Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
... maar biedt deze dan wel voordelen ten opzichte van de CEE stekker (buiten het feit dat er geen communicatie is op de CEE)?
Een TWC communiceert net zo min met het huis als een via CEE aangesloten UMC.

Wel kun je een TWC via een Maxim smart maken en een UMC niet. Maar de CEE stekker staat daar m.i. een beetje los van. Een via een CEE stekker aangesloten TWC zou je ook smart kunnen maken.
 
  • Like
Reactions: Zorba
...maar deze zou ik graag willen upgraden met zo min mogelijk extra kosten.
De situatie op dit moment is
*een 1 fase 35A hoofdaansluiting,
*16A aardlek automaat in de meterkast voor de laadpaal
*een 5x2.5 kabel van 15 meter
*een 11KW evbox maar aangesloten met 1x16A (3.6KW)

Dit alles om geen 3 fase aansluiting aan te hoeven vragen of de grondkabel en ev box te moeten vervangen door een 7.4KW exemplaar.

De 2*16 breakers voor een kookplaat zitten aan elkaar, zodra er een probleem is schakelen ze samen af. Echter moet je in jouw idee dan wel even opletten dat de stroom door de 0 niet via één ader gaat lopen, anders kan dit met 32 A weer een probleem geven op 2.5mm2.

Als de grondkabel er al ligt en je een 11 kW EVbox ook al hebt staan, waarom dan niet dat ene stapje verder naar 3 fase ? De grote kosten voor de paal en plaatsing heb je immers al gemaakt en het vastrecht voor 3*25 blijft hetzelfde. Je groepenkast aanpassen met een extra breaker kost ook geld als je het laat doen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Gtech
Misschien kunnen de mensen hier op het forum me op de goede weg wijzen.

Ik zoek - voor een locatie diep in de Ardennen - een laadoplossing op publiek beschikbaar te stellen. De verlangens daar zijn:
- gekoppeld aan een laadnetwerk (waarbij bezoekers kunnen laden met hun eigen meegebrachte badges)
- smart (rekening houden met de rest van de belasting van het pand, niet alleen de andere laadpalen)

Heeft er iemand enig idee wat hierbij de mogelijkheden zouden zijn? Ik ben er nog niet in geslaagd om iets te vinden dat voldoet aan de beide vereisten :-(.

Precies wat ik heb staan, een dubbele paal (Alfen) met een paslezer en een modbus meter (Socomec) in de meterkast, beide aangesloten op het netwerk met een ethernetkabel zodat ze met elkaar kunnen praten. Kon in mijn geval niet via een kabeltje aan de P1 poort vanwege de afstand tussen meterkast en laadpaal van 50 m. De laadpaal houdt via de modbus meter in de gaten dat de hoofdaansluiting niet wordt overbelast. Backoffice abonnement bij e-flux, zijn handelen de betalingen af en ik kan (zelf per poort verschillend) het tarief instellen wat de bezoekers betalen. Staat nu op € 0,18 inc btw. Je eigen (willekeurige) RFID pasje(s) kun je zo instellen dat deze gratis kunnen laden dus zou je ook eventueel beschikbaar kunnen stellen.

Ik heb nu één probleem met deze setup en dat is dat de combinatie laadpaal en modbus meter (het type wat is voorgeschreven door Alfen) het verschil niet ziet tussen afgenomen en teruggeleverd vermogen op de hoofdaansluiting. Met 3x25 A aansluiting en een set zonnepanelen die ook mijn hele aansluiting vol kan trekken met terugleveren denkt de laadpaal dan dat er helemaal geen vermogen beschikbaar is om te laden terwijl dat er dan juist dubbel en dwars beschikbaar is. Alfen heeft deze fout erkend en geeft aan een oplossing te gaan bedenken (software). Kan nog wel even duren heb ik de indruk. Ondertussen is er een workaround om toch te kunnen laden, maar deze is niet optimaal. Erg tevreden over de installateur die dit alles bij elkaar heeft bedacht (panelen, laadpaal en elektronica).

De max die ik had draaien nu was een piek van 20 kW opgewekt vermogen, 11 kW laden en 9 kW terugleveren :-D, dus als ik thuis ben laad ik met name van 10:00 - 14:00 uur als het even kan.
 
Thanks voor je reactie, ik denk dat ik inderdaad die stap maar gewoon moet maken.

Grondkabel en ev box heb ik trouwens zelf geplaatst, zekeringkast aanpassen lukt me ook wel verwacht ik. Enkel het upgraden van de hoofdaansluiting en de slimme 3 fase meter plaatsen gaat wat lastiger worden ;)
je moet sowieso eenmalig een bedrag aan je netbeheerder betalen om de 2 extra fasen te ontsluiten. Eenmaal in de meterkast kan je zelf dingen doen, maar bij brand heb je beter een factuur. Er gaan toch flinke vermogens door de (beter goed aangesloten) elementen van je installatie. Ik kan het weten want had bijna brand door een slecht contact in een lasdop die door of namens de voormalige eigenaar was gebroedseld (in de kruipruimte). Pas nadat ik een zwaar vermogen daarover liet lopen kwam die fout aan het licht.
 
Dank voor de waarschuwing, ik heb destijds de complete huisinstallatie vervangen en daarna laten doormeten door een gecertificeerd bedrijf zoals het tegenwoordig ook voor bedrijven verplicht is om te doen voor de brandverzekering. Ze zouden dit voor particulieren ook verplicht moeten stellen.

Als het nieuwe laadsysteem operationeel is zal ik voor de zekerheid het laad gedeelte ook nog even met een warmtecamera af gaan, just in case.
 
Ecotap kan wel de stroomrichting bepalen, dus als je zonnepanelen aan het terugleveren zijn zal de paal juist veel meer vermogen tot zijn beschikking hebben. Ook lees ik hier nog steeds verontrustende berichten over het uitlezen van de p1 poort om de laadpaal te knijpen bij een hogere belasting dan de netaansluiting. Een p1 meter geeft maar eens per 10 seconden de waardes door, of je moet een v5 hebben, dan is het een seconde. Je moet gewoon zeker zijn dat je middels een analoog signaal binnen 0,2 seconden kan afschakelen of knijpen. Zeker met 10 seconden is kans op schade aan je elektrische installatie aanwezig.
 
  • Informative
Reactions: Laurens_S
je moet sowieso eenmalig een bedrag aan je netbeheerder betalen om de 2 extra fasen te ontsluiten. Eenmaal in de meterkast kan je zelf dingen doen, maar bij brand heb je beter een factuur. Er gaan toch flinke vermogens door de (beter goed aangesloten) elementen van je installatie. Ik kan het weten want had bijna brand door een slecht contact in een lasdop die door of namens de voormalige eigenaar was gebroedseld (in de kruipruimte). Pas nadat ik een zwaar vermogen daarover liet lopen kwam die fout aan het licht.
En wat nou als je die factuur niet hebt? Ik bedoel: heb jij een factuur van de aanleg van je meterkast gekregen toen je je huis kocht? Ik in ieder geval niet. En al had ik die wel dan kon ik nog niet aantonen dat ik nadien niets veranderd heb.
 
Ecotap kan wel de stroomrichting bepalen, dus als je zonnepanelen aan het terugleveren zijn zal de paal juist veel meer vermogen tot zijn beschikking hebben. Ook lees ik hier nog steeds verontrustende berichten over het uitlezen van de p1 poort om de laadpaal te knijpen bij een hogere belasting dan de netaansluiting. Een p1 meter geeft maar eens per 10 seconden de waardes door, of je moet een v5 hebben, dan is het een seconde. Je moet gewoon zeker zijn dat je middels een analoog signaal binnen 0,2 seconden kan afschakelen of knijpen. Zeker met 10 seconden is kans op schade aan je elektrische installatie aanwezig.
Wat voor schade ben je bang voor? Het ergste wat er kan gebeuren is denk ik dat je hoofdzekering er uit klapt. Dat is die namelijk voor. En als dat ook nog eens binnen 10 seconden gebeurt is er m.i. meer aan de hand dan alleen overbelasting.
 
De 2*16 breakers voor een kookplaat zitten aan elkaar, zodra er een probleem is schakelen ze samen af. Echter moet je in jouw idee dan wel even opletten dat de stroom door de 0 niet via één ader gaat lopen, anders kan dit met 32 A weer een probleem geven op 2.5mm2.
Sowieso zou je anders het probleem krijgen dat de volle mep door 1 x 16 as ampere moet. Maar nog steeds vraag ik me af of 2 x 16 wel hetzelfde is als 1 x 32.

Als je toch 2 x 2 aders gaat gebruiken, kun je dan niet met zo goed die 2 x 2 x 2.5mm2 gebruiken alsof het 2 x 5mm2 is en er gewoon een 25 of 32a zekering voor hangen? (is vraag, geen tip)
 
de TWC hangt ondertussen, en laadt, maar het frontje geeft geen licht. Is dit wss vergeten de connector van het frontje aan te sluiten of zou dit nog iets anders kunnen zijn?

groet

Had ik ook. Heel belangrijk dat je na de installatie de draaischakelaar op 0 zet, het kabeltje van het deksel aansluit en dan de stroom eropzet. Dan de knipperende LEDs afwacht, dan de stroom er weer afhaalt en dan pas de draaischakelaar instelt op het niveau dat je wil hebben. En daarna de stroom er pas weer op zet.
Als je die volgorde niet goed aanhoudt, dan blijft de LED op zwart.
Kijk maar in deze video: Installation - TESLA Wall Connector
 
Had ik ook. Heel belangrijk dat je na de installatie de draaischakelaar op 0 zet, het kabeltje van het deksel aansluit en dan de stroom eropzet. Dan de knipperende LEDs afwacht, dan de stroom er weer afhaalt en dan pas de draaischakelaar instelt op het niveau dat je wil hebben. En daarna de stroom er pas weer op zet.
Als je die volgorde niet goed aanhoudt, dan blijft de LED op zwart.
Kijk maar in deze video: Installation - TESLA Wall Connector

Dat zeggen ze niet in de video en is ook niet zo. De 0 is een test mode en kun je prima overslaan. Of dat verstandig is, is wat anders. Maar door hem direct op de juiste instelling te zetten, werkt hij ook.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
klopt dat het niet met zoveel woorden gezegd wordt in de video, maar ik had hem eerst niet op nul gezet en direct op 7 en toen deed de LED het bij mij niet. Toen heb ik gedaan wat in de video gezegd wordt en deed de LED het wel.
Je moet echt dat kabeltje eerst aansluiten en op nul draaien zonder stroom en dan pas de stroom erop zetten.
Probeer het maar uit. Bij mij gaat de LED anders niet knipperen als je die procedure niet volgt. Met alleen de resetknop indrukken, ging mijn LED niet knipperen.
 
Denk dat ik wel te vrede kan zijn met hoe mijn TWC het doet. Dit was de test die ik met de installateur deed voor dat hij weg ging.
Hoppenbrouwers Techniek B.V. Echt een aanrader wat een nette en goede service
 

Attachments

  • A2566FCC-63F8-4974-B340-698B8C7CE8C6.jpeg
    A2566FCC-63F8-4974-B340-698B8C7CE8C6.jpeg
    143.1 KB · Views: 70
  • Like
Reactions: Firehuntah
klopt dat het niet met zoveel woorden gezegd wordt in de video, maar ik had hem eerst niet op nul gezet en direct op 7 en toen deed de LED het bij mij niet. Toen heb ik gedaan wat in de video gezegd wordt en deed de LED het wel.
Je moet echt dat kabeltje eerst aansluiten en op nul draaien zonder stroom en dan pas de stroom erop zetten.
Probeer het maar uit. Bij mij gaat de LED anders niet knipperen als je die procedure niet volgt. Met alleen de resetknop indrukken, ging mijn LED niet knipperen.
De omweg van de schakelaar eerst op 0 zetten is op dit forum dacht ik nooit besproken en zou dat zeker wel zijn als het een issue was. Bij mij werkte het ook zonder deze tussenstap. Ik kan alleen maar bedenken dat er een probleem (bad connection) in je draaischakelaar of in je connector van de ledstrip zelf heeft gezeten (vuiltje of zo), dat door het omschakelen/in en uitpluggen is opgelost.

EDIT: Ik heb de handleiding er nog even op nagelezen en ook daarin wordt de 0-stap niet genoemd bij installatie.
 
Last edited:
De omweg van de schakelaar eerst op 0 zetten is op dit forum dacht ik nooit besproken en zou dat zeker wel zijn als het een issue was. Bij mij werkte het ook zonder deze tussenstap. Ik kan alleen maar bedenken dat er een probleem (bad connection) in je draaischakelaar of in je connector van de ledstrip zelf heeft gezeten (vuiltje of zo), dat door het omschakelen/in en uitpluggen is opgelost.

EDIT: Ik heb de handleiding er nog even op nagelezen en ook daarin wordt de 0-stap niet genoemd bij installatie.

oké, ik kan alleen maar zeggen dat het bij mij wel zo werkte toen de LEDs op zwart bleven en ik zou ook niet goed weten waarom Tesla in deze instructievideo deze stap wel aangeeft als hij nergens voor dient. Het zal toch wel ergens voor dienen. Ik weet niet meer zeker of ik die reset toen ook gedaan heb, maar de uitkomst was in ieder geval dat mijn LEDs het nu doen.
 
  • Like
Reactions: M.W.
je moet sowieso eenmalig een bedrag aan je netbeheerder betalen om de 2 extra fasen te ontsluiten. Eenmaal in de meterkast kan je zelf dingen doen, maar bij brand heb je beter een factuur. Er gaan toch flinke vermogens door de (beter goed aangesloten) elementen van je installatie. Ik kan het weten want had bijna brand door een slecht contact in een lasdop die door of namens de voormalige eigenaar was gebroedseld (in de kruipruimte). Pas nadat ik een zwaar vermogen daarover liet lopen kwam die fout aan het licht.
De installatie laten checken kan geen kwaad maar die factuur maakt niets uit. Is dan trouwens toch verbrand :)