Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bij dit soort stroomhoogtes zou ik toch wel zeker willen weten dat je kwa warmte afvoer goed zit. Zeker omdat je anders dus behoorlijk snel met een brand in je muur zit. Ik zelf houd het bij 5x 2,5mm2 voor mijn aansluiting en ga straks laden met max 11 kW. Las zelfs dat misschien de Model 3 SR niet 11 kW kan laden, maar dat zien we dan wel weer.

En weet je inmiddels al of de SR+ 11 kW AC kan laden (dus 3 fasen * 16 A * 230 V)? Ik overweeg voor thuis mijn 1-fasenlader van The New Motion (nu eigendom van Shell…hmm) te vervangen door een 3-fasenlader Zappi v2 en de huisaansluiting van 1 * 25 A naar 2 * 25 A te laten upgraden. Maar als de SR+ geen AC 3-fasenladen ondersteunt, zou dat niet zo'n slimme actie zijn.

Als ik kijk op
https://www.tesla.com/nl_NL/support/charging-connectors
en https://www.tesla.com/nl_NL/support/home-charging-installation
en (niet van Tesla) Tesla Model 3 Standard Range Plus

dan zou je toch mogen verwachten dat een Europese Model 3 SR+ 11 kW en dus AC 3-fasenladen ondersteunt?
 
Oké, ik zou graag jullie advies willen hebben voor de volgende situatie.

Ik heb toendertijd voor onze E golf een laadpaal geplaatst maar deze zou ik graag willen upgraden met zo min mogelijk extra kosten.

De situatie op dit moment is

*een 1 fase 35A hoofdaansluiting,
*16A aardlek automaat in de meterkast voor de laadpaal
*een 5x2.5 kabel van 15 meter
*een 11KW evbox maar aangesloten met 1x16A (3.6KW)

De meerpolige kabel en de zwaardere ev box heb ik toendertijd genomen om later eventueel uit te breiden. Dit moment is aangekomen omdat we naar een classic model S aan het kijken zijn.

Nu vroeg ik mij af, kan ik enkel door de 1x16A aardlekautomaat te vervangen door een 2x16A aardlekautomaat en de bedrading opnieuw aan te sluiten in de EV box mijn situatie upgraden? (zoals bijv een kookplaat ook 2x16A aan kan) Dus dan heb ik uiteindelijk niet 1x32a (7.4KW) maar 2 fase 16A (ook 7.4KW)

Mijn vraag is nu, is dit technisch verantwoord en pakt de Tesla ook 2x16A van dezelfde fase?

Dit alles om geen 3 fase aansluiting aan te hoeven vragen of de grondkabel en ev box te moeten vervangen door een 7.4KW exemplaar.

Hoop dat ik het duidelijk heb omschreven.
 
De Tesla's laden aan 1f32A en die 32A wordt intern over de laders verdeeld. Je kan dus aan 32A laden mits aangepaste automaat en aardlek en bekabeling. Alleen: met 32A houd je 3A over: dat is te weinig. Ofwel stel je een veilige marge in, dan zit je opnieuw in de buurt van 1f16A, misschien 20A; ofwel houd je bij het laden rekening met andere verbruikers en start je het laden pas als de grootverbruikers hun taak erop hebben zitten, dan kan je laden aan 1f25A, misschien wel 1f30A ofwell neem je een slimme lader die je instelt op 32A en die zorgt er dan wel voor dat de laadstroom wordt aangepast aan overige verbruikers.
Die laatste is het meest comfortabel en het snelst, maar vergt een bijkomende investering in de vorm van een maxem of een Fivari-SMART of andere slimme lader.
 
Oké, ik zou graag jullie advies willen hebben voor de volgende situatie.

Ik heb toendertijd voor onze E golf een laadpaal geplaatst maar deze zou ik graag willen upgraden met zo min mogelijk extra kosten.

De situatie op dit moment is

*een 1 fase 35A hoofdaansluiting,
*16A aardlek automaat in de meterkast voor de laadpaal
*een 5x2.5 kabel van 15 meter
*een 11KW evbox maar aangesloten met 1x16A (3.6KW)

De meerpolige kabel en de zwaardere ev box heb ik toendertijd genomen om later eventueel uit te breiden. Dit moment is aangekomen omdat we naar een classic model S aan het kijken zijn.

Nu vroeg ik mij af, kan ik enkel door de 1x16A aardlekautomaat te vervangen door een 2x16A aardlekautomaat en de bedrading opnieuw aan te sluiten in de EV box mijn situatie upgraden? (zoals bijv een kookplaat ook 2x16A aan kan) Dus dan heb ik uiteindelijk niet 1x32a (7.4KW) maar 2 fase 16A (ook 7.4KW)

Mijn vraag is nu, is dit technisch verantwoord en pakt de Tesla ook 2x16A van dezelfde fase?

Dit alles om geen 3 fase aansluiting aan te hoeven vragen of de grondkabel en ev box te moeten vervangen door een 7.4KW exemplaar.

Hoop dat ik het duidelijk heb omschreven.
In theorie is het mogelijk om te doen wat je overweegt, zeker wanneer je een 35A automaat op de hoofdaansluiting hebt. (Dan hoeft er niemand te komen om die zekering telkens te vervangen.)
In de praktijk is het toch eenvoudiger om over te gaan op een 3-fase aansluiting. De eenmalige kosten daarvan zijn beperkt en de vaste kosten veranderen niet.
 
Dank voor jullie reacties.

Ik ben vergeten te vermelden dat ik thuis sporadisch zal gaan laden aangezien ik op kantoor toegang heb tot een 11KW paal.

De bedoeling is dat als ik soms een lange rit heb vanuit thuis ik wel sochtends vroeg met een volle accu kan vertrekken.

16A voldoet misschien krap aan ook wel maar als ik met weinig moeite extra capaciteit kan creëren (in mijn geval enkel een andere aardlekautomaat) is dat natuurlijk heel fijn al is het maar voor het gevoel. Ik kan hem in de auto zelf op dat moment even terug schroeven naar 25A afhankelijk of ik nog verbruikers aan heb staan al zal dat niet meer zijn dan een vaatwasser.
 
  • Helpful
Reactions: Gamechanger
Mijn elektricien is een echte aanrader voor de installatie van een TWC. Totale installatie voor minder dan €800 (inclusief
differentieelschakelaar 4P/63A/30mA type B van €499). Geïnteresseerde kunnen hem contacteren op electronicovc at hotmail.com
 
Mijn elektricien is een echte aanrader voor de installatie van een TWC. Totale installatie voor minder dan €800 (inclusief
differentieelschakelaar 4P/63A/30mA type B van €499). Geïnteresseerde kunnen hem contacteren op electronicovc at hotmail.com
Euh.. 4P/63A/30mA type B aardlekschakelaar/differentieelschakelaar koop ik in voor net 100 euro ex btw. De “bekende” merken zijn wel duurder maar ze moeten allemaal aan dezelfde eisen voldoen...
 
Heb hier thuis wat problemen met mijn Model 3 op te laden. Heb zelf een Tesla Wall Connector aangesloten volgens instructies op een verdeelkast die ik ook zelf heb aangesloten. Hierin zitten een hoofdschakelaar, type B aardlek en zekering. Werkt allemaal op 1 fase, ingesteld op max 13A. De ene dag gaat het goed en laadt de Model 3 zonder problemen op, maar nu ook al 2x binnen een week gehad dat die niet wil laden en dan 2 keer rood knippert. Zou volgens het boekje een aardefout zijn. Doe ik daarna met de UMC laden dan werkt dit wel gewoon (stopcontacten aangesloten op zelfde verdeelkast, alleen dan achter een eigen aardlek + zekering). Heeft de Tesla Wall Connector misschien een betere aardeverbinding nodig dan de UMC?

De Tesla Wall Connector en verdeelkast hangen hier in een garage die redelijk ver van het huis af staat (50m+), de aarde gaat gewoon via een lange buitenkabel (2 x 2.5mm² + aardemantel) naar nog een groepenkast en dan naar de meterkast uiteindelijk naar de aardpen bij de huisaansluiting. Misschien is dit gewoon te ver of te veel tussenverbindingen? Neem aan dat ik dan een extra aardpen moet laten slaan bij de garage. Of zou er toch gewoon iets fout zijn in de Tesla Wall Connector zelf? Weet niet wat het kost om een extra aardpen te laten slaan maar dat zal toch ook wel weer best prijzig zijn. Wil dus eerste even zeker weten of dat het probleem wel gaat verhelpen. ;)
 
Last edited:
Oké, ik zou graag jullie advies willen hebben voor de volgende situatie.

Ik heb toendertijd voor onze E golf een laadpaal geplaatst maar deze zou ik graag willen upgraden met zo min mogelijk extra kosten.

De situatie op dit moment is

*een 1 fase 35A hoofdaansluiting,
*16A aardlek automaat in de meterkast voor de laadpaal
*een 5x2.5 kabel van 15 meter
*een 11KW evbox maar aangesloten met 1x16A (3.6KW)

De meerpolige kabel en de zwaardere ev box heb ik toendertijd genomen om later eventueel uit te breiden. Dit moment is aangekomen omdat we naar een classic model S aan het kijken zijn.

Nu vroeg ik mij af, kan ik enkel door de 1x16A aardlekautomaat te vervangen door een 2x16A aardlekautomaat en de bedrading opnieuw aan te sluiten in de EV box mijn situatie upgraden? (zoals bijv een kookplaat ook 2x16A aan kan) Dus dan heb ik uiteindelijk niet 1x32a (7.4KW) maar 2 fase 16A (ook 7.4KW)

Mijn vraag is nu, is dit technisch verantwoord en pakt de Tesla ook 2x16A van dezelfde fase?

Dit alles om geen 3 fase aansluiting aan te hoeven vragen of de grondkabel en ev box te moeten vervangen door een 7.4KW exemplaar.

Hoop dat ik het duidelijk heb omschreven.
Een 2 x 16 a installatie automaat is heel wat anders dan een 3 fasen installatie automaat. Bij de eerste heb je twee gescheiden 0-en. Bij de tweede heb je één gedeelde 0. Ik weet hen niet zeker maar mijn gevoel zegt me dat wat jij wil helemaal niet kan.
 
Heb hier thuis wat problemen met mijn Model 3 op te laden. Heb zelf een Tesla Wall Connector aangesloten volgens instructies op een verdeelkast die ik ook zelf heb aangesloten. Hierin zitten een hoofdschakelaar, type B aardlek en zekering. Werkt allemaal op 1 fase, ingesteld op max 13A. De ene dag gaat het goed en laadt de Model 3 zonder problemen op, maar nu ook al 2x binnen een week gehad dat die niet wil laden en dan 2 keer rood knippert. Zou volgens het boekje een aardefout zijn. Doe ik daarna met de UMC laden dan werkt dit wel gewoon (stopcontacten aangesloten op zelfde verdeelkast, alleen dan achter een eigen aardlek + zekering). Heeft de Tesla Wall Connector misschien een betere aardeverbinding nodig dan de UMC?

De Tesla Wall Connector en verdeelkast hangen hier in een garage die redelijk ver van het huis af staat (50m+), de aarde gaat gewoon via een lange buitenkabel (2 x 2.5mm² + aardemantel) naar nog een groepenkast en dan naar de meterkast uiteindelijk naar de aardpen bij de huisaansluiting. Misschien is dit gewoon te ver of te veel tussenverbindingen? Neem aan dat ik dan een extra aardpen moet laten slaan bij de garage. Of zou er toch gewoon iets fout zijn in de Tesla Wall Connector zelf? Weet niet wat het kost om een extra aardpen te laten slaan maar dat zal toch ook wel weer best prijzig zijn. Wil dus eerste even zeker weten of dat het probleem wel gaat verhelpen. ;)


Ik had het ook. Elektricien heeft alle aardklemmen nog eens extra aangedraaid nu geen last meer
 
  • Informative
Reactions: Firehuntah
Ik had het ook. Elektricien heeft alle aardklemmen nog eens extra aangedraaid nu geen last meer

Eens gekeken hier maar dat gaat lastig worden, aardklemmen zijn helemaal verroest, geen beweging te krijgen in de schroeven voor deze aan te draaien. :p Maarja het zit dus wel vast, of het goed contact maakt is de vraag.. Zal ook maar een elektricien laten komen die het even door kan meten. Anders toch maar extra aardpen laten slaan bij mijn garage.