Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn TWC aangesloten aan een Raspberry Pi die ik al in de garage heb hangen om via HomeKit de garagepoorten te openen en te sluiten met mijn smartphone. Van daaruit heb ik een USB naar RS-485 adapter, een kabel naar de TWC en de TWC ingesteld als 'slave'. Op de Raspberry Pi draait TWCManager, waarlangs ik via een web interface 'm zo heb ingesteld dat ie dus overdag max. 10A geeft en na middernacht max. 13A. Indien nodig kan ik opschroeven tot 16A (of wat je zelf instelt in de configuratiebestanden).

TWCManager en alle documentatie vind je hier: dracoventions/TWCManager

TWCManager is gemaakt om overdag het vermogen van je TWC te beperken in functie van de opbrengst van je PV-installatie, maar werkt ook perfect zonder PV-installatie. Er zijn ook forks die toelaten om het vermogen van de TWC te beperken in functie van het totale vermogen gevraagd op je installatie, dus als je oven, fornuis en microgolfoven tegelijk meer energie vragen dat je TWC zich beperkt. Bekijk het als een zelf bijeen gerommelde slimme lader.

Variaties op het thema zijn Smart-EVSE en OpenEVSE.

Dank voor je uitleg. Het lijkt me dat iets vergelijkbaars met Loxone domotica ook voor elkaar te krijgen is met bijvoorbeeld zoiets. Voor mij een brug te ver dus binnenkort toch maar weer eens met de installateur om tafel.
 
Je hebt drie omvormers in parallel die bij driefasig laden alle drie enkelfasige AC naar DC omzetten tussen respectievelijk L1 en N, L2 en N en L3 en N dus aan 230V. De stroom is in deze drie laders in dat geval altijd (ongeveer) gelijk en heeft voor de M3 en single charger een maximum van 16A; voor de standaard lader van de MS en de MX 24A.
Wanneer er enkelfasig geladen wordt (ook 230V), dan worden die laders herschakeld en wordt de enkelfasige stroom van maximaal 32A verdeeld over de drie laders in parallel waar ze dan vermoedelijk alle drie een kleine 11A te verwerken krijgen. Daarom kunnen deze auto's enkelfasig tot 32A laden.
Ik wilde met EVChargeking eens nagaan of het niet mogelijk zou zijn om bijvoorbeeld 40A enkelfasig te laden. Daarvoor is dan een speciale losse laadkabel nodig en ook een aansluiting die die hogere stroom zou toelaten en uiteraard een lader die hoger dan 32A kan ingesteld worden. Dat laatste is geen probleem ;-) Volgens mij moet het kunnen en in de VS wordt veelvuldig aan hogere stromen geladen: de huishoudens hebben daar nooit driefasige stroom en de stromen liggen hoger door het 110V netwerk dat op veel plaatsen de standaard is.
Heb je dit al geprobeerd? Ik meende te weten dat er met 2 laders x 16 a geladen en niet met 3 laders x 11 a (zou ook beter zijn voor de efficiëntie) en dan zou je experiment moeten mislukken.
 
Ik heb een Alfen mini EVE laadpunt die tot voor kort via een Maxem aan mijn 3x25 ampere netaansluiting thuis zat. De Maxem is kapot gegaan en ik vind de reparatie te duur. Vandaag heb ik het laadpunt rechtstreeks (dus zonderf Maxem) aan mijn router gehangen. Nu laat hij continu met 3x24 ampere. Prima zo lang ik de oven of de wasmachine niet aanzet, maar dat gaat natuurlijk fout. Als ik op het dashboard van de Tesla de laadstroom instel opmax 16 ampere, zal de auto dan voortaan altijd maximaal 3x16 ampere gaan laden of is die instelling alleen voor de huidige laadsessie. Weet iemand of ik de Alfen EVE hardwarematig kan begrenzen op zeg 16 ampere?
 
Ik ga een thuislaadpaal die eerst uitgerust was met een vaste kabel met type 1 plug wijzigen naar een vaste kabel met type 2 plug. Nu heb ik gezien dat er ook type 2 pluggen zijn waarop een Tesla knopje zit. Weet iemand hier misschien wat je daarmee doet en hoe handig/noodzakelijk dat gaat zijn? (ik moet mijn Tesla nog ontvangen, dus ben met de voorbereiding bezig). Ik weet dat daarmee het klepje open gedaan kan worden, maar is het niet zo dat die ook gewoon open gaat als je er tegen aan drukt. Dat zou wel een zeer kleine toegevoegde waarde zijn. Maar er is vast meer (bijv. ook werkend als hij op slot, en/of voor het stoppen van laden? Anders?). Dank alvast voor de input.
 
Ik ga een thuislaadpaal die eerst uitgerust was met een vaste kabel met type 1 plug wijzigen naar een vaste kabel met type 2 plug. Nu heb ik gezien dat er ook type 2 pluggen zijn waarop een Tesla knopje zit. Weet iemand hier misschien wat je daarmee doet en hoe handig/noodzakelijk dat gaat zijn? (ik moet mijn Tesla nog ontvangen, dus ben met de voorbereiding bezig). Ik weet dat daarmee het klepje open gedaan kan worden, maar is het niet zo dat die ook gewoon open gaat als je er tegen aan drukt. Dat zou wel een zeer kleine toegevoegde waarde zijn. Maar er is vast meer (bijv. ook werkend als hij op slot, en/of voor het stoppen van laden? Anders?). Dank alvast voor de input.
Als je je kabel nog moet koppen zou ik zeker voor een versie met knoop gaan. Ik heb spijt dat ik dat niet heb gedaan.

Ik denk dat je dit zoekt: Tesla open einde laadkabel met Tesla control knop - evChargeking

Aan de andere kant, nu heb je wsl een 1 fase lader? 16 of 32 a? Mss is een 32 a kabel beter.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Het kan ook zonder dat knopje en dan moet je met je vingers tegen het klepje op je auto duwen, de app gebruiken, de keyfob 2 seconden op z'n kontje duwen of in de auto via het scherm de laadklep openen.

Ik heb liever een nette auto zonder vingerafdrukken en vuile vingers, heb geen geduld en wil zeker niet 2 keren instappen, dus ik hou van het knopje van mijn Tesla Wall Charger.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Het kan ook zonder dat knopje en dan moet je met je vingers tegen het klepje op je auto duwen, de app gebruiken, de keyfob 2 seconden op z'n kontje duwen of in de auto via het scherm de laadklep openen.

Ik heb liever een nette auto zonder vingerafdrukken en vuile vingers, heb geen geduld en wil zeker niet 2 keren instappen, dus ik hou van het knopje van mijn Tesla Wall Charger.
Keyfob hebben de meeste nieuwe eigenaren denk ik niet.
Twee vingers regen klepje werkt alleen als auto al ontgrendeld is.

Eens te meer redenen om voor de knop te gaan.
 
Dank voor jullie snelle reacties!

Ja, mijn laadpaal is 3fase. Er zit nu alleen een 1f kabel aan, maar de rest is al ok.

Ok, dus het is om:
1. Klepje open te doen zonder met vingers tegen klepje aan te moeten komen,
2. Klepje open terwijl auto op slot is.

Heb ik het zo compleet?
(ik wil het graag even scherp hebben, want gewone 3f kabels koop ik op marktplaats voor ca 100 eur, terwijl deze dingen (voor 7m) toch ca 250 zijn. (Ik weet het, ik vergelijk nieuw met gebruikt, maar zo zijn de opties wel).
 
Dat knopje gebruik je ook om de kabel los te koppelen van de auto. Dit moet je anders ook via de app doen, of in de auto, of het laden via de laadpaal stoppen als de auto ontgrendeld is. Dan zal ook de auto de kabel vrijgeven. Het gebruik van het knopje voor deze situatie werkt natuurlijk alleen als de sleutel van de auto in de buurt is want anders doet dit knopje niks.
 
Zoals ik hier boven al schreef heb ik de Maxem tussen mijn laadpunt en de router uitgehaald. Het laadpunt kan nu laden met 3x24 ampere bij een netaansluitibg van 3x25 ampere. Ik heb de stroom nu begrensd op 3x 16 ampere via het dashboard van mijn Tesla. Ik kan ook het laadpunt door Alfen laten begrenzen op 3x16 ampere. Wat zouden jullie doen? Het laadpunt zelf onbegrensd laten en alleen begrenzen via het dashboard. Dit heeft als voordeel dat ik af en toe als dat nodig is met 3x24 ampere kan laden.

of voor zekerheid kiezen en het laadpunt zelf begrenzen oo 3x16 ampere?

Daarnaast is het laadpunt nu afgezekerd op 3x25 ampere in de groepenkast. Moet ik hier ook de automaat vervangen naar 3x16 ampere?

ik hoor graag jullie mening/ ervaring
 
Keyfob hebben de meeste nieuwe eigenaren denk ik niet.
Twee vingers regen klepje werkt alleen als auto al ontgrendeld is.

Eens te meer redenen om voor de knop te gaan.

Knopje werkt alleen als de auto wakker is. Ik vermoed dat hier in de praktijk niet veel verschil in zit. Bovendien moet ik soms twee of drie keer duwen op het knopje voor de laadpoort effectief opengaat. Er lijkt soms wat vertraging op te zitten, vooral als de auto nog wakker moet worden nadat ik een deur open en toe heb gedaan. Maar desondanks gebruik ik het knopje wel steeds en dus ik niet op de laadpoort.
 
Dat knopje gebruik je ook om de kabel los te koppelen van de auto. Dit moet je anders ook via de app doen, of in de auto, of het laden via de laadpaal stoppen als de auto ontgrendeld is. Dan zal ook de auto de kabel vrijgeven. Het gebruik van het knopje voor deze situatie werkt natuurlijk alleen als de sleutel van de auto in de buurt is want anders doet dit knopje niks.
Dank voor de antwoorden weer. Begrijp ik het goed dat als de auto open is, je de kabel er niet gewoon uit kan trekken tijdens het laden? Maar dat je dan eerst via app, scherm, keyfob het laden moet stoppen om de stekker vrij te geven uit de auto. Dus dit is ook als de auto open is?
 
Zoals ik hier boven al schreef heb ik de Maxem tussen mijn laadpunt en de router uitgehaald. Het laadpunt kan nu laden met 3x24 ampere bij een netaansluitibg van 3x25 ampere. Ik heb de stroom nu begrensd op 3x 16 ampere via het dashboard van mijn Tesla. Ik kan ook het laadpunt door Alfen laten begrenzen op 3x16 ampere. Wat zouden jullie doen? Het laadpunt zelf onbegrensd laten en alleen begrenzen via het dashboard. Dit heeft als voordeel dat ik af en toe als dat nodig is met 3x24 ampere kan laden.

of voor zekerheid kiezen en het laadpunt zelf begrenzen oo 3x16 ampere?

Daarnaast is het laadpunt nu afgezekerd op 3x25 ampere in de groepenkast. Moet ik hier ook de automaat vervangen naar 3x16 ampere?

ik hoor graag jullie mening/ ervaring
Als je het laden tot 16A wil beperken zou ik de lader zo instellen en niet de auto. Ik weet niet hoe betrouwbaar die localisatiegebonden beperking werkt. En misschien krijg je een bezoeker waarbij het niet mogelijk is om de laadstroom te beperken of iemand die enkelfasig laadt en dus op 24A zal laden. Je hebt dan geen reserve meer op die ene fase.
 
Dank voor de antwoorden weer. Begrijp ik het goed dat als de auto open is, je de kabel er niet gewoon uit kan trekken tijdens het laden? Maar dat je dan eerst via app, scherm, keyfob het laden moet stoppen om de stekker vrij te geven uit de auto. Dus dit is ook als de auto open is?

Toelichting: het ontgrendelen is niet alleen vanuit diefstal overweging maar ook om te voorkomen dat je een stekker onder spanning eruit trekt. Dat is enerzijds beveiligd door de lengte van de polen in de stekker maar ook door de vergrendeling. Als de ontgrendeling niet werkt kun je in noodgevallen in de kofferbak aan een touwtje trekken en de ontgrendeling alsnog handmatig forceren (heb ik tot nu toe 2x gehad bij een Supercharger)
 
  • Informative
Reactions: coolname
Ah, helder. Dank. Dat zie ik dan wel als grootste toegevoegde waarde van zo'n knopje op de stekker.

In mijn huidige type 1 stekker (Tesla is nog in bestelling) zit een knopje aan de autokant die de CS pin gewoon onderbreekt. Dat doet de laadpaal dan stoppen en daarmee kan je de stekker uit de auto trekken zonder vonken. Dat werk voor iedere auto type 1 dan dus goed (diefstalbeveiliging gebeurt aan de infra zijde met een vast laadkabel of een type 2 vergrendeling).

Maar dan vraag ik me wel af hoe dat bij niet-Tesla type 2 stekker auto's zit. Die hebben niet zo'n knopje. Die moeten dus altijd op een andere manier (via laadpaal, of vanuit de auto of keyfob ofzo) de stekker vrijgeven? Of wordt hij sowieso vrijgegeven als de auto vol is?
 
Ah, helder. Dank. Dat zie ik dan wel als grootste toegevoegde waarde van zo'n knopje op de stekker.

In mijn huidige type 1 stekker (Tesla is nog in bestelling) zit een knopje aan de autokant die de CS pin gewoon onderbreekt. Dat doet de laadpaal dan stoppen en daarmee kan je de stekker uit de auto trekken zonder vonken. Dat werk voor iedere auto type 1 dan dus goed (diefstalbeveiliging gebeurt aan de infra zijde met een vast laadkabel of een type 2 vergrendeling).

Maar dan vraag ik me wel af hoe dat bij niet-Tesla type 2 stekker auto's zit. Die hebben niet zo'n knopje. Die moeten dus altijd op een andere manier (via laadpaal, of vanuit de auto of keyfob ofzo) de stekker vrijgeven? Of wordt hij sowieso vrijgegeven als de auto vol is?

Idd altijd vrijgave via auto.
Kan op paar manieren zoals in #8988 (en andere posts) omschreven