Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Super interessant! Ik wil zonnepanelen gaan plaatsen. Nu in NL kunnen we nog salderen maar dat wordt komende jaren afgebouwd. Uiteindelijk wordt het steeds interessanter om te verbruiken tijdens zonneuren.

De TWC enkel inschakelen op basis van de beschikbare opbrengst. Ik dacht, koppel met de smart meter en kijk of wordt teruggeleverd op de meter. Zo ja, dan laden starten en beschikbaar vermogen naar TWC communiceren.

Ik heb vanmiddag een DSRM parser lipen op mijn 4.2 slimme meter. Die geeft elke 10s een telegram en dat is voldoende snel (heb smelt hoofdzekeringen).

In 4.2 zit geen instant current (A) maar wel power en volt, dus even delen en je bent er. Even kijken hoe ik teruglevering eruit kan halen. Ik veronderstel dat òf de supplied òf de used 0 is. Beiden niet 0 op dezelfde fase kan niet toch?
 
Ik heb vanmiddag een DSRM parser lipen op mijn 4.2 slimme meter. Die geeft elke 10s een telegram en dat is voldoende snel (heb smelt hoofdzekeringen).

In 4.2 zit geen instant current (A) maar wel power en volt, dus even delen en je bent er. Even kijken hoe ik teruglevering eruit kan halen. Ik veronderstel dat òf de supplied òf de used 0 is. Beiden niet 0 op dezelfde fase kan niet toch?
Confirmed: ik heb nu een test scriptje dat elke 10s de volgende output geef:

[2019-08-30 19:52:45+00:00]: Current mains load: L1: 0A, L2: 3A, L3: 1A
[2019-08-30 19:52:45+00:00]: -- Max: 3A, Headroom: 22A

Morgen als de zon schijnt even kijken, dan zou er zomaar -7A kunnen staan en is dus laden met >25A in theorie mogelijk. Dan moeten de S en de 3 wel tegelijk laden.

Ik zal er als ik wat verder ben wel een apart topic over schrijven.
 
Confirmed: ik heb nu een test scriptje dat elke 10s de volgende output geef:

[2019-08-30 19:52:45+00:00]: Current mains load: L1: 0A, L2: 3A, L3: 1A
[2019-08-30 19:52:45+00:00]: -- Max: 3A, Headroom: 22A

Morgen als de zon schijnt even kijken, dan zou er zomaar -7A kunnen staan en is dus laden met >25A in theorie mogelijk. Dan moeten de S en de 3 wel tegelijk laden.

Ik zal er als ik wat verder ben wel een apart topic over schrijven.
Ik gebruik DSMR-Reader om mijn smart-meter uit te lezen. Deze heeft ook een API die je met de TWCManager zou kunnen uitlezen. Scheelt weer zelf uitzoekwerk, en je heb ook mooi je energiegebruik in een database met mooie rapportages.

Ik had dat in het topic van de TWCManager ook vermeld en er was ook al iemand die had aangegeven hoe je de TWCManager zou kunnen aanpassen om daar dan mogelijk dynamische loadbalancing mee te maken (linkje), maar - gezien mijn beperkte programeerervaring - is mij dat nog niet gelukt. Zou super zijn als jij wel zoiets aan de praat zou krijgen.
 
Super interessant! Ik wil zonnepanelen gaan plaatsen. Nu in NL kunnen we nog salderen maar dat wordt komende jaren afgebouwd. Uiteindelijk wordt het steeds interessanter om te verbruiken tijdens zonneuren.

De TWC enkel inschakelen op basis van de beschikbare opbrengst. Ik dacht, koppel met de smart meter en kijk of wordt teruggeleverd op de meter. Zo ja, dan laden starten en beschikbaar vermogen naar TWC communiceren.
Klopt, hier zat ik ook aan te denken. Maar dan om er load balancig mee te doen: dus door te meten of er over de aanvoer-fase(s) niet meer dan de maximum afgezekerde stroom (bijv. 3 x 25A) neigt te gaan, en zoja, minder vermogen naar de TWC te communiceren.
Ik weet alleen niet of je dan niet ook de meter naar de TWC moet uitlezen, omdat je wel weet hoeveel meer/minder deze moet laden, maar niet ten opzichte van welke absolute waarde. Datzelfde heb je ook als je wilt doorgeven dat er extra geladen zou kunnen worden omdat je teruglevering detecteert.
 
Ik weet alleen niet of je dan niet ook de meter naar de TWC moet uitlezen, omdat je wel weet hoeveel meer/minder deze moet laden, maar niet ten opzichte van welke absolute waarde. Datzelfde heb je ook als je wilt doorgeven dat er extra geladen zou kunnen worden omdat je teruglevering detecteert.
Klopt, je hebt de volgende zaken nodig:
- M: max load hoofdzekering, fixed 25A bij mij
- L1..3: huidige load hoofdzekering per fase
- C: huidige Amperage in gebruik door TWC(s)

Je neemt dan iets als:
Cnew = M - max(L1,L2,L3) + C

Gelukkig communiceren de slave TWC hun huidige Amperage terug aan de master. Althans, dat was mijn conclusie na een blik op de source code van TWCManager.

Er is ook een fork van TWCManager door Nicer82 die ook een EU energy meter uitleest. Ik ga die naast de originele leggen en kijken hoe is dat geschik kan maken.

PS Ik gebruik ndokter/dsmr_parser voor nu. Die reader ziet er fancy uit, maar dan zou ik willen dat hij ook mijn SolarEdge direct uitleest (niet via een 3rd party web services). Dus ik denk dat ik dan eerder Domoticz oid zou deployen, maar dat is een ander topic. Ik heb nog steeds een Maxem draaien voor mijn stats (die leest 3 ABB MID meters uit).
 
Last edited:
Klopt, je hebt de volgende zaken nodig:
- M: max load hoofdzekering, fixed 25A bij mij
- L1..3: huidige load hoofdzekering per fase
- C: huidige Amperage in gebruik door TWC(s)

Je neemt dan iets als:
Cnew = M - max(L1,L2,L3) + C

Gelukkig communiceren de slave TWC hun huidige Amperage terug aan de master. Althans, dat was mijn conclusie na een blik op de source code van TWCManager.

Er is ook een fork van TWCManager door Nicer82 die ook een EU energy meter uitleest. Ik ga die naast de originele leggen en kijken hoe is dat geschik kan maken.

PS Ik gebruik ndokter/dsmr_parser voor nu. Die reader ziet er fancy uit, maar dan zou ik willen dat hij ook mijn SolarEdge direct uitleest (niet via een 3rd party web services). Dus ik denk dat ik dan eerder Domoticz oid zou deployen, maar dat is een ander topic. Ik heb nog steeds een Maxem draaien voor mijn stats (die leest 3 ABB MID meters uit).
Ah, dat zou mooi zijn als de TWC de huidige Amperage teruggeeft aan de master, want dan zou het moeten kunnen. Ben heel benieuwd!

Ik heb overigens een aparte (MID) Modbus-electriciteitsmeter in de groep naar mijn TWC zitten die ik nu iedere (instelbaar) 10 seconden uitlees via Energy-meter logger, die de data netjes opslaat in een Influx database en waar ik met Grafana mooie stats uit kan halen. Ik wil namelijk niet afhankelijk zijn van een abonnementsdienst. Dat is een python script dus dat zou je kunnen integreren in TWCManager indien nodig, maar misschien is dat met dat die fork van Nicer82 niet meer nodig.

P.s. ik heb ook Domoticz, maar heb er juist voor gekozen om alle energylogging en rapportage erbuiten te laten en met specialistische tools te doen (met Grafana lees ik ook de data uit van de Postgress DSMreader database).
 
Newbie hier met sinds vrijdag een blauwe M3 LR AWD op z'n oprit. Ben aan het kijken hoe thuisladen te organiseren. Context is een auto op mijn eigen BV. De auto staat veel dagen stil of maakt korte ritten, paar keer maand het langere werk. Daarnaast verwacht ik met 2-4 jaar te verhuizen, dus beperkte terugverdientijd voor investeringen.
Mijn beeld tot nu toe,:
  1. Met de Schuko stekker kom ik op zo'n 17km/u laden. Dat is voor mij snel genoeg. Lijkt goed te gaan icm de andere grootverbruikers thuis, maar ik begrijp dat het verstandig kan zijn toch nog te laten kijken of de aansluiting zwaar genoeg is uitgevoerd. (Bij stopcontact wordt de aanvoerleiding na paar uur wat warm, niet heet). Adviseren jullie een deskundige blik of kan je varen op oppervlakkige controle (warm worden)?
  2. Ik heb zo geen basis om stroomverbruik te verrekenen met de zaak.Tesla portal oid kan hier geen getallen voor ophoesten toch? Daarvoor zou ik een losse meter moeten aanleggen en/of een laadpaal waar dat in zit (icm een abonnement meestal).
  3. Onduidelijk is me wat nodig is om zakelijk ook btw af te kunnen trekken, als de aansluiting privé blijft. Ik zie laadpaal clubs die met een abonnement direct aan de zaak kunnen factureren. Daarbij kan er natuurlijk nog een verschil zijn tussen theorie (elke factuur op naam bedrijf met btw nummer etc.) en praktijk.
Hoor graag of ik plank ergens mis sla / aanvullingen / verwijzingen. Dank!
 
Newbie hier met sinds vrijdag een blauwe M3 LR AWD op z'n oprit. Ben aan het kijken hoe thuisladen te organiseren. Context is een auto op mijn eigen BV. De auto staat veel dagen stil of maakt korte ritten, paar keer maand het langere werk. Daarnaast verwacht ik met 2-4 jaar te verhuizen, dus beperkte terugverdientijd voor investeringen.
Mijn beeld tot nu toe,:
  1. Met de Schuko stekker kom ik op zo'n 17km/u laden. Dat is voor mij snel genoeg. Lijkt goed te gaan icm de andere grootverbruikers thuis, maar ik begrijp dat het verstandig kan zijn toch nog te laten kijken of de aansluiting zwaar genoeg is uitgevoerd. (Bij stopcontact wordt de aanvoerleiding na paar uur wat warm, niet heet). Adviseren jullie een deskundige blik of kan je varen op oppervlakkige controle (warm worden)?
  2. Ik heb zo geen basis om stroomverbruik te verrekenen met de zaak.Tesla portal oid kan hier geen getallen voor ophoesten toch? Daarvoor zou ik een losse meter moeten aanleggen en/of een laadpaal waar dat in zit (icm een abonnement meestal).
  3. Onduidelijk is me wat nodig is om zakelijk ook btw af te kunnen trekken, als de aansluiting privé blijft. Ik zie laadpaal clubs die met een abonnement direct aan de zaak kunnen factureren. Daarbij kan er natuurlijk nog een verschil zijn tussen theorie (elke factuur op naam bedrijf met btw nummer etc.) en praktijk.
Hoor graag of ik plank ergens mis sla / aanvullingen / verwijzingen. Dank!
Slim om het simpel te willen houden!
1. Een simpel metertje op het 230V stopcontact waarmee je uitsluitend de auto laadt volstaat om de kWh te kunnen declareren bij je BV. Ook de betaalde BTW declareer je gewoon en is aftrekbaar van de BTW in je BV. (Blijkbaar wisselen de meningen daar nog wel eens over, maar dat moet iedereen dan maar voor zichzelf weten.) Laat je in ieder geval geen dure oplossingen aansmeren en al zeker geen abonnementen.
2. Je kunt heel eenvoudig de bestaande bedrading laten verzwaren naar 2,5 mm2, als-ie dat niet al is. Dan monteer je een blauwe enkelfase 16A aansluiting. Je laadt dan met de bijgeleverde mobiele lader op 16A i.p.v. je huidige 13A.
3. Of je aansluiting nou 3x25A of 1x35A is, maakt geen verschil voor oplossing 1 en 2. Maar in geval van een 3x25A aansluiting kun je eventueel zelfs overgaan op driefase laden, echter helaas is de bijgeleverde lader daarvoor niet geschikt. Een Tesla Wall Connector wel; die worden hier volop aangeboden en ook op Marktplaats. Die kun je ook weer meenemen naar je volgende woning. Als je huidige laadsnelheid volstaat, is er geen winst bij overgang naar driefase laden.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Furb
1. Een simpel metertje op het 230V stopcontact waarmee je uitsluitend de auto laadt volstaat om de kWh te kunnen declareren bij je BV. Ook de betaalde BTW declareer je gewoon en is aftrekbaar van de BTW in je BV. (Blijkbaar wisselen de meningen daar nog wel eens over, maar dat moet iedereen dan maar voor zichzelf weten.)
De belastingdienst heeft daar een eigen mening over en stelt ook eisen aan de factuur: daarop moet de naam van je B.V. staan anders is de BTW niet aftrekbaar.

Laat je in ieder geval geen dure oplossingen aansmeren en al zeker geen abonnementen.
Helemaal mee eens.
 
De belastingdienst heeft daar een eigen mening over en stelt ook eisen aan de factuur: daarop moet de naam van je B.V. staan anders is de BTW niet aftrekbaar. ...
OK, dan.
Wie heeft er ooit een brandstofbonnetje van Shell, BP, Texaco, Total, Q8 of parkeerkosten incl. BTW gedeclareerd?

Deel hier uw ervaring:
Like = Ja, ik declareer die bonnetjes gewoon.
Love = Nee, ik vraag altijd om een BTW bon op naam van de zaak.


Het is gewoon dagelijkse praktijk en de boekhouder boekt die BTW echt wel in.
 
Zoals ik al zei:
...Blijkbaar wisselen de meningen daar nog wel eens over, maar dat moet iedereen dan maar voor zichzelf weten. ...

@RichieB, hoe zit het volgens jou met de tickets van parkeergarages en -terreinen? Als die niet van een overheid zijn, zit daar ook BTW op. Ik hoor het graag, zodat ik weet welke regels ik precies overtreed.

@Nexus, naast dat je graag onnodig geld uitgeeft, stel ik het op prijs dat je dat tenminste gedeeltelijk aan Tesla spulletjes doet. YOLO!
 
@RichieB, hoe zit het volgens jou met de tickets van parkeergarages en -terreinen? Als die niet van een overheid zijn, zit daar ook BTW op. Ik hoor het graag, zodat ik weet welke regels ik precies overtreed.
Parkeerbonnen zijn (volgens de website van de belastingdienst) geen bijzondere facturen, dus formeel gezien hoort daar ook je bedrijfsnaam op te staan. Als je echter aannemelijk kan maken dat je ze zakelijk hebt gebruikt (bijv. door ze af te rekenen met je zakelijke pinpas) zal een inspecteur er waarschijnlijk niet over vallen dat je de BTW hebt afgetrokken.

Nogmaals: voor een energiefactuur die niet op naam van je BV maar op naam van je privépersoon staat kan je geen BTW aftrekken.
 
Parkeerbonnen zijn (volgens de website van de belastingdienst) geen bijzondere facturen, dus formeel gezien hoort daar ook je bedrijfsnaam op te staan. Als je echter aannemelijk kan maken dat je ze zakelijk hebt gebruikt (bijv. door ze af te rekenen met je zakelijke pinpas) zal een inspecteur er waarschijnlijk niet over vallen dat je de BTW hebt afgetrokken.

Nogmaals: voor een energiefactuur die niet op naam van je BV maar op naam van je privépersoon staat kan je geen BTW aftrekken.
Bedankt voor de toelichting, R.

Dat aannemelijk maken van gedeclareerde kosten komt al aardig in de richting van een kWh metertje op de laadplek.

En misschien wil een jurist (met tijd over) of een EV-belangenbehartiger eens beginnen over de rechtsongelijkheid tussen zakelijke eigenaren van voertuigen die niet op fossiele brandstoffen rijden en hen met voertuigen die dat wel doen.

Tot die tijd neem ik het pleitbare standpunt in dat je elektriciteitskosten, net zoals andere autobrandstoffen, gewoon kunt declareren en de BTW zakelijk kunt verrekenen. Desgevraagd overigens, want dit gebeurt al sinds 2013 op die manier door mijn boekhouders, die zelfs van het Horizontale Toezicht zijn.