Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een tijdje geleden Laadpunt.nl langs gehad en die hebben een offerte bij me neergelegd van 3700 euro.

Wat moet er gebeuren?
* 3 fase aanleggen in meterkast
* Newmotion Home Advanced laadpaal
* 6 meter door de kruipruimte (incl. mangat graven onder fundering door)
* 14 meter straatwerk open halen en kabel leggen

Volgens mij is dat bedrag echt veel te hoog.
Ik denk dat het straatwerk een flinke kostenpost is dus dat ga ik een beunhaas laten doen (of deels zelf) om wat kosten te besparen.
Of gaat dat sowieso tegenvallen en zit je gewoon aan dit soort bedragen?


De leeftijd van de groepenkast verteld je vrij weinig...

Laatst bij mijn schoonouders ook de groepenkast vervangen omdat die in hun huis van 2004 een aansluiting van 1x 35a hadden.

Nieuwe groepenkast 3x25a à €660,- zonder montage, wijzigen van aansluiting bij netbeheerder à €300,-. Een laadpaal van €1000,-, diverse materialen €200,-, 14 meter straatwerk is ook al een dag werk + huur graafmachine.... Het is zeker fors voor een laadpaal maar in een ongunstige situatie sta ik er niet eens van te kijken als je alles laat doen.
 
De leeftijd van de groepenkast verteld je vrij weinig...

Laatst bij mijn schoonouders ook de groepenkast vervangen omdat die in hun huis van 2004 een aansluiting van 1x 35a hadden.

Nieuwe groepenkast 3x25a à €660,- zonder montage, wijzigen van aansluiting bij netbeheerder à €300,-. Een laadpaal van €1000,-, diverse materialen €200,-, 14 meter straatwerk is ook al een dag werk + huur graafmachine.... Het is zeker fors voor een laadpaal maar in een ongunstige situatie sta ik er niet eens van te kijken als je alles laat doen.

Eens als ik kijk wat er allemaal gedaan moet worden vind ik het niet echt raar. Grondwerk is duur. Kun je niet de kabel al onder de vloer en bestrating leggen? dat scheelt je zo €1500 schat ik zo in.
 
Ik heb inmiddels een goed gesprek en scherpe offerte van laadcompas mogen ontvangen. Zij geven aan dat een load balancer in principe niet nodig is, ook al kook ik op inductie en heb airco in huis. Je kunt in de tesla aangeven hoeveel met kw je wilt laden en via de app ook nog tijden instellen begrijp ik?
 
Ik heb inmiddels een goed gesprek en scherpe offerte van laadcompas mogen ontvangen. Zij geven aan dat een load balancer in principe niet nodig is, ook al kook ik op inductie en heb airco in huis. Je kunt in de tesla aangeven hoeveel met kw je wilt laden en via de app ook nog tijden instellen begrijp ik?
Via de App gaat dat niet lukken. Zul je toch echt in de auto moeten kruipen.
 
Volgens mij wat begripsverwarringen.

Load balancing: de laadstroom verdelen tussen 2 of meer auto's zodat deze tegelijk kunnen opladen.
Smart charging: de beschikbare laadstroom voor je laadpunt aanpassen aan overige verbruikers in huis.

Als je zelf handig bent kun je het zelf knutselen met SmartEVSE. Die kan beide modi aan, ook gecombineerd.

Smart charging is niet zo snel nodig, zeker als je je Tesla 's nachts oplaadt (andere verbruikers zijn dan doorgaans niet actief).
 
Volgens mij wat begripsverwarringen.

Load balancing: de laadstroom verdelen tussen 2 of meer auto's zodat deze tegelijk kunnen opladen.
Smart charging: de beschikbare laadstroom voor je laadpunt aanpassen aan overige verbruikers in huis.
Die begrippen zie je inderdaad zo gehanteerd worden. Beetje raar, als je er goed over nadenkt. Want in het ene geval verdeel je de beschikbare aansluitcapaciteit over twee (of meer) laadpalen, in het andere geval verdeel je de beschikbare aansluitcapaciteit over je huis en een (of meer) laadpalen. In beide gevallen gaat het er om beide tegelijk te kunnen laten werken zonder problemen te veroorzaken: twee laadpalen of een huis en een laadpaal. Waarom heet het één load balancing het het ander niet?

Gelukkig is het voor iedereen wel duidelijk wat er in de laatste paar posts bedoeld wordt :)

Als je zelf handig bent kun je het zelf knutselen met SmartEVSE. Die kan beide modi aan, ook gecombineerd.
Yep. Beide zo gedaan, maar toch weer anders. Ik verdeel de beschikbare aansluitcapaciteit maar ik verdeel ook mijn 3 fasen dynamisch tussen mijn Model 3 (met 3 fasen lader) en mijn Ampera E (met 1 fase lader) :cool:

Smart charging is niet zo snel nodig, zeker als je je Tesla 's nachts oplaadt (andere verbruikers zijn dan doorgaans niet actief).
Als je zelf aan load balancing doet (door de load van twee afnemers te verspreiden over de dag) dan hoef je het niet de load van één afnemer (de auto) over langere tijd uit te laten smeren. Handmatige load balancing versus geautomatiseerde loadbalancing. Ben blij dat ik het laatste heb en nergens over na hoef te denken.
 
Volgens mij wat begripsverwarringen.

Load balancing: de laadstroom verdelen tussen 2 of meer auto's zodat deze tegelijk kunnen opladen.
Smart charging: de beschikbare laadstroom voor je laadpunt aanpassen aan overige verbruikers in huis.

Als je zelf handig bent kun je het zelf knutselen met SmartEVSE. Die kan beide modi aan, ook gecombineerd.

Smart charging is niet zo snel nodig, zeker als je je Tesla 's nachts oplaadt (andere verbruikers zijn dan doorgaans niet actief).

Tenzij je 2 EV's hebt zoals wij...

Ten aanzien van smart charging/loadbalancing:
En ook daar wordt weer genuanceerd over gedacht. De ene aanbieder (EVBox, Alfen) gebruikt inderdaad de uitleg zoals jij die geeft, maar algemener is toch echt loadbalancing op het thuisnetwerk en niet alleen over de palen.

Je balanceert immers de beschikbare hoeveelheid energie over de diverse afnemers of dat nu laadpalen, vaatwassers of broodbakmachines zijn.

Smart charging is ook loadbalancing, ook in de door jou gehanteerde definitie.
 
Tenzij je 2 EV's hebt zoals wij...
Wij hebben ook 2 EV's.
We doen uiteraard aan load balancing (want anders gaan ze vrolijk beiden 16A trekken).
Smart charging, daar heb ik de spullen voor liggen (sensorbox e.d.), maar nooit de moeite genomen het te installeren. Bleek niet echt nodig.

De Leaf laadt zodra hij ingeprikt wordt (want kleine range), de MS laadt vanaf 21:00 (daltarief).
Is de Leaf nog aan het laden dan wordt er op dat moment geloadbalanced (beiden 8A).

Alles met twee SmartEVSE's.
 
Wij hebben een Ioniq en een Kona ieder op een aparte bezette fase, toen de loadbalancing/smart charging nog niet goed was ingeregeld ging de hoofdzekering er uit van de Ioniq fase. De Kona staat gelimiteerd op 16 A laden en dat gaat net goed, af en toe overschrijden we kortdurend het maximum vermogen van de fase, maar dat mag volgens de karakteristiek. De Ioniq laadt op 20 A.

Daltarief start hier pas om 23.00 uur tot ik meen 06:00 uur.
 
Wij hebben ook 2 EV's.
We doen uiteraard aan load balancing (want anders gaan ze vrolijk beiden 16A trekken).
Smart charging, daar heb ik de spullen voor liggen (sensorbox e.d.), maar nooit de moeite genomen het te installeren. Bleek niet echt nodig.

De Leaf laadt zodra hij ingeprikt wordt (want kleine range), de MS laadt vanaf 21:00 (daltarief).
Is de Leaf nog aan het laden dan wordt er op dat moment geloadbalanced (beiden 8A).

Alles met twee SmartEVSE's.
Wanneer er twee auto's tegelijk laden deel je deel de beschikbare capaciteit simpelweg door twee, ongeacht wat er werkelijk afgenomen wordt. Dus je Leaf laadt dan op max 8 ampere en je MS op max 3 x 8 ampere (in plaats van 3 x 16 ampere). Ook als de Leaf al lang aan het taperen is. Ik zou dat weer niet echt load balancing noemen. Maar goed, als het voor jou genoeg is dan is het genoeg.
 
Het verschil tussen beiden is toch dat voor loadbalancing geen stroommetingen nodig zijn. Je bepaalt, met je gezond verstand of op basis van enkele experimenten, hoeveel stroom er naar het laden van de auto's mag gaan en als er 1 auto laadt dan krijgt die de mogelijkheid alles te trekken, als er meerdere auto's laden wordt de beschikbare stroom gelijk verdeeld. Als je de maximale stroom verkeerd inschatte, loopt het alsnog mis en moet je met een zaklamp naar de meterkast en nadien al je wekkertjes opnieuw instellen.
Bij de combinatie van een enkelfasig ladende auto en een driefasig ladende auto moet er wat nagedacht worden, bij twee enkelfasig ladende auto's wordt het al moeilijker want zelfs als je ze beide op een andere fase aansluit, krijgen die toch maar de helft van de stroom. Load balancing heeft in dat geval niet zoveel zin.
Bij slim laden icm load balancing verloopt alles automatisch, kan je maximaal instellen en moet je niet meer nadenken: hoe comfortabel is dat?!
Voor het slim laden van 2 EV's kan het trouwens interessant zijn om niet beide EVs slim te laten laden. Neem een Zoe en een een andere EV op een 3x25A netwerk waarop nog wat overige verbruikers op een van de fasen 5A afnemen. Je hebt dan bij tweemaal slim load balanceren voor elk van de voertuigen 10A beschikbaar. De Zoe zal niet willen laden want die vraagt driefasig minstens 12A. Je kan dan beter de Zoe niet-slim laden aan een constant ingestelde 3x12A en de andere EV de rest laten afnemen, wel slim.
 
Bij 2 enkelfasig ladende auto's is het juist simpeler als je een 3 fase aansluiting hebt. Iedere auto op een andere fase. Het wordt pas lastig als je een enkelfasig ladende auto hebt die lange laadtijden heeft (zoals een Kona of een Jaguar), want dan is 32 A in Nederland een dure grap, kost tussen de 600 en 800 euro per jaar meer dan 3x25 A.

Daarnaast is het niet handig om te gaan experimenteren met laadstromen als je een oude smeltzekering hebt, die kan en mag je niet zelf vervangen en het kost rond de 250 euro als de netbeheerder moet komen.

Helaas kon ik niet kiezen voor slim laden bij de Kona, was het maar waar. De laadpaal werd opgelegd door de leasemaatschappij en die is simpelweg niet slim genoeg in tegenstelling tot de eigen laadpaal. En nee, als ik die laatste gebruik dan kan ik mijn verbruik niet verrekenen. :(

De meest complexe situatie heb je inderdaad bij een 1 fase en 3 fase ladende auto zoals je in je voorbeeld beschrijft. Idealiter zou je dan 2 slimme laadpalen gebruiken. ;)
 
Klopt. Met een 3x25A netwerk en een enkelfasig ladende auto ben je bijna genoodzaakt een slimme lader te installeren. Want zo'n lader instellen op een veilige stroom geeft te lange laadtijden. Of je moet je bord herschikken zodat een fase volledig vrijkomt voor de EV die je dan zorgeloos op 25A kan laten laden. Mag je geen overige driefasige verbruikers hebben uiteraard, maar dat is meestal het geval.
 
Klopt. Met een 3x25A netwerk en een enkelfasig ladende auto ben je bijna genoodzaakt een slimme lader te installeren. Want zo'n lader instellen op een veilige stroom geeft te lange laadtijden. Of je moet je bord herschikken zodat een fase volledig vrijkomt voor de EV die je dan zorgeloos op 25A kan laten laden. Mag je geen overige driefasige verbruikers hebben uiteraard, maar dat is meestal het geval.

Of een trafo die 2X16A naar 1X32A omzet zoals ik heb.

Overigens is loadbalancen tussen de trafo en de de 3 fasen lader nog best een dingetje (beide smartevse). Trafo moet denken dat de netaansluiting 32A is. Als je dan twee auto's aansluit zegt de trafo tegen de andere lader "hier heb je 16A, ik ga ook terug naar 16A (dus 2X8A)". Totaal is op twee fases 24A -> automaat knalt. :confused: Works as designed, maar slecht ontworpen (door mezelf).