een groene LED-indicator constant branden. Zoals inderdaad ook gewoon in de handleiding staat vermeld.
 
  • Informative
Reactions: Woek
Ik ben dus nog nooit bij een SuC / fastcharger geweest en waarschijnlijk zal niemand mij daar binnenkort zien; ook niet tijdens vakantie. Ik zoek dan gewoon de B&B's / hotels met destination chargers uit en reserveer vooraf de charger.
Dus je gaat nooit meer dan 500 km rijden op een vakantiedag? Dat is een long-range strategie die ik nog niet eerder had gehoord..
 
ik eigenlijk ook niet... en ik denk dat dat eerdere geval (waar de TWC niet werkte bij verwisseling van L1 en L3) een éénfasige aansluiting was. Dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Ik mag hopen dat je bij een 1 fase toepassing (in Nederland in ieder geval), zowel aan de huis kant als aan de TWC kant, de N en 1 fase gebruikt om aan te sluiten en niet twee fasen ...
 
Hallo allemaal, een vraagje: Er is bij mij gisteren een Tesla Wall Connector geinstalleerd. De installateur zei dat alles werkte en ging weg. Echter, ik zie helemaal geen ledjes branden, ook niet als ik de reset knop ingedrukt houd. Spanning eraf en erop doet ook niets lijkt het.
Is dit normaal?
Ik zou die installateur even bellen met de vraag of hij zijn werk af wil komen maken.
 
  • Like
Reactions: Woek
Dus ik kan beter op 11kw laden dan op een lager vermogen omdat ik dan minder verliesstroom krijg? En voor de batterij is 11kw niet echt belastend denk ik.
11 kW is prima voor de batterij. Ik laad zelfs thuis met 22 kW (Model S met dubbele lader).

Efficiëntie Tesla onboard chargers door WK057
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-s-gen2-charger-efficiency-testing.78740/
I recently finished some efficiency testing on the Model S Gen2 chargers (pre-refresh, but VIN > ~20k). Tests were done at 240V single phase.
  • 5 amps, 82.77%
  • 10 amps, 89.53%
  • 15 amps, 89.06%
  • 20 amps, 90.04%
  • 25 amps, 91.03%
  • 30 amps, 90.37%
  • 35 amps, 90.75%
  • 40 amps, 91.75%
  • 45 amps, 90.81%
  • 50 amps, 90.88%
  • 55 amps, 90.55%
  • 60 amps, 90.32%
  • 65 amps, 90.21%
  • 70 amps, 90.55%
  • 75 amps, 90.77%
  • 80 amps, 91.63%
 
Dus je gaat nooit meer dan 500 km rijden op een vakantiedag? Dat is een long-range strategie die ik nog niet eerder had gehoord..
Vroeger op de eerste dag meer dan 800 km gereden evenals vaak de tweede dag. Dan ben je zo in Italie of zuid frankrijk. Maar wat er tussenin ligt............geen flauw benul. Dat wil ik ook wel eens zien, zeker als ik vanaf volgend jaar het hele jaar door vakantie kan houden.
 
Last edited:
11 kW is prima voor de batterij. Ik laad zelfs thuis met 22 kW (Model S met dubbele lader).

Efficiëntie Tesla onboard chargers door WK057
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-s-gen2-charger-efficiency-testing.78740/
I recently finished some efficiency testing on the Model S Gen2 chargers (pre-refresh, but VIN > ~20k). Tests were done at 240V single phase.
  • 5 amps, 82.77%
  • 10 amps, 89.53%
  • 15 amps, 89.06%
  • 20 amps, 90.04%
  • 25 amps, 91.03%
  • 30 amps, 90.37%
  • 35 amps, 90.75%
  • 40 amps, 91.75%
  • 45 amps, 90.81%
  • 50 amps, 90.88%
  • 55 amps, 90.55%
  • 60 amps, 90.32%
  • 65 amps, 90.21%
  • 70 amps, 90.55%
  • 75 amps, 90.77%
  • 80 amps, 91.63%
Dank voor de info. Dezelfde efficientie- cijfers gelden ook voor 3 fase 400v? Maar ivm ac/dc laden blijft er toch nog een vraag. Waarom is ac laden en omvormen naar dc beter dan dc laden; ook op lagere kW?
 
Ah dat kan ook ja. Het zou ook kunnen dat hij L1 en L3 heeft verwisseld, hij zei namelijk dat dat helemaal niets uitmaakt, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dus wel uitmaakt.
Maar ik begrijp dat er wel een ledje moet branden als hij goed is geinstalleerd?
Niet zo netjes dat hij niet eens even de handleiding heeft gebruikt en zomaar aanneemt dat het goed is zonder te testen.
L1, 2 en 3 kunnen naar believen omgewisseld worden in de TWC. De OBC (s) zorgt(zorgen) dat het netjes wordt omgezet in DC. Alleen als je een elektromotor op meerfasen (de bekende rode "krachtstroomcontactdoos) aansluit is de volgorde van de aansluitingen van belang (draait -ie als je 'm verkeerd aansluit bijvoorbeeld andersom ;-). Maar gelukkig was het de flatcable.
 
  • Informative
Reactions: Woek