Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Of ze moesten ooit de interne lader van de M3 swappen met iets sneller.
Ik denk niet dat ze dat ooit gaan doen. De 16,5 kW voor S en X vereisen al een krachtaansluiting als je dat wil uitbuiten want je mag geen 24A zekeren achter de normale 25A hoofdzekering van de standaard 3 fase huisaansluiting zetten. Dus voor het grote publiek heeft het thuis weinig zin. De publieke laadpalen voor zover ze 22 kW zijn verdelen dat meestal ook twee over EV's. Er zijn overigens veel meer 11 kW laadpalen, ook vanwege de hogere huur neem ik aan.
 
22 kW heeft ook weinig toegevoegde waarde, je auto is met een 11 kW lader ook al in een nacht vol.

Mja, uiteindelijk wel maar hoelang is jouw nacht ... is zo een beetje als met de smartphone, was toch blij dat ik USB-C had. Persoonlijk vind ik, hoe sneller, hoe beter al is het niet (altijd) nodig maar het geeft je toch weer net dat iets meer comfort en vertrouwen.
(persoonlijke mening)
 
Voor de goede orde, je hebt in het geheel geen verzwaarde 3x35A aansluiting nodig om 3x24A via de TWC te laden. Zoals gezegd doet de Maxem een prima job om, afhankelijk van het andere gebruik, de Tesla zo snel als mogelijk vol te pompen. Huisaansluiting van 3x25A is voldoende.

Bij mij draaien op die aansluiting ook een warmtepomp, elektrische boilers etc.
 
Voor de goede orde, je hebt in het geheel geen verzwaarde 3x35A aansluiting nodig om 3x24A via de TWC te laden. Zoals gezegd doet de Maxem een prima job om, afhankelijk van het andere gebruik, de Tesla zo snel als mogelijk vol te pompen. Huisaansluiting van 3x25A is voldoende.

Bij mij draaien op die aansluiting ook een warmtepomp, elektrische boilers etc.
Inderdaad het kan wel! Of het aan de officiële regels voldoet vraag ik me af! Maar zelf zou ik het ook doen!
 
Momenteel heb ik een Maxem en een Keba voor de S. Binnenkort komt er een 3 bij en dus een 2e laadpaal nodig. Zouden jullie een 2e Keba bijplaatsen of beiden vervangen door een Alfen ICU of TWC? Ik begreep uit de documentatie dat een Maxem maar één TWC kan aansturen, geen twee. Wel twee Keba's en ik veronderstel ook 2x Alfen ICU.

Delen van ervaring wordt gewaardeerd.
 
79km per uur laad ik met met mijn TWC en 3 fase zonder kosten per maand omdat het allemaal gewoon 16amp.
Hoeveel laden jullie per uur?
Heb een M3SR+
Met een LR AWD laad ik 65-66km/u (een beetje netspanningsafhankelijk). Maar dat komt omdat het verbruik van een AWD wat hoger is als van een SR+. Het verschil komt mij overigens wat erg hoog over. 65km/u geven ze ook bij Tesla zelf op. Gewoon 3 fase 16A met Smart-EVSE.
 
  • Like
Reactions: M.W.
Momenteel heb ik een Maxem en een Keba voor de S. Binnenkort komt er een 3 bij en dus een 2e laadpaal nodig. Zouden jullie een 2e Keba bijplaatsen of beiden vervangen door een Alfen ICU of TWC? Ik begreep uit de documentatie dat een Maxem maar één TWC kan aansturen, geen twee. Wel twee Keba's en ik veronderstel ook 2x Alfen ICU.

Delen van ervaring wordt gewaardeerd.
Juist met een Maxem heb je toch aan 1 laadpaal genoeg? Mochten je auto's op dezelfde dag geladen moeten worden gewoon voor het slapen gaan even omprikken naar de ander..
 
Momenteel heb ik een Maxem en een Keba voor de S. Binnenkort komt er een 3 bij en dus een 2e laadpaal nodig. Zouden jullie een 2e Keba bijplaatsen of beiden vervangen door een Alfen ICU of TWC? Ik begreep uit de documentatie dat een Maxem maar één TWC kan aansturen, geen twee. Wel twee Keba's en ik veronderstel ook 2x Alfen ICU.

Delen van ervaring wordt gewaardeerd.
Geen ervaring, maar wel van plan 2 of meer TWC's te plaatsen.
Dus wellicht:
  • De Maxem stuurt de Master TWC aan.
  • De Master TWC stuurt de Slave TWC's aan.
Of het werkt echt niet. (Bummer)
 
Juist met een Maxem heb je toch aan 1 laadpaal genoeg? Mochten je auto's op dezelfde dag geladen moeten worden gewoon voor het slapen gaan even omprikken naar de ander..
Ik heb je bericht nu een paar keer gelezen maar snap hem niet. Een Maxem is voor mij juist geschikt om 1-2x 11-16kW te leveren op een 3x25A huisaansluiting. Zonder Maxem gaat dat niet werken icm alle andere verbruikers hier in huis.

Dat ik het met één paal kan is logisch en autotje-wisselen. Ik kan ook een TMC uitrollen. Maar een heel groot deel van het genot van een EV is elke dag vol (dwz 90%) wegrijden.

Ik ga eens kijken of 2x TWC op de Maxem geen optie is. Esthetisch en relatief goedkoop.