Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet dat het hier al tien keer is langsgekomen maar nu is het mijn beurt om een behandelde vraag nog maar eens te stellen :)
Voor aansluiting een laadpaal in de meterkast moet deze met een aardlek type B worden uitgerust ?
Wat kost die ongeveer ?

En wat kost een Maxem tegenwoordig, is dat nog steeds ongeveer 250,= euro ?
 
Ik heb jullie advies nodig. Ik probeer zoveel mogelijk informatie mee te geven mijn excuses voor de langdradigheid.

Binnen een paar maanden vervang ik mijn huidige leasewagen door een Tesla Model 3 en volgend jaar wordt de wagen van mijn vrouw ook vervangen door een Tesla Model 3. Één van de wagens zal letterlijk aan de andere kant van de muur staan van de zekeringkast, maar de tweede auto en de compressor staan in de garage ongeveer 15 meter van de zekeringkast.

Ik werk door de dag als freelancer en ‘s avonds werk ik aan auto’s tot middernacht ongeveer. Tegen 6:00 vertrek ik terug en moet de Tesla geladen zijn.

Dat gezegd zijnde ben ik op zoek naar een schroefcompressor voor professionele doeleinden met een netto luchtopbrengst van minstens 450 liter/minuut, heb ik uitgerekend op basis v/d pneumatische tools die ik nodig heb. Deze compressor zal dus voornamelijk ‘s avonds gebruikt worden tot middernacht. Door de hoge benodigde netto luchtopbrengst voor de compressor, heb ik echter een spanning nodig van 400V en een stroom van 32A. Dit wil dus zeggen dat ik contact moet opnemen met Fluvius om het vermogen thuis te verhogen.

Waarvoor ik nu jullie advies wil vragen: ik ben eerst en vooral een totale leek wat elektriciteit aangaat en ik weet nu niet waar te beginnen met dit allemaal? Moet ik contact opnemen met een elektricien en kan deze dan uitrekenen of het al dan niet zinvol is om het vermogen aan te passen naar bijvoorbeeld 3x63A, 400V zodat ik binnenkort de compressor kan gebruiken terwijl de 2 auto’s staan te laden?

Begrijp ik het goed dat in principe 3x32A, 400V zou volstaan? Stel nu dat ik de compressor gebruik dan worden de twee elektrische wagens niet geladen binnen deze groep, maar van het moment dat ik de compressor afzet dat de twee Tesla’s geladen kunnen worden aan een theoretische 400V x 3 x (32A/2) = 19,2 kW
waardoor de wagen zou kunnen geladen worden in 4 uur? Of ben ik totaal verkeerd en ondersteund de Tesla Model 3 dit totaal niet?

Graag jullie raad en wie zou ik kunnen contacteren die mij hierbij kan helpen? Ook zou er moeten gekeken worden naar welke kabels moeten getrokken worden.

Mijn excuses voor de lange post maar ik vind het allemaal complexe materie en als leek weet je gewoon niet waar te beginnen.
 
Hey Gabriel, welkom op het forum! (Stel je jezelf even voor?)

De model 3 kan vanwege de interne lader niet sneller thuis laden dan 11 kW ofte 3 x 16 A.
In het scenario dat je schetst lijkt me dat je in elk geval genoeg tijd hebt de auto's 's nachts terug vol te laden.

Als je de compressor continue gebruikt in de avonduren en deze neemt continue 3 x 32 A dan zal je inderdaad contact moeten opnemen met Fluvius om je aansluiting te laten aanpassen. Let wel, boven 3 x 32 A komen er daarbij ook kosten voor een netstudie.
Gezien de benodigde compressor zal je daar helaas niet omheen kunnen. (Heb je echt zo'n grote luchtopbrengst nodig?)

In de veronderstelling dat je vermogen dan op 3 x 50 of 63 A wordt vastgesteld heb je zeker voldoende marge voor zowel de compressor als de 2 auto's en de rest van het huis.

Daarentegen, als je compressor niet continue draait (of niet effectief 32A verbruikt), kan je misschien met 3 x 40 A al voort. (Ikzelf had 3 x 32 A aangevraagd vanwege de bouwkraan waarmee het huis gebouwd is, maar heb in realiteit een 40 A automaat in de meterkast.)
Als je de laders dan "intelligent" maakt door ze te laten werken in functie van het beschikbare vermogen kan je de kosten lager houden.
Je laadt dan mogelijk niet op elk moment met maximaal vermogen, maar door de beschikbare tijd zal de batterij nog steeds vol zijn tegen de ochtend.

Ik zou eerst (eventueel samen met een leverancier) eens in detail bekijken welke compressor je nodig hebt en wat deze echt verbruikt.
Van daaruit contact opnemen met Fluvius om de mogelijkheden te bekijken.
Voor slimme of domme laadoplossingen kunnen we je hier op het forum wel voort helpen.

Nog even hierop inpikken:
Begrijp ik het goed dat in principe 3x32A, 400V zou volstaan? Stel nu dat ik de compressor gebruik dan worden de twee elektrische wagens niet geladen binnen deze groep, maar van het moment dat ik de compressor afzet dat de twee Tesla’s geladen kunnen worden aan een theoretische 400V x 3 x (32A/2) = 19,2 kW
waardoor de wagen zou kunnen geladen worden in 4 uur? Of ben ik totaal verkeerd en ondersteund de Tesla Model 3 dit totaal niet?
De interne laders van je Tesla gebruiken 230 V, welke in een 3 fasige aansluiting te vinden is tussen L1 - N, L2 - N en L3 - N. De 400 V waarvan vaak sprake is, meet je tussen L1 - L2, enz. Je compressor zal hier wel gebruik van maken omdat deze met een 3 fasige motor werkt, maar de 3 losse enkelfasige laders in de Tesla dus niet. Je telt dan ook met 3 x 230 V, niet met de 400 V.

Succes alvast!
 
Last edited:
Hoi, Als je 2 Tesla's hebt dan heb je al 2x16=32 A per fase nodig, dus voor de auto's 3x32 A (zoals Wim hierboven al aangaf is dat bij 3x 230V). Daar komt dan de rest van huis en de compressor nog bij. In het slechtste geval dus nog 3x32 A voor de compressor (is al 3x64 A) plus de rest van het huis.
Heb je een vaatwasser die 's nachts draait? Een wasmachine die 's nachts draait? Komt er nog 2x 10 A (of meer) bij, gelukkig zijn die enkelfasig, dus volstaat het dan in totaal met iets van 3x80 A. Worst case heb je dus een hele forse verzwaring van je aansluiting nodig.

Of dat 400 V of 230 V wordt gebruikt is niet zo relevant, het gaat om de totale stroom die je nodig hebt.

Je kunt ook eens kijken naar slimmere, loadbalancing laders! Die verlagen de stroom die naar de laders gaat op het moment dat er een andere zware verbruiker (zoals je compressor) bij komt. Dat gaat je aardig in de maximale stroom schelen. De compressor staat niet volcontinu te draaien, net zo min als de wasmachine en/of droger. Dan zou je met 3x50 A wel uit de voeten kunnen, en toch volle auto's iedere dag hebben. Ook kun je je afvragen of je iedere dag je auto's helemaal leeg rijdt, grote kans dat je dat niet doet.

Bekabeling: 4 mm2 is het minimum (let wel op voldoende aders ;))
 
Mijn SR+ geeft 71 km/u aan bij 3-fase laden op 16 A.
Dit lijkt me meer in lijn wat je kan verwachten bij een SR+. De 79 km/u van "Maicol" #7893 lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Wat misschien ook een extra check is, is het maximum aantal km dat bij 100% of 90% SoC wordt gemeld door de batterij. Voor mijn LR/AWD is dat resp. 499 km of 449 km. Dat is in lijn met wat anderen melden.
 
Dit lijkt me meer in lijn wat je kan verwachten bij een SR+. De 79 km/u van "Maicol" #7893 lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Wat misschien ook een extra check is, is het maximum aantal km dat bij 100% of 90% SoC wordt gemeld door de batterij. Voor mijn LR/AWD is dat resp. 499 km of 449 km. Dat is in lijn met wat anderen melden.

Kan zijn dat ik iets verkeerd lees misschien maar ik zie toch echt 79km. (Heb foto bijgevoegd)
 

Attachments

  • 024337A6-2419-4729-9BC0-7A89DB35D18A.png
    024337A6-2419-4729-9BC0-7A89DB35D18A.png
    558.7 KB · Views: 72
Ik las begin dit jaar dat er problemen waren met opladen, specifiek dan 3 fasen / 400V. Zijn deze volledig opgelost met software updates of ging het hier om een hardware probleem?

Ik vraag het omdat mijn Model 3 gisteren niet wilde laden aan 3 fasen.
 
Ik heb jullie advies nodig. Ik probeer zoveel mogelijk informatie mee te geven mijn excuses voor de langdradigheid.

Binnen een paar maanden vervang ik mijn huidige leasewagen door een Tesla Model 3 en volgend jaar wordt de wagen van mijn vrouw ook vervangen door een Tesla Model 3. Één van de wagens zal letterlijk aan de andere kant van de muur staan van de zekeringkast, maar de tweede auto en de compressor staan in de garage ongeveer 15 meter van de zekeringkast.

Ik werk door de dag als freelancer en ‘s avonds werk ik aan auto’s tot middernacht ongeveer. Tegen 6:00 vertrek ik terug en moet de Tesla geladen zijn.

Dat gezegd zijnde ben ik op zoek naar een schroefcompressor voor professionele doeleinden met een netto luchtopbrengst van minstens 450 liter/minuut, heb ik uitgerekend op basis v/d pneumatische tools die ik nodig heb. Deze compressor zal dus voornamelijk ‘s avonds gebruikt worden tot middernacht. Door de hoge benodigde netto luchtopbrengst voor de compressor, heb ik echter een spanning nodig van 400V en een stroom van 32A. Dit wil dus zeggen dat ik contact moet opnemen met Fluvius om het vermogen thuis te verhogen.

Waarvoor ik nu jullie advies wil vragen: ik ben eerst en vooral een totale leek wat elektriciteit aangaat en ik weet nu niet waar te beginnen met dit allemaal? Moet ik contact opnemen met een elektricien en kan deze dan uitrekenen of het al dan niet zinvol is om het vermogen aan te passen naar bijvoorbeeld 3x63A, 400V zodat ik binnenkort de compressor kan gebruiken terwijl de 2 auto’s staan te laden?

Begrijp ik het goed dat in principe 3x32A, 400V zou volstaan? Stel nu dat ik de compressor gebruik dan worden de twee elektrische wagens niet geladen binnen deze groep, maar van het moment dat ik de compressor afzet dat de twee Tesla’s geladen kunnen worden aan een theoretische 400V x 3 x (32A/2) = 19,2 kW
waardoor de wagen zou kunnen geladen worden in 4 uur? Of ben ik totaal verkeerd en ondersteund de Tesla Model 3 dit totaal niet?

Graag jullie raad en wie zou ik kunnen contacteren die mij hierbij kan helpen? Ook zou er moeten gekeken worden naar welke kabels moeten getrokken worden.

Mijn excuses voor de lange post maar ik vind het allemaal complexe materie en als leek weet je gewoon niet waar te beginnen.

Ik ga ervan uit dat de 32A voor de compressor niet constant nodig zal zijn. Daardoor wordt een combinatie van twee slimme laders interessant. Of je kan het laden uitstellen tot wanneer de compressor ermee klaar is. Voor de combinatie van twee slimme laders zou de Fivari-SMART iets kunnen betekenen. Wanneer je het laden uitstelt tot middernacht zou de wifi-bediening van de de Fivari-Mobile een oplossing kunnen zijn. Je aansluiting dimensioneren op basis van de som van alle maximale stromen lijkt me niet optimaal. Ook in België zit er een aansluitingsvergoeding (vast recht) aan te komen dat toeneemt met de zwaarte van de aansluiting.
 
Misschien ligt je netspanning een eind boven de 230 V?
De netspanning mag minimaal 207V, nominaal 230V en maximaal 253v zijn (230V +/-10%)
Ik ga uit van 65km/u = 3x16x230V=11,04 kW laadvermogen.
Bij 253V en bij een constant blijvende stroom kan dat 12,144 kW worden, maar de stroom kan bij een hogere spanning ook omhoog gaan tenzij die goed gecontroleerd wordt door de Tesla converter wat te verwachten is. De maximumstroom kun je zelf n.l. instellen. Dus die 65 km/u kan oplopen tot 71,5 km/u afgerond 71 km/u. Tesla rond af en geeft geen waarde achter de komma. Als we uitgaan van 71 km/u voor SR+ als de nominale waarde dan kan dat theoretisch 78 km/u worden. Het getal staat dan ook constant te wisselen met 1 of meer km/u. E.e.a. kun je waarnemen in je scherm waar ook de voortdurend wisselende spanning te zien. Bij mij meestal ca 235V. Dan staat er bij mij ook de gemeten stroom te wisselen tussen 15A en 16A. Als ik de limiet instel op max.=16A dan staat de werkelijke ingestelde stroom te wisselen tussen 15A en 16A. Wat ik zie is dus 3 15/16, waarbij 3 voor 3 fase staat, 15 voor de gemeten stroom ( die wisselt voortdurend) en 16 voor de ingestelde stroom.
De ratio tussen nominale km/u en het laadvermogen hangt samen met de typische EV en hangt van het gemiddelde verbruik af waarmee gerekend wordt door het BMS. De SR+ heeft één zuinige motor, de LR/AWD heeft er tweede minder zuinige motor bij. Daarom zal de SR+ nominaal meer km/u laden bij hetzelfde laadvermogen. Volgens mij gaat Tesla BMS daarbij uit van zelf bepaald vast gemiddeld verbruik hoewel ik dat niet zeker weet.

IMG_5430.JPG
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Je vergeet alleen dat metingen nooit absoluut zijn maar een meetfout hebben. Zowel de stroom meting als de spanningsmeting zijn relatief onnauwkeurig, je hebt al gauw een meetfout van 3% te pakken. Stroommetingen zijn onnauwkeuriger dan spanningsmetingen als gevolg van de gebruikte technieken.
 
Bij mij meestal ca 235V. Dan staat er bij mij ook de gemeten stroom te wisselen tussen 15A en 16A. Als ik de limiet instel op max.=16A dan staat de werkelijke ingestelde stroom te wisselen tussen 15A en 16A.
View attachment 433177

Dan is er toch iets niet helemaal pluis met je bekabeling. Hij gaat naar 16/16 en dan zal je voltage waarschijnlijk omhoog schieten waardoor de Tesla dit wil reguleren en dan weer naar 15 amp schiet om vervolgens in een loop te geraken. Net op het randje van wel/niet goede bekabeling volgens je Tesla dan.